אבא מתארס (סרט, 1998)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבא מתארס
The Parent Trap
מבוסס על אורה הכפולה
בימוי ננסי מאיירס
הופק בידי צ'ארלס שייר
תסריט ננסי מאיירס
צ'ארלס שייר
דייוויד סוויפט
עריכה סטפן איי. רוטר
שחקנים ראשיים לינדזי לוהן
דניס קווייד
נטשה ריצ'רדסון
מוזיקה אלן סילבסטרי
צילום דין קונדיי
מדינה ארצות הברית
הממלכה המאוחדת
חברת הפקה סרטי וולט דיסני, The Meyers/Shyer Company עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה חברת וולט דיסני
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית:
29 ביולי 1998
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת:
11 בדצמבר 1998
משך הקרנה 128 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומדיית נישואים מחדש, מלודרמה, סרט לכל המשפחה, קומדיה רומנטית, דרמה קומית, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 15.5 מיליון $
הכנסות 92,108,518 $
הכנסות באתר מוג'ו parenttrap98
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַבָּא מִתְאָרֵסאנגלית: The Parent Trap) הוא סרט קולנוע שיצא לאקרנים ב-1998 כרימייק של סרט באותו שם שיצא ב-1961. הסרט בוים על ידי ננסי מאיירס שגם השתתפה בכתיבת התסריט יחד עם דייוויד סוויפט וצ'ארלס שייר ששימש גם כמפיק. בסרט מככבים דניס קווייד ונטשה ריצ'רדסון, המגלמים זוג שהתגרש זמן קצר לאחר הנישואין, ולינדזי לוהן המשחקת בתפקיד כפול בתור הילדות התאומות שלהם, אשר נפגשות במפתיע אחרי שהופרדו זמן קצר לאחר לידתן. שני הסרטים מבוססים על הספר "אורה הכפולה" מאת אריך קסטנר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניק פארקר (דניס קווייד) ואליזבת ג'יימס (נטשה ריצ'רדסון) נפגשו ונישאו במהלך שיט באוקיינוס על הספינה QE2 (המלכה אליזבת 2 (אנ')). לניק ולאליזבת נולדו שתי בנות תאומות זהות, האלי ואנני (שתיהן מגולמות על ידי לינדזי לוהן), אך הם התגרשו זמן קצר לאחר מכן ואיבדו קשר, כאשר ניק ואליזבת מקבלים תאומה כל אחד, ומגדלים אותן מבלי לספר לאף אחת מהן על קיומה של אחות תאומה. ניק מגדל את האלי במחוז נאפה בקליפורניה, והוא בעל כרם ויקב, בעוד אליזבת מגדלת את אנני בלונדון והופכת למעצבת שמלות כלה מפורסמת.

לאחר החתונה בתחילת הסרט קופץ הסיפור 11 שנים ו-9 חודשים לקיץ בו ניק ואליזבת מחליטים במקרה, וללא תיאום, לשלוח את בנותיהם לאותו מחנה קיץ במיין. האלי ואנני, בנות 11, נפגשות לראשונה בסיומו של קרב סיף, אז הורידו את מסכות המגן וגילו את הדמיון הרב ביניהן. עוינות קומית בין שתי הבנות מובילה למלחמת קונדסות המסתיימת כאשר מנהלת המחנה נופלת לאחת המלכודות של האלי ומחליטה לבודד את שתי הבנות משאר בנות המחנה בבקתת העונשין של המחנה.

כאשר הן יחד בבקתה, האלי ואנני מגלות כי הן נולדו באותו יום, ושלכל אחת מהן יש חצי תמונה המראה את ההורה השני שלהם ביום החתונה. כאשר הן מגלות בשמחה כי הן תאומות, הבנות הוגות תוכנית, שבה כל אחת מהן תוכל לפגוש בהורה השני: כל אחת תלמד את תאומתה להתחזות לעצמה וכך הן יוכלו להתחלף בסוף הקיץ – האלי תראה את אמה, אליזבת, שאותה לא ראתה מעולם, ואנני תראה את אביה, ניק, שאותו לא ראתה מעולם.

כאשר מחנה הקיץ מסתיים הבנות מבצעות את ההחלפה: האלי טסה ללונדון ופוגשת את אמה, סבה ואת הבאטלר מרטין (סימון קונז). אנני נוסעת לקליפורניה ופוגשת את אביה, את האומנת צ'סי (ליסה אן וולטר), את הכלב סמי (הראשון שגילה על החילוף) ואת הארוסה הטרייה של אביה מרידית' (אליין הנדריקס), המעוניינת רק בכספו של אביה. מתוך דאגה מהתנהגותה של מרידית', אנני מטלפנת להאלי ומנסה לשכנע אותה להביא את אמה לקליפורניה כך שהוריהם ייפגשו ואביה יבטל את אירוסיו למרידית'. סבה של האלי מגלה כי היא אינה אנני אלא האלי, והיא מודה ומגלה גם לאמה, שמתרגשת ושמחה לפגוש את בתה האבודה. האם מסכימה לנסוע יחד איתה לקליפורניה כדי לפגוש את ניק ואת אנני. באותו זמן צ'סי מגלה כי אנני אינה האלי ומתרגשת מאוד, אך היא ואנני אינן מגלות לניק ולמרידית' שבוצעה החלפה.

על מנת לגרום לניק ואליזבת להיפגש, האלי, אנני, סבה, מרטין וצ'סי "קושרים קשר" וגורמים לפגישתם במלון בסן פרנסיסקו. הם מארגנים, כביכול, לניק מפגש עם הוריה של מרידית', ואינם מספרים לאליזבת על מרידית'. לחוצה מהמפגש הצפוי לה עם ניק, אליזבת מבקשת ממרטין להצטרף אליה ואל האלי. לאחר מספר בלבולים מצחיקים במלון, ניק ואליזבת רואים אחד את השנייה. ניק סוף סוף מבין כי התאומות התחלפו, והתאומות מארגנות לניק ולאליזבת סעודה רומנטית על יאכטה, המוגשת על ידי מרטין וצ'סי, שמטרתה לשחזר את הערב שבו נפגשו על הספינה QE2. בסעודה, אליזבת מזכירה לניק כי אחרי שעזבה אותו הוא לא "רדף" אחריה, וניק ענה לה כי הוא לא היה בטוח אם היא רצתה בכך או לא. יחד הם מתכננים כי התאומות יהיו יחד בחופשים, אך הם לא יחדשו את מערכת היחסים ביניהם.

האלי ואנני, שאינן מרוצות מהתוכנית, לא מגלות להוריהן מי הן ואומרות להם כי רק אחרי שהם יצאו כולם לטיול המחנאות שהובטח להאלי הן יגלו מי היא כל אחת. מרידית', השומעת כי ניק ואליזבת יוצאים לטיול יחד, מצליחה להצטרף לטיול במקום אליזבת, שמחליטה להישאר בבית. במהלך הטיול התאומות עושות למרידית' צרות ותעלולים המרגיזים אותה, וגורמים לה לומר לניק כי הוא צריך לבחור בינה לבין הבנות. כאשר ניק אומר לה כי הוא בוחר בבנות, היא עוזבת אותו, וניק והתאומות חוזרים הביתה.

אחרי שהם חוזרים מהטיול ניק מראה לאליזבת את אוסף בקבוקי היין שלו, הכולל את בקבוק היין ממנו שתו ביום חתונתם. המחווה נוגעת באליזבת, אך היא בכל זאת מחליטה לחזור ללונדון יחד עם אנני, לאחר שהבנות קיימו את הבטחתן וגילו מי היא מי. כאשר אליזבת ואנני נכנסות לביתן בלונדון הן מוצאות להפתעתן את ניק והאלי ממתינים להן שם. ניק אומר לאליזבת שהוא לא היה מוכן לוותר עליה שוב, ולכן מיד כשעזבה יחד עם אנני הוא והאלי עלו על מטוס קונקורד שהביא אותם ללונדון לפניהן. אליזבת וניק מתנשקים לשמחת התאומות, ובסוף הסרט מוצגות תמונות מחתונתם השנייה של ניק ואליזבת, שהתקיימה גם היא על ה-QE2, עם האלי ואנני כשושבינות. באחת התמונות רואים גם את מרטין מציע נישואין לצ'סי.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לינדזי לוהן מגלמת את אנני ג'יימס ואת הולי פארקר, תאומות בנות 11 המופרדות בלידתן וגדלות בנפרד ללא ידיעה כי יש לכל אחת מהן תאומה.
  • דניס קווייד מגלם את ניק פארקר, אבא של הולי ואנני. אמריקני עשיר שבבעלותו כרם ויקב. מגדל את האלי.
  • נטשה ריצ'רדסון מגלמת את אליזבת' ג'יימס, אמא של הולי ואנני, מעצבת שמלות כלה עשירה החיה בלונדון. מגדלת את אנני.
  • אליין הנדריקס מגלמת את מרידית' בלייק, פרסומאית צעירה ומושכת המאורסת לניק ומעוניינת בכספו.
  • ליסה אן וולטר מגלמת את צ'סי, סוכנת הבית של משפחת פארקר. מתאהבת במרטין, הבאטלר של משפחת ג'יימס.
  • סימון קונז מגלם את מרטין, הבאטלר של משפחת ג'יימס המתאהב בצ'סי.
  • פולי הולידיי מגלמת את מרווה קולפ (סניור), מנהלת מחנה הקיץ בו שהו האלי ואנני במשך הקיץ.
  • מגי וילר מגלמת את מרווה קולפ (ג'וניור), בתה של מנהלת המחנה וסייעת שלה.
  • רוני סטיבנס מגלם את סבא של האלי ואנני, אביה של אליזבת' ג'יימס, הגר יחד עמה ועם אנני בלונדון.
  • ג'ואנה בארנס מגלמת את ויקי בלייק, אמה של מרידית' בלייק.
  • ארין מאקיי שימשה כפילתה של האלי/אנני (לא רואים את פניה אלא רק את גבה).
  • ונדלה קירסבום מגלמת דוגמנית שמלות כלה.

אמה של לינדזי לוהן, דינה לוהן, ואחותה הצעירה, אליאנה לוהן, מופיעות כניצבות (אם ובתה) בסצנה בשדה התעופה.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט "אבא מתארס"
פסקול מאת אמנים שונים
יצא לאור 28 ביולי 1998
סוגה קומדיית נישואים מחדש, מלודרמה, סרט לכל המשפחה, קומדיה רומנטית, דרמה קומית, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה צ'ארלס שייר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
  1. "L-O-V-E" של נט קינג קול
  2. "Do You Believe In Magic" של The Lovin' Spoonful
  3. "There She Goes" של The La's
  4. "Top Of The World" של שונן נייף
  5. "Here Comes the Sun" של Bob "Bronx Style" Khaleel
  6. "For Sentimental Reasons" של לינדה רונסטאדט
  7. "Soulful Strut" של Young-Holt Unlimited
  8. "Never Let You Go" של Jakaranda
  9. "Bad To The Bone" של ג'ורג' תורגוד
  10. "The Happy Club" של בוב גלדוף
  11. "Suite from The Parent Trap" של אלן סילבסטרי
  12. ""Ev'ry Time We Say Goodbye" של ריי צ'ארלס ובטי קרטר
  13. "This Will Be" של נטלי קול
  14. "Dream Come True" של Ta-Gana
  15. "Groovin'" של פאטו בנטון יחד עם The Reggae Revolutation
  16. "Let's Get Together" של Nobody's Angel

ביקורות והכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות טובות, וקיבל ציון 86% באתר Rotten Tomatoes.[1]

בסוף השבוע הראשון להקרנתו הכניס הסרט למעלה מ-11 מיליון דולר ב-2,247 בתי קולנוע ברחבי ארצות הברית וקנדה, והגיע למקום השני בקופות. עד לסיום הקרנתו הכניס הסרט למעלה מ-66 מיליון דולר בארצות הברית וכ-25.8 מיליון בשאר מדינות העולם, כך שבסך הכול הכניס למעלה מ-92 מיליון דולר.[2]

התייחסות לסרט מ-1961[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוא גרסה מחודשת של "אבא מתארס" מ-1961, והוא כולל מספר התייחסויות אליו:

  • השימוש בשיר "Let's Get Together"
  • חלק מהדיאלוגים זהים כמעט לחלוטין לסרט המקורי.
  • באחת הסצנות מרידית' מדברת בפלאפון על "הכומר מוסבי", שנקרא על שמה של אחת הדמויות בסרט המקורי.
  • ג'ואנה בארנס, המגלמת את אמה של מרידית', ויקי, גילמה בסרט המקורי את דמותה המקבילה של מרידית', שנקראה גם היא ויקי.
  • מנהלות מחנה הקיץ, מרווה קולפ סניור וג'וניור, נקראו על שמה של ננסי קולפ, ששיחקה את המנהלת הצעירה בסרט המקורי.
  • תעלול מי המלח והסוכר שהתאומות הפעילו על מרידית' נלקח מהסרט המקורי.
  • ההקשה במקלות על מנת להבריח את אריות ההרים, אף שאינם קיימים, נלקחה מהסרט המקורי.
  • מעשי הקונדס של התאומות הכוללים חוטים, קצף גילוח ודבש נלקחו מהסרט המקורי.

התייחסויות לתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר התאומות נמצאות ב"בקתת העונשין" של מחנה הקיץ, רוח פרצים שנושבת דרך החלון מעיפה לכל עבר תמונות ופוסטרים השייכים להאלי. כאשר אנני שואלת אותה אם משהו נהרס, האלי משיבה ש"רק התמונה היפה של לאונרדו דיקפריו". אנני משיבה בשאלה "מי זה לאונרדו דיקפריו?" והאלי שואלת אותה "כמה לונדון רחוקה מכאן?". לזה אנני משיבה "בערך 3,000 מיילים מפה". דיקפריו רק התפרסם שנה קודם לכן כשכיכב בסרט "טיטניק".

אחרי שהאלי מגיעה ללונדון היא הולכת עם אמה לסטודיו שמלות הכלות שלה. בדרך הן חוצות את אותו הרחוב המופיע בעטיפת האלבום "Abbey Road" של הביטלס, ואפילו אותן מכוניות חונות בצדי הרחוב כאשר ברקע מושמע "Here Comes the Sun" של ג'ורג' האריסון. הסצנה עוצרת לרגע כאשר האלי ואמה נמצאות בתנוחה זהה לזאת של חברי הביטלס.

המוזיקה המושמעת בזמן שהאלי ואנני מובלות אל "בקתת העונשין" לקוחה מהסרט "הבריחה הגדולה", מהסצנה שבה דמותו של סטיב מקווין מובלת אל תא הבידוד.

במספר סצנות התאומות קוראות למרידית' קרואלה דה ויל, דמות מהסרט "על כלבים וגנבים".

כאשר ניק רואה לראשונה את אליזבת' במלון הוא נמצא בתוך מעלית שדלתה בדיוק נסגרת. סצנה זו זהה לסצנה מסרט הקומדיה המטורפת "אשתי המועדפת" מ-1940 בכיכובם של איירין דאן וקרי גרנט, ולסצנה מסרט הרימייק שלו מ-1963, "Move Over, Darling", בכיכובם של דוריס דיי וג'יימס גארנר.

כאשר האלי שואלת את מרידת' "דיברת אליי?", מרידית' עונה "מי את? רוברט דה נירו?", כמחווה למשפט המפורסם ביותר בסרט "נהג מונית" מ-1976 בכיכובו של דה-נירו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]