אביגדור בנש"ק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אביגדור בנש"ק
אביגדור בנש"ק
אביגדור בנש"ק
לידה 1936
קליבלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה דצמבר 2019 (בגיל 83 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל
עיסוק פסיכולוג קליני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אביגדור בנש"ק (1936 - דצמבר 2019) היה פסיכולוג קליני ישראלי, מראשוני שיטת הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בישראל. עסק במיוחד בהפרעות חרדה, פוביות ו-OCD. היה מרצה באוניברסיטה העברית וחיבר מספר ספרים העוסקים בהתנהגות חרדתית כפייתית, בדגש על הציבור הדתי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנש"ק[1] נולד בקליבלנד לסאם ופרימיט בנש"ק. אביו היה פעיל בקהילה היהודית במגוון וועדות, וממקימי בית הספר היהודי בעיר. בתיכון למד בנש"ק בתיכון יהודי בשיקגו, ואחר כך בישיבת נר ישראל בבולטימור. במקביל ללימוד בישיבה למד בלילות באוניברסיטת ג'ונס הופקינס ושם סיים תואר ראשון. לאחר מכן למד בישיבת פוניבז' בבני ברק ולאחר מכן בישיבת חברון בירושלים. הוסמך לרבנות על ידי הרב יחזקאל סרנא ראש ישיבת חברון בשנת ה'תש"ך (1960) וכן קיבל סמיכה מהרב יצחק יעקב וכטפויגל, ראש הישיבה הגדולה מאה שערים.

לאחר מכן חזר לארצות הברית ולמד באוניברסיטת ניו יורק (NYU) שם קיבל את הדוקטורט בפסיכולוגיה בשנת 1966. באותה שנה החל ללמד פסיכולוגיה במכללת שטרן ובברוקלין קולג' שבניו יורק.

ב-1970 התחתן עם שולמית (לבית קספר), בת לניצולי שואה שהיגרו לארצות הברית לאחר המלחמה. ב-1971 עלו ארצה ומאז גרו בשכונת סנהדריה המורחבת בירושלים.

בנש"ק שירת בצה"ל כקב"ן. לימד פסיכולוגיה בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ובמקביל לימד תורה ויהדות בישיבת אור שמח במשך כעשר שנים. בשנת 1981 חזר לשנה אחת לארצות הברית, שם לימד בישיבת אור שמח בשלוחתה בעיר מונסי.

בשנת 1982 פתח קליניקה והחל לקבל מטופלים. התמחה בפסיכולוגיה התנהגותית עם התמחות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בעיקר בחרדות ובפחדים. הוא עבר מבית הספר לחינוך והחל ללמד בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית.

בשנותיה האחרונות של נחמה ליבוביץ' היה מגיע אליה מדי יום שישי לביקור בביתה. המפגשים עם פרופ' ליבוביץ' היו גם מקצועיים אך הם גם למדו יחד פרשת שבוע ונחמה אף חידדה אצל ד"ר בנש"ק את חשיבות שאילת השאלות בלימוד התורה.

התנדב מספר שנים בעזר מציון במסגרת מקצועית וטיפולית.

השתתף מספר שנים בפאנל התוכנית "שנינו יחד וכל אחד לחוד" של יובב כץ ברשת ב' של קול ישראל.

בנש"ק התגורר בירושלים. אב לשישה וסב לעשרים וארבעה נכדים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1976 הוציא לאור את ספרו הראשון "התלמיד הבעייתי" – הכולל מאמרים תאורטיים וכן התנסויות מקצועיות של תלמידיו באוניברסיטה בשיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) בכיתה.

בשנת 1996 הוציא לאור את הספר "studying the torah" על מתודות ושיטות בלימוד תורה. לאחר מכן הוציא את הסדרה המצליחה על פירוש רש"י על התורה באנגלית (What’s Bothering Rashi); הספרים תורגמו לשפות רבות ביניהן, צרפתית, ספרדית, סינית ועברית. כמו כן הוציא את What’s Bothering Rashi על מגילת אסתר באנגלית.

בשנת 2009 פרסם את הספר "Religious Compulsions and Fears", על כפייתיות ואובססיות בחיים הדתיים של המטופל. דרכי טיפול בשיטת CBT למדריכים, מטפלים ובני משפחה של הסובלים מהתופעה. לאחר מכן תורגם הספר לעברית ואף פורסם בשם "כפייתיות וחרדה על רקע דתי".

בשנת 2016 כתב ופרסם את הספר "CBT בכיתה" – מדריך לעובדי הוראה לטיפול בהתנגדויות בשיטה הטיפולית הקוגניטיבית-התנהגותית, בכיתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השם בנש"ק הוא ראשי תיבות של בנן של קדושים