אברהם יעקב טיילור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם יעקב טיילור
לידה 8 באוגוסט 1984 (בן 39)
י' באב ה'תשמ"ד
ירושלים, ישראל ישראלישראל
תקופת הפעילות מ-אפריל 2010
מקום לימודים ישיבת ירושלים לצעירים
ישיבת סלבודקה (בני ברק)
מכון תל אביב לחזנות
זרם חסידות מודז'יץ
סוגה חזנות, ניגונים חסידיים

אברהם יעקב טיילור (נולד ב-8 באוגוסט 1984, י' באב ה'תשמ"ד) הוא חזן, זמר, מלחין וחוקר העוסק בעיקר בתיעוד והפצת ניגוני חסידות מודז'יץ, כמו כן בהיסטוריה של תולדות תנועת החסידות[1] ומשנתה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיילור נולד בירושלים וגדל בבית אל ובלונדון לאליהו עקיבא[2] ושרה מלכה. למד בישיבת ירושלים לצעירים, ישיבת סלבודקה ובמכון תל אביב לחזנות. טיילור משתייך לחסידות מודז'יץ ומקורב לאדמו"רים של חסידויות נוספות. במקביל לפעילותו המוזיקלית, טיילור הוא גם עורך ראשי במכון להוצאת כתבי אדמו"רי אוסטרובצה בביתר עילית[3], וכן עורך בכיר במכון שפתי צדיקים, ובהוצאת הספרים של חסידי באסטאן-ביתר[4]. מדי פעם מפרסם מחקרים ומאמרים בהמבשר[5], וכן בקובצי שפתי צדיקים[6] ובעלון השבועי קרוב אליך[7].

טיילור הוא גם רב צבאי ובשנים 20122017 עסק בליווי רוחני של פלוגות ייעודיות בצה"ל לחיילים מרקע חרדי.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2010 החל את עבודתו במכון לתיעוד ושימור ניגוני מודז'יץ. במסגרתה זו הקים את אתר המכון[8] וניהל אותו למשך חמש שנים, לצד הפקת סדרה בת ארבעה דיסקים בשם 'מגנזי אוצרות ניגוני מודז'יץ' וארגון אירועים שונים ושבתות עיון העוסקים בניגוני חסידות מודז'יץ בשירה והרצאה, תוך יצירת שיתופי פעולה עם זמרים, חזנים, נגני כליזמר ומרצים ידועים ומקהלות. עם שיתופי הפעולה שיצר נמנים: חיים אדלר, יעקב רוזנפלד, צבי וייס, יצחק מאיר, שרה פרידלנד בן ארזה, בנימין מונק, אהרן רזאל, מוסא ברלין, חיליק פרנק, נאור כרמי, הרב תמיר גרנות, כמו כן עם מקהלות החזנים הירושלמית, בת-רון, רמתיים, בנימין. באותה השנה החל גם לתחזק ערוץ יוטיוב ובו מאות הקלטות והסרטות של ניגונים מחצרות חסידים בדגש על ניגוני מודז'יץ.

טיילור מופיע באירועים ובשבתות, הן בעצמו והן יחד עם מקהלות ואמנים אחרים. במסגרת אירועים ושבתות אלו הופיע טיילור במהלך השנים בעשרות קהילות בישראל, ארצות הברית, בריטניה, פולין[9] וצ'כיה. טיילור הופיע בין השאר בבתי כנסת ומוסדות מכובדים, כגון: בית הכנסת הגדול (ירושלים), בית הכנסת ישורון ועוד. הופעותיו כוללות שירה והרצאה על סיפורם ההיסטורי של הניגונים ומשנת החסידות ביחס לניגון.

בשנת 2013 הוציא אלבום המוקדש לנוסח התפילה וניגונים המושרים בקהילות ישראל בראש השנה.

בשנים 20172018 למד טיילור במכון תל אביב לחזנות[10], והוא תלמידם של החזן נפתלי הרשטיק, המנצח והמעבד ריימונד גולשטיין, המנצח והמעבד יותם סגל, וזמר האופרה ג'פרי פרנסיס.

במשך השנים היה בקשר קרוב עם החזן והמלחין בן ציון שנקר והוא היה שותף בשנותיו האחרונות לפרויקטים מוזיקליים שונים של טיילור. מאז פטירתו של שנקר, מארגן טיילור מדי שנה אירועים לזכרו[11][12][13].

משנת 2020 הוא לוקח חלק פעיל בעריכה ובכתיבה של כתב העת 'עתיקין' לשימור ותיעוד הנגינה היהודית האותנטית[14], ומבצע הקלטות תיעוד של ניגוני מודז'יץ במסגרת אתר האינטרנט של מכון היכל בשירי זמרה של חסידי מודז'יץ[15].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בקהילה, אליעזר אייזיקוביץ, ניגון אחרון בקוזמיר. מוסף חג פסח תש"פ, גיליון 1154, עמ' 152.
  2. ^ נינו של הרב אליהו עקיבא רבינוביץ' ונקרא על שמו
  3. ^ בין הספרים: הרב יהודה לייב הלשטוק, בית מאיר, באתר אוצר החכמה.
  4. ^ בין הספרים: הרב משה שמעון הורוביץ, מעשה אבותי, באתר אוצר החכמה.
  5. ^ המבשר - תורני, "בלבת אש - שביבי אש ונקודות אור מתולדות חייו ומשנתו הטהורה של ה"אמרי אש" ממודז'יץ זצוק"ל במלאות עשרים וחמש שנים לפטירתו". גיליון 16, ז' באייר תשס"ט.
  6. ^ אברהם יעקב טיילור, זכרונות וסיפורים מכתבי החסיד הישיש רבי משה וינרסקי זצ"ל, קובץ שפתי צדיקים טו, ירושלים, עמ' קלד, באתר אוצר החכמה.
  7. ^ "נגינה של מעלה", קרוב אליך 33, כ"ב בסיון תשע"ד. לצפייה בארכיון הגליונות.
  8. ^ אתר המכון לשימור ולתיעוד ניגוני מודז'יץ.
  9. ^ התושבים המקומיים שומרים על קברי היהודים שנטבחו בשואה, באתר בחדרי חרדים. 2 בספטמבר 2022.
  10. ^ מכון תל אביב לחזנות מציג: הכירו את דור החזנים החדש, באתר בחדרי חרדים. 14 ביולי 2017.
  11. ^ ירושלים: החברים שרו וזכרו את המלחין ר' בן ציון שנקר, באתר בחדרי חרדים. 12 בנובמבר 2017.
  12. ^ חמש שנים לפטירת בעל המנגן והמלחין רבי בן ציון שנקר ז"ל, באתר כיכר השבת. 24 באוקטובר 2021.
  13. ^ מלוה מלכה לזכרו של ר' בן ציון שנקר ז"ל - תשפ"ג 2023, רשימת השמעה, באתר יוטיוב.
  14. ^ גליונות כתב העת עתיקין.
  15. ^ אתר מכון "היכל בישיר זמרה".