אחד העם 101

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחד העם 101
מבוסס על אחד העם 1
סוגה קומדיית מצבים, סדרת טלוויזיה קומית עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ארז בן הרוש, אילן פלד, ליאור כפיר רפאל עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים ארז בן הרוש, אילן פלד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים אילן פלד
אורי גוטליב
ארז בן הרוש
יעל פוליאקוב
ענת מגן-שבו
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית מקור אחד העם 1
תוכנית המשך הנוכלות
הפקה
מוזיקה שלומי סרנגה
אורך פרק 24 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 2 (רשת)
שידורים חוזרים:
רשת - ערוץ 13 (2018)
ערוץ ההומור (אפריל 2020 - הווה)
תקופת שידור מקורית 5 ביולי 201019 בספטמבר 2010
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אחד העם 101 היא קומדיית מצבים ישראלית וספין אוף לסדרה אחד העם 1. פרק הבכורה של הסדרה שודר ב-5 ביולי 2010[1]. הסדרה כללה עשרה פרקים בני 24 דקות ועקבה אחרי עלילותיה של מירי פסקל לאחר שהתעשרה ועברה לגור במגדלי יוקרה.
פרק הבכורה של אחד העם 101 זכה למדרוג של 26.8% לאחר פרסום מסיבי שקדם לעליית התוכנית[2]. טרם שידורם בטלוויזיה ערכה רשת הקרנה של שני פרקים בבתי-הקולנוע, כחלק ממהלך שיווקי להשקת הסדרה[3]. כ-2,000 כרטיסים נמכרו תוך זמן קצר[4].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסדרה החלו בסוף 2009 ונמשכו 6 חודשים[5]. הסדרה צולמה בחלקה במגדל מנהטן בתל אביב. את שיר הנושא של הסדרה, "טאבה טומבה", ביצע שלומי סרנגה[6]. במהלך שידור הסדרה נבדקה תלונה על פרסום סמוי[7].

ב-16 בנובמבר 2019 עלתה בyes סדרה חדשה בשם "הנוכלות", אשר המשיכה את סיפורן של הגיבורות "אחד העם 101" - מירי פסקל (בגילומו של פלד) ואחותה תקווה בן חיים (בגילומה של פוליאקוב)[8].

עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אחד העם 101" עוקבת אחרי דמותה של מירי פסקל[9]. לאחר שבעלה של מירי, ראובן, נהרג בתאונה במהלך חזרות לטקס נכי מלחמות בגרמניה, מקבלת מירי פיצוי כספי גבוה והיא מחליטה לעזוב את דירת השיכון הישנה שלה ברחוב "אחד העם 1" ולעבור לדירת פאר במגדלי יוקרה בתל אביב.

בזמן שמירי עסוקה בלהנות מחייה החדשים והעשירים, היא לאט לאט שוכחת את חבריה הוותיקים שעמדו לצדה עוד בימי אחד העם 1, ובפרק האחרון היא ביחד עם אחותה תקווה עפו מצוק גבוה ברכב בקטע שלקוח במקור מהסרט "תלמה ולואיז".

לפי סדרת ההמשך הנוכלות מגלים כי מירי ותקווה ניצלו מתאונת הצוק וממשיכות בעלילותיהם השונות כאחיות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת פסקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מירי פסקל (אילן פלד) - הפקחית מירי מגלה את הנאות החיים דווקא אחרי מותו הטראגי של בעלה ראובן ומנסה להשתייך ל"אלפיון העליון" באמצעות הכסף הרב שניתן לה כפיצויים לאחר מותו. בעקבות השינוי במצבה הכלכלי, מירי ויפית פסקל (בתה), מכרו את דירתם הנמצאת באחד העם 1 ועברו להתגורר בפנטהאוז בבניין יוקרה בתל אביב. הכסף הרב שניתן לה לא שינה את מירי פסקל והיא ממשיכה לעבוד כפקחית חנייה נאמנה. ראובן לא נעלם מחייה של מירי והוא מופיע כרוח בכל פעם שהיא במצוקה. הוא ממשיך להיות חברה הטוב, ודוחף אותה למצוא אהבה.
  • ראובן פסקל (אורי גוטליב) - ראובן פסקל נפצע בצבא ואיבד את רגלו. הנכות הפיזית שלו לא השפיעה עליו, הוא תמיד היה שמח בחלקו, אהב ודאג לאשתו מירי ולביתו יפית. כשראובן הוזמן להדליק משואה בטקס, הוא נשרף מהמשואה ונפטר. רוחו של ראובן תמיד מגיעה לעזור למירי פסקל כאשר היא שרויה במצוקה או בבעיה.
  • יפית פסקל / נקש (יעל פוליאקוב) - ליפית היו חיים לא קלים. היא אדם מקסים ולבבי, אך מכוערת ומלאה פצעים בפנים. בתור נערה מתבגרת, היא אבדה את אביה- מאורע קשה מאוד. אימה של יפית, מירי פסקל, לא רצתה שביתה תרגיש בחיסרון אביה והשתדלה להעניק לה אהבה רבה. ליפית פסקל מעולם לא היו שאיפות גדולות מידי ומאז שירשה הרבה כסף גם חלומות כבר אין לה. יפית מתאהבת בירון ועושה הכול כדי לפתות אותו ולזכות באהבתו. היא עובדת עם ירון בחנותו- נקניקולור. נכנסה להריון מירון והתחתנה איתו. בפרק התשיעי היא וירון עוברים להתגורר בשדרות.
  • ירון נקש (ארז בן הרוש) - ירון נקש הוא חברה הראשון של יפית פסקל, מנהל סניף נקניקולור -חנות נקניקיות. ירון הוא הבוס של יפית. הוא לא התברך בשכל רב, אך הוא אדם אופטימי ושמח. למרות שאמה של יפית, מירי, לא אוהבת אותו, הוא לא נותן לזה לעצבן או להעליב אותו. ירון מגיע ממצב כלכלי נמוך ומבית מסורתי והעושר בביתה של יפית מושך אותו. הכניס להריון את יפית ובעקבות כך התחתן איתה.

דיירי אחד העם 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אילנית (ענת מגן-שבו) - הקוסמטיקאית של אחד העם 1, עזבה את עבודתה עקב עזרתה בשווארמה השכונתית של בעלה הדתי החדש, מיקו. עקב קשר הנישואים של אילנית עם מיקו, אילנית חזרה בתשובה, אך בהמשך הסדרה השניים מתגרשים ואילנית יוצאת בשאלה ושבה לאורח חייה הקודם כחילונית. למרות עזיבתה של מירי מבניין אחד העם 1, שתי החברות שמרו על קשר הדוק עד עזיבתה של אילנית בפרק תשע לאודסה שבאוקראינה.
  • שולה נמירוביץ (יעל פוליאקוב) - שולה נמירוביץ' היא אישה בעלת ערכים, שהשתתפה בעמותות וארגונים שלא למטרות רווח. כעת היא יו"ר עמותת נענ"ע (נשים עשירות למען נשים עניות). המעבר של מירי פסקל מהבניין והשינוי במעמדה הכלכלי והחברתי הוביל לקרבה מסוימת בין שולה למירי פסקל. שולה רוצה לצרף את מירי למועדון התורמים העשירים ומחברת אותה לעולם הזה. בפרק השביעי שולה מוסרת את כלבתה פליצי לידי מירי על מנת שזו תטפל בה כדוגיסיטרית, אך בהמשך פליצי מוצאת את מותה לאחר שנכנסת לתא לחץ מופעל בעוצמה גבוהה; על אף ששולה נוטרת טינה למירי עקב מותה של פליצי הקרבה ביניהן נשארת כשהייתה לאורך כל פרקי הסדרה. בפרק תשע שולה נעצרה על ידי המשטרה.
  • בת-חן מיוחס (ענת מגן-שבו) - בת חן היא נערה פיקחית, "מגניבה", מצחיקה, חכמה. היא נערה עצמאית שעובדת בנקניקולור, יחד עם יפית פסקל וכך מממנת את עצמה. בת חן לומדת עם יפית פסקל באותו בית ספר והן חברות מאוד טובות.
  • יהודית (יהודית אוחיון) - המנקה של מירי, ואלמנתו של עמרם. מירי נוהגת להגיד לה כמה היא חרוצה וטובה, אך בפועל מירי חושבת שהיא עצלנית ובטלנית עד שהיא עוזבת אותה לביקור של בנה מיקו בפרק תשע.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חבשוש (ארז בן הרוש) - הבוס של מירי פסקל בעירייה הוא הפקח חבשוש. למרות שהתעשרה, מירי פסקל ממשיכה לעבוד בעבודתה כפקחית חנייה וזאת רק כדי לקבל את הפנסיה ואת השעון מהעירייה. חבשוש מאוד מתעצבן על מירי בגלל שהיא עושה מה שבא לה. מאחרת לעבודה, עושה סידורים אישיים בזמן העבודה ואפשר לומר שלא ממש אכפת לה מהעבודה. בנוסף, מירי חושבת שחבשוש רוצא בה כי היא בחורה מושכת ויפה אך כמובן שהיא טועה.
  • מייק (אורי גוטליב) - מייק הוא שכנה החתיך של מירי פסקל. אמריקאי בן 41 אשר עובד בשגרירות האמריקאית. גבר שמור היטב, עדין, מנומס ואדיב. מדבר מעט מאוד עברית ומתגורר בארץ רק חצי שנה. מירי פסקל פגשה את מייק לראשונה במעלית הבניין והתאהבה בו

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אביבה מרקס - אמו של מייק (פרק 2, "הדייט של מירי" ופרק 5, "יום הולדת ליפית")
  • אלעד צפני – בתפקיד המאהב המיתולוגי של שולה (פרק 4, "סקס ומירי הגדולה")
  • שלומי סרנגה – בתפקיד השוטר אלירן (פרק 6, "קופצים לאילת")
  • אורן שבו - בתפקיד טייס ארקיע (פרק 6, "קופצים לאילת")
  • ענבל גלאם - אחות בבית חולים (פרק 8, "הלידה")

רייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה של הסדרה כללה עשרה פרקים, כולם שודרו ב-רשת שהייתה בין אחת המפעילות של ערוץ 2 לשעבר.

פרק הבכורה זכה לרייטינג שיא של 26.8% לזכיינית רשת במהלך חודשי הקיץ[10], והממוצע העונתי של הסדרה עומד על 17.6%[11]. הפרק האחרון של הסדרה הניב שיא רייטינג שלילי של 13.8%.[12].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס קטגוריה מועמדות תוצאה
2012 פרסי האקדמיה לטלווייזה
לשנת 2011
הסדרה הקומית אחד העם 101 מועמדות
שחקן בסדרה קומית אילן פלד מועמדות
שחקנית בסדרה קומית יעל פוליאקוב מועמדות
בימוי בסדרה קומית ארז בן הרוש מועמדות
תסריט בסדרה קומית ארז בן הרוש, אילן פלד, אמיר בן סירה, ליאור כפיר, מיכל ליבדינסקי מועמדות

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גילי איזיקוביץ, אחד העם 1: מיקרוקוסמוס מוגזם של החברה הישראלית, באתר הארץ, 30 ביוני 2010
  2. ^ לי-אור אברבך, ‏פתיחה מוצלחת ל"אחד העם 101" ברשת: רייטינג של 26.8%, באתר גלובס, 6 ביולי 2010
  3. ^ לי-אור אברבך, ‏רשת תקרין בבתי-הקולנוע שני פרקים של "אחד העם 101", באתר גלובס, 15 ביוני 2010
    לי-אור אברבך, ‏תוך יומיים: אזלו הכרטיסים להקרנת פרקי הפתיחה של "אחד העם 101", באתר גלובס, 22 ביוני 2010
  4. ^ אופיר בר-זהר, רשת תשיק את "אחד העם 101" בקולנוע: תחלק 2,000 כרטיסים, באתר הארץ, 15 ביוני 2010
  5. ^ רותה קופפר, החלו צילומי הסדרה "אחד העם 101", באתר הארץ, 25 בנובמבר 2009
  6. ^ עינב שיף‏, סרנגה שוטר ב"אחד העם 101", באתר וואלה!‏, 17 ביוני 2010
  7. ^ מתן אברמוביץ', עכבר העיר, פרסום סמוי, כביכול: "אחד העם 101" הפרה את כללי הרשות?, באתר הארץ, 27 ביולי 2010
    ערן בר-און ועמית קוטלר, אשת השיווק המצטיינת: מירי פסקל, באתר ynet, 17 באוגוסט 2010
  8. ^ אתר למנויים בלבד אריאנה מלמד, "הנוכלות": למירי פסקל יש בן עם זנב, באתר הארץ, 17 בנובמבר 2019
  9. ^ אתר למנויים בלבד אינס אליאס, למה רק גבר יכול לגלם על המסך את האשה המזרחית החדשה, באתר הארץ, 16 במאי 2018
  10. ^ אופיר בר זוהר, רייטינג גבוה ל"אחד העם 101" ו"צחוק מעבודה", באתר הארץ, 6 ביולי 2010
  11. ^ לי-אור אברבך, ‏רייטינג שבועי: "אחד העם 101" מדשדשת; "הישרדות" מגמגמת, באתר גלובס, 15 באוגוסט 2010
  12. ^ הדס ריבק‏, "אחד העם 101" נפרדה אמש מהמסך בשיא שלילי של 13.8% צפייה. פרק הסיום זוכה למחצית מהרייטינג לו זכה פרק ההשקה של הסדרה, באתר וואלה!‏, 15 בספטמבר 2010