אקירה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקירה
アキラ
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סדרת המאנגה "אקירה"
בימוי קצוהירו אוטומו
הופק בידי שונזו קאטו
תסריט איזו האשימוטו, קאטרשירו אוטומו
עריכה טקאשי סאיאמה
מוזיקה טסוטומו אוהאשי
מדינה יפן
חברת הפקה TMS אינטרטיינמנט, Mainichi Broadcasting System, Sumitomo Corporation, Kodansha, Bandai, טוהו
חברה מפיצה טוהו
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 16 ביולי 1988 (ביפן)
משך הקרנה 124 דק'
שפת הסרט יפנית
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט דיסטופי, סרט פעולה, סרט פוסט-אפוקליפטי, סייברפאנק, אנימת מדע בדיוני
הכנסות באתר מוג'ו akira
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb

אקירהיפנית: アキラ) הוא סרט אקשן-סייברפאנק[1] יפני משנת 1988 בסגנון אנימה, אשר בוים על ידי קצוהירו אוטומו(אנ'). הסרט מבוסס על סדרת מאנגה באותו השם משנת 1982. עלילת הסרט מתרחשת בעתיד דיסטופי במהלך שנת 2019 ומתמקד במנהיג כנופיית האופנוענים שוטארו קאנדה שחברו, טטסואו שימה, מקבל יכולות טלקינטיות רבות עוצמה בעקבות תאונה, שמסכנים את קיומה של המטרופולין העתידני נאו-טוקיו.

בעוד שרוב עיצובי הדמויות והתפאורות עובדו ישירות מהמאנגה, עלילת הסרט בנויה מחדש ושונה לחלוטין מגרסתו המודפסת, ומקצצת הרבה מחלקה השני של המאנגה. פסקול הסרט, אשר הושפע רבות ממוזיקת גמלאן אינדונזית מסורתית וכמו גם ממוזיקת נו יפנית, הולחן על ידי שוג'י ימאשירוגומי.

הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה ביפן ב-16 ביולי 1988. עם השנים הסרט זכה למעמד של סרט פולחן בקרב רבים ברחבי העולם, ועם השנים הוא הצליח להרוויח מעל ל-80 מיליון דולרים ממכירות של VHS, DVD, ו-Bluray. הסרט נחשב לאחד מסרטי האנימה המשפיעים והאייקוניים ביותר בכל הזמנים[2][3][4][5][6] וכמו גם כאחד מסרטי הסייברפאנק המשפיעים ביותר בז'אנר.[7] הסרט תרם גם רבות לצמיחת הפופולריות של סרטי וסדרות האנימה בעולם המערבי ולצמיחה בפופולריות של סרטי וסדרות אנימציה שמיועדים בראש ובראשונה לקהל מבוגר.[8]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 טוקיו נהרסה כתוצאה מפיצוץ מסתורי שהוביל למלחמת העולם השלישית.

הסרט מתרחש בשנת 2019 בטוקיו הפוסט אפוקליפטית המכונה כעת "נאו-טוקיו". טוקיו נבנתה מחדש על אי מלאכותי במפרץ טוקיו והיא הפכה שוב למטרופולין משגשג.

בהווה השחיתות רווחה בעיר וכמו כן ישנם הפגנות נרחבות רבות נגד השלטונות וגילויי אלימות נרחבים מצד כנופיות רחוב. הממשל עורך ניסויים סודיים באנשים במטרה לגלות כיצד לרתום את כוח אנרגיה מסתורי המכונה "אקירה" אליו נחשפו אנשים במהלך הפיצוץ המסתורי שאירע בטוקיו ב-1988.

עלילת הסרט מתמקדת בקאנדה, חבר כנופיית אופנוענים צעיר ושחצן, ובחברו טטסו, אשר מקבל יכולות טלקינטיות לאחר התנגשות בכביש הראשי. השלטונות, אשר חוששים מאסון נוסף כמו הפיצוץ שאירע ב-1988, מביאים את טטסו למתקן ממשלתי סודי בו הם עורכים בו ניסויים שונים. לאחר שכוחותיו של טטסו יוצאים מכלל שליטה, הוא הופך להיות סכנה ממשית לטוקיו כולה.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שוטארו קנאדה - הגיבור הראשי. קנאדה הוא המנהיג הכריזמטי והקשוח של כנופיית האופנוענים "הקפסולות".
  • קאי - חברת תנועת מחתרת בהנהגת נזו. למרות שבתחילה היא לא מסתדרת עם קנאדה משום שהיא סבורה שהוא יהיר מדיי, עם זאת היא מתאהבת בקנאדה בהדרגה לאורך הסרט. קאי מגלה בהמשך הסרט שיש לה יכולות טלקנטיות רבות עוצמה.
  • טטסואו שימה - בתחילת הסרט טטסואו הוא החבר הטוב ביותר של קנאדה, אך בהמשך הסרט הוא הופך לאויבו ולאנטגוניסט הראשי בעלילה. טטסו מקבל יכולות טלקנטיות רבות עוצמה בעקבות תאונה בה היה מעורב בתחילת הסרט. בעקבות כך הוא נלכד על ידי השלטונות אשר אשר מעבירים אותו למתקן צבאי סודי על מנת לגלות כיצד לרתום את כוחותיו.
  • קולונל שיקישימה - קצין בכיר בצבא אשר אחראי על פרויקט צבאי סודי במסגרתו נערכים ניסויים באנשים בעלי כוחות טלקנטיים, בהם טטסואו ואקירה. למרות שבתחילת הסרט נדמה כי הוא האנטגוניסט של הסרט, בפועל הקולונל הוא חייל מסור שמחויב להגן בכל מחיר על העיר ממתקפה נוספת.
  • הילדים (קיוקו, מסארו וטאקאשי) - ילדים לכאורה אשר בעלי כוחות טלקנטיים ואשר שנמלטו ממתקן צבאי סודי. הם ממלאים תפקיד מכריע באירועי הסרט ויש להם קשר לישות המסתורית המכונה אקירה. בעוד ששלושתם נראים לכאורה כילדים צעירים, בפועל שלושתם בשנות ה-30 המאוחרות לחייהם. השלושה הם מכרים לשעבר של אקירה והם שרדו את הפיצוץ שאירע ב-1988 בטוקיו.
  • אקירה - ישות רבת עוצמה שקיומה ויכולותיה מהווים אלמנט מרכזיים בעלילת הסרט.
  • מיאקו - בעבר השלטונות ערכו גם בה ניסויים משום שגם לה יש כוחות טלקנטיים. בהמשך הסרט מיאקו הופכת לבת ברית חשובה של קנאדה וקאי.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות מדבבים
בגרסה היפנית בגרסה האנגלית מ-1989 בגרסה האנגלית מ-2001
שוטארו קנאדה מיטסואו איוואטה קאם קלארק ג'וני יונג בוש
קאי מאמי קויאמה לארה קודי ונדי לי
טטסואו שימה נוזומו סאסאקי יאן רבסון ג'ושוע סת'
קולונל שיקישימה טארו אישידה טוני פופ ג'יימיסון פרייס
קיוקו פוקואה איטו מלורה הארטה סנדי פוקס
מסארו קאזוהירו שינדו בוב ברגן טרוויס וויבר
טאקאשי טאטסוהיקו נאקאמורה ברברה גודסון קודי מקנזי
אקירה נוזומו סאסאקי יאן ראבסון ג'וני יונג בוש
מיאקו קויצ'י קיטאמורה סטיב קריימר וויליאם פרדריק נייט

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה בפסקול הסרט הולחנה על ידי שוג'י ימאשירוגומי. פסקול הסרט הושפע רבות ממוזיקת גמלאן אינדונזית מסורתית וכמו גם ממוזיקת נו יפנית.

לאורך השנים נעשו פעמים רבות שימושים בדגימות מפסקול הסרט במספר רב של שירי היפ הופ ושירי מוזיקה אלקטרונית.

עיבודים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 חברת טאיטו הוציא לשווקים ביפן בלבד את משחק ההרפתקאות "אקירה"(אנ') עבור קונסולת המשחקים Famicom.[9] טאיטו פיתחה באותה העת גם משחק וידאו נוסף של אקירה עבור הקונסולות סופר נינטנדו וסגה מגה דרייב[10], אך לבסוף הפיתוח של אותו המשחק בוטל.[11] בשנת 1994 חברת International Computer Entertainment הפיקה משחק וידאו המבוסס על הסרט עבור מחשב ה-אמיגה.[12]

סרט לייב אקשן מתוכנן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2002 אולפני האחים וורנר רכשו את הזכויות להפקת רימייק לייב אקשן של הסרט.[13][14] לאורך השנים היו מספר ניסונות להשיק את ההפקה של הסרט, ולפחות חמישה במאים שונים ועשרה כותבים שונים היו מעורבים באותם הניסיונות.[15][16] בשנת 2017 פורסם לראשונה שהבמאי טאיקה ואיטיטי נבחר להיות הבמאי שיביים את עיבוד הלייב אקשן של הסרט.[14] אולפני האחים וורנר קבעו בהמשך שהסרט מתוכנן לצאת לאקרנים ב-21 במאי 2021,[17] ושהצילומים לסרט מתוכננים להתחיל בקליפורניה ביולי 2019.[18] עם זאת, משום שואיטיטי היה לבסוף מעורב בבימוי של הסרט "תור: אהבה ורעם", הוחלט לדחות למועד מאוחר יותר את תחילת הצילומים של הסרט.[19]

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מיוחס על ידי רבים כציון דרך במדיום האנימה. הסרט השפיעה רבות על רבים מסרטי האנימה שבאו בעקבותיו ואמנים רבים בתעשיית המאנגה ציינו לאורך השנים שלסרט הייתה השפעה ניכרת על יצירותיהם. הסרט הוביל גם לצמיחת הפופולריות של סרטי וסדרות האנימה מחוץ ליפן כמו גם להצלחה הרבה לה תזכה התרבות הפופולרית היפנית בעולם המערבי בעשורים הבאים.

הסרט השפיע רבות על יצירות סייברפאנק יפניות רבות, כולל סדרות מאנגה ואנימה כמו "הרוח שבמעטפת", "קאובוי ביבופ", ו"שירת האלף", ומשחקי וידאו יפנים כמו "Snatcher"(אנ') של הידאו קוג'ימה, "מטאל גיר סוליד", ו-"Final Fantasy VII"(אנ'). מחוץ ליפן הסרט היה בין היתר בעל השפעה מרכזית על סרטים הוליוודיים כמו "מטריקס", "עיר אפלה", "להרוג את ביל", "כרוניקה בזמן אמת", "לופר", "האביר האפל", "התחלה", "גודזילה", ו"ספיידרמן: ממד העכביש", תוכניות טלוויזיה כמו "באטמן: הדור הבא" ו"דברים מוזרים", ומשחקי וידאו כמו "Switchblade"(אנ'), וסדרת משחקי "Half-Life". ג'ון גאטה ציין בעבר שהסרט היווה השראה אמנותית לאפקט זמן הקליע בסדרת סרטי המטריקס. הסרט אוזכר גם כבעל השפעה על טרילוגיית סרטי הפריקוול של מלחמת הכוכבים וסדרת הטלוויזיה "מלחמת המשובטים".

הסרט היו גם בעל השפעה על יצירותיהם של מוזיקאים שונים לאורך השנים. הווידאו קליפ לשיר של מייקל ג'קסון וג'נט ג'קסון "Scream" משנת 1995 כלל קליפים מהסרט אקירה. קניה ווסט ציין בעבר שלסרט הייתה השפעה מרכזית על יצירותיו, והווידאו קליפ לשיר "Stonger" משנת, 2007 הכיל אף הומאז' לסרט. האלבום "Tetsuo & Youth" של הזמר לופה פיאסקו נקרא על שם הדמות טטסו שימה. האופנוע הפופולרי של קאנדה בסרט מופיע גם בסרטו של סטיבן ספילברג "שחקן מספר אחת", ובמשחק הווידאו של Cyberpunk 2077. בפרק הבכורה של העונה הרביעית של סדרת הטלוויזיה המונפשת "ריק ומורטי" כוללת סצנה בה מורטי, ולאחר מכן ריק, הופכים למפלצות ענקיות שג'רי ובת' מכנים מאוחר יותר "אקירה". שם הבמה של השחקנית הפורנוגרפית אסא אקירה נגזר גם הוא משם הסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקירה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Akira, Beat it, Kingsman: the 24 greatest action movies of all time". The Daily Telegraph. 20 במרץ 2017. ארכיון מ-12 בינואר 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Akira as #1 anime movie". Movie Cricket. אורכב מ-המקור ב-28 בנובמבר 2011. נבדק ב-3 בנובמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Ten best anime movies of all time". Screen Junkies. ארכיון מ-16 בדצמבר 2011. נבדק ב-3 בנובמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ O'Neill, Phelim (21 באוקטובר 2010). "Akira: No 22 best sci-fi and fantasy film of all time". The Guardian. ארכיון מ-17 באפריל 2015. נבדק ב-4 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Akira". Top 50 Science Fiction Films. Film4. 2011. אורכב מ-המקור ב-31 בדצמבר 2011. נבדק ב-4 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Barone, Matt (8 ביוני 2011). "27. Akira (1988)". The 50 Best Sci-Fi Movies. ארכיון מ-4 בספטמבר 2012. נבדק ב-4 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "What is cyberpunk?". Polygon. 30 באוגוסט 2018. ארכיון מ-14 באוקטובר 2018. נבדק ב-14 באוקטובר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "'Akira' Is Frequently Cited as Influential. Why Is That?". Film School Rejects. 3 באפריל 2017. ארכיון מ-7 בנובמבר 2018. נבדק ב-30 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Akira for NES (1988)". MobyGames. אורכב מ-המקור ב-12 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Baird, Scott (26 בדצמבר 2019). "Akira's Long-Lost Video Game On Sega Genesis Has Been Discovered". Screen Rant. Valnet, Inc. ארכיון מ-2019-12-28. נבדק ב-2020-12-02. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Szczepaniak, John (22 בדצמבר 2012). "Jim Gregory interview – AKIRA – SNES". Hardcore Gaming 101. אורכב מ-המקור ב-2 בינואר 2014. נבדק ב-27 באוגוסט 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Akira for Amiga CD32 (1994)". MobyGames. אורכב מ-המקור ב-20 באוקטובר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Linder, Brian et al. (April 12, 2002). "Akira Hollywood Remake!?" IGN. Retrieved October 24, 2006. (אורכב 13.03.2010 בארכיון Wayback Machine)
  14. ^ 1 2 Busch, Anita; Fleming, Mike Jr. (19 בספטמבר 2017). "'Akira' Back? 'Thor: Ragnarok' Helmer Taika Waititi In Talks". Deadline Hollywood. ארכיון מ-25 בספטמבר 2017. נבדק ב-25 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Marc, Christopher (6 באפריל 2017). "Akira: The Tortured History of the Unmade Live-Action Adaptation". IGN. ארכיון מ-1 בספטמבר 2017. נבדק ב-31 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ Kit, Borys (5 בינואר 2012). "'Akira' Production Offices Shut Down As Warner Bros. Scrutinizes Budget (Exclusive)". The Hollywood Reporter. אורכב מ-המקור ב-16 במרץ 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ Couch, Aaron (24 במאי 2019). "Taika Waititi's 'Akira' Sets 2021 Release Date". The Hollywood Reporter. נבדק ב-24 במאי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Patton, Dominic (2 באפריל 2019). "Leonardo DiCaprio Produced 'Akira' Scores In Latest CA Tax Credits Allocation". Deadline Hollywood. ארכיון מ-2 באפריל 2019. נבדק ב-2 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Kit, Borys (16 ביולי 2019). "Taika Waititi to Direct 'Thor 4' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. ארכיון מ-16 ביולי 2019. נבדק ב-16 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)