ריק ומורטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריק ומורטי
Rick and Morty
סוגה אנימציה
קומדיית מצבים
הרפתקאות
מדע בדיוני
יוצרים ג'סטין רוילנד, דן הרמון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים ג'סטין רוילנד
כריס פרנל
שרה צ'וק
ספנסר גרמר (אנ')
איאן קרדוני
הארי בלדן
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 69 (נכון ל-17 בדצמבר 2023)
הפקה
מפיק ג'יי. מייקל מנדל
קני מיקה (פרק פיילוט)
מפיקים בפועל דן הרמון, ג'יימס פינו, ג'סטין רוילנד, ג'ו רוסו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Williams Street עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה האחים וורנר טלוויזיה, הולו, נטפליקס, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 22 דקות
שידור
רשת שידור Adult Swim (קרטון נטוורק)
רשת שידור בישראל נטפליקס
פורמט (תמונה) 1080i (HDTV)
תקופת שידור מקורית 2 בדצמבר 2013 – הווה (22 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
אתר הסדרה
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריק ומורטיאנגלית: Rick and Morty) היא קומדיית מצבים מונפשת למבוגרים שנוצרה על ידי דן הרמון וג'סטין רוילנד ומשודרת בערוץ Adult Swim. הסדרה עוסקת בעלילותיהם של מדען מטורף בשם ריק סנצ'ז ונכדו מורטי סמית' בעוד השניים יוצאים להרפתקאות ביקומים מקבילים ומנסים לנהל את מערכות היחסים שלהם עם בני משפחתם.

רוילנד דיבב את צמד הדמויות הראשיות עד לעונה השישית, ואילו בעונה השביעית ואילך, החליפו אותו איאן קרדוני בתור ריק, והארי בלדן בתור מורטי .השחקנים כריס פרנל, ספנסר גרמר (אנ') ושרה צ'וק מדבבים את בני משפחתם (ג'רי, סאמר, בת' בהתאמה).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון לסדרה נוצר בעקבות סרטון פרודיה מונפש על "בחזרה לעתיד" שיצר רוילנד ב-2006 עבור פסטיבל "Channel 101", שם נפגש צמד היוצרים לראשונה. ב-2012, פנו נציגי Adult Swim אל דן הרמון במטרה לפתח איתו תוכנית טלוויזיה מונפשת, והוא שוחח עם רוילנד, שהציע להרחיב סרטון זה לסדרה. ההומור בסדרה והקונספט שלה מושפעים מסדרות האנימציה "משפחת סימפסון" ו"פיוצ'רמה", וכן מהסדרות הבריטיות "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" ו"דוקטור הו", כך על פי דברי היוצר דן הרמון.[1] בסדרה ניכרת גם השפעתו של קורט וונגוט על כתיבתו של הרמון, שעתיד לעבד את ספרו "הסירנות של טיטאן".[2]

הסדרה שודרה לראשונה ב-2 בדצמבר 2013, וזכתה לביקורות משבחות. בינואר 2014 היא חודשה לעונה שנייה, שהחלה ב-26 ביולי 2015.[3] הפרק הראשון של העונה השלישית שוחרר ב-1 באפריל 2017, ללא הודעה מוקדמת. שאר פרקי העונה שודרו מ-30 ביולי 2017 ועד 1 באוקטובר 2017. במאי 2018 נודע כי ערוץ Adult Swim הזמין 70 פרקים נוספים של הסדרה, למספר לא ידוע של עונות. במאי 2019 נודע כי צפויה לעלות עונה רביעית בנובמבר 2019.[4] ב-20 ביוני 2021 חזרה הסדרה לעונה חמישית.[5]

הסדרה מדורגת במקום הראשון מהדירוג של הסדרות המצוירת הטובה בכל הזמנים על פי האתר IMDb.[6] היא זכתה גם בפרס אמי לסדרת האנימציה הטובה ביותר בשנים 2018 ו-2020.[7]

פיטורי ג'סטין רוילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2023 פורסם כי רוילנד, יוצר הסדרה, מואשם באלימות במשפחה ובכליאת שווא במחוז אורנג', קליפורניה. בשל כך, פוטר רוילנד מהפקת הסדרה. לאחר זמן התובע המחוזי הודיע כי האישומים התבטלו בשל חוסר ראיות, אך רוילנד לא הוחזר לסדרה.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריק סנצ'ז הוא מדען מחונן, אקסצנטרי ושתיין, שעובר לגור אצל בתו, בת' סמית, מנתחת סוסים במקצועה. בבית גרים גם ג'רי, פרסומאי (שבהמשך הסדרה הופך למובטל) חסר ביטחון ובעלה של בת', וילדיהם: סאמר, מתבגרת טיפוסית אך חכמה, ומורטי, נער תמים ונוח-להתרשם. מורטי, ומאוחר יותר גם סאמר, מבלים זמן רב במחיצת סבם, שלוקח אותם להרפתקאות מסוכנות ומוזרות בעולמות מרוחקים וביקומים מקבילים. לעיתים קרובות, האירועים הקיצוניים הללו מערערים את חייהם, ויוצרים דרמה במשפחה ובלימודים.

עונות ופרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ארצות הברית)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1112 בדצמבר 201314 באפריל 2014
21026 ביולי 20154 באוקטובר 2015
3101 באפריל 20171 באוקטובר 2017
41010 בנובמבר 201931 במאי 2020
51020 ביוני 20215 בספטמבר 2021
6104 ספטמבר 202211 בדצמבר 2022
71015 אוקטובר 202318 בדצמבר 2023

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצגת התוכן - לחצו על "הצגה" משמאל
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי רייטינג
1 1 Pilot ג'סטין רוילנד דן הרמון
ג'סטין רוילנד
2 בדצמבר 2013 ‏ 1.10
כאשר בת' וג'רי, הוריו של מורטי, מגלים שהוא החמיץ סמסטר שלם בבית הספר, בזמן שהוא יצא להרפתקאות שונות עם סבו ריק, הם חוששים שריק מהווה השפעה שלילית עבורו. ריק לוקח את מורטי לממד אחר, המכונה ממד 35-C, אשר בו התנאים המושלמים לגידול "מגה עצים", אשר ריק מעוניין בזרעיו לצורך מחקר. על מנת להצליח לעבור את המכס הבין-גלקטי, מורטי מסתיר את הזרעים בתוך הרקטום שלו, אך כשהם נתפסים, ריק ומורטי נקלעים לקרב יריות ונמלטים מהמקום. בסופו של דבר, הזרעים הופכים את מורטי לבעל אינטליגנציה גבוהה מאוד למשך זמן קצר, וריק גורם לבת' וג'רי להאמין שאין בעיה עם החינוך של מורטי, ושלמעשה לריק יש השפעה חיובית עליו.
2 2 Lawnmower Dog ג'ון רייס ריאן רידלי 9 בדצמבר 2013 ‏ 1.51
ג'רי מתלונן כי כלב המשפחה סנפלס הוא טיפש מדי, ומקבל מריק מכשיר לשיפור האינטליגנציה של הכלב. ריק ומורטי נכנסים לחלומותיו של המורה למתמטיקה של מורטי על מנת לשכנע אותו לתת למורטי ציון גבוה (פרודיה על "התחלה"). הם פוגשים בדמות מפחידה בשם "Scary Terry" (פרודיה על פרדי קרוגר), שמתחיל לרדוף אחריהם. כאשר טרי עצמו מתעייף ונרדם, ריק ומורטי נכנסים לחלומותיו, מתיידדים איתו ומשכנעים אותו לעזור להם. בינתיים, סנפלס הופך לגאון, בונה לעצמו צבא של כלבים בחליפות מכניות ומשתלט על המין האנושי. ריק מצליח לגרום לסנפלס להבין שכיבוש כדור הארץ איננו התשובה, ומוצא כוכב אחר עבור כל הכלבים האינטליגנטיים, בו "ביטוח [רפואי] לחיות-מחמד הוא חובה".
3 3 Anatomy Park ג'ון רייס אריק אקוסטה
ווייד רנדולף
16 בדצמבר 2013 ‏ 1.30
בחג המולד, ריק ממזער את מורטי ומכניס אותו לגופו של ראובן, חסר בית גוסס, על מנת להציל את חייו (פרודיה על "המסע המופלא"). בתוך גופו של ראובן, מורטי מגלה פארק שעשועים מיקרוסקופי הנקרא "אנטומיה פארק" (פרודיה על "פארק היורה"). בינתיים, בבית המשפחה, הוריו של ג'רי מגיעים לביקור, והמשפחה כולה מנסה לתקשר ללא שימוש במכשירים אלקטרוניים.
4 4 M. Night Shaym-Aliens! ג'ף מאיירס טום קאופמן 13 בינואר 2014 ‏ 1.32
בפרק הומאז' לקולנוען מ. נייט שאמלאן, הידוע בעיקר בזכות תפניות דרמטיות ומפתיעות ביצירותיו, ריק וג'רי מוחזקים בשבי במציאות וירטואלית על ידי חייזרים, המעוניינים לתחמן את ריק לתת להם נוסחה סודית. ריק מנסה להימלט מספר פעמים, אך בכל פעם מגלה שיש מציאויות וירטואליות מרובות זו בזו. עם זאת, למרות תקלות במערכת, ג'רי לגמרי לא מודע לכל זאת, והוא מנסה למכור סיסמה פרסומית לקידום מכירת תפוחים.
5 5 Meeseeks and Destroy בריאן ניוטון ריאן רידלי 20 בינואר 2014 ‏ 1.61
מורטי סבור שהרפתקאותיו של ריק מסוכנות מדי ולכן הם עורכים התערבות המאפשרת למורטי להיות אחראי, מה שמוביל אותם להרפתקה המזכירה את סיפור "ג'ק ואפון הפלא". בינתיים, שאר בני המשפחה פונים אל ריק לעזרה, אך במקום לעזור להם בעצמו, הוא מעניק להם "קופסת מיסיקס" - קופסה המפיצה יצורים כחולים בשם מיסיקס, הנבראים לצורך ביצוע מטלה מסוימת אחת ומפסיקים להתקיים מיד לאחר סיום ביצועה. ג'רי מבקש ממיסיקס שיעזור לו לשפר את משחק הגולף שלו, אך משזה לא מצליח - הוא יוצר מיסיקס חדש, וכן הלאה וכן הלאה. המיסיקס הרבים הופכים ליותר ויותר מתוסכלים מהקיום הממושך שלהם, ומחליטים לנקוט כלפי ג'רי בפעולות דרסטיות יותר, על מנת להשיג את מטרתם.
6 6 Rick Potion #9 סטיבן סנדובל ג'סטין רוילנד 27 בינואר 2014 ‏ 1.75
לקראת מסיבת כיתה בבית הספר שלו, מורטי מבקש מריק ליצור שיקוי אהבה שיגרום לג'סיקה, תלמידה בה הוא מאוהב, להתאהב בו. עם זאת, בשל מחלת השפעת של ג'סיקה, השיקוי מתפשט ומדביק את כל האוכלוסייה של כדור הארץ (למעט קרובי משפחתו של מורטי). ריק מנסה לרקוח נוגדן, שלא משפר את המצב, אלא בדיוק להפך. בינתיים, ג'רי חושש שבת' בוגדת בו עם עמית לעבודה. בסופו של דבר, ריק ומורטי נוטשים את כדור הארץ שהחריבו, ונודדים ליקום מקביל בו "ריק ומורטי המקומיים" מצאו את מותם בניסוי, ובכך "מאפשרים" לריק ומורטי לתפוס את מקומם.
7 7 Raising Gazorpazorp ג'ף מאיירס אריק אקוסטה
ווייד רנדולף
10 במרץ 2014 ‏ 1.76
בבית עבוט בחלל, מורטי רוכש רובוט-מין. זמן קצר לאחר מכן, הרובוט מוליד יצור כלאיים, ומורטי מחליט לגדל אותו בעצמו. בינתיים, ריק וסאמר מגיעים לכוכב המוצא של הרובוט, גזורפזורפ, על מנת למצוא הורים מתאימים יותר לבנו של מורטי. להפתעתם, הם מגלים שהנקבות הן המין השולט על כוכב זה, וכי תקופת ההתבגרות של הזכרים היא ימים בודדים. מורטי, בעקבות התבגרותו המהירה של בנו, לומד מספר דברים על הורות.
8 8 Rixty Minutes בריאן ניוטון טום קאופמן
ג'סטין רוילנד
17 במרץ 2014 ‏1.48
כאשר המשפחה צופה בתוכנית מציאות בסגנון "הרווק", ריק מתלונן על איכות התוכנית ומשדרג את הטלוויזיה בכבלים כך שתציג את כל תוכניות הטלוויזיה מכל הממדים האפשריים. תוך כדי צפייה, הם נתקלים בג'רי מופיע בתוכנית של דייוויד לטרמן ככוכב קולנוע מפורסם. כאשר בני המשפחה מביעים עניין רב יותר לראות גרסאות שונות של עצמם ביקומים מקבילים, ריק נותן להם זוג משקפי מגן המאפשר להם לעשות זאת. לאחר ההתלהבות הראשונית, המשקפיים חושפות אמיתות לא נוחות בנוגע לבחירות שג'רי ובת' עשו בחייהם, ובפרט - ההתמודדות שלהם עם ההיריון הלא צפוי שבסופו נולדה בתם הבכורה סאמר.
9 9 Something Ricked This Way Comes ג'ון רייס מייק מק'קהאן 24 במרץ 2014 ‏1.54
סאמר מתחילה לעבוד בחנות עתיקות המנוהלת על ידי השטן, המוכר פריטים מקוללים (פרודיה על "דברים שצריך" של סטיבן קינג). השטן מנסה להערים על ריק, אך הוא מוצא דרך להסיר את הקללות מכל הפריטים ומביא לקריסת החנות. בינתיים, ג'רי ומורטי מגיעים לפלוטו, בעקבות התבטאויותיו של ג'רי כי פלוטו הוא כוכב לכת (בניגוד לקביעה ההפוכה של נאס"א בנושא). השניים למדים שפלוטו איננו עוד כוכב לכת משום שהוא מתכווץ בשל כריית פלוטוניום מליבו על ידי תאגיד מסחרי.
10 10 Close Rick-counters of the Rick Kind סטיבן סנדובל ריאן רידלי 7 באפריל 2014 ‏1.75
לאחר ש-27 ריקים מממדים שונים נרצחים, והמורטים שלהם נחטפים, מועצת הריקים הטרס-ממדית מורה על מעצרו של ריק C-137 (הריק "המקורי" של "ריק ומורטי") ומאשימה אותו בביצוע הפשעים הללו, על רקע סירובו להצטרף למועצה. ריק בורח, ויוצא יחד עם מורטי שלו לחפש אחר האשם האמיתי במעשי הרצח. בינתיים, ג'רי מתיידד עם "ריק J19Z7" ("דופוס ריק"). ריק נלכד על ידי "ריק הרשע", אך משוחרר על ידי "צבא" של מורטים. ריק מוביל את חברי המועצה אל מחבואו של "ריק הרשע" האשם ברצח, אך הם מגלים שכל אותה העת הוא היה בשליטה מרחוק על ידי גורם לא ידוע. בסיום הפרק, מגלים הצופים שריק הרשע נשלט על ידי אחד מהמורטים.
11 11 Ricksy Business סטיבן סנדובל ריאן רידלי
טום קאופמן
14 באפריל 2014 ‏2.13
בת' וג'רי יוצאים לחופשה המבוססת על סרט הקולנוע "טיטניק", ומשאירים את סאמר ומורטי להשגחתו של ריק. סאמר מחליטה לערוך מסיבה לחבריה, אך מגלה שגם ריק החליט לערוך מסיבה בעצמו, והזמין חייזרים, מפלצות וישויות מממדים אחרים. המסיבה יוצאת מכלל שליטה, ועל מנת להספיק לנקות את הבית ולתקן את כל הנזקים לפני שבת' וג'רי חוזרים הביתה, ריק מחליט להקפיא את הזמן.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצגת התוכן - לחצו על "הצגה" משמאל
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי רייטינג
12 1 A Rickle in Time ווס ארצ'ר מאט רולר 26 ביולי 2015 ‏2.12
שישה חודשים אחרי שהקפיאו את הזמן, ריק, מורטי וסאמר מחזירים את הזמן, אך חוסר הוודאות שלהם גורם לשבר במציאות וליצירת מספר צירי זמן נפרדים בממד המבוסס על החתול של שרדינגר, שגם קיים וגם אינו קיים. השבר בזמן מושך את תשומת הלב של ישות רבת-ממדים רבת עוצמה, שמנסה לעצור את ריק על שימוש בגביש גנוב. בינתיים, ג'רי ובת' פוגעים עם מכוניתם בצבי, ובת' מנסה להציל את חייו. העניינים מסתבכים כאשר לבית החולים הווטרינרי מגיע צייד, יחד עם עורך-דינו, שטוען שהצבי שייך לו.
13 2 Mortynight Run דומיניק פולסינו דייוויד פיליפס 2 באוגוסט 2015 ‏2.19
ריק מוכר נשק לקרומבופופול מייקל, חייזר רוצח-שכיר. מורטי, מוטרד מהחלטתו הבלתי מוסרית של ריק, עוצר את מייקל מלהרוג את מטרתו, חוצן המאמץ לעצמו את השם פארט (Fart, פלוץ). מורטי מתעקש לשחרר את פארט ולעזור לו לחזור להתאחד עם בני מינו. השלטונות רודפים אחריהם, בניסיון לתפוס את פארט, וכתוצאה מכך נהרגים אזרחים רבים, וריק מעיר שאף אחד מהם לא היה מת אם מורטי לא היה מתערב בהתנקשות שתכנן מייקל. רגע לפני שמורטי מצליח להשיבו לביתו, פארט חושף את מזימתו לשוב עם בני מינו, על מנת "לרפא" את היקום מכל צורות החיים המבוססות על פחמן.
14 3 Auto Erotic Assimilation בריאן ניוטון ריאן רידלי 9 באוגוסט 2015 ‏1.94
ריק, מורטי וסאמר מגיעים לכוכב לכת שעליו השתלטה יוניטי, מאהבת לשעבר של ריק, אורגניזם אחד עם "מוח כוורת" שהטמיעה את כל האנשים על הכוכב, ומתכוונת להמשיך לעשות זאת גם בשאר היקום. אל הכוכב מגיע אורגניזם נוסף בעל מוח כוורת, המכונה ביתא 7, שמעוניין להביס את יוניטי. סאמר סבורה שהטמעת אנשים איננה מוסרית, אך משנה את דעתה כאשר מספר אנשים משיבים לעצמם את זהותם האמיתית, ומתגלים כעברייני-מין וזונות ועל הכוכב פורצים סכסוכים אתניים אלימים.
15 4 Total Rickall חואן מזה-לאון מייק מק'קהאן 16 באוגוסט 2015 ‏1.96
אל בית המשפחה חודר חייזר טפיל, המסוגל לעטות כל צורה חיצונית ולבצע מניפולציות על זיכרונות של אחרים ולשכנע אותם שהם מכרים ותיקים. כדי למנוע את התפשטות הטפילים, ריק נועל את כל הבית. יותר ויותר טפילים מופיעים כבעלי חיים שונים, שמופיעים במהלך פלאשבקים, שמנסים לשכנע את ריק לאפשר להם לצאת מהבית. בני המשפחה מתקשים להבדיל בין קרוביהם האמיתיים לבין הטפילים, ומתחילים אף לחשוד זה בזה. מורטי מגיע להבנה כי בעוד הטפילים יכולים לתמרן זיכרונות, הם יכולים ליצור רק זיכרונות חיוביים.
16 5 Get Schwifty ווס ארצ'ר טום קאופמן 23 באוגוסט 2015 ‏2.12
ראש חוצן ענק מופיע על פני כדור הארץ, וריק מגיע לפנטגון כדי להודיע לנשיא ארצות הברית שהראש הזר הוא קרומלון, שמעוניין בהופעה חיה של שיר חדש וקליט. לרוע המזל, רעידת אדמה פגעה בטקס פרסי גראמי, והרגה את כל המוזיקאים, למעט אייס-טי. ריק ומורטי הנואשים כותבים ומבצעים שיר בשם "Get Schwifty". הראש מרוצה ומעביר את כדור הארץ כולו לתוכנית מציאות בין-גלקטית של תחרות מוזיקלית.
17 6 The Ricks Must Be Crazy דומיניק פולסינו דן גוטרמן 30 באוגוסט 2015 ‏1.91
כאשר החללית שלו לא מתניעה, ריק לוקח את מורטי אל תוך הסוללה, בניסיון לתקן אותה, בעוד סאמר נשארת מאחור, תחת השגחתה של החללית. בתוך הסוללה, מורטי מגלה כי ריק ברא "מיקרו-יקום", המאוכלס על ידי יצורים חיים ואינטליגנטיים, המספקים חשמל לסוללה באמצעות גנרטורים. ריק מגלה שהסוללה התקלקלה משום שהמדען החכם ביותר במיקרו-יקום, זיפ קסנפלורפ, יצר טכנולוגיה שמייתרת את הגנרטורים: סוללה, בדיוק כמו של ריק, המכילה "מיני-יקום". זיפ מלווה את ריק ומורטי לתוך הסוללה שיצר, שם הם מוצאים מדען מקומי שמבין שחייו חסרי משמעות והוא מתאבד, תוך שהוא משאיר את ריק, מורטי וזיפ כלואים בתוך היקום שלו.
18 7 Big Trouble in Little Sanchez בריאן ניוטון אלכס רובנס 13 בספטמבר 2015 ‏1.97
ריק מעביר את תודעתו לשיבוט צעיר של עצמו, המכונה "ריק הקטן", על מנת להסתנן לבית הספר של סאמר ולעזור לה להתמודד עם איום מצד ערפד הנמצא במקום. ריק מצליח במהרה לחסל את הערפד, אך מחליט להישאר בגופו הצעיר לאחר שהוא הופך לפופולרי. ג'רי ובת' רבים זה עם זה, והולכים יחד לטיפול הזוגי הטוב ביותר ביקום. השניים מתחברים למכונה הסורקת את מוחם, ומציגה להם כיצד הם באמת רואים אחד את השני.
19 8 Interdimensional Cable 2: Tempting Fate חואן מזה-לאון דן גוטרמן
ריאן רידלי
ג'סטין רוילנד
20 בספטמבר 2015 ‏1.79
ג'רי מובהל לבית-חולים, וכאשר הרופאים מטפלים בו, שאר בני המשפחה נכנסים לחדר ההמתנה, שם הם צופים בתוכניות טלוויזיה בין-ממדיות שונות. בינתיים, משלחת חייזרים פונה אל ג'רי ומודיעה לו כי הפין שלו עשוי לשמש כלב חלופי עבור פעיל זכויות האזרח המפורסם ביותר של הגלקסיה. ג'רי, נואש להיות אהוב, מסכים בחריפות לתרום את הפין שלו. עם זאת, הוא תולה תקווה שאשתו בת' תסרב לניתוח במקומו. כאשר היא מסרבת לעשות זאת, ג'רי מנסה לחזור בו מהסכמתו לניתוח ובמהרה הופך לאדם השנוא ביותר בגלקסיה.
20 9 Look Who's Purging Now דומיניק פולסינו דן הרמון
ריאן רידלי
ג'סטין רוילנד
27 בספטמבר 2015 ‏1.89
ריק ומורטי נאלצים לנחות על פני כוכב לכת בעיצומן של הכנות לקראת "פסטיבל" מקומי - אירוע שנתי שבו כל האנשים חופשיים לבצע פשעים למשך לילה אחד ללא כל השלכות, על מנת לנטוש את נטיותיהם האלימות (אירוע אותו ריק משווה לסרט "הטיהור"). ריק מחליט להישאר כדי לראות את הטיהור, בעוד מורטי מתנגד לרעיון כולו. בסופו של דבר, מורטי מאלץ את ריק לסייע לנערה צעירה במצוקה, אך זו בוגדת בהם וגונבת מהם את כלי הנשק ואת החללית שלהם. ריק ומורטי מוצאים עצמם, בעל כורחם, לוקחים חלק ב"טיהור".
21 10 The Wedding Squanchers ווס ארצ'ר טום קאופמן 4 באוקטובר 2015 ‏1.84
יחד עם כל בני משפחתו, ריק מגיע לחתונתו של חברו הטוב ביותר איש-הציפור. במהלך קבלת הפנים, הכלה תמי חושפת את עצמה כסוכנת כפולה של הפדרציה הגלקטית, והורגת את איש-הציפור בשל היותו פושע מבוקש. ריק, מבוקש אף הוא, מחלץ מהמקום את כל בני המשפחה, אך הם אינם יכולים לשוב לכדור הארץ, מחשש שהפדרציה תחפש אותם שם, והם נאלצים למצוא מסתור על כוכב לכת קטן, שנמצא מחוץ להישג ידה של הפדרציה. ג'רי מציע לשאר המשפחה להסגיר את ריק לפדרציה, אך הם מסרבים ומגינים עליו. ריק שומע במקרה את השיחה הזאת, ואחריה הוא מסגיר את עצמו לשלטונות הפדרציה. הפדרציה הגלקטית מצילה את המשפחה והם מוחזרים לכדור הארץ, בעוד ריק נכלא על כוכב עונשין.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצגת התוכן - לחצו על "הצגה" משמאל
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי רייטינג
22 1 The Rickshank Rickdemption חואן מזה-לאון מייק מק'קהאן 1 באפריל 2017 ‏ 0.68
בעוד ריק נמצא במאסר, הפדרציה משתלטת על כדור הארץ. סאמר, נחושה בדעתה להציל את ריק, מוציאה מקברה את גופת ריק החלופי הקבורה בחצר האחורית, ומשיגה את אקדח-הפורטלים שלו. היא ומורטי מגיעים ליקום המקורי של ריק ומורטי, אך נתפסים על ידי צוות ריקים שלוכד אותם ולוקח אותם אל מועצת הריקים. במקביל, משנודע להם שהוא בכלא של הפדרציה, צוות ריקים אחר נשלח להתנקש בריק, אך הוא מצליח להעביר את תודעתו לאחד הריקים האחרים, ולהימלט אל תחנת החלל של הריקים. ריק משגר את התחנת החלל אל תוך הכלא של הפדרציה, וקרב יריות פורץ בין הריקים לבין האסירים. ריק מנצל את הבלבול על מנת לשחרר את סאמר ואת מורטי ולהפיל את הפדרציה כולה.
23 2 Rickmancing the Stone דומיניק פולסינו ג'יין בקר 30 ביולי 2017 ‏2.86
ריק, מורטי וסאמר יוצאים להרפתקה בעולם פוסט אפוקליפטי. סאמר מתאהבת ומנהלת רומן עם אחד המנהיגים של המקום, בעוד ריק מזריק למורטי חומר שמפתח לו סופר זרוע, שנלחמת בכולם ויוצרת הסחת דעת המאפשרת לריק לגנוב חומר רדיו-אקטיבי שמקודש לאנשי המקום. סאמר לא מוכנה לעזוב את המקום אחרי שריק משיג את החומר שלו, אז ריק מביא לעולם הפסט אפוקליפטי את פלאי הטכנולוגיה המערבית וכך ממוסס את האהבה של סאמר והלוחם. בסוף, מורטי וסאמר מבינים שהם בורחים מהבעיות ומהרגשות שלהם, שהתעוררו בעקבות הגירושים של ההורים שלהם, במקום להתמודד איתם.
24 3 Pickle Rick אנתוני צ'און ג'סיקה גאו 6 באוגוסט 2017 ‏2.31
ריק הופך את עצמו למלפפון חמוץ על מנת להבריז מהפגישה של שאר המשפחה עם הפסיכולוגית. מורטי מבחין כי ריק תכנן שמזרק ייעודי עם נסיוב מיוחד ייפול עליו לפני תחילת הפגישה ולכן בת' לוקחת את המזרק עם הנסיוב איתה לפגישה. בעוד סאמר בת' ומורטי נפגשים עם הפסיכולוגית סדרת צירופי מקרים מובילה את ריק המלפפון החמוץ להתגלגל אל תעלת ניקוז ביחד עם מי גשמים. בזמן ששאר המשפחה נמצאת בפגישה ריק משתמש בכישוריו הנעלים ובאינטליגנציה המופלאה שלו על מנת להרכיב לעצמו תותבות המורכבות מגוויות של תיקנים ועכברושים ומאפשרות לו לנוע בחופשיות בתור מלפפון חמוץ עם ידיים ורגליים. כאשר ריק יוצא מהביוב הוא מגלה שהוא בבסיס סודי של סוכנות חשאית שם הוא נאלץ להילחם על מנוסתו כנגד אסיר המוחזק על ידי הסוכנות שלאחר ששניהם נפגעים זה מזה מחליטים לשתף פעולה ולפוצץ את הבסיס. ריק נמלט על מסוק לכיוון העיר. במהלך הטיפול מורטי בת' וסאמר מנסים להסביר כי הסבא שהיה אמור להגיע הפך את עצמו למלפפון חמוץ. לאחר מכן בת' נאלצת להתמודד עם הקביעות של המטפלת בנושאי המשפחה. בסוף הפרק ריק מגיע כמלפפון חמוץ לפגישה שם מתווכח על יעילות הטיפול עם הפסיכולוגית. בסוף הפרק המשפחה חוזרת הביתה וריק חוזר לצורתו הטבעית.
25 4 Vindicators 3: The Return of Worldender בריאן ניוטון שרה קרביאנר
אריקה רוסבה
13 באוגוסט 2017 ‏ 2.66
ריק ומורטי נענים לקריאת מצוקה של "המגינים", קבוצה המצילה את הגלקסיה מכל מיני סכנות. כשהם מגיעים אליהם, מתברר שהאויב של המגינים הובס על ידי ישות נוראה הרבה, הרבה יותר.
26 5 The Whirly Dirly Conspiracy חואן מזה-לאון ראיין רידלי 20 באוגוסט 2017 ‏2.29
ריק לוקח את ג'רי, האומלל מהגירושים, לאתר נופש שבו אי אפשר למות. קבוצה שמעוניינת להרוג את ריק מגיעה לשם, ומבקשת מג'רי עזרה בלהרוג את ריק באמצעות כשל במערכת האל-מוות. במקביל, סאמר מנסה להגדיל את השדיים שלה, ומסתבכת.
27 6 Rest and Ricklaxation אנתוני צ'און טום קופמן 27 באוגוסט 2017 ‏2.47
ריק לוקח את מורטי להרפתקה שמורטת את העצבים שלהם, והם מחליטים לצאת לספא לניקוי רעלים. הרעלים שלהם יוצרים כפילים בעלי כל התכונות השליליות שלהם, ומנסים להשתלט על העולם.
28 7 Tales from the Citadel דומיניק פולקיני ראיין רידלי 10 בספטמבר 2017 ‏2.38
בפרק זה מסופרים מספר סיפורים קצרים שקרו במצודה הבין-ממדית של הריקים והמורטים.
29 8 Morty's Mind Blowers בריאן ניוטון מייק מקאן
ג'יימס סילניו
ראיין רידלי
דן גוטרמן
ג'סטין רוילנד
דן הרמון
17 בספטמבר 2017 ‏2.51
ריק ומורטי יורדים לחדר סודי של ריק, ומורטי מגלה שריק מוחק לו זכרונות מדי פעם ומחליט לצפות בהם.
30 9 The ABC's of Beth חואן מזה-לאון מייק מקאן 24 בספטמבר 2017 ‏2.49
חבר ילדות של בת' נעלם כשהם היו צעירים, והאשמה נפלה על אבא שלו שרצח אותו. מתברר שהילד נמצא בעולם הפלאות של בת' שריק בנה בשבילה, ובת' נטשה אותו שם. ריק ובת' הולכים להציל אותו. במקביל, מורטי וסאמר הולכים לאבא שלהם, שם הם מגלים שהוא התחיל לצאת עם חייזרית שגוררת אותם לעוד ועוד מסעות ציד.
31 10 The Rickchurian Mortydate אנתוני צ'און דן הרמון 1 באוקטובר 2017 ‏2.60
ריק ומורטי מצילים את הבית הלבן תוך כדי זלזול בנשיא. הנשיא מחליט להתנער מהם, בדיוק כשריק דורש מהנשיא שיצטלם בסלפי יחד עם מורטי.

עונה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

להצגת התוכן - לחצו על "הצגה" משמאל
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי רייטינג
32 1 Edge of Tomorty: Rick Die Rickpeat אריקה האייס מייק מקמהאן 10 בנובמבר 2019 ‏ 2.33
ריק לוקח את מורטי לקחת קריסטלים שמי שמחזיק אותם יכול לראות את כל מקרי המוות האפשריים שלו. מורטי מגלה מוות שבו הוא מת עם ג'סיקה ועושה הכל כדי להגיע למוות הזה, כשריק מגלה את זה הוא מנסה לעצור את מורטי אך מורטי לא מפסיק ובתאונה גורם למוות של ריק. הולוגרמה של ריק מנסה לגרום למורטי להחיות את ריק אבל מורטי מגלה שלהחיות את ריק יגרום לו לא למות עם ג'סיקה. מורטי עושה כל פעולה למען העתיד הזה ובדרך הורג אנשים ומסרב לשחייה בעירום עם ג'סיקה. בינתיים ריק קם לתחייה ביקומים אחרים אבל בכל יקום שהוא מגיע הפשיסטים שולטים, לבסוף הוא מגיע ליקום בו כולם צרעות וריק הצרעה עוזר לו לחזור ליקום שלו. חומר שחור מתחיל ללכוד את מורטי ומורטי לא עושה כלום כי זה גורם לו למות עם ג'סיקה, ריק מגיע ומחלץ את מורטי מהחומר השחור ומוריד ממנו את הקריסטל. אחר כך החומר השחור משתלט ריק ההולוגרמה וריק הצרעה הורג אותו.
33 2 The Old Man and the Seat ג'ייקוב הייר מיכאל וולדרון 17 בנובמבר 2019 ‏ 1.67
ריק מגלה שמישהו עשה את צרכיו בשירותים שלו, והולך לגלות מי עשה את זה. במקביל, ג'רי מפתח אפליקציית שידוכים יחד עם מתמחה של ריק, ומתברר שזה מוביל לתחילת הפלישה לכדור הארץ.
34 3 One Crew over the Crewcoo's Morty בריאן ניוטון קטי דנלי 24 בנובמבר 2019 ‏ 1.61
ריק ומורטי מגיעים לכנס של פורצים, ושם ריק משתתף באתגר ליצור את השוד הגדול ביותר. הדברים יוצאים במהרה משליטה.
35 4 Claw and Hoarder: Special Ricktim's Morty אנתוני צ'און ג'ף לובנס 8 בדצמבר 2019 ‏ 1.63
מורטי מבקש מריק דרקון, וריק מתיידד עם הדרקון הרבה יותר ממורטי. בינתיים, ג'רי פוגש חתול מדבר ויוצא איתו למסע בפלורידה.
36 5 Rattlestar Ricklactica ג'ייקוב הייר ג'יימס סיקיליאנו 15 בדצמבר 2019 ‏ 1.32
ריק ומורטי יוצאים לחלל, שם מורטי בטעות הורג נחש. הנחש מתברר כאסטרונאוט הראשון של גזע נחשים, ומורטי מנסה לתקן את המצב. בינתיים, ג'רי יוצא להרפתקה אחרי שריק ירה בו בקרן שהופכת את מטריצת האטומים שלו לקלה יותר מהאוויר. הדברים מסתבכים לאחר שהוא מאבד את הנעליים שלו, ששימשו לו כמו עוגנים.
37 6 Never Ricking Morty אריקה האייס ג'ף לובנס 3 במאי 2020 ‏ 1.55
ריק ומורטי מגלים את עצמם על רכבת, בלי שידעו איך הגיעו לשם. ריק מבין שהם נמצאים על מכשיר ספרותי, ומחפש את הקטר.
38 7 Promortyus בראיין ניוטון ג'ף לובנס 10 במאי 2020 ‏ 1.34
ריק ומורטי מגלים שבמשך תקופת זמן לא ידועה הם נשלטו על ידי חייזרים שהיו להם על הפנים. הם בורחים מהמקום במהירות, ואז מגלים שהם שכחו באותו כוכב לכת את סאמר.
39 8 The Vat of Acid Episode ג'ייקוב הייר ג'ף לובנס ואלברו לונדי 17 במאי 2020 ‏ 1.26
בעקבות עסקת קריסטלים שנכשלה, מורטי מעליב את ריק ואת מיכל החומצה שלו. ריק מחליט ללמד את מורטי לקח.
40 9 Childrick of Mort קיונגהיי לים ג'יימס סיציליאנו 24 במאי 2020 ‏ 1.22
ריק מנסה להתחמק מכוכב לכת שמנסה ליצור איתו קשר, אחרי שהוא הביא ילדים עם הכוכב. בת' מכריחה את ריק ללכת לשם ולעזור לגדל את הילדים. בזמן שריק ובת' בונים לילדים עיר, ג'רי והילדים הולכים ללמוד מחנאות. סאמר ומורטי מעליבים את ג'רי, וג'רי מקים לעצמו מחנה עם הלא-יעילים מהעיר של ריק ובת'.
41 10 Star Mort: Rickturn of the Jerri אריקה האייס איין ליין 31 במאי 2020 ‏ 1.30
בת', שנמצאת בחלל מאז סוף עונה שלוש בה ריק שכפל אותה, מגלה שהיא אולי השיבוט וחוזרת לכדור הארץ כדי להתעמת עם ריק.

עונה חמישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה שישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה שביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ריק ומורטי - דמויות
ריק סנצ'ז במעבדה שבמוסך, מתוך "ריק ומורטי"
שם הדמות שם המדבב/ת אודות הדמות
ריק סנצ'ז ג'סטין רוילנד (עונות 1-6), איאן קרדוני (עונה 7 ואילך) מדען גאון בן 70, אלכוהוליסט, פסימיסט ואלים. אביה של בת' סמית' וסבם של מורטי וסאמר סמית'. עזב את משפחתו למשך שנים רבות ואז חזר. מכיר חייזרים ויצורים לא אנושיים ומיודד עם חלקם.
מורטי סמית' ג'סטין רוילנד (עונות 1-6), הארי בלדן (עונה 7 ואילך) נכדו בן ה-14 של ריק. הורמונלי, חסר ביטחון ונוירוטי.
בת' סמית' שרה צ'וק בתו של ריק, בת 34 ואשתו של ג'רי, איתו התחתנה בעקבות הריונה הלא רצוי ואימם של מורטי וסאמר. אסרטיבית ואינטליגנטית. עובדת כמנתחת סוסים.
ג'רי סמית' כריס פרנל בעלה של בת', בן 34 ואביהם של מורטי וסאמר. פרסומאי שבהמשך הסדרה הופך למובטל.
סאמר סמית' ספנסר גרמר (אנ') אחותו בת ה-17 של מורטי, בתם של ג'רי ובת', ונכדתו של ריק.

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים וקומיקאים מפורסמים רבים התארחו בסדרה בדיבוב דמויות המשנה, בהם: כריסטינה הנדריקס, ורנר הרצוג, סטיבן קולבר, ג'ון אוליבר, ג'מיין קלמנט, טום קני, טרה סטרונג, דייוויד קרוס, אלכס הירש, אלפרד מולינה, דיינה קארווי, צ'לסי סטאוב, נייתן פילדר ואילון מאסק.

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילוסופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה תוארה כ"סדרה מורכבת [...] קומדיה ערמומית שמציגה גם מאבק אותנטי בדיכאון. בדיחת פלוצים בלתי נגמרת עטופה במבט ביקורתי על ניהיליזם".[8] הסדרה יוצאת מתוך נקודת מבט שניתן לכנות אקזיסטנציאליסטית. היא מציגה את אפסיות הקיום האנושי נוכח גודל היקום, בעולם ללא אלוהים, באופן המרפרר גם לספרות האימה ה"קוסמית" של לאבקרפט. דמויות הסדרה מתמודדות בדרכים שונות עם האימה הקוסמית והחרדה הקיומית, אם על ידי טענת התועלת של המדע על פני קסם או על ידי בחירת חיים באושר. עם זאת, כפי שמציין יואכים היינדרמנס מ"Geeks", אף אחד מהם לא מצליח להתמודד עם הטבע האבסורדי והכאוטי של העולם, ג'רי מצוי בתודעה כוזבת, וריק מתוסבך ומדוכא, אלכוהוליסט ואובדני.[9] יוצר הסדרה, דן הרמון תיאר את ריק כ"אנרכיסט אינדיבידואליסט", שלא אוהב שאומרים לו מה לעשות.[10]

בסדרה קיים עיסוק רב ב"יוצר" ו"יצירה" גם בהיבט ארס-פואטי, עם ריבוי התייחסויות מטא-קולנועיות לתהליך הכתיבה, ומחוות והתייחסות אינטרטקסטואליות ליצירות רבות. וגם, בעיסוק בנושא זה מן ההיבט הקיומי והתאולוגי, בדבר קיום בעולם ללא יוצר, עולם של אחרי מות האלוהים למשל: כשריק משתמש בהכרזה הניטשאנית "אלוהים מת" בסיום הפרק הראשון של העונה השנייה כדי לחגוג את הצלחתו ובדמויות שריק יצר כמו מיסטר מיסיקס, שרוצה למות ברגע שהוא ממלא את תכליתו.

בראיון נוסף שהתקיים בAdult Swim תחת הכותרת "The Search For Meaning" הרמון שבהשפעת ג'וזף קמפבל (שגם השפיע רבות על סגנון כתיבתו) הוא משתעשע ברעיון שגם אם האל קיים, הוא אדיש כלפינו וא-פרסונלי לחלוטין. כשהעולם גדול מכדי שנוכל לתפוס אותו. הרמון טוען שאינו מצדד בגישה הניהיליסטית הפסימית של ריק, "הידיעה לבדה ששום דבר לא משנה (בזמן שהיא מצומצמת) לא מובילה אותך לשום מקום. כדור הארץ גוסס, השמש מתפוצצת, היקום קופא, לדבר לא הולכת להיות משמעות, ככל שתחשוב על זה כך האמת הזו תתבהר. אבל כשעורכים "זום-אין" לכדור הארץ, משפחה, מוח אנושי וחוויית הילדות, רואים את כל אותם דברים שמשנים. יש לנו הזדמנות חולפת להשתתף באשליה שנקראת אני אוהב את החברה שלי, אני אוהב את הכלב שלי... איך זה לא טוב יותר? ברגע שחוצים את הגבול המאיים ומקבלים את זה, אז כל מקום הוא מרכז היקום, וכל רגע הוא הרגע החשוב ביותר, והכל בגדר משמעות החיים".[11]

אריק ארמסטרונג מ"The New Republic" מציין כי מורטי מייצג את הקהל, מכיוון שהוא נמצא בסיטואציות בעיקר כדי להגיב לתוכניות המופרעות של ריק. מורטי משתנה בעקבות התמודדות עם האמיתות שהוא מגלה במהלך הרפתקאותיו הבין ממדיות עם סבו, שבמקום לשקוע בדיכאון כמוהו, מורטי מקבל את האמיתות הללו שמאפשרות לו להעריך את חייו שלו.[12] תמצית לגישה המפוכחת של מורטי ניתן למצוא בציטוט:

"אף אחד לא קיים בכוונה, אף אחד לא שייך לשום מקום, כולם הולכים למות. בואי לראות טלוויזיה".

מורטי לאחותו סאמר, מתוך הפרק "Rixty Minutes", פרק 8, עונה 1.

אזכורים בתרבות הפופולרית ובמדיה אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גראפיטי של פיקל-ריק על גדר ההפרדה בבית לחם.

ב-2015 התארחו הדמויות של ריק ומורטי בפתיחת אחד הפרקים של הסדרה "משפחת סימפסון". ב-2015 נוצר משחק באינסטגרם הסדרה לקידום העונה השנייה.[13]

ב-10 באוגוסט 2015, יצאה גרסת הרחבה למשחק Dota 2 מלווה בקולותיהם של ריק ומורטי, בדיבובו של ג'סטין רוילנד.

ב-2016 שוחרר המשחק "פוקט מורטיס", פרודיה על סדרת משחקי הווידאו של פוקימון, עבור מערכות ההפעלה IOS ואנדרואיד, ויצא קומיקס המבוסס על הסדרה.

ב-2021 התארחו הדמויות של ריק ומורטי בסרט "ספייס ג'אם: אגדה חדשה", כשבסרט מרומז שטאז עבר לגור בממד שלהם ושהם משיבים אותו אל ממד ה"לוני טונס".

סדרת אנימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2022 ערוץ Adult Swim הזמין את הפקתה של "ריק ומורטי: האנימה" (באנגלית: Rick and Morty: The Anime); הרפתקה בת 10 פרקים שתעבד נושאים ואירועים מהסדרה המקורית אך תהיה נפרדת ממנה, בהובלת טאקאשי סאנו.[14] הסדרה צפוייה לצאת ב־2024.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dan Harmon's Adult Swim series inspired by 'Doctor Who', EW.com (באנגלית)
  2. ^ The Community and Rick and Morty creator zeroes in on his next project מתוך אתר consequenceofsound.net, ‏23 ביולי 2017
  3. ^ "Rick and Morty Season 3: Everything We Know". Den of Geek (באנגלית). אורכב מ-המקור ב-2017-02-11. נבדק ב-2017-02-11.
  4. ^ Joe Otterson, Joe Otterson, ‘Rick and Morty’ Season 4 to Premiere in 2019, Variety, ‏2019-05-15 (באנגלית)
  5. ^ אורן מנדז, ריק ומורטי חוזרים לעונה חמישית בקרוב מהצפוי, 30 במרץ 2021, באתר Gadgety
  6. ^ IMDb Users, TV Series/TV Mini-Series, Rating Count at least 5,000, Animation (Sorted by IMDb Rating Descending), IMDb
  7. ^ עידו ישעיהו‏, טקס פרסי האמי 2018: "משחקי הכס" ו"גברת מייזל המופלאה" זכו בפרסים הגדולים, באתר וואלה!‏, 18 בספטמבר 2018
  8. ^ Cobb, Kayla (4 באוקטובר 2017). "'Rick And Morty' Is Better When It Embraces Its Strong Women". Decider. ארכיון מ-24 בדצמבר 2017. נבדק ב-24 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Heijndermans, Joachim (12 באפריל 2017). "The Meaning (or Lack Thereof) of Life with "Rick and Morty"". Geeks. ארכיון מ-6 באוגוסט 2017. נבדק ב-6 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Pearl, Mike (19 ביולי 2017). "A Very Psychedelic Conversation with the Creators of 'Rick and Morty'". VICE. ארכיון מ-31 ביולי 2017. נבדק ב-30 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "the knowledge that nothing matters—while accurate—gets you nowhere" Dan Harmon (23 ביוני 2017). The Search For Meaning (YouTube). Adult Swim. ארכיון מ-23 בנובמבר 2017. נבדק ב-25 בדצמבר 2017. {{cite AV media}}: (עזרה)
  12. ^ Armstrong, Eric (17 במרץ 2017). "The Existential Hokiness of Rick & Morty". The New Republic. ארכיון מ-21 במרץ 2017. נבדק ב-21 במרץ 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Rick and Morty Rickstaverse, באתר אינסטגרם
  14. ^ Alexandra Del Rosario (May 18, 2022). “‘Rick And Morty’ Anime Series Ordered By Adult Swim, ‘Ninja Kamui’ From ‘Jujutsu Kaisen’ Director Greenlighted. Deadline. Retrieved May 18, 2022