בילי קרודופ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בילי קרודופ
Billy Crudup
בילי קרודופ, 2015
בילי קרודופ, 2015
בילי קרודופ, 2015
לידה 8 ביולי 1968 (בן 55)
מנהסט, ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1987 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג מרי-לואיז פרקר (19962003) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס עולם התיאטרון (1995)
  • פרס טוני לשחקן הטוב ביותר במחזה (2007)
  • פרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה (2020)
  • Critics' Choice Television Award for Best Drama Supporting Actor (2024)
  • פרס קלרנס דרוונט עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם גיית'ר "בילי" קרודופאנגלית: William Gaither "Billy" Crudup; נולד ב־8 ביולי 1968) הוא שחקן קולנוע ותיאטרון אמריקאי, זוכה פרס טוני ופרס אמי ומועמד לפרס גלובוס הזהב, ידוע בעיקר בשל משחקו בסרטים: "כמעט מפורסמים", "סיפורי דגים" ו"השומרים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרודופ נולד במנהסט שבניו יורק. בילדותו, הוריו התגרשו, התחתנו שוב ומאוחר יותר התגרשו בשנית. לקרודופ שני אחים. הוא עזב את ניו יורק עם משפחתו כשהיה בן 8, בתחילה הם גרו בטקסס, ומאוחר יותר בפלורידה.

קרודופ למד באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל, שם קיבל תואר ראשון במשחק. משם המשיך לבית הספר לאמנויות ע"ש טיש שבאוניברסיטת ניו יורק. שנה לאחר שסיים את לימודיו, הופיע בפעם הראשונה בברודוויי במרכז לינקולן, במחזה "ארקאדיה" בהפקתו של טום סטופארד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרודופ החל לשחק בסרטי קולנוע בשנת 1996, בתחילה בסרט "סליפרס" של הבמאי בארי לוינסון, ומאוחר יותר ב"להמציא את האהבה". ב-1997 דיבב את הדמות הראשית, אשיטאקה לגרסה האנגלית לסרט "הנסיכה מונונוקי". בשנת 2000 שיחק בסרט "כמעט מפורסמים", שם גילם את גיטריסט הלהקה ראסל האמונד. ב-2006 שיחק בסרט "שומר המדינה".

קרודופ היה מועמד לפרס טוני בעקבות הופעתו במחזה "איש הפיל" ובנוסף על משחקו בהפקה של ברודוויי למחזה "איש הכריות". מאוקטובר 2006 עד מאי 2007 כיכב בשני החלקים של "The Coast of Utopia" של טום סטופארד במרכז לינקולן, ועל תפקידו זה זכה בפרס טוני.

בשנת 2009 שיחק בסרט "השומרים" בתפקיד דוקטור מנהטן ובסרט "אויבי הציבור".

בשנת 2016 שיחק בסרט הדרמה הביוגרפי "ג'קי" על ג'קלין קנדי-אונאסיס, רעייתו של נשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי, אותה מגלמת נטלי פורטמן. ושיחק בדרמה הקומית "נשות המאה ה-20", לצד גרטה גרוויג ואל פנינג.

בשנת 2017 שיחק בסרט המדע הבדיוני "הנוסע השמיני: קובננט" שביים רידלי סקוט, הסרט השישי בזיכיון של סדרת הסרטים "הנוסע השמיני". באותה שנה שיחק בסדרת המותחן הפסיכולוגי של נטפליקס "צוענייה", בכיכובה של נעמי ווטס.

ב-2019 החל לשחק בסדרה "תוכנית הבוקר", לצדן של ג'ניפר אניסטון וריס וית'רספון. על תפקידו בסדרה זכה בפרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה ומועמדות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ-1996 עד נובמבר 2003, יצא קרודופ עם השחקנית מרי-לואיז פרקר, שילדה לו בן, ויליאם אטיקוס פארקר, ב-7 בינואר 2004. הוא עזב את פארקר כשהיא הייתה בחודש השמיני להריונה, לטובת השחקנית קלייר דיינס ששיחקה לצידו בסרט "המין היפה". ב-2004 קרודופ ודיינס הודיעו שהם יוצאים באופן רשמי, אך הכחישו שזה קרה בזמן שקרודופ נפרד מפארקר. בדצמבר 2006 הם נפרדו, לאחר שדיינס נראתה עם השחקן יו דנסי ששיחק לצידה בסרט "לפנות ערב".

החל מ-2017, הוא בזוגיות עם השחקנית נעמי ווטס, אשר אותה הכיר בזמן ששיחקו בסדרה"צועניה". השניים נישאו ב-9 ביוני, 2023 בבית המשפט במנהטן.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בילי קרודופ בוויקישיתוף