בראדלי ויטפורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בראדלי ויטפורד
Bradley Whitford
לידה 10 באוקטובר 1959 (בן 64)
מדיסון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1985 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג איימי לנדקר (17 ביולי 2019–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גילדת שחקני המסך למשחק מצוין לאנסמבל שחקנים בסדרת דרמה (2001)
  • פרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת דרמה (2001)
  • פרס גילדת שחקני המסך למשחק מצוין לאנסמבל שחקנים בסדרת דרמה (2002)
  • פרס אמי להופעת אורח בסדרה קומית (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בראדלי ויטפורדאנגלית: Bradley Whitford; נולד ב-10 באוקטובר 1959) הוא שחקן תיאטרון, טלוויזיה וקולנוע ובמאי אמריקאי. מוכר בין היתר בשל תפקידו בתור ג'וש ליימן בסדרת דרמה הפוליטית "הבית הלבן" ברשת NBC; תפקיד אשר הקנה לו פרס אמי לשחקן המשנה הטוב ביותר מתוך שלוש מועמדויות וגם שלוש מועמדויות לפרס גלובוס הזהב לשחקן המשנה הטוב ביותר. לאחר מכן, כיכב בתפקיד הראשי בסדרות הטלוויזיה "סטודיו 60" ברשת NBC, "החבר'ה הטובים" ברשת FOX, בסיטקום "אישה לראווה" של רשת ABC, ושיחק בדמותו החוזרת של מרסי וגם בדמות הפיזיקאי מגנוס הירשפלד בסדרה "טרנספרנט" של רשת אמזון פריים וידאו; עבורו זכה בפרס אמי לשחקן אורח מצטיין בסדרה קומית מתוך שתי מועמדויות; ובשנים האחרונות מוכר בתור המפקד ג'וזף לורנס בסדרת הדרמה הדיסטופית "סיפורה של שפחה" של רשת הולו; עבורו זכה בפרס אמי השלישי שלו ולעוד שתי מועמדויות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטפורד נולד וגדל במדיסון, וויסקונסין. הצעיר מבין חמישה ילדים. הוא למד בבתי ספר מקומיים והופיע בהצגות של בית הספר התיכון. שנים מאוחר יותר אמר כי בתקופה זו לא חשב שיצליח להתפרנס בעתיד ממשחק; למרות זאת נרשם ללימודי תיאטרוןאנגלית, כחוג עיקרי שני) באוניברסיטת וסליין בקונטיקט (סיים, 1981); המשיך ללימודים באקדמיית האמנויות היוקרתית ג'וליארד בניו יורק, וסיים תואר שני בתיאטרון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירת המשחק של ויטפורד החלה בניו יורק, במחצית השנייה של שנות השמונים ותוך זמן קצר החלה לצבור תאוצה; תפקידו החשוב הראשון היה בהצגה: "קללתו של המעמד הרעב"[1] בכיכובה של קתי בייטס (1987). מאז קיבל תפקידים רבים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. הופיע בהצגה "בחורים טובים" מאת אהרון סורקין, ובהצגות נוספות בהן: "שלושה ימים של גשם"[2] בניו יורק, ו-"קוריולנוס" בוושינגטון הבירה. הוא שיחק בסרטים כמו: "נקמת היורמים 2" (1987), "בחזקת חף מפשע" (1990), "ניחוח אישה" (1992), "עולם מושלם" (1993), "פילדלפיה" (1993), "הלקוח" (1994). בשנת 1995 הוא גילם את דמותו של אריק גורדון - איש עסקים מרושע בקומדיה "בילי מדיסון" לצדו של אדם סנדלר. ב-1996 שיחק בקומדיה "נשיאים בצרות" בכיכובם של ג'ק למון וג'יימס גארנר. הוא הופיע גם בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה פופולריות, בהן: "NYPD" ו-"תיקים באפלה". הוא הופיע בפרק מובחר של סדרת הדרמה "ER". בהמשך לוהק ויטפורד לסדרת טלוויזיה חדשה של היוצר אהרון סורקין, שעלילתה עוסקת בנשיא האמריקני ואנשי הצוות שלו - הבית הלבן.

"הבית הלבן"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטפורד נבחר לגלם את דמותו של ג'וש ליימן בסדרה הבית הלבן. ג'וש הוא צעיר יהודי מבריק המשמש כסגן ראש הסגל של הבית הלבן בממשל ברטלט הבדיוני. ג'וש, בוגר הרווארד וייל הוא יועץ בכיר לפוליטיקאים ממדרגה ראשונה. תפקיד זה הביא לוויטפורד שלוש מועמדויות לפרס אמי (מתוכן זכייה אחת - פרס אמי לשחקן משנה בסדרת דרמה בשנת 2001) ומועמדויות ופרסים נוספים. ויטפורד אף התנסה כתסריטאי וכתב שני פרקים לסדרה[3], אחד בעונה השישית ואחד בעונה השביעית והאחרונה. הפרק האחרון בבית הלבן שודר במאי 2006.

לאחר מכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל להופעתו בבית הלבן שיחק ויטפורד מספר תפקידים נוספים, בהם תפקידי אורח בקומדיות פרייז'ר ומלקולם באמצע. כשהסדרה ירדה החל לשחק את דמותו של דני טריפ בסדרת טלוויזיה אחרת, גם היא של היוצר אהרון סורקין - סטודיו 60.[4]

בשנת 2010 שיחק בסדרה "החבר'ה הטובים" ברשת FOX, בתפקיד של דן סטארק, בלש לשעבר.

בשנת 2014 התארח בסדרה "טרנספרנט", בכיכובו של ג'פרי טמבור ועל משחקו בסדרה זכה בפרס אמי לשחקן האורח הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה קומית.

בשנת 2015 שיחק בסרט "ראיתי את האור", לצד טום הידלסטון, וכיכב בסדרת הטלוויזיה הקומית של רשת שואוטיים "רגעים קטנים של אושר" מבית היוצר של שלום אוסלנדר.

בשנת 2016 שיחק בדרמה של HBO "לאורך כל הדרך", בתפקיד של יוברט האמפרי, סגן נשיא ארצות הברית - לינדון ג'ונסון.

בשנת 2017 שיחק בסרט האימה "תברח", בסרטו של סטיבן ספילברג "העיתון", בסרטה הראשון של ג'ודי גריר כבמאית "התרחשות של מידות מונומנטליות", וכן בסרט "מייגן לוי". בשנת 2018 שיחק בסרטים "מוחות אפלים" ו"הרסנית".

בשנת 2019 שיחק בסרט "גודזילה: מלך המפלצות", בסרט "חנות חדי קרן" שביימה ברי לארסון, ובסרטו של גרג קיניר "הפילוסופיה של פיל", שיחק גם בסדרה "משבריסטית" בתפקיד קלווין קופר ובנוסף דיבב בסדרת האנימציה "רכבת האינסוף" של רשת Cartoon Network. בשנה זו זכה ויטפורד בפרס אמי לשחקן אורח בסדרת דרמה על משחקו בסדרה "סיפורה של שפחה" כג'וסף לורנס.

בשנת 2020 שיחק בסרט "שלושה משיחים" לצדו של ריצ'רד גיר. באותה שנה שיחק גם בסרט "קול קדומים", במותחן הדיסטופי "אפקט החסינות", ובסרט הדרמה הביוגרפי "סרז'יו" בכיכובו של ואגנר מורה המגלם את דיפלומט האו"ם סרז'יו ויירה דה מלו.

בשנת 2021 דיבב את דמותו של מיטש בסדרה "עולם היורה: מחנה הקרטיקון". בהמשך השנה גילם את דמותו של המלחין סטיבן סונדהיים בסרט "טיק, טיק... בום!" שביים לין-מנואל מירנדה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויטפורד התחתן עם השחקנית ג'יין קזמרק באוגוסט 1992. יש להם שלושה ילדים יחד, פרנסיס ז'נבייב (נולדה באוקטובר 1997), ג'ורג' אדוארד (נולד בדצמבר 1999), ומרי לואיזה (נולדה בנובמבר 2002). ביוני 2009 הודיעו בני הזוג שהם מתגרשים לאחר 16 שנות נישואים, והגירושין הסתיימו סופית באוקטובר 2010.

בשנת 2015 החל ויטפורד לצאת עם השחקנית איימי לנדקר[5] (אשר כיכבה לצדו בסדרה "טרנספרנט"). הם הכריזו על אירוסיהם במרץ 2018. ויטפורד ולנדקר נישאו ב-17 ביולי 2019.

ויטפורד הוא ליברל; הוא צידד בתפישתו זו בעת מספר הופעות שלו בתוכנית האירוח הפוליטית "זמן אמיתי עם ביל מאהר".[6]

במאי 2007 זכה ויטפורד בפרס לשם כבוד על ידי הארגון ללא כוונת רווח "Alliance for Justice". הוא היה הנואם המרכזי ליום הכיתה באוניברסיטת פרינסטון ביוני 2007. החל משנת 2012, ויטפורד מכהן במועצת הנאמנים של אוניברסיטת וסליין, שם סיים ויטפורד תואר ראשון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בראדלי ויטפורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תרגום חופשי מאנגלית. במקור: "Curse of the Starving Class"
  2. ^ תרגום חופשי מאנגלית. במקור: "Three Days of Rain"
  3. ^ הפרקים הם: "Faith Based Initiative" ו-"Internal Displacement"
  4. ^ תרגום חופשי מאנגלית. במקור: "Studio 60 on the Sunset Strip"
  5. ^ Bradley Whitford, "In a shocking, totally unearned plot twist, Commander Lawrence married Mrs. McKenzie today in Santa Barbara. The shark may have been jumped, but the couple is thrilled", Twitter
  6. ^ תרגום חופשי מאנגלית. במקור: "Real Time with Bill Maher"


הקודם:
2014: ג'ימי פאלון – "סאטרדיי נייט לייב"
פרס אמי לבידור בפריים טיים לשחקן אורח בסדרה קומית
2015: בראדלי ויטפורד – "טרנספרנט"
הבא:
2016: פיטר סקולארי – "בנות"