ברג'ס אוונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברג'ס אוונס
Burgess Owens
דיוקנו הרשמי של אוונס בקונגרס, 2020
דיוקנו הרשמי של אוונס בקונגרס, 2020
דיוקנו הרשמי של אוונס בקונגרס, 2020
לידה 2 באוגוסט 1951 (בן 72)
קולומבוס, אוהיו, ארצות הברית
שם מלא קלארנס ברג'ס אוונס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת מיאמי
עיסוק פוליטיקאי, איש עסקים, שחקן פוטבול
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת מורמוני
www.burgess4utah.com
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של יוטה
3 בינואר 2021 – מכהן
(3 שנים ו־14 שבועות)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלארנס ברג'ס אוֹונסאנגלית: Clarence Burgess Owens; נולד ב-2 באוגוסט 1951) הוא פוליטיקאי אמריקאי ושחקן-עבר בענף הפוטבול, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס הרביעי של מדינת יוטה. אוונס שיחק בעמדת הסייפטי במשך 10 עונות בליגת הפוטבול הלאומית (NFL) עבור ניו יורק ג'טס ואוקלנד ריידרס. מאז שעזב את ה-NFL ייסד אוונס עסקים אחדים וניהל מלכ"ר המוקדש לסיוע לבני נוער בסיכון. בבחירות 2020 נבחר אוונס לבית הנבחרים אחרי שניצח את בן מקאדמס. אוונס, לצד ביירון דונלדס, הוא אחד משני הרפובליקנים האפרו-אמריקאים היחידים בבית הנבחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוונס נולד בקולומבוס, בירת אוהיו, לשם הגיע אביו יליד טקסס לאחר שלא שלא הצליח להשלים לימודי תואר שני בטקסס לאור חוקי ג'ים קרואו. בהמשך עברה המשפחה לטלהסי שבפלורידה, שם לימד אביו של אוונס כפרופסור במכללה. אוונס גדל על ברכי זרם הבפטיזם[1]. ב-1969 סיים אוונס את לימודיו בבית הספר התיכון ריקרדס בטלהסי. הוא היה אחד מארבעה שחקנים אפרו-אמריקאים ששולבו בקבוצת הפוטבול של התיכון, שהיה לבן באורח מסורתי[2]. אוונס היה השלישי מבין ארבעה ספורטאים שחורים שגויסו לשחק באוניברסיטת מיאמי, והסטודנט השחור השלישי שזכה במלגה. לאחר קריירה כשחקן פוטבול, הוא נכנס להיכל התהילה של אוניברסיטת מיאמי בשנת 1980, וב-1999 עוטר ב"טבעת הכבוד" של טורניר האורנג' בול. באוניברסיטה זו השלים לימודי תואר ראשון בביולוגיה וכימיה.

בדראפט ה-NFL של 1973, נבחר במקום ה-13 בסיבוב הראשון על ידי ניו יורק ג'טס. במהלך עונתו הראשונה, החזיר אוונס בעיטת פתיחה (kickoff return) למרחק 82 יארד וטאצ'דאון נגד דנוור ברונקוס ב-28 באוקטובר. היה זה הטאצ'דאון היחיד של הג'טס שהושג מהחזרת בעיטת פתיחה במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20. הוא היה שחקן הרכב פותח של הקבוצה עד 1979. בעונת 1980 עבר לאוקלנד ריידרס והיה שותף לזכיית הקבוצה בסופרבול XV. הוא שיחק בקבוצה במשך שלוש עונות עד פרישתו.

בשנת 1983 עבר אוונס לניו יורק. זמן קצר לאחר שעזב את הפוטבול המקצועי, אוונס ואחיו ניהלו עסק שמכר מוצרי אלקטרוניקה לעסקים אחרים. המיזם נכשל, ובסופו של דבר אוונס הכריז על פשיטת רגל. מאוחר יותר עבר אוונס לדירה קטנה בברוקלין, שם עבד כמנקה ארובות וכמאבטח. בהמשך עבר לפילדלפיה, שם עבד בחברה "WordPerfect". בשנים 2009–2013 היה בעל עסק בשם "Pure and Simple Solutions". ב-2019 ייסד מוסד ללא כוונת רווח שנועד לסייע לנערים במצוקה ובסיכון[3], והיה לאורח תכוף בפוקס ניוז[4].

בנובמבר 2019 הודיע אוונס כי יתמודד אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס הרביעי של יוטה. בבחירות המקדימות שהתקיימו במפלגה הרפובליקנית גבר על שלושה יריבים, והתקדם לבחירות הכלליות מול נציג המחוז המכהן בן מקאדמס, שכיהן מטעם המפלגה הדמוקרטית[5]. ב-14 בנובמבר 2020, אחד עשר ימים לאחר יום הבחירות הכלליות ועם ספירה של 99% מקולות הבוחרים, בירכו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והסנאטור מייק לי את אוונס על זכייתו במירוץ לייצוג מחוז הקונגרס הרביעי, לאחר שאוונס הוכרז כמנצח בידי חדשות ברייטברט[6]. מקאדמס הודה בתבוסתו בפני אוונס ב-16 בנובמבר, ובעקבות זאת Associated Press הכריזו את אוונס כמנצח[7].

אוונס הושבע לתפקידו בראשית ינואר 2021, עם התכנסות הקונגרס ה-117 של ארצות הברית. הוא חבר בוועדת החינוך והעבודה ובוועדת המשפט של בית הנבחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברג'ס אוונס בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של ברג'ס אוונס בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומאס בר, Meet Burgess Owens, the Utah Republican who seeks to replace Rep. Ben McAdams, באתר The Salt Lake Tribune‏, 6 ביולי 2020 (באנגלית)
  2. ^ טרנט טון, Former Oakland Raider recounts LDS conversion, באתר Deseret News‏, 30 במאי 2013 (באנגלית)
  3. ^ אריק ס. פטרסון, A second look at Burgess Owens’ Second Chance 4 Youth nonprofit, באתר The Salt Lake Tribune‏, 21 בספטמבר 2020 (באנגלית)
  4. ^ טיילור סטיבנס, Burgess Owens appears on his way to a win over Rep. Ben McAdams in Utah’s 4th Congressional District race, באתר The Salt Lake Tribune‏, 14 בנובמבר 2020 (באנגלית)
  5. ^ ג'וזף זאקר, Ex-Raiders, Jets Safety Burgess Owens Wins Republican Primary for US House Seat, באתר Bleacher Report‏, 1 ביולי 2020 (באנגלית)
  6. ^ אשלי אימליי, Trump, Lee congratulate Owens on win, while race remains to be called, באתר Deseret News‏, 14 בנובמבר 2020 (באנגלית)
  7. ^ לינדזי וייטארסט וסופיה אפוליטו, Republican Burgess Owens unseats Utah congressman McAdams, באתר AP‏, 17 בנובמבר 2020 (באנגלית)