דוטינחם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוטינחם
Doetinchem
סמל דוטינחם
סמל דוטינחם
סמל דוטינחם
דגל דוטינחם
דגל דוטינחם
דגל דוטינחם
רחוב בדוטינחם. ברקע, הכנסייה
רחוב בדוטינחם. ברקע, הכנסייה
מדינה הולנדהולנד הולנד
מחוז חלדרלנדחלדרלנד חלדרלנד
ראש העיר Annemieke Traag
בירת העיר Doetinchem עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית הולנדית
שטח 79.66[1] קמ"ר
גובה 14 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 58,270 (1 בינואר 2021)
 ‑ צפיפות 714 נפש לקמ"ר (2013)
קואורדינטות 51°58′N 06°18′E / 51.967°N 6.300°E / 51.967; 6.300
אזור זמן UTC +1
http://www.doetinchem.nl/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוטינחםהולנדית: ‏Doetinchem?‏, בסקסונית תחתית הולנדית: Deutekem) היא עיר במחוז חלדרלנד שבהולנד. העיר שוכנת לאורך גדת נהר האייסל בחלק של המחוז הקרוי אחטרהוק והיא העיר המאוכלסת ביותר בו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ממצאים ארכאולוגיים הכוללים גולגולות, שברי כלי חרס וראשי חיצים מצור, האזור היה מיושב על ידי ציידים-לקטים כבר לפני 11,000 שנים לפני זמננו. לאחר ציידים-לקטים אלו התיישבו במקום שבטים קלטים וגרמאניים כמו הפרנקים והסקסונים. מטבעות רומיים נמצאו במקום וקיימות גם עדויות ארכאולוגיות על פעולות בזיזה של הויקינגים באזור.

האזכור הראשון של השם דוטינחם מגיע ממסמך משנת 838 בו מוזכר שם המקום כ-villa Duetinghem, יישוב בו הייתה כנסייה קטנה. אזכור נוסף הוא משנת 887 בשם Deutinkem, מבצר עם כנסייה שניתן לבישוף של אוטרכט. הכתיב של שם המקום השתנה במשך השנים והשמות Duttichem, Duichingen, ו-Deutekom הם רק דוגמאות.

במשך זמן רב נותרה דוטינחם מקום קטן, אך סביב שנת 1100 היא החלה לגדול ולאחר שסבלה מכמה פשיטות ביזה, נבנתה לעיר חומה. ב-1236 הוענקו לה זכויות של עיר על ידי אוטו השני, רוזן חלרה וזוטפן, ובתמורה העלתה העיר מיסים וגייסה חיילים לצבאו של הרוזן. מועצת העיר הוציאה חוקים עבור בקובץ שנקרא Keurboek van Doetinchem’ (ספר החוקים של דוטינחם), שקבע עונשים חמורים על הפרתם.

ב-1226 עמדה דוטינחם בפני סכנה הולכת וגוברת של פשיטות ביזה ועקב כך הוגבהה החומה במטר אחד. בחומה היו ארבע נקודות תורפה שבמשך הזמן הוחלפו בשערי עיר גדולים שהיו ידועים בשמות: Hamburgerpoort (נבנה ב-1302), Waterpoort, Gruitpoort ו-Hezenpoort. מאוחר יותר נכרה חפיר סביב לחומה ובחזיתו סוללה. טחנת הקמח המרכזית של העיר, walmolen (בהולנדית: wal – סוללה, molen – טחנה), ניצבת על שרידי הסוללה. למרות אמצעי הגנה אלו, הוטל מצור על דוטינחם מספר רב של פעמים ובמהלך המרד ההולנדי (1648-1568) הוטל עליה מצור והיא נכבשה פעמיים. יחד עם זאת, בסופו של דבר נעשו החומות מיותרות, או אולי חסרות תועלת וב-1672 הן נהרסו. אף על פי כן, רק במחצית השנייה של המאה ה-19 הוסרו שערי העיר ורוב הסוללה.

כבר מימים קדומים, הייתה דוטינחם מרכז שווקים חשבו עבור האיכרים שמכרו בה את תוצרתם. השוק נבנה ופעל בכיכר המרכזית שנקראה סימפולספלין ממש עד לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

דוטינחם ספגה כמות ניכרת של אסונות. בנוסף לפעמים בהם הוטל עליה מצור, ב-1527 החריבה שרפה גדולה את רוב שטחה של העיר, כולל את הארכיון העירוני (ומשמעות הדבר שתאריכים רבים בהיסטוריה המוקדמת של העיר הם במידה מסוימת בלתי מהימנים) וב-1580 נספתה רוב אוכלוסיית העיר במגפת דבר. כמו כן סבלה העיר משיטפונות לעיתים מזומנות. עם זאת, למרות העובדה שדוטינחם שוכנת במרחק של פחות מ-10 ק"מ מגבול גרמניה, בשל הנייטרליות של הולנד במלחמת העולם הראשונה, תושבי העיר לא חוו דבר ממוראות המלחמה להוציא כוחות משמר גבול שהוצבו בסמוך לה. גם במלחמת העולם השנייה יצאה העיר במחיר לא גבוה במיוחד בשלבים הראשונים של המלחמה. כוח הכיבוש המקומי היה קטן יחסית והעיר אף לא הושפעה באופן משמעותי ממוראות הרעב של חורף 1944-1945. יחד עם זאת, כמה אסירים הוצאו להורג לאחר שהיו מעורבים בירי למוות של קצין גרמני חשוב בעיירה פוטן על ידי המחתרת ההולנדית ולרוע המזל, במרץ ובאפריל 1945 נחרב חלק ניכר ממרכז העיר על ידי הפצצות בעלות הברית שכוונו לערים הגרמניות הסמוכות או שכוונו להרוס את מערכי ההגנה הגרמנים בדוטינחם. עד היום לא הוכרע מה היו הכוונות של הפצצות אלו. העיר עצמה שוחררה ב-1945 על ידי כוח רגלים קנדי לאחר קרב קצר.

בעשורים שלאחר המלחמה צמחה דוטינחם ותוך כמה שנים עברה בגודלה את שכנותיה באזור אחטרהוק, קרי דוסבורח, וינטרסווייק וזוטפן. החברה ההולנדית, פיליפס, הפעילה בית חרושת בעיר במשך כמה שנים. בין השנים 20032005 צמחה העיר באופן מהיר ביותר, כאשר שכונות חדשות כמו דיכטרן נבנו בה והתחום המוניציפלי של דוטינחם כולל כמה כפרים מחוצה לה כמו ווהל. בראשית העשור השני של המאה ה-21 המשיכה דוטינחם לגדול והיא העיר בעל שיעור הצמיחה הגדול ביותר בחלדרלנד.

אתרים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה הראשית של העיר הניצבת בכיכר המרכזית, כנסייתה קתרין הקדושה (Catharinakerk) נהרסה כמעט לגמרי בהפצצות של מלחמת העולם השנייה ועבודות השיקום שלה נמשכו מ-1948 ועד 1963. למרות שבמקור היא כנסייה קתולית, ב-1591 היא הוסבה להיות כנסייה של הנצרות הרפורמית ההולנדית. בעיר קיימות שתי טירות, De Kelder (המרתף) וסלנגנבורח.

בעיר קיימות שלוש טחנות קמח. במרכז העיר ניצבת ה- walmolen, שבחלקה התחתון שוכנת לשכת התיירות העירונית. בדיכטרן קיימת טחנה הקרויה אאורה (בלטינית: תחתונה) ובמזרח העיר ניצבת טחנה הקרויה בניקמולן. כל הטחנות הללו פתוחות לביקור.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוטינחם היא ביתה של קבוצת הכדורגל המקצוענית דה חראפסחאפ. אצטדיון הבית של הקבוצה שופץ ולאחר שנים רבות בהם חלק מהקהל צפה במשחקים בו בעמידה, צוידו כל היציעים בו במושבים. גג האצטדיון נצבע בכחול ובלבן, צבעי הקבוצה.

החל מ-2005 מתקיים בעיר מרוץ מרתון של ארבעה ימים העובר בכל רחבי אחטרהוק והוא מתחיל ומסתיים בדוטינחם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוטינחם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]