דמיטרי חבורוסטובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמיטרי חבורוסטובסקי
Дмитрий Хворостовский
לידה 16 באוקטובר 1962
קרסנויארסק, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בנובמבר 2017 (בגיל 55)
לונדון, אנגליה, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכון הלאומי לאומנויות של סיביר עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אופרה, רומנסה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים פיליפס רקורדס, Delos Productions, Philips Classics Records עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
hvorostovsky.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דמיטרי אלכסנדרוביץ' חבורוסטובסקי (רוסית: Дмитрий Александрович Хворостовский; ‏ 16 באוקטובר 196222 בנובמבר 2017) היה זמר בריטון רוסי.

ילדות ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורוסטובסקי נולד בקרסנויארסק שבסיביר. אביו, אלכסנדר סטפנוביץ' חבורוסטובסקי, היה מהנדס כימיה שאהב לשיר ולנגן על פסנתר, והיה בעל אוסף הקלטות גדול של זמרי אופרה. אמו, ליודמילה פטרובנה חבורוסטובסקי, הייתה רופאה גניקולוגית. דמיטרי היה בנם היחיד, ובשל עומס העבודה של הוריו גודל בעיקר על ידי סבתו. חבורוסטובסקי למד בבית הספר לאומנויות בקרסנויארסק והופעת הבכורה שלו הייתה באותה עיר, באופרה ריגולטו, בתפקיד מרולו. בשנים 1985 - 1990 היה חבורוסטובסקי הסולן באופרה של קראסנויארסק ובתיאטרון הבלט של העיר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורוטובסקי פרץ לתודעה הבינלאומית ב-1989, לאחר שזכה בתחרות הזמר העולמי של BBC קארדיף (Cardiff Singer of the World)(אנ'), תוך שהוא מנצח את המועמד המקומי, ברין טרפל (Bryn Terfel)(אנ'). מיד לאחר התחרות החל בסדרת רסיטלים בינלאומיים, בלונדון (1989) ובניו יורק (1990).

הופעתו הבינלאומית הראשונה של חבורוסטובסקי הייתה בבית האופרה של ניס, בצרפת ב-1989, עם יצירתו של צ'ייקובסקי פיק דאם. באיטליה הופיע בבית האופרה לה פניצ'ה בוונציה באופרה יבגני אונייגין, תפקיד מוצלח שהזניק את הקריירה שלו. הוא הופיע בבריטניה ב-1992 בבית האופרה המלכותית, קובנט גארדן ובארצות הברית ב-1993 באופרה הלירית של שיקגו, באופרה לה טרוויאטה. בהמשך הופיע בכל בתי האופרה החשובים בעולם, ובהם האופרה המטרופוליטנית של ניו-יורק, בית האופרה של ברלין, תיאטרון לה סקאלה והאופרה של וינה. הוא נודע במיוחד בגילום דמותו של יבגני אונייגין של צ'ייקובסקי; העיתון הניו יורק טיימס תיאר את חבורוסטובסקי כמי ש"נולד לתפקיד".

חבורוסטובסקי היה אדם גבוה עם שיער כסוף, שזכה להכרה בינלאומית כשחקן אופרה וכזמר בקונצרטים. הוא נבחר כאחד מחמישים האנשים היפים ביותר ברשימה שערך מגזין פיפל (People), הישג נדיר עבור מוזיקאי קלאסי. לקולו הגבוה במשקל בינוני היה גוון האופייני לבריטונים ממוצא רוסי.

ב-2002 הופיע חבורוסטובסקי ב"נשף פטרושקה", אירוע גיוס התרומות המרכזי עבור העמותה למען רווחת ילדי רוסיה. חבורוסטובסקי היה חבר כבוד בוועד המנהל של העמותה. באביב 2003 הופיע חבורוסטובסקי בקונצרט שנערך בארמון הקרמלין הגדול במוסקבה. הקונצרט נקרא "אחי, היכן אתם?" וכלל גרסאות כיסוי ל-13 שירים מתקופת מלחמת העולם השנייה. הקונצרט נערך מול 6,000 צופים, וזכה ל-90 מיליון צופים בטלוויזיה. בינואר 2004 ביצע חבורוסטובסקי את הקונצרט שוב, הפעם בלנינגרד, בפני שורדי לנינגרד במלחמת העולם השנייה. בהזמנתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביצע חבורוסטובסקי את הקונצרט במסע הופעות ברחבי רוסיה.

בשנותיו האחרונות כלל הרפרטואר שלו בעיקר אופרות של ורדי כמו נשף המסכות, לה טראוויאטה וסימון בוקנגרה. ב-2009 הופיע באופרה הטרובדור במטרופוליטן אופרה בניו יורק, יחד עם זמרת הסופרן האמריקנית-קנדית סונדרה ראדוונובסקי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמטרי חבורוסטובסקי שר אריה מתוך האופרה פיק דאם, תיאטרון בולשוי, מוסקבה, 28 באוקטובר 2011

ב-1986 הכיר חבורוסטובסקי את הבלרינה סבטלנה איבנובה. השניים נישאו ב-1991. ב-1996 עבר הזוג להתגורר בלונדון. חבורוסטובסקי אימץ את בתה של סבטלנה מנישואיה הראשונים, מריה. בנוסף אליה, נולדו לזוג ב-1996 תאומים, בת - אלכסנדרה, ובן - דנילה. ב-1999 נפרד הזוג, וב-2001 הוגשה על ידי סבטלנה בקשת לגירושים. סבטלנה נפטרה באופן פתאומי ב-2015. חבורוסטובסקי נישא בשנית לזמרת האופרה פלורנס אילי. ב-2003 נולד לזוג בן, מקסים, וב-2007 בת, נינה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 ביוני 2015 נמסרה הודעה באתר הרשמי של חבורוסטובסקי על ביטול כל הופעותיו במהלך הקיץ בשל גילוי גידול סרטני במוחו. חבורוסטובסקי תיאר תופעות של דיכאון ואפאתיה בטרם התגלה הגידול. הוא טופל בלונדון ובסוף ספטמבר 2015 שב לפעילותו, והופיע באוקטובר מטרופוליטן אופרה בניו יורק ובתיאטרון מאיאקובסקי במוסקבה. בסתיו 2016 שוב ביטל הזמר הופעות בשל טיפולים כימותרפיים בהנחיית רופאיו. במהלך החודשים הבאים הופיע חבורוסטובסקי מספר פעמים, במקביל להמשך טיפולים רפואיים.

ב-22 בנובמבר 2017 מסרה משפחתו של חבורוסטובסקי רשמית על מותו, בביתו בלונדון, לאחר שנתיים וחצי של מאבק במחלת הסרטן. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע את תנחומיו למשפחתו. חבורוסטובסקי הובא למנוחות במוסקבה ב-27 בנובמבר, לאחר טקס באולם הקונצרטים על שם צ'ייקובסקי בעיר. בהתאם לצוואתו, נשרפה גופתו והאפר חולק לשני חלקים: חלק אחד נקבר בבית העלמין נובודוויצ'יה במוסקבה והאחר נקבר בקראסנויארסק, עיר הולדתו.

פרסים והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חבורוסטובסקי זכה בפרסים רבים במהלך חייו. בין השאר זכה בפרסים ובעיטורים הבאים:

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האסטרואיד 7995 חבורוסטובסקי, שהתגלה ב-1983 על ידי האסטרונומית ליודמילה קרצ'קינה(אנ') במצפה הכוכבים האסטרופיסי של קרים נקרא על שמו של הזמר.

ב-2018 נקראו האופרה של קראסנויארסק ותיאטרון הבלט בעיר על שמו של חבורוסטובסקי, וגם המכון הלאומי לאומנויות של סיביר(רו') נקרא על שמו באותה שנה. חברת התעופה הרוסית ארופלוט קראה לאחד ממטוסיה "דמיטרי חבורוסטובסקי", על שמו. המטוס שכונה בשם זה טס לקראסנויארסק ב-23 ביוני 2018, כשעל סיפונו משפחתו של הזמר. על פי החלטתו של נשיא הפדרציה הרוסית הוסב שמו של נמל התעופה ימליאנובו, הנמצא במרחק 27 קילומטרים מקראסנויארסק, על שמו של הזמר.

ב-22 בנובמבר 2018, יום השנה הראשון לפטירתו, הוצב פסלו של הזמן בתיאטרון הליקון במוסקבה, בנוכחות ידידיו והוריו. פסלו של חבורוסטובסקי הוצב בקראסנויארסק, סמוך להיכל האופרה, מקום שבו נקבר מיכל עם חצי מאפרו. פסל נוסף הוצב ביום הולדתו בבית העלמין נובודוויצ'יה במוסקבה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]