הביתן הישראלי באקספו 2015

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הביתן הישראלי באקספו 2015 במילאנו

הביתן הישראלי באקספו 2015 היה ביתן לאומי עצמאי שהוקם על ידי מדינת ישראל עבור התערוכה העולמית שהתקיימה במילאנו, איטליה, בין ה-1 במאי ל-31 באוקטובר 2015. הביתן השתרע על פני 1,000 מ"ר וכלל שדה אנכי באורך של 68 מטר ובגובה 12 מטר, שעליו הוצגו מגוון גדול של דגנים, ירקות וצמחים שגודלו בטכנולוגיה מתקדמת. התכנון והביצוע של הפרויקט הובל על ידי משרד החוץ.

תכנון והקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלטת הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בדצמבר 2012 אימצה הממשלה את החלטת ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה (הקבינט החברתי-כלכלי) ואישרה את השתתפות ישראל בתערוכת אקספו מילאנו 2015, במסגרת ביתן לאום.[1] לצורך הפרויקט החליטה הממשלה למנות ועדת היגוי בין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה. עוד הוחלט, כי משרד החוץ יהיה אחראי על הובלת הפרויקט וניהולו. התקציב שנקבע לפרויקט עמד על 40 מיליון ש"ח.

ניהול וביצוע הפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש שירות החוץ, אלעזר כהן, מונה נציב ישראל לאקספו 2015 (Israel Expo Commissioner) ועמד בראש צוות הביצוע שריכז את הפעילות לקראת התערוכה ובמהלכה. מכיוון שנושא התערוכה היה ייצור מזון וקיימות, הוחלט, כי הביתן הישראלי יציג את אופייה המיוחד של מדינת ישראל והישגיה הטכנולוגיים, בדגש על תחום החקלאות המתקדמת, ואת המורשת החקלאית מתקופת המקרא ועד ימינו. הסיסמה שנבחרה לביתן הייתה "שדות המחר" (Fields of Tomorrow), כשהמטרה היא להציג את הידע הישראלי המופץ בעולם המתפתח "למען עולם שוויוני המתמודד עם אתגר הרעב והעוני הגלובלי".[2] חברת AVS Creative זכתה במכרז לעיצוב, תכנון, הקמה, תפעול ואחזקת הביתן. הביתן תוכנן על ידי משרד האדריכלים קנפו-כלימור וזכה למיקום מרכזי לצד הביתן של המדינה המארחת, איטליה.

"השדה הניצב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטע מ"השדה הניצב"

גולת הכותרת של הביתן הישראלי היה "השדה הניצב" - שדה חי שהוצב בשיפוע של 70 מעלות, באורך של 68 מטרים ובגובה 12 מטרים. בשדה, שהתבסס על דגימה מתוך השדות של עמק יזרעאל ונפרס לאורך כל הקיר החיצוני של הביתן, הוצגו גידולים אמיתיים של חיטה, תירס, אורז, תפוחי אדמה, בטטה, גזר, כרוב, סלק ועוד. הקיר הורכב מאריחי גידול מודולריים שהונחו על גבי קונסטרוקציית מתכת והושקה באמצעות מערכת טפטפות ממוחשבת - שיטת השקיה יעילה שפותחה לראשונה בישראל. לדברי המתכננים, המטרה הייתה "לספק מבט ומחשבה מחודשים וייחודיים על אופן יצור ואספקת המזון בעולם" ולתת ביטוי לטכנולוגיה הישראלית ולאפשרויות הגלומות בחקלאות אורבנית שחוסכת בקרקע.[2] לצד הקיר הצומח הוצב קיר נוסף של גידולי עגבניות שרי, שאף הן פיתוח ישראלי.

התצוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפרזנטורית של הביתן נבחרה השחקנית והדוגמנית מורן אטיאס, שכיכבה במשך שנים רבות באיטליה. אטיאס הופיעה בסרטון התדמית שליווה את המבקרים בשני אולמות התצוגה של הביתן, בהם הוצג סיפור ההתפתחות החקלאית הטכנולוגית הישראלית. בקומה העליונה נבנה אולם זכוכית, שצפה על הביתן האיטלקי ועל כלל היריד, והתקיימו בו מפגשים דיפלומטיים, מסיבות עיתונאים ואירועים עסקיים שונים. בנוסף כלל הביתן מתחם מזון ישראלי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]