החוש השישי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף החוש השישי (סרט))
החוש השישי
The Sixth Sense
בימוי מ. נייט שאמלאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קתלין קנדי, פרנק מרשל, בארי מנדל עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מ. נייט שאמלאן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אנדרו מונדשיין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ברוס ויליס
היילי ג'ואל אוסמנט
טוני קולט
אוליביה ויליאמס
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טאק פוג'ימוטו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Spyglass Media Group, חברת קנדי/מרשל, Hollywood Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה בואנה ויסטה אינטרנשיונל (וולט דיסני)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 באוגוסט 1999
משך הקרנה 107 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן פסיכולוגי
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 672,806,292 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו sixthsense
פרסים מועמד לשישה פרסי אוסקר
2 פרסי סאטורן לשחקן המשנה ולסרט האימה הטוב ביותר לשנת 1999
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

החוש השישיאנגלית: The Sixth Sense) הוא מותחן פסיכולוגי קלאסי[1] שיצא לאקרנים ב-2 באוגוסט 1999. הסרט נכתב ובוים על ידי מ. נייט שאמלאן, בכיכובם של ברוס ויליס והיילי ג'ואל אוסמנט.

ביוני 2022 דורג הסרט במקום השני ברשימת עשרת סרטי האימה המצליחים ביותר בכל הזמנים לפי אתר Box Office Mojo, עם הכנסה שהסתכמה ב-672,806,292 דולר, אחרי "זה", משנת 2017.[2]

הסרט התפרסם בעיקר בשל התפנית המפתיעה בסופה של העלילה, מאפיין שהיווה השראה למספר סרטים שנעשו אחריו, כמו 'האחרים' מ-2001.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בעיר פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה, ארצות הברית. ד"ר מלקולם קרואו (ברוס ויליס), פסיכולוג ילדים מוערך, נמצא בביתו לאחר קבלת פרס, יחד עם אשתו (אוליביה ויליאמס). לביתו פורץ וינסנט, בחור שהיה מטופל שלו בילדותו. וינסנט נוקם על כך שלא הצליח לטפל בו בכך שהוא יורה בו, וגם מתאבד.

חודשים לאחר מכן ד"ר מלקולם מתחיל לטפל בקול סיר (היילי ג'ואל אוסמנט), ילד צעיר שסובל מאותם תסמינים שסבל אותו מטופל, כדי להבין היכן טעה באבחנה שלו וכדי לנסות לעזור לקול. קול הוא בן לאם חד-הורית (טוני קולט). הוא סובל מחרדות ומבעיות חברתיות, ואינו מוכן לספר לאימו ולחבריו את אשר באמת חווה שמא יחשבו שהוא "פריק".

במסע של ד"ר מלקולם אחר הסיבות לחרדות הקיצוניות של קול הוא מבין כי אין מדובר בילד שסובל מהפרעות נפשיות, אלא בילד שמצליח לתקשר ולראות רוחות רפאים, אנשים המסתובבים כמו אנשים חיים, ללא מודעות להיותם מתים. ככל שהוא מעמיק הוא מבין כי הרוחות צריכות את עזרתו של קול, ואין לו סיבה לפחד מהן. נוסף על כך, הוא מבין את הסיבה לכך שהקשר בינו לבין אשתו דעך מאותו הרגע שבו נורה שנה לפני כן, וזאת משום שהוא בעצמו רוח רפאים שצריכה את העזרה של קול כדי להשלים עם המצב ולעבור לעולם הבא.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנ/ית דמות
ברוס ויליס ד"ר מלקולם קרואו
טוני קולט לין סיר
היילי ג'ואל אוסמנט קול סיר
אוליביה ויליאמס אן קרואו
דוני וולברג וינסנט גריי
גלן פיצג'רלד שון
מישה ברטון קיירה קולינס

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את התסריט קנתה ראשונה חברת וולט דיסני תמורת שלושה מיליון דולר ובתנאי שהתסריטאי מ. נייט שאמלאן גם יהיה זה שיביים את הסרט. לאחר שינויים בהנהלת חברת דיסני, זכויות ההפקה נמכרו לחברת הפקות אחרת (ספייגלאס אנטרטיינמנט), תוך שמירה על זכויות הפצה ו12.5% מהכנסת הסרט בקופות[3]. במהלך תהליך הליהוק לתפקידו של קול סיר, שאמלאן הבמאי/תסריטאי של הסרט ראה את אודישן הוידאו של אוסמנט ואמר למנהל הליהוק, "אני לא יודע אם ארצה לעשות את הסרט הזה ללא הילד הזה (אוסמונט)". אוסמנט, לטענת שאמלאן הכניס לדמות רובד של "פגיעות ואנושיות"[4].

הצילומים התרחשו בעיקר ברחובות העיר פילדלפיה ובתוך כנסיית סנט אוגוסטין, במהלך עונת הסתיו בשנת 1998[5].

קבלת הסרט וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"החוש השישי" קיבל באופן כללי ביקורות חיוביות. באתר Rotten Tomatos דירוג המבקרים עומד על 86% וגם הדירוג המשוקלל של כ-250 אלף גולשים עומד על 90%[6]. בוושינגטון פוסט נכתב: "סרט מרתק שמתעסק בחשיפת אופי מעמיקה... אוסמנט בן ה-11 מעורר את האימה והמצוקה הנוראה של דמות הילד בצורה בלתי נשכחת"[7], בCNN נכתב ש"שווה לראות את הסרט ולו רק בגלל הסיום המרגש שלו"[8].

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציב הסרט הסתכם בכ-40 מיליון דולר. בסוף השבוע הראשון של הסרט באקרנים, הוא הצליח לגרוף בקופות יותר ממחצית מהסכום שהושקע בו - כ-26.6 מיליון דולר[9]. זהו סכום חסר תקדים שסרט הצליח לגרוף בסוף השבוע הראשון שלו, בהשוואה לחודשי אוגוסט עד אותה השנה. השיא נשבר שנתיים לאחר מכן ב-2001, כאשר יצא הסרט 'שעת שיא 2'[10].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בשני פרסי סאטורן לשחקן המשנה ולסרט האימה הטוב ביותר. כמו כן, הסרט היה מועמד לשישה פרסי אוסקר - לסרט הטוב ביותר, שחקן המשנה והשחקן הראשי הטובים ביותר, הבמאי הטוב ביותר, שחקנית המשנה הטובה ביותר ולפרס העריכה.

סוגת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביבה בריפל, פרופ' לאנגלית וללימודי קולנוע מאוניברסיטת מיין[11], סיווגה את הסרט כסרט אימה, היא הסבירה את הסיווג וניתחה את הסרט במאמר שסוקר סרטי אימה שיצאו לאקרנים לאחר פיגועי 11 בספטמבר, ובהם 'החוש השישי'. המאמר מסביר שבסרטי אימה, בניגוד לסרטים מז'אנרים אחרים, מודל ההזדהות שונה: הצופים לא מזדהים רק עם הדמות הראשית של מלקולם, אך גם עם הנרטיב. הצופים הופכים לפעילים בתהליך של חשיפת האמת מאחורי הסיפור. העיסוק הזה מאפשר לצופים להתעלות מעל ההזדהות עם דמות אחת ובמקום זאת לפתח קשר עמוק עם הסיפור הכולל.[12]. גם מגזין "פורבס" סיווג את הסרט בז'אנר האימה[13], אך יוצר הסרט הגדיר אותו כמותחן פסיכולוגי קלאסי. בריאיון לדיילי מייל הסביר שאמלאן ש"לא אכפת לי מפחדים, אבל זה לא הדבר השולט בסרט... לקחתי את מה שבדרך כלל נעשה בז'אנר האימה, אבל עשיתי את זה במותחן פסיכולוגי. וזו הבחנה חשובה כי בעוד שלז'אנר האימה יש מטרה להפחיד, מותחן פסיכולוגי הוא תעלומה"[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא החוש השישי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 M. Night Shyamalan doesn't think he makes horror films, New York Daily News, ‏2019-11-29
  2. ^ Korngut, Josh (June 20, 2022). The 10 Most Successful Horror Films Ever Made, Ranked By Box Office Mojo. Dread Central, retrieved June 26, 2022
  3. ^ James B. Stewart, DisneyWar: The Battle for the Magic Kingdom, Simon & Schuster, 2006, ISBN 978-0-7434-9600-1. (באנגלית)
  4. ^ Susan King, “I Wasn’t Bluffing”: M. Night Shyamalan Recalls ‘Sixth Sense’ Pitch and Frenzy That Followed, The Hollywood Reporter, ‏2019-08-02 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ 'The Sixth Sense,' one of the great Philadelphia movies, turns 20, PhillyVoice, ‏2019-07-29 (ב־)
  6. ^ The Sixth Sense - Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com, ‏1999-08-06 (באנגלית)
  7. ^ 'The Sixth Sense' (PG-13), www.washingtonpost.com
  8. ^ CNN - Review: 'Sixth Sense' takes time delivering thrills - August 5, 1999, edition.cnn.com
  9. ^ The Sixth Sense, Box Office Mojo
  10. ^ Rush Hour 2, Box Office Mojo
  11. ^ Aviva Briefel, Faculty and Staff Profiles (באנגלית)
  12. ^ Aviva Briefel, What Some Ghosts Don't Know: Spectral Incognizance and the Horror Film, Narrative 17, 2009, עמ' 95–110
  13. ^ Travis Bean, The Highest-Grossing Horror Movies Of All Time, Forbes (באנגלית)