איירון מן 3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איירון מן 3
Iron Man 3
מבוסס על איירון מן (קומיקס)
בימוי שיין בלאק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קווין פייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דרו פירס
שיין בלאק
עריכה ג'פרי פורד
פיטר ס. אליוט
שחקנים ראשיים רוברט דאוני ג'וניור
דון צ'ידל
גווינת' פלטרו
גאי פירס
רבקה הול
סטפני שוסטאק
ג'יימס באדג' דייל
ג'ון פאברו
בן קינגסלי
מדבבים פול בטאני (J.A.R.V.I.S.) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה בריאן טיילר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ון טול עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה אולפני מארוול
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני[1]
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה צרפתצרפת 14 באפריל 2013
ארצות הבריתארצות הברית 3 במאי 2013
ישראלישראל 2 במאי 2013
משך הקרנה 130 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות, סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 200 מיליון דולר
הכנסות $1,214,811,252
הכנסות באתר מוג'ו ironman3
פרסים 3 פרסי סאטורן
2 פרסי בחירת הקהל
2 פרסי בחירת הנוער
סרט קודם כרונולוגית (MCU):
"הנוקמים"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"איירון מן 2"
סרט הבא כרונולוגית (MCU):
"תור: העולם האפל"
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איירון מן 3אנגלית: Iron Man 3) הוא סרט גיבורי על אמריקאי משנת 2013, המבוסס על חוברות הקומיקס איירון מן, ובהפקה מבית אולפני מארוול. סרט זה הוא סרט המשך לסרטים "איירון מן" משנת 2008 ו"איירון מן 2" משנת 2010 והוא השביעי בסרטי היקום הקולנועי של מארוול. את הסרט ביים שיין בלאק לפי עלילה המתבססת על קשת הסיפור "איירון מן: אקסטרמיס" של הכותב וורן אליס. בסרט מככבים רוברט דאוני ג'וניור, גווינת' פלטרו, דון צ'ידל, גאי פירס, ג'יימס באדג' דייל, רבקה הול ובן קינגסלי. עלילת הסרט מביאה את ניסיון החלמתו של טוני סטארק מהפרעת דחק פוסט-טראומטית שנגרמה בעקבות אירועי הסרט "הנוקמים", בעוד הוא חוקר את פעילותו של ארגון טרור קיצוני בהנהגתו של המנדרין המסתורי.

לאחר יציאת הסרט "איירון מן 2", ג'ון פאברו בחר שלא לשוב למלאכת הבימוי, ושיין בלאק נשכר בפברואר 2011 כבמאי וכתסריטאי. הוא ודרו פירס, שותפו לכתיבת התסריט, בחרו להתמקד בפיתוח הדמויות וכן באלמנטים של ז'אנר המותחנים. במהלך אפריל ומאי 2012 לוהקו שחקני המשנה קינגסלי, פירס והול, והצילומים החלו במאי ונמשכו עד לדצמבר 2012, כאשר אתרי הצילום כללו את קרוליינה הצפונית, פלורידה, סין ולוס אנג'לס.

הסרט זכה להצלחה מסחרית וביקורתית, והפך לשובר קופות לאחר שחצה את רף מיליארד הדולרים ולסרט השני הרווחי ביותר לשנת 2013, אחרי "לשבור את הקרח". נכון ל-2019 הסרט נמצא במקום ה-18 ברשימת הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים. הסרט זכה בשני פרסי סאטורן בקטגוריית השחקן הראשי (דאוני ג'וניור) ושחקן המשנה (בן קינגסלי) מתוך חמש מועמדויות, ובנוסף למועמדויות בפרס אוסקר ופרס באפט"א לאפקטים המיוחדים וכן פרס הוגו לעיבוד הדרמטי הטוב ביותר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוני סטארק נזכר במסיבת ערב השנה החדשה של שנת 1999, בה הוא פוגש את מיה הנסן, ממציאת תהליך אקסטרמיס – טיפול ניסיוני לריפוי מהיר שמאפשר החלמה מהירה מפציעות אנושות. המדען הנכה אלדריץ' קיליאן מציע להם מקום בחברה שלו, "מכניקת רעיונות מתקדמים" (Advanced Idea Mechanics, או בקיצור AIM), אך סטארק דוחה את ההצעה ומשפיל את קיליאן.

בזמן ההווה, חוויותיו של סטארק בזמן הפלישה החייזרית לניו יורק מעוררות בו התקפי חרדה. חסר מנוחה, סטארק שוקד על בנייתן של כתריסר חליפות איירון מן חדשות, והדבר גורם למתחים בינו לבין חברתו פפר פוטס. בינתיים, סדרת פיגועי טרור בידי טרוריסט שנודע רק בכינוי מנדרין מטרידים את מנוחתן של סוכנויות הביון עקב היעדר ראיות. שומר ראשו לשעבר של סטארק וראש האבטחה החדש, הארולד הוגאן, נפצע אנושות בהתקפה של המנדרין, מה שמאלץ את סטארק לאיים על המנדרין בשידור חי. המנדרין מגיב לכך בהשמדת ביתו של סטארק באמצעות מסוקים חמושים. הנסן, שהגיעה להזהיר את סטארק, שורדת את המתקפה יחד עם פוטס. סטארק נמלט בחליפת איירון מן שלו, שאותה ג'רוויס מנווט לאזורים הכפריים של טנסי בעקבות חקירת מיקומו של המנדרין. סטארק אינו יכול לחזור לקליפורניה משום שהכוח בחליפת השריון הניסיונית שלו אזל, והעולם מאמין שהוא מת.

סטארק חובר להארלי, ילד בן 10 הבוגר לגילו, וחוקר את שרידיו של פיצוץ מקומי שנושא סימנים של פיגועי המנדרין. הוא מגלה שהפיצוצים נעשו בידי חיילים שעברו את תהליך אקסטרמיס, ושבשלב מסוים אותם נבדקים יכולים לדחות מעליהם את התהליך ולהתפוצץ. אחרי שיוצאי צבא החלו להתפוצץ, פיצוצים אלו יוחסו לפיגועי הטרור כדי לחפות על כשליו של תהליך אקסטרמיס. סטארק עד באופן אישי להשפעותיו של תהליך אקסטרמיס כאשר סוכניו של המנדרין בראנדט וסאבין תוקפים אותו.

בעזרתו של הארלי, סטארק מאתר את המנדרין במיאמי ומסתנן למפקדתו בעזרת כלי נשק מאולתרים. הוא מגלה שהמנדרין הוא למעשה שחקן בריטי בשם טרבור סלאטרי, שטוען שהוא אינו מודע למעשים שנעשו בשמו. אלדריץ' קיליאן, שהשתמש במחקר של הנסן על תהליך אקטרמיס כדי לרפא את נכותו והרחיב את הטיפול ליוצאי צבא פצועים, חושף שהוא מנדרין האמיתי ושהוא משתמש בסלאטרי כחיפוי. הוא לוכד את סטארק ומשתמש בפפר כנושא מחקר לתהליך אקסטרמיס כדי לאלץ את סטארק לתקן את הכשלים שבפרויקט, ובכך להציל את פפר.

קיליאן גם מנע מסוכנויות הביון לגלות את מיקומו של המנדרין, ופיתה את קולונל ג'יימס רודס למלכודת כדי לגנוב את חליפת השריון החדשה שלו, איירון פטריוט. סטארק נמלט ומתאחד עם רודס, והשניים מגלים שקיליאן מתכנן לתקוף את נשיא ארצות הברית באייר פורס 1. סטארק שולט מרחוק בחליפת איירון מן הנסיונית ומציל את צוות המטוס ונוסעיו, אבל אינו יכול למנוע מקיליאן מלחטוף את הנשיא ולהשמיד את אייר פורס 1. הם מאתרים את קיליאן במכלית נפט, שם הוא מתכנן להרוג את הנשיא בשידור טלוויזיוני ולהשתמש בסגן הנשיא שימלא אחר פקודותיו בתמורה להצלת בתו הנכה באמצעות תהליך אקסטרמיס.

על סיפון המכלית, סטארק יוצא להצלתה של פפר, בעוד רודס מחלץ את הנשיא. סטארק מזמן את חליפות השריון שלו, שנשלטות מרחוק בידי ג'רוויס, והן מספקות חיפוי אווירי, סטארק מגלה שפוטס שרדה את תהליך אקסטרמיס, אולם לפני שהוא מצליח להצילה, אסדת הקידוח מתמוטטת והיא נופלת לכאורה אל מותה. סטארק מתעמת מול קיליאן, לוכד אותו בחליפת השריון שלו ופוקד על ג'רוויס להשמיד אותה מרחוק. קיליאן שורד את הפיצוץ, כוחות האקסטרמיס החדשים של פפר מאפשרים לה לשרוד את הנפילה, והיא הורגת את קיליאן.

לאחר הקרב, סטארק פוקד על ג'רוויס להשמיד את חליפות השריון הנותרות כסימן למסירותו לפפר. סגן הנשיא וטרבור סלאטרי נשלחים למאסר. בעזרתו של סטארק, השפעות האקסטרמיס של פפר מיוצבות, וסטארק עובר ניתוח להסרת הרסיסים שקרובים לליבו ומאיימים על חייו. הוא זורק את כור הקשת המשומש לים, ומבטיח שתמיד יהיה איירון מן. בסצנה שאחרי הכתוביות, סטארק מעיר את ד"ר ברוס באנר, ששקע בשינה לאחר שהאזין לסיפורו.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט דאוני ג'וניור, גווינת' פלטרו, דון צ'ידל, רבקה הול, גאי פירס ובן קינגסלי.
מולטי מיליונר ונדבן גאון שמשתמש בחליפות שריון מכניות אותן המציא. טוני חייב להתגבר על חרדותיו בעקבות אירועי "הנוקמים". על הפקתו של סרט איירון מן שלישי, דאוני אמר ש"התחושה שלי היא שאנחנו צריכים להשאיר את הכל על המגרש, מה שזה לא אומר בסופו של דבר. אפשר יהיה לבחור מספר נקודות סיום עבור זה".[2] בעקבות "הנוקמים", דאוני ציין שהם "בחרו להיות מעשיים, בעולם שלאחר הנוקמים. מהם האתגרים עכשיו? מהן המגבלות שמונחות לפניו? ואיזה איום יגרום לו להתעלם כרגיל מהמגבלות האלה?".[3] התסריטאי דרו פירס השווה את טוני סטארק לג'יימס בונד האמריקני, בכך שהשניים הם "גיבורים בעלי חוש לסכנה ואינם צפויים", למרות שסטארק עומד ברשות עצמו ואינו עובד מדינה כמו בונד. פירס גם קישר את דמותו של סטארק לפרוטגוניסטים של סרטים משנות ה-70 כמו "הקשר הצרפתי", בהם "ההתנהגות הייחודית של הגיבורים היא מה שהופך אותם למלהיבים".[4]
חברתו של סטארק, עמיתתו העסקית ומנכ"לית "תעשיות סטארק". על מערכת היחסים ביניהם, פאלטרו מציינת ש"פפר עדיין מעריצה את טוני, אבל כבר נמאס לה ממנו. הוא נלכד בלולאת משוב".[5] המפיק קווין פייגי ציין על תפקידה ש"המשולש הרומנטי בסרט זה הוא למעשה בין טוני, פפר והחליפות; טוני, פפר והאובססיה שלו עם החליפות – האובססיה לו עם טכנולוגיה". עוד הוא מציין, שהסרט משתמש בדמותה כדי לשחק במוטיב ה"עלמה במצוקה" ומעלה את השאלה האם היא זקוקה להצלה או האם היא המושיעה.[6]
חברו הטוב ביותר של טוני וקצין קישור בין "תעשיות סטארק" לבין חיל האוויר של ארצות הברית. רודס מפעיל בסרט זה עיצוב מחודש לחליפת השריון של וור משין, שמשלב את מוטיב דגל ארצות הברית בדומה לשריון איירון פטריוט שבקומיקס, וזאת לאחר שהנשיא מבקש מרודס לעטות את החליפה שבעיצוב המחודש כדי להיות "הגיבור האמריקני" החדש לאחר אירועי "הנוקמים". פייגי ציין על החליפה ש"הרעיון של הסרט הוא שחליפה בצבעי אדום-לבן-כחול היא אמרה נועזת, וכי היא נועדה להיות כזו. דמותו של רודס היא הפוכה לאקצנטריות של סטארק, וכאן ניתן לראות את האמון והחברות ביניהם, בסגנון האופנתי הייחודי לשיין בלאק".[7]
הנבל הראשי של הסרט, יוצר תהליך אקסטרמיס ומנכ"ל חברת "מכניקת רעיונות מתקדמים", אשר מאמץ לעצמו את זהותו של המנדרין. קיליאן משתמש בתהליך אקסטרמיס כדי לרפא את נכותו המגבילה. בנוסף ליכולת הריפוי המוגברת שלו, הוא מקבל כוח על-אנושי ואת היכולת להפיק חום קיצוני. חשיפה ממושכת לתהליך אקסטרמיס מעניקה לו גם את היכולת לנשוף אש. על תפקידו, פירס ציין "אני מתנסה בתפקידים שאני לוקח לאחרונה, אבל עדיין אינני יודע אם אני רוצה לקבל את תפקיד גיבור-העל מאחר שאני מגלם דמות שונה לחלוטין כאן".[8] בנוסף, פירס תיאר את דמותו כ"אדם שמגיע לעולם הזה עם מספר מוגבלויות פיזיות. הוא אינו מסוגל לקבל את העובדה שיש לו מוגבלויות ומנסה כל חייו להתגבר עליהן בכל דרך שהיא. התעוזה וההתמדה העיוורת שלו במאבק לחיים טובים יותר מעצבנים אחרים, והוא נתפס לעיתים כטיפוס דוחה ומגעיל. הוא פשוט לא מקבל את הקלפים שחילקו לו, וכמה שהוא אינטליגנט, יש לו דחף אמיתי להיות אדם שונה".[9] שיין בלאק הוסיף וציין ש"בסופו של דבר אנחנו מביאים לקהל את המנדרין, את האדם האמיתי, אבל מדובר בגאי פירס בסוף עם קעקוע דרקון גדול על גבו".[10]
בוטניקאית שעבודתה עזרה ליצור את תהליך אקסטרמיס. הול ציינה שמדובר בדמות חזקה, ותיארה את החלטתה לקבל את התפקיד באומרה, "החלטתי להשתתף בסרט מכיוון שמעולם לא עשיתי סרטים בהם היה צורך למהר רק על מנת להמתין ולא לעשות כלום. אפילו סרטי האולפנים בהם השתתפתי היו קטנים, או שהיו אלה סרטים עצמאיים שעשינו ללא מימון. אני אוהבת את אלה, אבל 'איירון מן 3' הוא מרענן בדרך שהיא מחוץ לגבולות הניסיון שלי".
יוצאת צבא שהופכת למתנקשת לאחר שנחשפה לתהליך אקסטרמיס. על הדמות אמרה שוסטאק, כי "אקסטרמיס היה הזדמנות שנייה לחיים... זה הופך אותך לגרסה שלמה יותר של עצמך, על כל חולשותיך ואיכויותיך. הכל משתדרג. זוהי הרגשה משחררת, כאילו אתה משלב את האני העצמי שלך עם הפנטזיה שבך". בתחילה, הכותבים רצו שבראנדט תהיה סגניתו של קיליאן, ותחזור במהלך הסרט כדי להילחם בטוני, אבל התפקיד עבר לדמותו של אריק סאבין.
סגנו של קיליאן שקיבל את כוחות אקסטרמיס. דייל ציין שדמותו הקולנועית מבוססת באופן חלקי על דמות הקומיקס. לדבריו, "בן קינגסלי הוא הדובר, גאי פירס הוא המוח, אני הוא השרירים".[11]
שומר ראשו ונהגו לשעבר של טוני סטארק שקודם לתפקיד ראש האבטחה של "תעשיות סטארק". פאברו, שהיה במאי שני הסרטים הקודמים וגם השתתף בהם, אמר ש"השתתפות בסרט החדש הייתה כמו להיות סב גאה שלא חייב להחליף חיתולים אבל זוכה לשחק עם התינוק".[12]
שחקן בריטי שסובל מבעיות סמים ואשר נשכר על ידי קיליאן כדי לגלם באופן פומבי את דמותו של מנדרין, טרוריסט העומד בראש ארגון הטרור בשם "עשר הטבעות". קינגסלי היה באמצע צילומי "המשחק של אנדר" כאשר לוהק לתפקיד, וציין ש"בקרוב אהיה עם כולם וביחד נדון במראה הדמות ובכיוון אליו הם מתכוונים לקחת אותה". על דמותו, קינגסלי ציין ש"רציתי קול שיטריד את הקהל המערבי, שיישמע יותר מקומי ומוכר – מוכר כמו קולו של מורה או מטיף. הריתמיקה והטון של מורה רציני וכמעט טוב לב המנסה לחנך אנשים לטובתם".[13] המנדרין היה אמור להופיע בסרט 'איירון מן' הראשון, אך הופעתו נדחתה לסרט המשך מכיוון שיוצרי הסרט חשבו שמדובר בדמות שאפתנית מדי בשביל הסרט הראשון.[14] המפיק קווין פייגי אמר על הדמות ש"המנדרין הוא אויבו המפורסם ביותר של איירון מן בקומיקס בעיקר משום שהוא היה קיים הרבה שנים. אם בוחנים את זה לעומק מגלים שאין סיפור מובהק לדמותו של המנדרין, אז בעיקרון מדובר ברעיון".[15] שיין בלאק הבהיר כי בן קינגסלי בתור המנדרין אינו סיני כמו בקומיקס, וזאת כדי להימנע מסטריאוטיפ הסכנה הצהובה(אנ') פו מנצ'ו. "אנחנו לא אומרים שהוא סיני, אלא שהוא למעשה מסווה את עצמו בסמלים סיניים ודרקונים, מכיוון שאלה מייצגים את האובססיה שלו עם סון דזה בסוגים שונים של אמנויות מלחמה עתיקות אותן חקר". יוצרי הסרט גם ציינו את קולונל קורץ מאפוקליפסה עכשיו כהשראה לדמות.[16] קטעי הווידאו בהם המנדרין נותן רקע היסטורי להתקפות הטרור מבטא כיצד הרעיון נוצר מ"צוות חשיבה של אנשים שמעוניינים ליצור טרוריסט מודרני".[17] לפיכך, המנדרין מייצג בדרך כלשהי כל טרוריסט שקיים", החל מקטעי וידאו של מלחמת גרילה דרום-אמריקנית ועד לאוסאמה בן לאדן.
ילד בעייתי שחי עם אמו וחייב לעבוד לפרנסתם מכיוון שאביו עזב. לאחר שסטארק מגיע לעיירה, הילד הופך לשותפו, עוזר לו לתקן את חליפת השריון ולאתר את המנדרין.

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול בטאני שב לדבב את ג'רוויס, מערכת הבינה המלאכותית של סטארק; אשלי המילטון מגלם את ג'ק טאגרט, אחד מחיילי אקסטרמיס; ויליאם סאדלר מגלם את הנשיא אליס (על שמו של יוצר הקומיקס וורן אליס) ומיגל פרר מגלם את סגן הנשיא רודריגז; שון טוב שב לגלם את תפקידו של ינסן מהסרט הראשון בהופעת קמע קצרה; סטן לי, יוצר הקומיקס, מופיע בקצרה כשופט תחרות מלכת יופי. מארק רופאלו מופיע בהופעת אורח קצרה ללא קרדיט בסצנה שלאחר כתוביות הסיום כד"ר ברוס באנר. מגישי תוכניות האירוח ביל מאהר וג'ואן ריברס מופיעים בתפקיד עצמם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

"למען האמת, הדרך לעשייתו של חלק שלישי... היא למצוא דרך שבה שני הקודמים עדיין לא הסתיימו. צריך למצוא דרך בה הסיפור שמוצג עדיין מתפתח, וכאשר מסיימים אותו, ידמה להשלמתה של טרילוגיה. מדובר בשאלה 'כיצד הסיפור לא סופר במלואו?', ואני חושב שאנחנו מגיעים לשם. אני חושב שמצאנו דרכים לגרום לסיפור להרגיש אורגני וחדש, בהתבסס על מה שהגיע לפני, וזה מה שאני שמח לגביו".
שיין בלאק, במאי 'איירון מן 3', על הסרט.[3]

בעקבות יציאתו לאקרנים של "איירון מן 2", החל להתנהל מאבק משפטי על זכויות הסרט השלישי בסדרה בין סרטי פרמאונט – שהיו לה זכויות הפצה למרבית מזיכיון מארוול, וחברת וולט דיסני – חברת האם שקנתה את אולפני מארוול.[18] ב-18 באוקטובר 2010, אולפני וולט דיסני הסכימו לשלם לסרטי פרמאונט סכום של 115 מיליון דולר עבור זכויות ההפצה לסרט שלישי של איירון מן וכן עבור "הנוקמים". דיסני, מארוול ופרמאונט שחררו הצהרה לפיה תאריך יציאת הסרט מיועד ל-3 במאי 2013.

במאי שני הסרטים הקודמים בסדרה, ג'ון פאברו, הודיע בדצמבר 2010 כי לא ישוב למלאכת הבימוי. הוא נותר מפיק בפועל לסרט הנוקמים של ג'וס וידון וכן לסרט איירון מן השלישי. בפברואר 2011, הבמאי שיין בלאק נבחר להחליפו ולכתוב את התסריט, אותו חלק עם התסריטאי דרו פירס. דאוני, שכיכב בסרטו הקודם של בלאק "קיס קיס בנג בנג" אמר ש"הבאתו של שיין בלאק לכתוב ולביים את 'איירון מן 3' הוא בשבילי המעבר היחידי מפאברו ל"דבר הבא" אליו פאברו, הקהל, מארוול ואני חתמנו".[2]

פרה-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני מארוול הגיעו להסכם בספטמבר 2011 לצלם את הסרט באולפני סקרין ג'מס שבוילמינגטון, קרוליינה הצפונית. נשקל לצלם את הסרט גם במישיגן, אולם משרדי ההסרטה במישיגן לא יכלו לעמוד בעלויות המס.[19] באפריל 2012, בן קינגסלי החל במשא ומתן לגלם דמות נבל בסרט. המפיק ונשיא אולפני מארוול קווין פייגי ציין ש"מדובר בסרט שמתמקד בדמותו של סטארק, ובמידה רבה מקבל השראה ממחציתו הראשונה של הסרט הראשון. הוא הופשט מכל מה שיש לו, גבו ניצב אל הקיר, והוא חייב להשתמש באינטליגנציה שלו כדי לצאת מזה. הוא לא יכול לקרוא לתור, לקפטן או לניק פיורי, ואין כל נושאת מטוסים מרחפת של סוכנות S.H.I.E.L.D בשמיים".[20] מספר ימים לאחר מכן, אולפני וולט דיסני בסין יצאו בהצהרה עם אולפני מארוול להפקה משותפת של הסרט בסין.

שבוע לאחר מכן, גאי פירס היה בשלבי משא ומתן אחרונים לגלם את דמותו של אלדריץ' קיליאן, דמות שהופיעה בסיפור הקומיקס "איירון מן: אקסטרמיס". ג'סיקה צ'סטיין החלה במגעים לתפקיד בסרט, אך הוחלפה בידי רבקה הול בשל בעיות בלוח זמנים. תפקידה תואר כ"מדענית שמשחקת תפקיד מרכזי ביצירת הננוטכנולוגיה שידועה כאקסטרמיס".[21] במהלך השבועות הבאים לוהקו ג'יימס באדג' דייל, סטפני שוסטאק, אשלי המילטון וויליאם סאדלר לתפקידי משנה. ג'ון פאברו שב לגלם את דמותו של הארולד הוגאן משני הסרטים הקודמים. למרות שמועות לגבי הופעתה של קובי סמולדרס כסוכנת S.H.I.E.L.D מריה היל,[22] השחקנית הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי אין זה נכון.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיין בלאק תיאר את גרסתו לסרט בתור "יותר מותחן של טום קלנסי, שבו איירון מן נלחם בנבלי העולם האמיתי, מאשר שני אנשים שנלחמים זה בזה בחליפות איירון מן".[23] התסריטאי דרו פירס הוסיף וציין שהם נמנעים משימוש בקסם ובחלל, ומדובר יותר במותחן טכנולוגי שמבוסס בעולם מציאותי יותר מזה שבסרט "הנוקמים".[4] תוך כדי תהליך הכתיבה, ההתמקדות הייתה פחות על אקספוזיציה ויותר על דחיפת הסיפור קדימה, כשכל רגע מוביל לרגע שלאחריו. מספר אלמנטים מהקומיקס שימשו, אם כי בהקשרים שונים, כמו למשל חליפת איירון פטריוט של רודס, שבקומיקס עטה אותה נורמן אוסבורן במהלך עלילת שלטון אפל. כמו כן, מספר דמויות נקראו בסרט על שם דמויות קומיקס שאינן קשורות אחת לשנייה, כמו אריק סאבין וג'ק טאגרט.

עלילת הסרט מושפעת מסיפורו של וורן אליס משנים 20052006, "איירון מן: אקסטרמיס". שתי המערכות הראשונות נותרו ממוקדות על הדמויות, אם כי לדבריו של בלאק היו "יותר קדחתניות ומטורפות" כדי לעמוד במחויבות של סרט המשך; המערכה השלישית הלכה רחוק יותר מבחינת סצינות הפעולה והענקתה של תחושה אופראית. המערכה האמצעית הושוותה למסעות סאליבן, בכך שטוני פגש אנשים שונים במהלך מסעו, והכותבים וידאו שהדמויות לא תהיינה דומות אחת לשנייה. בטיוטה המקורית, מיה הנסן עצמה לקחה את תפקיד הנבל, כאשר המנדרין וקיליאן הופיעו כאנטגוניסטים בשלבים מאוחרים יותר של התסריט. בשלב מסוים, פירס הציע שהמנדרין יהיה דמות מבוימת. בלאק הסכים לכך והפך אותו לדמותו של שחקן, ופירס בתורו הפך אותו לשחקן במה בריטי בעל הופעה מוגזמת. על שינוי זה, בלאק ציין כי "מי יהיה טיפש מדי כדי להכריז שמדובר בטרוריסט בינלאומי? אם אתה חכם, ללא קשר למשטר שאתה מהווה חלק ממנו, אתה תשים ממשלת בובות ותשב מאחורי הקלעים". ואכן, קיליאן החביא את סלאטרי השחקן בבית אחווה, בסוג של מעצר בית, כדי לשמור על סודו.[17]

גם פתיחת הסרט וגם סופו שוכתבו מחדש. לפי הרעיון המקורי, הסרט יתחיל בפלאשבק לימי ילדותו של טוני, ולאחר מכן כמו בסרט הראשון הוא יתחיל ישר ולעניין כשטוני מתרסק בטנסי בשילוב קריינות המסבירה כיצד הוא הגיע לשם. עבור הקרב הסופי שעל מכלית הנפט, נשקל להחזיר את דמותה של בראנדט במיטב המסורת של נבלי ג'יימס בונד כדי לרדוף אחרי הגיבורים, אך בסוף הרגו את דמותו של קיליאן והשתמשו בדמותה של פפר פוטס כדי להביא למפלתו בדרך של צדק פואטי, לאחר שהתעלל בה. שורת הדיאלוג האחרונה בסרט אמורה הייתה להיות "אני הוא טוני סטארק", אך בסופו של דבר היא השתנתה ל"אני הוא איירון מן" כמו בסרט הראשון כדי להעצים את האיכויות המיתיות של הדמות.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמל וילמינגטון, אתר הצילומים לקרב הסופי על סיפון מכלית הנפט
וילה ויזקאיה, מקום הצילומים בו השתמשו למקום מחבואו של המנדרין

הצילומים החלו ב-23 במאי 2012 באולפני סקרין ג'מס שבוילמינגטון, קרוליינה הצפונית, כאשר נבחרו גם אתרי צילום כמו נמל התעופה הבינלאומי של וילמינגטון ונמל וילמינגטון לצורך צילומי הקרב הסופי על סיפון מכלית הנפט. הבניין הקורס נבנה על פלטפורמה הידראולית אשר נחצתה לשניים. צילומי הפנים נעשו בעזרת אפקטים שמישים כמו חורבות ופיצוצים, בעוד נעשה שימוש בגרפיקת תלת־ממד רק על תפאורה חיצונית וחליפות השריון של איירון מן.[24] הצלם האמנותי ג'ון טול בחר לראשונה בקריירה שלו לעבוד עם מצלמות דיגיטליות ומצא שהן קלות יותר לתפעול מאשר ציוד ההפקה הכבד. בתחילת יוני נערכו צילומים בחברת המשחקים "אפיק גיימז".

מ-19 ביולי ועד 1 באוגוסט 2012 נערכו צילומים באואק איילנד לצורך צילומים אוויריים מעל האוקיינוס האטלנטי,[25] בסצנה שבה איירון מן מציל את האנשים שנופלים ממטוס אייר פורס 1. בתחילה, צוות ההפקה חשב להשתמש באפקטים חזותיים של מסך ירוק, אולם התוכנית השתנתה והכלילה צנחני צניחה חופשית, מכיוון שבמאי יחידת הצילום השנייה הכיר את קבוצת הצניחה "רד בול". אפקטים חזותיים נוספו רק לצורך הוספתם של עננים, של שרידי המטוס ושל קו החוף של פלורידה, ושילוב דיגיטלי של הצנחנים כולם.[26] ב-12 באוגוסט נערכו צילומים בעיירה רוז היל שבקרוליינה הצפונית, ושם העיירה נכלל בתסריט בתור העיירה שסטארק מבקר בה כשהוא מגיע לטנסי. ב-15 באוגוסט הופסק תהליך הצילומים לאחר שדאוני ג'וניור נפצע בזרועו, ובמהלך ההפסקה בוצעו מספר שינויים נוספים לתסריט עד לחידוש הצילומים ב-24 באוגוסט.

צוות ההפקה והשחקנים הגיעו ב-1 באוקטובר לצילומים בחוף דניה, פלורידה, ודאוני ג'וניור שב לסט הצילומים לאחר שהחלים מפציעתו. בתחילת אוקטובר, מספר סצנות צולמו בתעתיק של מסעדת מליבו, במוזיאון ויסקאיה ובכפר הנופש בחוף מיאמי. תהליך הצילומים בתוך ארצות הברית הסתיים בווילמינגטון ב-7 בנובמבר.

ב-10 בדצמבר החלו צילומי חוץ בבייג'ינג, סין,[27] כאשר צוות השחקנים הראשי לא נכלל בסט הצילומים. בינואר 2013 נודע כי שיין בלאק עורך חיפוש לאתרי צילום בהיידראבאד ובנגלור שבהודו. כמו כן, דון צ'ידל אישר שנערכים צילומים גם בחוף מנהטן. חלק נכבד מתוכן הסרט אודות המנדרין דרש צילומים מחדש, מאחר שדרו פירס הרגיש שהדמות לא הרגישה אמיתית מספיק ושהיא שייכת לעולם האמיתי, בעיקר משום שהמנדרין הביט בעולם דרך עדשות מצלמה.[4]

פוסט-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריס טאונסנד שימש כמפקח על האפקטים החזותיים, שכללו מעל לאלפיים שוטים ועליהם עבדו כ-17 חברות אפקטים מיוחדים. טאונסנד ציין שמינואר ועד אפריל 2013 היה לכל הצוות יום חופשי אחד בלבד, מכיוון שעבדו 14 עד 18 שעות ביום במשך שבעה ימים בשבוע.[28]

חברות האפקטים דיגיטל דומיין, סקאנליין וי.אף. אקס וטריקסטר עבדו כל אחת על אפקטים של חליפת השריון הנסיונית סימן 42, תוך עבודה עם מספר מודלים תלת־ממדיים ותוך שיתוף פעולה מלא כדי להבטיח עקביות בין השוטים עצמם. עבור חליפות השריון סימן 42 ואיירון פטריוט, חברת לגאסי אפקטס יצרה חליפות חלקיות שהולבשו על סט הצילומים. האמנים חקרו את השפעות הריקבון של פירות וירקות באמצעות צילומי זמנים משתנים, וכן תופעות טבע כמו זוהר הקוטב כרפרנס לתהליך אקסטרמיס.[24]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2012 נשכר בריאן טיילר להלחנת פסקול הסרט, אשר לדברי טיילר כלל נעימות תמתיות, בשונה מפסקולים אחרים שלו כדוגמת סרטי "מהיר ועצבני". כדי להעניק מרכיב תמתי בעל מלודיה חזקה, הפסקול מכיל בעיקר מוזיקת תזמורת. הנעימה המרכזית של הסרט מכילה גם כלי נשיפה וגם חצוצרות כדי להשרות הן אווירת מארש והן אווירה של המנון. טיילר ציין שפסקול "שודדי התיבה האבודה" של ג'ון ויליאמס היה הדבר הראשון עליו חשב כהשראה, והמוזיקה של באר הנשמות סיפקה השראה למוטיב אקסטרמיס. טיילר הרגיש שהנעימה הדגישה את הצד הרוחני שבקיומה של "טכנולוגיה כה מתקדמת עד שהיא קרובה ליכולת קסם". כדי לשקף את אישיותו המעורבת של המנדרין, הנעימה שלו הייתה מוזיקה דתית שמשאילה מתרבויות שונות, החל ממזמורי מנזר ונצרות וכן מוזיקה גותית וכלה במוזיקה ים תיכונית.[29]

הפסקול הולחן בעזרת התזמורת הפילהרמונית של לונדון באולפני אבי רוד. יחד עם אלבום הפסקול של טיילר, חברת התקליטים הוליווד רקורדס הוציאה לאור אלבום קונספט בהשראת הסרט, הכולל שירי רוק אלטרנטיבי ואינדי רוק.

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאתו בארצות הברית, הסרט גרף מעל 175 מיליון דולר בשבוע הראשון להקרנתו, מה שהופך אותו לסרט השלישי בגודלו עם הפתיחה הטובה ביותר בכל הזמנים אחרי "הנוקמים" ו"הפנתר השחור". נכון לסוף מאי 2013, כשלושה שבועות בלבד לאחר יציאתו לאקרנים, הסרט עבר את רף המיליארד דולר. הוא סרט גיבורי-העל החמישי בסכום הכנסותיו, מיד אחרי "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים", "הנוקמים: עידן אולטרון" ו"הפנתר השחור", ובמקום ה-16 ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים.

הסרט זכה לביקורות חיוביות מצד מבקרי הקולנוע. הוא קיבל ציון משוקלל של 78% באתר הביקורות Rotten Tomatoes, בהתבסס על 247 ביקורות (192 מתוכן "טריות", בעוד 55 מתוכן "רקובות"). נאמר עליו כי "בזכות תפקיד ראשי כריזמטי, סצינות אקשן מרשימות, ואפילו מספר הפתעות, איירון מן 3 הוא הרפתקאה שנונה ומבדרת ותוספת נכבדה לסרטי מארוול".[30] בנוסף, אתר הביקורות Metacritic העניק לסרט ממוצע משוקלל של 62 מתוך 100 על סמך 43 ביקורות.[31]

בביקורת מקדימה של המגזין הוליווד ריפורטר, הכתב טוד מקארתי ציין כי "אחרי שכמעט התרסק בטיסת הסולו שלו בשנת 2010, איירון מן חזר רענן ומוכן לקרב בסרט שלישי מלא רוח חיים ... הרבה בזכות ההומור השנון של הבמאי והכותב שיין בלאק".[32] קנת' טוראן ממגזין לוס אנג'לס טיימס ציין שהסרט הוא "אפל ורציני יותר מקודמיו" והעניק לבמאי קרדיט על כך ששיפר את הטון המרכזי של הזיכיון, תוך שמירה על אותו שחקן בתפקיד הראשי. בנוסף, כתב טוראן כי "הסרט כולל לא מעט מההומור והגישה שמאפיינים את יצירתו של בלאק, למשל בהתייחסות לסרט המדע הבדיוני הקלאסי "עולם המערב" וביצירת דמות שלומיאלית שקעקעה את דמותו של טוני סטארק על זרועה. בלאק ושותפיו זורקים כל מיני דברים על הקהל, ולמרות שלא כולם עובדים, חלק גדול מהם כן, והניסיון להיות שונה ולהציג נקודות מפנה עלילתיות מפתיעות הוא מוערך תמיד".[33]

ניק דה סמליין מהמגזין הבריטי אמפייר העניק לסרט ציון 4 מתוך 5 כוכבים, בציינו כי מדובר בסרט סוחף עם תחכום, אומץ, רגש ופיצוצים. עוד הוא מציין כי חיילי-העל המרושעים בסרט, אשר מסוגלים לחדש איברי גוף פגועים ולשרוד נזק גדול, הם מעניינים מבחינה ויזואלית, אך המוטיבציה שלהם לא ברורה ולא משכנעת.[34] ג'ושוע רוטקופף ממגזין "טיים אאוט ניו יורק" העניק לסרט ציון 3 מתוך 5 וציין כי בלאק הצליח להעלות את רמת הדו-קרב הלשוני בין הדמויות, וגם שימר את מידת יכולת ההמצאה כפי שהיא מופיעה בקומיקס. יתר על כן, הוא כתב כי אחת ההפתעות הגדולות של בלאק בסרט חוזרת למוניטין שיצא לו בשנות ה-80 לתיקון ופיתוח דמויות קולנועיות.[35]

בנימה שלילית יותר ובביקורת שכותרתה "זיכיון שמתחיל להחליד", סטפן ויטי ממגזין "סטאר לדג'ר" ציין כי בעוד הסרט "מהנה בקלות" בזכות האפקטים הוויזואליים, "ישנו משהו ריק בסרט. כמו חליפותיו של טוני, הוא מבריק ונוצץ. אך הפעם, אין אף אחד בפנים ... אין בסרט הזה את הרגש של הסרט הראשון או את הנבלים הראוותניים של הסרט השני. מערכת היחסים של טוני עם חברתו פפר פוטס נמצאת בסכנה בלתי מוסברת – וכלאחר יד מתקנת את עצמה. הרעיון של שותף צעיר וחמוד – סימן אמיתי לנואשות של הכותבים – מופיע גם הוא, אך גם הוא נשמט כלאחר יד".[36] מייקל פיליפס משיקגו טריביון מוסיף ואומר, כי "בפניה צינית מלאת-אושר אל הקהל הצעיר (חלקו קטן מדי בשביל האלימות שבסרט, לטעמי), סטארק חובר לילד בן 8 שסובל מהתעללות, שהופך למלווה שלו וגם למצילו. ... סטארק לא זקוק יותר לחליפת האיירון מן שלו. הוא מסוגל לתפעל אותה מרחוק אם יש צורך. גם הסרט הוא כזה – הוא אמנם שובר קופות ראוי עם גיבורי על, אך הוא מרוחק ומשני. בנקודה זו, אפילו עם הבזקי ההומור השחור מצד שיין בלאק, המכונה פועלת פחות או יותר בכוחות עצמה, ומציעה בערך חצי מההנאה והחוכמה החברית של הסרט הראשון".[37]

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה במספר פרסים, בהם נכללים שני פרסי בחירת הקהל בקטגוריות הסרט הטוב ביותר וסרט הפעולה הטוב ביותר, שני פרסי בחירת הנוער בקטגוריית סרט הפעולה ושחקן הפעולה (דאוני ג'וניור), פרס העגבנייה הזהובה בקטגוריית אדפטציית הקומיקס הטובה ביותר, שלושה פרסי סאטורן בקטגוריית השחקן הראשי (דאוני ג'וניור), שחקן המשנה (בן קינגסלי) ואדפטציית הקומיקס הטובה ביותר. בנוסף, הסרט היה מועמד לפרסים רבים, בהם פרס אוסקר ופרס באפט"א בקטגוריית האפקטים המיוחדים, פרס הוגו לעיבוד הדרמטי הטוב ביותר, וכן ארבע מועמדויות לפרס המבקרים בקטגוריית סרט הפעולה הטוב ביותר, השחקן הראשי, השחקנית הראשית (פאלטרו) והאפקטים המיוחדים.

עתיד הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דברי הבמאי שיין בלאק, החוזה של רוברט דאוני ג'וניור עם אולפני מארוול, שפג אחרי יציאתו לאקרנים של "איירון מן 3", יוארך כדי לאפשר לשחקן להופיע בסרט "הנוקמים: עידן אולטרון" ולפחות בסרט איירון מן נוסף אחד. הוא אמר: "היו הרבה שיחות בנושא: 'האם זה סרט איירון מן האחרון עבור רוברט?' משהו אומר לי שזה לא יהיה המצב, ושהוא יופיע בסרט רביעי, או חמישי." נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, אמר כי דמותו של טוני סטארק תמשיך להופיע בעולם הקולנועי של מארוול ללא קשר למעורבותו של דאוני.[38] השחקן הודיע מאז שהוא פתוח להארכת החוזה, ואמר שהוא מרגיש "שיש מספר דברים שונים שעלינו לעשות עם הדמות".[39] פייגי אמר שההופעה המשמעותית הבאה של הדמות תהיה בהמשך לסרט "הנוקמים", דבר שאושר על ידי הכותב והבמאי ג'וס וידון.

בראיון מאפריל 2013, דון צ'ידל הזכיר את האפשרות שג'יימס רודס יופיע ב"קפטן אמריקה: חייל החורף" ובסרט "הנוקמים: עידן אולטרון".[40] צ'ידל אמר למגזין אמפייר שאיירון מן 3 עשוי להיות הסרט האחרון בסדרה: "הדלת נותרת תמיד פתוחה בסוגים כאלה של סרטים, במיוחד כשהם מצליחים ברמה כזאת. אני יודע שהיו דיבורים על לוודא שאנחנו עושים את הסרט הזה נכון, ושאם הוא יעבוד הוא יהיה האחרון. לדעתי, יש מקום לפיתוחים נוספים עם הדמויות הללו. אנחנו מגיעים לנקודה מצוינת ביחסים בין טוני לרודי, בכל מקרה. רוברט עסוק מאוד, עכשיו נולד לו בן, ואם הוא יאמר שהוא זקוק להפסקה אני לא אאשים אותו".[41] השחקן טיי סימפקינס חתם על הסכם לשלושה סרטים עם אולפני מארוול.

ב-20 ביוני 2013 הודיעה מארוול שדאוני ג'וניור חתם על הסכם חדש לשני סרטים, על הופעה ב"הנוקמים: עידן אולטרון" וסרט שלישי של "הנוקמים". בדצמבר 2013, מגזין USA Today חשף כי צ'ידל יחזור לגלם את ג'יימס רודס בסרט "הנוקמים: עידן אולטרון". בפברואר 2014, חברת מארוול הוציאה את הסרטון הקצר "הללו את המלך" לגרסאות ה-Blu-ray של "תור: העולם האפל", שבו בן קינגסלי שב לגלם את דמותו של טרבור סלאטרי, וסיפורה של הדמות נמשך מסופו של הסרט 'איירון מן 3'.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צחי כהן, לְמה דומה קולנוע? קריאות תרבותיות בקולנוע בן־זמננו, הוצאת כרמל, 2021, הפרק "האיש מאחורי מסכת הברזל", עמ' 61–64.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כחלק מהעסקה שהעבירה את זכויות ההפצה הקולנועית של "הנוקמים" ו"איירון מן 3" לידי סרטי אולפני וולט דיסני, הלוגו של סרטי פרמאונט מופיע בכתוביות הפתיחה של הסרטים, באמצעי השיווק והקידום ובמרצ'נדייזינג. עם זאת, סרטי אולפני וולט דיסני היא זו שמקבלת את הקרדיט על ההפצה בסוף הסרט.
  2. ^ 1 2 ‘Iron Man 3′ and Robert Downey Jr. start Shane Black era, Geoff Boucher, August 18th 2011
  3. ^ 1 2 Comic-Con: Robert Downey Jr., Don Cheadle, Shane Black and Kevin Feige Talk IRON MAN 3, How THE AVENGERS Impacts the Film, Iron Patriot and More, Christina Radish, July 15th 2012
  4. ^ 1 2 3 Iron Man 3 Exclusive Interview: Screenwriter Drew Pearce Talks The Mandarin Controversy, Mission Impossible 5, Sherlock Holmes 3 & More!, Oscar Harding, May 30th 2013
  5. ^ ‘Iron Man 3′ Cast and Director Offer Character & Plot Details – Including ‘Iron Patriot’, February 26th 2013
  6. ^ Kevin Feige: On Iron Man 3, Pepper Potts, and Marvel's Family Appeal, Carey Bryson, March 14th 2013
  7. ^ Producer Kevin Feige Talks IRON MAN 3, How It Relates to THE AVENGERS, The Mandarin, Iron Patriot, and More, Matt Goldberg, November 26th 2012
  8. ^ Guy Pearce on Lawless, Prometheus, and Finely Calibrated Camp, Kyle Buchanan, August 30th 2012
  9. ^ Iron Man 3: Under the Armor with Guy Pearce, March 22nd 2013
  10. ^ 'Iron Man 3' does WHAT to The Mandarin?, Anthony Breznican, May 4th 2013
  11. ^ James Badge Dale Will Play Lee Harvey Oswald's Brother, Roger Friedman, December 1st 2012
  12. ^ Marvel At Comic-Con: Robert Downey Jr., Kevin Feige, Shane Black, Jon Favreau, Don Cheadle, Edgar Wright, July 14th 2012
  13. ^ Ben Kingsley, 'Iron Man 3' Star, On The Challenges Of Playing The Mandarin, Mike Ryan, April 29th 2013
  14. ^ Exclusive: An In-Depth Iron Man Talk with Jon Favreau, Edward Douglas, April 29th 2008
  15. ^ Producer Kevin Feige Talks IRON MAN 3, How It Relates to THE AVENGERS, The Mandarin, Iron Patriot, and More, November 26th 2012
  16. ^ 'Iron Man 3': The Mandarin's origins explained, Meriah Doty, March 5th 2013
  17. ^ 1 2 Black, Shane; Pearce, Drew (2013). Audio commentary for Iron Man 3. Iron Man 3 Blu-Ray: Walt Disney Home Entertainment
  18. ^ Will There Be an ‘Iron Man 3' — and Whose Will It Be?, Daniel Frankel, May 10th 2010
  19. ^ Michigan Loses Iron Man 3 to North Carolina, September 27th 2011
  20. ^ Kevin Feige Talks THOR 2, IRON MAN 3, CAPTAIN AMERICA 2, the AVENGERS Sequel, 2014/2015 Releases, and More!, Kevin Weintraub, April 12th 2012
  21. ^ Rebecca Hall nabs female lead in ‘Iron Man 3′, Marc Graser, May 8th 2012
  22. ^ New Hero Cameo? Villain Reveal? Which Iron Man 3 Secrets Will Be Revealed at Comic-Con?!, Natalie Finn, June 28th 2012
  23. ^ Shane Black talks direction of Iron Man 3 and whether or not to expect more Marvel cameos!, March 7th 2011
  24. ^ 1 2 Iron Man 3: more suits to play with, Ian Failes, May 6th 2013
  25. ^ Iron Man 3' skydivers, crew filming aerial drops over ocean, Cassie Foss, July 20th 2012
  26. ^ Deconstructing The Scene: Attack On Air Force One. Iron Man 3 Blu-Ray: Walt Disney Home Entertainment. 2013
  27. ^ Iron Man 3' Casts China's Wang Xuequi As New 'Dr Wu': Beijing Filming Starts Monday, Nikki Finke, December 9th 2012
  28. ^ 'Iron Man 3' – Production Focus, Paul Hellard, May 7th 2013
  29. ^ Audio: On the Score with Brian Tyler, Daniel Schweiger, April 29th 2013
  30. ^ Iron Man 3, Rotten Tomatoes
  31. ^ Iron Man 3 Reviews, Metacritic
  32. ^ Iron Man 3 Film Review, Todd McCarthy, April 23rd 2013
  33. ^ Review: 'Iron Man 3' smartly reboots the suit midflight, Kenneth Turan, Los Angeles Times, May 2nd 2013
  34. ^ Iron Man 3 Movie Review, Nick de Semlyen, Empire Magazine
  35. ^ Iron Man 3 Movie Review, Joshua Rothkopf, April 30th 2013
  36. ^ 'Iron Man 3' review: A franchise starts to get rusty, Stephen Whitty, April 29th 2013
  37. ^ 'Iron Man 3': High anxiety for Tony Stark ??, Michael Phillips, May 6th 2013
  38. ^ Shane Black Teases Robert Downey Jr.’s Return For Iron Man 4 & 5, Rob Keyes, March 10th 2013
  39. ^ Robert Downey Jr. Likely Returning for ‘Avengers 2′; Likes Being ‘Company Man’, Amy Nicholson, March 6th 2013
  40. ^ Don Cheadle Talks The Avengers 2 and Captain America 2; Says “Conversations Have Been Happening” for AVENGERS Sequel, Adam Chitwood, April 22nd 2013
  41. ^ Don Cheadle Talks Iron Man 3, Chris Hewitt, April 24th 2013
הקודם: פרס סאטורן לסרט גיבורי העל הטוב ביותר
2013: איירון מן 3
הבא:
2014: שומרי הגלקסיה