המעורבות הטורקית במלחמת האזרחים בסוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המעורבות הטורקית במלחמת האזרחים בסוריה
تدخل تركيا في الحرب الأهلية السورية
מלחמה: מלחמת האזרחים בסוריה
תאריכי הסכסוך 5 בדצמבר 2011 – מתמשך (12 שנים)
מקום סוריה עריכת הנתון בוויקינתונים
תוצאה
  • כיבוש 8,835 קמ"ר ומעל אלף יישובים לידי הצבא הטורקי והאופוזיציה הסורית בצפון סוריה.
  • השבת 411,000 פליטים לסוריה מטורקיה.
הצדדים הלוחמים

המדינה האסלאמיתהמדינה האסלאמית המדינה האסלאמית


צד שלישי
סוריהסוריה סוריה
איראןאיראן איראן

רוסיהרוסיה רוסיה


צד רביעי
הכוחות הסוריים הדמוקרטייםהכוחות הסוריים הדמוקרטיים סוריה הדמוקרטית

מפקדים

המדינה האסלאמיתהמדינה האסלאמית אבו בכר אל-בגדדי


צד שלישי
סוריהסוריה בשאר אל-אסד


צד רביעי
הכוחות הסוריים הדמוקרטייםהכוחות הסוריים הדמוקרטיים הדיה יוסיף

לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה הייתה הרפובליקה הטורקית המדינה, אשר לעברה הגיעו המספר הגדול ביותר של פליטים. משנת 2016 בוצעו פלישות של צבא טורקיה לתוככי צפון סוריה, פעולות אלה, במסגרתן תומכת טורקיה בעלייתה לכוח של האופוזיציה הסורית מקורם בדרישה להאדיר את השפעתה של טורקיה עצמה והחלשת כוחה של כורדיסטן הסורית.

התכתשויות גבול החלו עוד משנת 2012, במסגרת תוכניתה של טורקיה להאדיר את השפעתה בעבר המזרח התיכון היא חברה אל האופוזיציה הסורית למען הקמת מדינת חסות טורקית בתוך סוריה. עלייתה של המדינה האסלאמית הביאה את טורקיה להכריז בשנת 2015 על מלחמה נגד האחרונה. הודות לגבול הרחב בין סוריה וטורקיה, שלושה מיליון פליטים סורים חמקו לתוככי טורקיה, יתרה על כל מדינה אחרת.

פעולה טורקית נרחבת בסוריה נראתה באוגוסט 2016, כאשר החל מבצע מגן הפרת במסגרתו מנעו כוחות טורקים את התפשטותה של המדינה האסלאמית לעבר הגבול כמו גם מנעו את כיבוש כל הגבול הטורקי–סורי מידי כורדיסטן הסורית[1]. פעולות בדלנות לעצמאות כורדיסטן הטורקית הריעו את היחסים הכוללים של הממשלה הטורקית עם הכורדים. השטחים הכבושים במסגרת המבצע הפכו לשטח בטוח בשביל כוחות האופוזיציה הסורית.

לאחר הפגזות, פשיטות אוויריות ופעולות מינוריות על הגבול יצאה טורקיה בשנת 2017 בפלישה מרכזית נוספת על צפון טורקיה, הפעם לתוך מחוזות אידליב וחלב. כמו כן הפעולה התמשכה גם אל לטקיה לחופי הים התיכון. בשנת 2018 יצאה טורקיה בעוד פעולה, הפעם נגד הכוחות הכורדים של היחידות להגנת העם, הכוחות הסוריים הדמוקרטיים ומפלגת הפועלים של כורדיסטן בתוך מבצע ענף זית[2]. במקביל העבירה טורקיה כמויות נשק גדולות למורדים באידליב[3].

הפעולה הטורקית בצפון-מערב סוריה משנת 2017 נענתה במתקפת נגד סורית רק שנתיים מאוחר יותר, מתקפת נגד זאת אשר החלה במרץ צלחה בכיבוש השטחים הדרומיים של הכיבוש הטורקי אך לא מעבר לכך. נוסף על כך, הפעולה הטורקית הביאה את צבא טורקיה לשערי העיר חלב. בדצמבר יצאה סוריה במתקפת נגד שנייה ומסיבית בהרבה במסגרתה פירקה את החזית המזרחית של הכיבוש הטורקי.

לאחר נסיגת הכוחות של ארצות הברית מתמיחתם בכורדיסטן, החלה באוקטובר המתקפה הטורקית על כורדיסטן הסורית, הפלישה הגדולה ביותר אשר טורקיה הוציאה לפועל במסגרת המלחמה. על פי דוברו של נשיא טורקיה, הפעולה מטרתה "לתקן את הדמוגרפיה", למעשה טיהור אתני של הכורדים[4]. פעולה זאת הביאה את הטורקים לפנים סוריה והביאה ליצירת קו אש סורי-כורדי מאוחד נגד הכיבוש הטורקי.

כיום (2022) המאבק בין טורקיה לכוחות הכורדים והממשלה הסורית ממשיכים במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה. טורקיה שינתה את מצב המלחמה והביאה להמשך התפתחות האופוזיציה הסורית גם כאשר נראה היה כי האופוזיציה עומדת להתפרק בשנת 20162017.

בעקבות הפיגוע באיסטנבול (2022), יזמה טורקיה מבצע צבאי נגד הכורדים בסוריה ובעיראק[5]. המבצע נקרא ציפורני החרב[6]. ארגוני הכורדים הואשמו באחריות לפיגוע[7].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]