חומוסייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תור משתרך מחוץ לחומוסיית אבו חסן ביפו

חומוסייה היא מסעדה המגישה בתור המאכל העיקרי בתפריט מנות חומוס שונות.

בדרך כלל לצד החומוס יציעו החומוסיות מאכלים כגון צ'יפס, סלט ירקות, וכדורי פלאפל (שהם גם מאכל שהמרכיב העיקרי בו הוא גרגירי חומוס). בדרך כלל יוגשו לצד החומוס, ובמחיר המנה, פיתות, בצל חי חתוך וכן לעיתים סחוג, תטבילה - רוטב חמוץ-חריף מלימון ומפלפלים חריפים, וכן חמוצים וזיתים. לרוב יציעו החומוסיות מספר מנות חומוס שונות, ובהן מסבחה (או בווריאציה שלה "משוואשה", שבה גרגירי החומוס מעוכים קלות), חומוס פול, חומוס גרגירים, חומוס עם ביצה קשה, חומוס "משולש" (חומוס, פול ומסבחה[1]), חומוס "קומפלט" (חומוס, פול וביצה[1]), חומוס עם בשר, וכיוצא באלה. כמו כן לעיתים יוצעו מנות נוספות שניתן לאכול בצורת "ניגוב" (שבה הפיתה משמשת במקום סכו"ם), כמו טחינה, לאבנה או מחלוטה (פול מבושל עם טחינה).

צלחת חומוס עם שמן זית, צנוברים, פטרוזיליה ופפריקה

רוב החומוסיות בישראל מונות סניף אחד, אך פועלות גם מספר רשתות חומוס המונות מספר סניפים, ובהן (מספר הסניפים מעודכן נכון למרץ 2023): חומוס אליהו (המונה 75 סניפים[2]), חומוס בהדונס (המונה 18 סניפים[3]) וחומוס כספי (המונה 11 סניפים[4]). עם החומוסיות הידועות ביותר בישראל ניתן למנות את חומוס אבו חסן ביפו, חומוס סעיד בשוק העיר העתיקה בעכו, מסעדת חליל ברמלה, ואבו שוקרי באבו גוש.

ישנן חומוסיות, המציעות תפריט מגוון יותר לצד המנות המבוססות-חומוס, לרוב מאכלים מהמטבח הים-תיכוני, כגון בשרים על האש.

שעות הפתיחה של החומוסיות מוקדמות יחסית למסעדות אחרות. יש מעט חומוסיות אשר פתוחות או מציעות חומוס טרי אחרי השעה 15:00.

החומוסיות מהוות נדבך משמעותי מענף המסעדנות ומהקולינריה הישראלית. פעמים רבות נוהגים לפרסם עיתונים ומגזיני אוכל בישראל רשימות של החומוסיות הטובות ביותר. כמו כן, הן מהוות נושא סיקור לאתרי אינטרנט, כגון "חומוס להמונים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חומוסיות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 לקסיקון החומוס השלם, באתר חומוס להמונים
  2. ^ סניפים, באתר חומוס אליהו
  3. ^ סניפים, באתר חומוס בהדונס
  4. ^ סניפים, באתר חומוס כספי