טיוטה:ביקור המלך צ'ארלס השלישי בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
צ'ארלס השלישי, מלך הממלכה המאוחדת

ביקור המלך צ'ארלס השלישי בישראל הוא הביקור הרשמי הראשון של מונרך בריטי בישראל. והביקור הרשמי השני[1] של בן משפחת המלוכה הבריטית בה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתום המנדט[2] וקום המדינה נמנעה משפחת המלוכה הבריטית להגיע לביקור רשמי בישראל. בעבר היו מספר ביקורים לא רשמיים של בני בית המלוכה.

הנסיך צ'ארלס ביקר קודם לכן בישראל באופן לא רשמי שלושה פעמים. הוא השתתף בהלוויית יצחק רבין ב-1995 ובהלוויית שמעון פרס ב-2016. אחרי הלוויית פרס עלה צ'ארלס לראשונה לקבר סבתו, הנסיכה אליס, אמו של הנסיך פיליפ הקבורה בהר הזיתים לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסן[3] ובשלישית ביקר במסגרת האירוע המרכזי של פורום השואה הבינלאומי החמישי - "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות" שנערך ב-2020 ביד-ושם[4]. בית המלוכה ציין שבניגוד לביקורים הטקסיים הקודמים בהם השתתף הנסיך בישראל, היה זה ביקורו הראשון של יורש העצר בישראל שבמהלכו קיים גם פגישות עבודה[5].

הראשון ממשפחת המלוכה שביקר בישראל היה הנסיך פיליפ כשעלה לקבר אמו לאחר שהגיע בהזמנת יד ושם לטקס הוקרה על שהצילה יהודים יוונים בשואה והוכרה כחסידת אומות עולם עוד בשנת 1994. בביקורו זה נפגש עם ראש הממשלה, יצחק רבין, וכן עם הנשיא עזר ויצמן אך הקפידו שלא לקיים גינוני טקס רשמיים השמורים לטקסים ממלכתיים ורשמיים[6][7]. מאז התקיימו מספר ביקורים פרטיים נוספים של בני משפחת המלוכה[8][9].

ביקורים רשמיים של ראשי ממשלת בריטניה התקיימו בישראל בעבר, ראשונה שבהם מרגרט תאצ'ר והאחרון שבהם דייוויד קמרון.

במרץ 2017 העביר הנשיא ראובן ריבלין הזמנה רשמית לבוריס ג'ונסון שר החוץ הבריטי בעת ביקורו בישראל לביקורם של בית המלוכה בישראל. בתכנון היה גם ביקור בבית העלמין לאלפי החיילים הבריטים, האוסטרלים וחבר העמים הבריטי שנהרגו בקרבות בארץ במלחמת העולם הראשונה, וציון הצהרת בלפור בתום מאה שנה להתרחשותן. מלקולם טרנבול ראש ממשלת אוסטרליה אישר את הצטרפותו למשלחת שהייתה צפויה להגיע בראשות הנסיך צ'ארלס. ברם בחודש מאי דווח כי הביקור לא יתקיים[10].

ב-22 בנובמבר 2021 ביקר הנשיא בוז'י הרצוג את הנסיך צ'ארלס במשכנו בבית הייגרואוב, במסגרתה בין היתר, הודה לנסיך על מנהיגותו האישית בנושאים סביבתיים ועל קידום החינוך לזכר השואה, והכריז בפניו על ייסוד מלגת "החמלה וההתמדה" בסיעוד באוניברסיטת ירושלים על שם סבתו הנסיכה אליס[11].

פרסום מקדים לביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 במאי 2023 התפרסמה בדיילי מייל[12][13] ידיעה המבוססת על מספר גורמים לפיה המלך צ'ארלס הביע את כוונתו לבקר בקרוב בישראל הגם שלא צויין מועד לביקור. ידיעה לא רשמית זו על הכוונה לבקר בישראל פורסמה בתוך פחות משבועיים ממועד הכתרתו למלך. המצב הביטחוני בישראל בימים שקדמו לפרסום עשויים היו אף הם להשפיע על פרסום וקביעת תאריך הביקור[14]. עם זאת טענו הגורמים שהביקור יהיה בין היתר בסימן ציון 75 שנה למדינת ישראל. הגם שדבר הביקור לא פורסם אושר או קיבל התייחסות ע"י ארמון בקינגהאם, זכתה הידיעה לחשיפה רבה בכל אמצעי התקשורת הישראלים בעברית ואנגלית.

התייחסויות דיפלומטיות לביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקור בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוני 2018, ביקר הנסיך ויליאם ביקור רשמי שנמשך 4 ימים.
  2. ^ בישראל ישנם שני רחובות ראשיים הנושאים את שמו שלך המלך ג'ורג' החמישי אחד בירושלים ואחד בתל אביב. רחוב המלך ג'ורג' (ירושלים) נקבע ב-1924 על ידי הנציב הבריטי הראשון סר הרברט סמואל לציון 7 שנים לכיבוש ירושלים על ידי גנרל אלנבי ורחוב המלך ג'ורג' (תל אביב) נקבע בשנת 1935 לציון 25 שנה למלוכתו. רחובות אלו נשארו בשמם זה גם במדינת ישראל.
  3. ^ באתר הרשמי של בית המלוכה, ‏The Prince of Wales visited Israel on Friday 30th September and represented The Queen at the funeral of former President Shimon Peres., באתר https://www.royal.uk/home-royal-family, ‏4 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  4. ^ אפרת פורשר, הנסיך צ'רלס ביד ושם: "אסור שהשואה תהפוך ל'עוד עובדה' היסטורית", באתר ישראל היום, 23 בינואר 2020
  5. ^ The Prince of Wales to visit Israel and the Occupied Palestinian Territories, 18 בדצמבר 2019, באתר הממשלתי-מלכותי של נסיך ווילס.
  6. ^ ביקור היסטורי - וטעון: "וויליאם, סע להתנחלויות ולמשפחת תמימי", באתר ynet, 2 במרץ 2018
  7. ^ מדוע נמנע בית המלוכה הבריטי מביקורים בישראל עד היום?, טלי שלו, 29 במאי 2013, באתר מעריב
  8. ^ בשנת 1995 ביקרה הנסיכה מרגרט, רוזנת סנודן אחות המלכה בכנרת ליום אחד. הנסיך אדוארד, דוכס קנט והנסיך ריצ'רד, דוכס גלוסטר, בני דודים של המלכה אליזבת, ביקרו בישראל ב-1998 וב-2007 בהתאמה. גם הנסיך אדוארד, רוזן וסקס בנה של המלכה אליזבת הגיע בשנת 2007 לביקור בן ארבעה ימים בישראל. בביקור נפגש הרב הראשי יונה מצגר, ולקח חלק בשלל אירועים אך לא עם גורמי שלטון רשמיים תוך הדגשה של ארמון בקינגהאם שזהו ביקור פרטי.
  9. ^ גם בהיסטוריה של ארץ ישראל שלפני תקופת המנדט נערכו מספר ביקורים לא רשמיים, של בני משפחת המלוכה. בשנת 1862 ביקר בירושלים בנה של המלכה ויקטוריה, הנסיך אדוארד השביעי לימים מלך האימפריה הבריטית. בשנת 1882 ביקרו בניו הנסיך אלברט ויקטור והנסיך ג'ורג' החמישי לימים מלך האימפריה וסבה של המלכה אליזבת השנייה. ביקורם של האחים הנסיכים נערך בימי חג הפסח והם אף השתתפו בליל הסדר בביתו של הראשון לציון הרב רפאל מאיר פאניז'ל, כפי שתועד בספרו של פנחס גרייבסקי - מגנזי ירושלים:חוברת ה- נסיכי אנגליה בירושלים.
  10. ^ דיווח: בוטל ביקור בישראל של יורש העצר הבריטי צ'ארלס, 7 במאי 2017, ע"פ סוכניות הידיעות באתר nrg.
  11. ^ טל שלו‏, הנשיא הרצוג נפגש עם יורש העצר הנסיך צ'ארלס והכריז על מלגה לזכר סבתו, חסידת אומות עולם, באתר וואלה!‏, 22 בנובמבר 2021
  12. ^ King Charles is set for an emotional visit to Kenya - where his mother became Queen - in a bid to put the Commonwealth at the centre of his reign... and a trip to Israel is on the cards too, KATE MANSEY ASSISTANT EDITOR, Melanie Swan, 14 במאי 2023, בעיתון הדיילי מייל.
  13. ^ and a trip to Israel is on the cards too, Melanie Swan, עמיחי שטיין, 14 במאי 2023, ברשת הטוויטר.
  14. ^ נטע בר, דיווח בבריטניה: המלך צ'ארלס מתכוון להגיע לביקור בישראל, באתר ישראל היום, 14 במאי 2023

קטגוריה:צ'ארלס השלישי קטגוריה:2023 בישראל קטגוריה:יחסי הממלכה המאוחדת–ישראל קטגוריה:ביקורים דיפלומטיים בישראל