לדלג לתוכן

טיוטה:חרשתא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חרשתא
מידע כללי
מאת יהודית קגן
שפת המקור עברית וארמית
סוגה פנטזיה יהודית
הוצאה
הוצאה שְׁתַּיִם בית הוצאה לאור
תאריך הופעה ראשונה 2024
מספר עמודים 360
עורך אורנה לנדאו
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 997012740163405171

חָרָשְׁתָא הוא ספר פנטזיה שכתבה יהודית קגן והוא עוסק בפנטזיה יהודית ובפרט בשדים. זהו ספרה הראשון בשמה המלא,[1] לאחר שבעבר התמקדה בכתיבת סיפורים קצרים. חלקים נרחבים בספר מושפעים עמוקות מהמיתולגיה והפולקלור היהודים. הספר יצא בשנת 2024.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופיר, בת שירות דתייה שמשרתת בספרייה הלאומית, גונבת מגילה מהספרייה ("משאילה" לטענתה), היא נתפסת על ידי אחד השומרים אבל מבצעת את "קפיצת הדרך" באמצעות המגילה, ובורחת מהמקום. היא מגיעה לתחנה המרכזית של ירושלים ועולה על אוטובוס לכיוון ים המלח וסדום. יחד איתה עולה על האוטובוס דניאל לידר, בעל שם. במהלך הנסיעה הם מותקפים על ידי שד, אך נמלטים מפניו תוך שהם שורפים את האוטובוס.

במקביל, בליפתא מתקיימת הלוויתו של אשמדאי ה-13, מלך השדים. הורמיז, אחד מבניו של אשמדאי, נושא נאום תוכחה בפני קהל השדים על השתלבותם בעולם בני האדם והתנכרותם למסורת השדית. נאום זה מעמיד את הורמיז כיורש אפשרי לתפקיד מלך השדים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני האדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופיר פרל -

דניאל לידר

חנוך לידר

השדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הורמיז

עירית

ביקורת וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיתונות הישראלית זכה הספר לביקורות חיוביות בעיקרן. רעות גזבר כתבה במקור ראשון כי ”״חרשתא״ הוא טקסט נהדר. עלילה מסקרנת ומהירה [...] ספר מבוגרים כתוב היטב, שחובבי הפנטזיה יאמצו אל חיקם במהירות”.[2] נבט טחנאי כתבה בישראל היום כי ”זהו ספר פנטזיה ישראלי להפליא, שמשתווה באיכותו למרבית רבי־המכר המתורגמים בז'אנר”.[3] קרין מוסקוביץ' כתבה במוסף שישבת כי ”עלילת הספר מקורית וכתובה היטב [...] הכל ישראלי ומוכר כל כך, וההנאה ממעשי הפנטזיה המתרחשים בחצר האחורית שלנו גדולה [...] "חרשתא" הוא, במידה רבה, ספר הפנטזיה שחיכינו לו”.[4] מנגד, שלי קרן כתבה בהארץ כי הספר לוקה במגזריות, וכי ”עבודה מוקפדת יותר על הטקסט, הן ברמה הלשונית והן ברמת התוכן, היתה יכולה להרים את היצירה הזאת”.[5]

הספר זכה לביקורות רבות ברשת החברתית פייסבוק, ואף נפתחה קבוצת פייסבוק לחובביו הקרויה "חורשים על חרשתא".[5] מספר יצירות חובבים המבוססות על עלילת הספר פורסמו, בין השאר באתר Archive of Our Own(אנ').[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ספר קודם שלה נכתב בשם עט.
  2. ^ אתר למנויים בלבד רעות גזבר, ‏מכשפה בדירת בנות שירות לאומי: רומן פנטזיה יהודית, בעיתון מקור ראשון, 24 באפריל 2024
  3. ^ נבט טחנאי, חרשתא | יהודית קגן, באתר ישראל היום, 11 ביוני 2024
  4. ^ קרין מוסקוביץ', מחול שדים, במוסף שישבת, עמ' 35, 26 באפריל 2024
  5. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד שלי קרן, הפנטזיה היהודית הזאת לא דומה לשום דבר שנכתב בעברית עד כה, באתר הארץ, 2 ביולי 2024
  6. ^ חרשתא - יהודית קגן | Witch - Judith Kagan, באתר Archive of Our Own