טירת בומריס

טירת בומריס
Beaumaris Castle
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 1986, לפי קריטריונים 1, 3, 4
שטח האתר 6 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
חלק מתוך טירות וחומות המלך אדוארד בגוינד
מידע כללי
סוג טירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום בומריס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים אדוארד הראשון, מלך אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים אדוארד הראשון, מלך אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע על ההקמה
תקופת הבנייה ?–1295
תאריך פתיחה רשמי 1295 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה אבן גיר עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ג'יימס מסנט ג'ורג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
שטח 6 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה מעל פני הים 5 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 53°15′54″N 4°05′22″W / 53.264908°N 4.08957°W / 53.264908; -4.08957
https://cadw.gov.wales/visit/places-to-visit/beaumaris-castle האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טירת בומריס

טירת בומריסולשית: Castell Biwmares; באנגלית: Beaumaris Castle), היא טירה מסוג מצודה קונצנטרית השוכנת בבומריס שבמחוז אנגלסי בוויילס. היא נבנתה כחלק מהמערכת של המלך אדוארד הראשון לכיבוש צפון ויילס. הטירה תוכננה על ידי ג'יימס מסנט ג'ורג', ובנייתה החלה ב-1295 ולא הושלמה מאז. הטירה הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 1986, והיא נחשבת לאחת הטירות היפות ביותר מבחינה אדריכלית בבריטניה.

מבנה הטירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטירה הייתה האחרונה שנבנתה על ידי המלך אדוארד בצפון ויילס. העבודות החלו ב-1295 ונמשכו 35 שנים, ובשיאן הועסקו בבניית הטירה 3,500 פועלים. המימון וחומרי הבנייה אזלו כאשר אדוארד העביר את תשומת לבו לסקוטלנד, והטירה מעולם לא הושלמה למרות שהוא שילם תמורתה כ-15,000 לירות שטרלינג. במהלך עבודות הבנייה הורה אדוארד לתושבי העיירה הסמוכה לאנפיס (Llanfaes) להתפנות מבתיהם ולעבור להתגורר בעיירה ניובורו הנמצאת מעבר לנהר. ג'יימס מסנט ג'ורג', האדריכל שהועסק על ידי אדוארד, השתמש בכל כישרונו על מנת לתכנן את הטירה ואת קווי האספקה שלה.

הטירה נבנתה לפי תוכנית קונצנטרית - מצודה בתוך מצודה - כאשר החלק הפנימי מוקף במלואו על ידי חלק חיצוני. לטירה היה מזח שהיה פעיל לפי תנאי הגאות והשפל, ובאופן זה ניתן היה להעביר אליה אספקה דרך הים. היא הוקפה בחפיר, והגנתה כללה חרכי ירי לחיצים, ופתחים אשר מוקמו בסמוך לכניסותיה, ואשר דרכם ניתן היה לשפוך שמן רותח על האויב. כל כוח צבאי שתקף את הטירה נתקל ב-14 מכשולים נפרדים ובארבעה קווי ביצורים שנבנו לפי הדפוס הקונצנטרי.

צורתה של הטירה דומה לריבוע, ויש לה דמיון רב לקרפילי והרלך. החלק הפנימי הוא מלבני עם מגדל עגול בכל פינה. בצד הצפוני ובצד הדרומי נמצאים בתי שער גדולים, ומשני הצדדים של כל אחד מהם יש מגדל כך שצורתה דומה לאות D. האולם הראשי ומבנים נוספים נבנו בתוך החלק הפנימי.

מסביב לקיר החיצוני ביותר של החלק הפנימי נמצאת חומה המוגנת באמצעות שני מגדלים ובתי שער. המבנים הללו לא בנויים בהתאם לתוכנית הבנייה של בתי השער הפנימיים, ותפקידם היה למנוע מהתוקפים את האפשרות לחדור ישירות לתוך החלק הפנימי. קיר המזח מחבר את הקיר הדרומי שליד בית השער, כך שהוא משמש כמשטח לירי הגנתי. בניגוד לחומות החיצוניות הפשוטות בקרפילי והרלך, החומות בבומריס עבות מאוד ויש בהן מעברים פנימיים המאפשרים גישה אל חרכי הירי המוגנים.

כיבושה של ויילס הושלם הלכה למעשה בזמן הבנייה, והעלות הגבוהה של השלמת הטירה עשויה הייתה לגרום להתכלות התקציב שנועד ללוחמה בסקוטלנד. העבודות הסתיימו באופן רשמי ב-1298, והחלקים שנותרו לא גמורים הם המגדלים של החלק הפנימי, בתי השער הגדולים ומבנים רבים בחלק זה. במאה ה-14 התבצעו עבודות נוספות, אך בקנה מידה קטן יותר. טירת בומריס לא ספגה נזקים במהלך מלחמת האזרחים האנגלית והיא השתמרה בצורה טובה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טירת בומריס בוויקישיתוף