טריטוריית אוקלהומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טריטוריית אוקלהומה
Colorado Territory
ממשל
עיר בירה גאת'רי
רשות מחוקקת Oklahoma Territorial Legislature עריכת הנתון בוויקינתונים
היסטוריה
תאריכי הקמה 1890 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1907 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת הטריטוריה האינדיאנית
שטח ההפקר של אוקלהומה
ישות יורשת אוקלהומה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טריטוריית אוקלהומה הייתה טריטוריה מאוגדת מאורגנת של ארצות הברית שהתקיימה מ-2 במאי 1890 עד 16 בנובמבר 1907, אז צורפה עם הטריטוריה האינדיאנית תחת חוקה חדשה והתקבלה לאיחוד כמדינת אוקלהומה.

החוק המקורי של אוקלהומה משנת 1890 ארגן את המחצית המערבית של הטריטוריה האינדיאנית ורצועת ארץ הידועה כשטח הפקר לתוך טריטוריית אוקלהומה. שמורות בשטח החדש נפתחו אז להתיישבות בסדרה של קרקעות ב-1890, 1891 ו-1893.

שבעה מחוזות הוגדרו עם יצירת השטח. הם סומנו במקור לפי מספר ובסופו של דבר הפכו למחוזות לוגאן, קליבלנד, אוקלהומה, קנדה, קינגפישר, פיין וביבר. ה-Land Run של 1893 הוביל להוספת מחוזות קיי, גרנט, וודס, גארפילד, נובל ופוני. הטריטוריה רכשה מחוז נוסף באמצעות פתרון סכסוך גבול עם טקסס, שהיום מפוצלת למחוזות גריר, ג'קסון, הרמון וחלק מבקהאם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריטוריית אוקלהומה החלה עם חוק אי קיום יחסי המין האינדיאני משנת 1834 כאשר הקונגרס של ארצות הברית ייחד שטחים עבור אינדיאנים. באותה תקופה, האדמה הייתה טריטוריה לא מאורגנת שהורכבה מהאדמה הפדרלית "ממערב למיסיסיפי ולא בתוך מדינות מיזורי ולואיזיאנה, או טריטוריית ארקנסו ... " עד 1856, השטח הצטמצם לכדי הגבולות המודרניים של מדינת אוקלהומה, למעט מחוז אוקלהומה ומחוז גריר אולד. [1] אדמות אלה נודעו כטריטוריה האינדיאנית, מכיוון שהן הוענקו למדינות הודיות מסוימות במסגרת חוק ההסרה ההודית, בתמורה לשטחים ההיסטוריים שלהן ממזרח לנהר המיסיסיפי.

עד לנקודה זו השתמשו האינדיאנים באופן בלעדי באדמה. בשנת 1866, לאחר מלחמת האזרחים האמריקנית, הממשל הפדרלי דרש הסכמים חדשים עם השבטים שתמכו בקונפדרציה ואילץ אותם לוותר על קרקעות ולוויתורים אחרים. כתוצאה מהסכמי השיקום, נדרשו חמשת השבטים המתורבתים לשחרר את עבדיהם ולהציע להם אזרחות מלאה בשבטים אם הם רצו להישאר באומות. זה אילץ רבים מהשבטים בטריטוריה האינדיאנית לעשות ויתורים.

פקידים אמריקאים אילצו את הויתור של כ-2,000,000 acre (8,100 קילומטרים רבועים) של קרקע במרכז הטריטוריה האינדיאנית. אליאס קורנליוס בודינו, לוביסט מסילת ברזל, כתב מאמר שפורסם ב"שיקגו טיימס" ב-17 בפברואר 1879, שהפך את המושג אדמות לא מוקצות לפופולריות כדי להתייחס למסכת זו. עד מהרה החלה העיתונות הפופולרית להתייחס לאנשים המתסיסים להתיישבותה כאל בומרס. כדי למנוע התיישבות של האדמה על ידי אירופאים-אמריקאים, הנשיא רתרפורד הייז פרסם כרוז האוסר על כניסה בלתי חוקית לטריטוריה האינדיאנית באפריל 1879. [2]

דיוויד פיין והבומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות החסימה הפדרלית, הדרישות הפופולריות לאדמות לא הסתיימו. קפטן דייוויד ל. פיין היה אחד התומכים העיקריים בפתיחת אוקלהומה להתיישבות לבנה. פיין נסע לקנזס, שם ייסד את "האגודה הקולוניאלית" של בומר. ארגונו של פיין המונה 10,000 חברים קיווה להקים מושבה לבנה באדמות הבלתי מוקצות. הקמת הקבוצה הניעה את הנשיא הייז להוציא כרוז המורה לפיין לא להיכנס לטריטוריה האינדיאנית ב-12 בפברואר 1880. [3] בתגובה, פיין וקבוצתו נסעו למחנה אליס באדמות הבלתי מוקצות, מזרחית לאוקלהומה סיטי. שם תכננו תוכניות לעיר, שאותה כינו "יואינג". רגימנט הפרשים הרביעי עצרו אותם וליוו אותם בחזרה לקנזס. [3] פיין זעם, שכן חוק Posse Comitatus אסר על הצבא להתערב בעניינים אזרחיים. הממשלה הפדרלית שחררה את פיין ובני לווייתו, ולמעשה מנעה מהם גישה לבתי המשפט.

בהתלהבות להוכיח את עניינו בבית המשפט, פיין וקבוצה גדולה יותר חזרו ליאוינג ביולי. הצבא שוב עצר את הקבוצה וליווה אותם בחזרה לקנזס. שוב הם שוחררו, אבל הפעם הממשלה הפדרלית האשימה את פיין בהסגת גבול לפי החוק האינדיאני; הוא הלך למשפט בפורט סמית', ארקנסו. השופט אייזק פרקר פסק נגד פיין וקנס אותו בסכום המקסימלי של 1,000 דולר. מכיוון שלפיין לא היה כסף ולא היה רכוש, הממשלה לא יכלה לגבות את הקנס. הפסיקה לא הכריעה דבר בשאלת האדמות ברשות הרבים, ופיין המשיך בפעילותו.

פיין ניסה פעם שלישית להיכנס לאדמות הבלתי מוקצות. בדצמבר, פיין וקבוצתו נעו לאורך הגבול הצפוני של הטריטוריה האינדיאנית. אחריהם הגיעה יחידת פרשים בפיקודו של קולונל ג'יי ג'יי קופינגר. קופינגר הזהיר את פיין שאם יחצה את הגבול הם "יקבלו התנגדות בכפייה". ככל שמספר הבומרים גדל כשאנשים הצטרפו לפיין, הם שלחו שליח לנשיא הייז וביקשו רשות להיכנס לטריטוריה האינדיאנית. לאחר שבועות ללא תגובה, פיין הוביל את תומכיו לאדמות הבלתי מוקצות. שוב, הם נעצרו ופיין נשלח חזרה לפורט סמית'. הוא נמצא אשם ונידון לתשלום קנס של 1,000 דולר. עם שחרורו, הוא חזר לקנזס, שם בילה את ארבע השנים הבאות בניסיון לפתוח את אוקלהומה.

במהלך המיזם האחרון של פיין, הפעם באדמות הצ'ירוקי ב-1884, הצבא שוב עצר אותו. הם לקחו אותו כמה מאות קילומטרים בנסיבות פיזיות קשות לאורך נתיב מפותל לפורט סמית'. הציבור זעם על היחס אליו מצד הצבא, וממשלת ארצות הברית החליטה לשפוט את עניינו. פיין הועבר לבית המשפט המחוזי של ארצות הברית בטופיקה, קנזס. הוא הועמד לדין על פשע הכנסת ויסקי לטריטוריה האינדיאנית, עבירה פדרלית. [4] בקדנציה הסתיו, השופט קסיוס ג' פוסטר ביטל את כתבי האישום וקבע כי התיישבות בקרקעות הבלתי מוקצות אינה עבירה פלילית. בני הזוג בומרס חגגו, אך הממשלה הפדרלית סירבה לקבל את ההחלטה.

פיין תיכנן מיד משלחת נוספת, אך הוא לא הוביל אותה. ב-28 בנובמבר 1884, בוולינגטון, קנזס, בבוקר שלאחר פניית לילה מאוחרת לבומרס, הוא התמוטט ומת. [2]

קפטן וו. ל. קאוץ' בשנת 1888

לאחר מותו של פיין, מקורבו, ויליאם ל. קאוץ', קיבל על עצמו את תפקיד המנהיגות. קאוץ' העביר את הבומרים לטריטוריה האינדיאנית והקים את מחנה סטילווטר ב-12 בדצמבר 1884. הנשיא צ'סטר ארתור שלח מחלקה קטנה של חיילים ללוות את ספה אל מחוץ לשטח. כשהחיילים הגיעו, פגשו אותם 200 חמושים וסירבו לזוז. לאחר שהגיעו 600 חיילים כתגבורת, הקצינים נתנו לבומרים את הבחירה לעזוב תוך 48 שעות או להיעצר. לאחר שהבומרים סירבו לעזוב, המפקדים העבירו את חייליהם מעבר לגבול קנזס וניתקו את קווי האספקה של קאוץ'. עד מהרה האוכל שלהם נעלם, וקאוץ' ושאר הבומרים נשלחו בחזרה לקנזס.

בתגובה לטענותיו של קאוץ' כי הממשל הפדרלי מפלה אותם לרעה, ב-3 במרץ 1885 אישר הקונגרס את חוק ההקצאות האינדיאניות משנת 1885. מעשה זה אישר משא ומתן לוויתור על אדמות לא מאוכלסות השייכות לקריק, הסמינול והצ'רוקי. קאוץ' הפסיק להיות קולוניסט והפך ללוביסט.

קאוץ' בילה ארבע שנים בוושינגטון הבירה, בניסיון לשכנע את הקונגרס לפתוח את אדמות אוקלהומה. אינדיאנים רבים מחמשת השבטים המתורבתים לחצו נגד מעשיו של קאוץ'. בינואר 1889, פליזנט פורטר הוביל קבוצה של Muscogee (Creek) שהציעו למכור את אדמותיהם הלא מאוכלסות. בתוך שבועות הם מכרו את "האדמות הבלתי מוקצות" שלהם לארצות הברית. אדמות אלה חבקו פחות מ 3,000,000 acre (12,000 קילומטרים רבועים) בלב הטריטוריה האינדיאנית.

ב-2 במרץ 1889, הקונגרס העביר תיקון לחוק ההקצאות האינדיאני משנת 1871, שקבע הקמת יישובים באדמות הבלתי מוקצות, כטריטוריית אוקלהומה. הנשיא בנג'מין הריסון הודיע כי אדמות אוקלהומה ייפתחו ב-22 באפריל באמצעות התיישבות בשטחים. [5]

ה-Land Run והמקדימים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה-Land Run של 1889, ההתיישבות הקרקעית הראשונה בהיסטוריה של הטריטוריה, פתחה את טריטוריית אוקלהומה להתיישבות ב-22 באפריל 1889. למעלה מ-50,000 איש נכנסו לאדמות ביום הראשון, ביניהם אלפי בני חורין וצאצאי עבדים. גם קאוץ' והבומרס שלו, המונים כעת כ-14,000 איש, נכנסו למירוץ. אלה שנכנסו לאוקלהומה לפני ההתחלה הרשמית של המירוץ נקראו המקדימים. [6] המונח התייחס ל"סעיף מוקדם יותר" בחוק ההקצאות האינדיאני משנת 1889, הקובע שמי שיפר את ההתחלה הרשמית תדחה תביעתו על הקרקע. [7]

כשהריצה החלה בצהריים, גברים רכובים על אלפי סוסים, עגלות, כרכרות, מרכבות וכלי רכב מיהרו לעבר אוקלהומה. שומרי החוק נלחמו עם המקדימים בכמה מקרים. חלוץ משפטי ירה ופצע את ויליאם קאוץ', אחד המקדימים. הוא מת ב-21 באפריל 1890 כתוצאה מפצעיו.

כשהמרוץ הסתיים, חלוצים מאוכזבים רבים נאלצו לעזוב את האזור ללא כל תביעה. מתוך 14,000 הבומרים, רק 1,000 הגישו תביעות. ערי אוהלים צמחו בן לילה באוקלהומה סיטי, קינגפישר, אל רינו, נורמן, גאת'רי וסטילווטר, שהיו הראשונים מההתנחלויות הגדולות. תביעות רבות נגרמו בגלל שיותר מאדם אחד תבע חלקת אדמה מסוימת. לעתים קרובות זה היה כרוך בניסיון לקבוע מי מהצדדים הוא תובע משפטי. חלק מהמקרים אף הגיעו עד לבית המשפט העליון של ארצות הברית. [8]

תקופה טריטוריאלית מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריטוריית אוקלהומה הכילה 26 מחוזות בתוספת אומת האוסאז'. הטריטוריה האינדיאנית כללה 26 מחוזות בתוספת אומת הסמינול.

עד סוף היום ב-22 באפריל 1889, היו די והותר מתיישבים באדמות הבלתי מוקצות כדי לדרוש הקמת ממשלה טריטוריאלית. עם זאת, החקיקה הקצרה שקבעה את פתיחת האדמה לא הזמינה שום צורת ממשל באוקלהומה. לא הוקמו משטרה או בתי משפט מקומיים; כוחות צבא פדרליים סיפקו אכיפת חוק, ובית המשפט המחוזי של ארצות הברית למחוז המערבי של ארקנסו תחת השופט הפדרלי אייזק פרקר היה הצורה היחידה של תחומי שיפוט פליליים ואזרחיים. למרות זאת, האזור היה בדרך כלל שליו. רוב סכסוכי הקרקעות הוסדרו ללא שפיכות דמים, אם כי לכמה מהם נדרשו שנים כדי לפתור אותם. במשך יותר משנה היו תושבי טריטוריית אוקלהומה אוטונומים למחצה. [9]

ב-2 במאי 1890, הקונגרס העביר את החוק המקורי של אוקלהומה, שארגן את המחצית המערבית של הטריטוריה האינדיאנית לטריטוריית אוקלהומה. [9] החצי המזרחי נותר תחת שלטון אינדיאני, בעיקר זה של חמשת השבטים המתורבתים, כטריטוריה אינדיאנית. הקונגרס כלל בטריטוריית אוקלהומה את רצועת המדינה הידועה בשם "ארץ הפקר", ששטחה 3,681,000 acre (14,900 קילומטרים רבועים), שהפך למחוז ביבר. בספטמבר 1890, 1,282,434 acre (5,189.83 קילומטרים רבועים) של שמורות סאק ופוקס, איווה ופוטוואטומי בחלק המזרחי של טריטוריית אוקלהומה נפתחו להתיישבות. באביב שלאחר מכן, 4,397,771 acre (17,797.15 קילומטרים רבועים) של אדמות שאיין ואראפהו במרכז הטריטוריה נפתחו. ב-16 בספטמבר 1893, שטחי הצ'רוקי נפתח להתיישבות, והוסיף 6,014,239 acre (24,338.76 קילומטרים רבועים) של אדמה. בשנת 1895, שמורת קיקאפו של 206,662 acre (836.33 קילומטרים רבועים) יושבה, ובשנה שלאחר מכן מחוז גריר, שנחשב לחלק מטקסס, ניתן לטריטוריה על פי החלטה של בית המשפט העליון של ארצות הברית. ההתפתחויות הללו, עם שמורות קיווה, קומנאצ'י ואפאצ'י וויצ'יטה זה עתה נפתחו, העניקו לטריטוריית אוקלהומה אזור מיושב של 24,000,000 acre (97,000 קילומטרים רבועים), 1,725,646 acre (6,983.44 קילומטרים רבועים) מתוכם עדיין נכלל בשמורות אינדיאנים. [10]

הדרך למדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם העברת החוק המקורי של 1890, טריטוריית אוקלהומה הייתה קיימת מ-1890 עד 1907. במהלך אותה תקופה, שבעה מושלים ושני מושלים בפועל ניהלו את השטח. במהלך 17 שנות קיומו, התרחשו מעט מאוד הערות בגלל הרעיון ההולך וגדל של מדינה, שמקורו בטריטוריה האינדיאנית. רוב המושלים נשארו בתפקידם רק כמה חודשים; המוסדות שנוסדו בתקופה זו היו אוניברסיטת אוקלהומה, בית הספר הטריטוריאלי לנורמלי (אוניברסיטת מרכז אוקלהומה), ובית הספר החקלאי והמכני של אוקלהומה (אוניברסיטת המדינה אוקלהומה).

נציגים של חמשת השבטים המתורבתים נפגשו בשנת 1902 כדי לעבוד על הבטחת מדינה עבור הטריטוריה האינדיאנית וקיימו כינוס באופאולה. הנציגים נפגשו שוב ב-1903 כדי לארגן כינוס חוקתי. הוועידה החוקתית של סקויה התכנסה במוסקוגי ב-21 באוגוסט 1905. גנרל פליזנט פורטר, המפקד הראשי של אומת קריק, נבחר לנשיא הוועידה. הנציגים הנבחרים החליטו שהקצינים המבצעים של חמשת השבטים המתורבתים ימונו כסגני נשיאים: ויליאם סי רוג'רס, ראש ראשי של הצ'רוקי; ויליאם ה. מארי, מונה על ידי מושל צ'יקסו, דאגלס ה. ג'ונסטון, לייצג את הצ'יקסו; הצ'יף גרין מק'קורטן מהצ'וקטאו; צ'יף ג'ון בראון מהסמינול; וצ'ארלס נ. הסקל, שמונה על ידי פורטר לייצג את הקריק.

הוועידה ניסחה חוקה, הכינה תוכנית ארגון לממשלה, הרכיבה מפה המציגה את המחוזות שיוקמו ובחרה צירים שילכו לקונגרס של ארצות הברית לעתור להקמת מדינה. הצעות הוועידה הוצגו במשאל עם בטריטוריה האינדיאנית, שבו הן קיבלו תמיכה גורפת. המשלחת זכתה לקבלת פנים צוננת בוושינגטון. פוליטיקאים מזרחיים, שחששו לקבלה של שתי מדינות מערביות נוספות, [11] הפעילו לחץ על הנשיא תאודור רוזוולט. רוזוולט המליץ להעניק לטריטוריות האינדיאנית ואוקלהומה מעמד של מדינה משותפת, מה שהוביל לכך שהקונגרס העביר את חוק הסמכות של אוקלהומה כדי לאפשר זאת עם כתיבת חוקה ואשרור שלה. [12]

העבודה הקשה של ועידת החוקה של מדינת סקויה לא אבדה לחלוטין. כאשר נציגים מהטריטוריה האינדיאנית הצטרפו לוועידה החוקתית של מדינת אוקלהומה בגות'רי בשנה הבאה, הם הביאו איתם את הניסיון החוקתי שלהם. חוקת סקויה שימשה במידה רבה בסיס לחוקה של מדינת אוקלהומה, שנוצרה עם מיזוג שתי השטחים ב-1907.

המושל הטריטוריאלי פרנק פראנץ פיקח על המעבר מטריטוריה למדינה. הוא נבחר כמועמד הרפובליקני לכהן כמושל הראשון של המדינה. הוא התמודד מול הדמוקרטי צ'ארלס נ. הסקל בבחירות ב-17 בספטמבר 1907. באותן בחירות הוצעה חוקת אוקלהומה. החוקה התקבלה והסקל נבחר למושל. לאחר שתושבי אוקלהומה אימצו את חוקת ארצות הברית ב-16 בנובמבר 1907, טריטוריית אוקלהומה והטריטוריה האינדיאנית פורקו רשמית, ומדינת אוקלהומה התקבלה לאיחוד כמדינה ה-46.

ממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם העברת החוק המקורי של אוקלהומה בשנת 1890, השלטון הטריטוריאלי נוצר. לממשלה הטריטוריאלית לא הייתה חוקה, למעט חלקים מהחוק המקורי שיצר אותו, ששימשו כמסמך שלטוני למחצה. החוק המקורי סיפק ארגון שלם של הטריטוריה, הגדיר את תפקידי הממשל הטריטוריאלי, הטיל מגבלות על מעשי האסיפה המחוקקת, כמו גם על פעולות הקצינים הטריטוריאליים. היא גם קבעה את העיירה גאת'רי כבירה הטריטוריאלית. [9]

הקונגרס דאג ליצירת רשות מחוקקת שנבחרה על ידי העם, אך הרשות המבצעת והמשפטית של הטריטוריה נבחרו ומינו על ידי נשיא ארצות הברית, בעצה ובהסכמת הסנאט של ארצות הברית. הממונים כללו מושל, מזכיר, שלושה שופטים פדרליים ומרשל. הנשיא בנג'מין הריסון מינה את ג'ורג' וושינגטון סטיל, רפובליקני מאינדיאנה, כמושל הטריטוריאלי הראשון. [9]

רשות מחוקקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוק המקורי קרא להקמת אסיפה מחוקקת טריטוריאלית דו-ביתית המורכבת ממועצה טריטוריאלית, הבית העליון של האספה, ובית הנבחרים הטריטוריאלי, הבית התחתון של האספה. [9] האסיפה יכלה ליצור רק חוקים התואמים את חוקת ארצות הברית ואת החוק המקורי, אך לא דרשה את הסכמת הקונגרס כדי להיכנס לתוקף. היה להם אותו כוח של חוק, וכך גם חוק שהתקבל על ידי ממשלת מדינה רגילה. חוקים שנחקקו על ידי האסיפה יכולים להיות מושעים על ידי נשיא ארצות הברית או לבטלם, בחלקם או בשלמותם, על ידי חוק של הקונגרס.

כאשר סטיל נכנס לתפקיד, הוא הוציא צו ביצוע ב-8 ביולי 1890, הקורא לבחירות הראשונות לאסיפה. הבחירות נקבעו ל-5 באוגוסט 1890. [9] האספה הייתה אמורה להתכנס ב-12 באוגוסט, אך בשל מותם של שני חברים נבחרים, נקראו בחירות מיוחדות, וכינוס בית המחוקקים נדחה ל-27 באוגוסט 1890. [9]

האסיפה הטריטוריאלית התכנסה למפגשים של 120 יום בגאת'רי. [1] מושב החקיקה הראשון חולק באופן צר בין חברי המפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית, כאשר לרפובליקנים יש יתרון קל בנציגים. עם זאת, הדמוקרטים התחברו עם צירים מהמפלגה הפופוליסטית ובכך שלטו בשני הבתים. נציגים פופוליסטים נבחרו לראשות בשניהם. המחוקקים בילו את רוב המושב בוויכוחים על מיקומם של הבירה, האוניברסיטה הממלכתית, המכללה הממלכתית למורים ובית הספר החקלאי. רק לקראת סוף המושב הם החלו להתייחס לנושאים אחרים הנחוצים להקמת הטריטוריה ותחזוקתו. סטיל כל כך נגעל מהקיפאון הפוליטי שהוא התפטר מתפקידו וחזר לאינדיאנה. [9] בית המחוקקים הטריטוריאלי של אוקלהומה התכנס בפעם האחרונה ב-1905. [13]

הרשות המבצעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

למושל הטריטוריאלי הוקנתה הסמכות המבצעת של הטריטוריה, היה אחראי לוודא שחוקיו יבוצעו נאמנה, ושימש כסמל הממשל הפדרלי בטריטוריה. המושל היה בעצמו המפקד העליון של המיליציה הטריטוריאלית והחיילים הפדרליים בטריטוריה וכן מפקח לענייני האינדיאנים באופן עצמאי. המושל היה בעל הסמכות להעניק חנינה על עבירות נגד חוקי הטריטוריה. הוא יוכל להעניק דחייה בגין עבירות נגד חוקי ארצות הברית עד שהנשיא יקבל את החלטתו בעניין. כמו כן הייתה מחובתו של המושל להתוות את גבולות המחוזות, למנות את מושבי המחוז ולמנות קציני שטחים ומחוזות בהסכמת המועצה הטריטוריאלית.

חוקים שהעבירה האספה הטריטוריאלית היו צריכים להיות מוצגים בפני המושל לאישורו. אם לא יאשר, יטיל וטו ויחזירו לאסיפה לעיון מחדש. ניתן לבטל את הווטו של המושל רק בהצבעה של שני שלישים מהאסיפה הטריטוריאלית. למושל הייתה גם הזכות לכנס את האסיפה למושב מיוחד.

המזכיר הטריטוריאלי שימש כעוזרו הראשי של המושל, ובמקרה שהתפנה תפקיד המושל ישמש המזכיר כמושל בפועל עד שהנשיא ימנה אחד חדש. המזכיר היה אחראי על רישום ושימור החוקים וההליכים של האסיפה ועל מעשיו והליכיו של המושל. עותק של אותו יוגש מדי חצי שנה לנשיא, לנשיא הסנאט של ארצות הברית וליושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית לבדיקתם.

עורך דין טריטוריאלי היה אחראי לתת ייעוץ משפטי למושל ולאסיפה, שימש כפקיד אכיפת החוק הראשי של הטריטוריה, וייצג את טריטוריית אוקלהומה וארצות הברית בתיקי משפט. המרשל הטריטוריאלי היה אחראי על הגנה על מערכת בתי המשפט ועל ביצוע תהליכים שניתנו מבתי המשפט הטריטוריאליים.

הרשות השופטת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות השופטת של הטריטוריה כללה בית משפט עליון טריטוריאלי המורכב משלושה שופטים, שופט עליון ושני שופטים עמיתים. שופטים שותפים נוספים נוספו מאוחר יותר ככל שנוצרו מחוזות נוספים בשטח. לרשות השופטת ניתנה סמכות שיפוט רחבה. הוא פעל כבית משפט פדרלי של ארצות הברית, אך סמכות השיפוט שלו התרחבה למשפט של תיקים, הן אזרחיים והן פליליים, המתעוררים במסגרת הקוד שנחקק על ידי האסיפה הטריטוריאלית. בית המשפט יכול לשבת חצי מהיום כבית משפט פדרלי והחצי השני כבית משפט טריטוריאלי. זה גם ישמש כבית משפט עליון וידון בתיקים שעליהם הוגש ערעור מבתי המשפט הנמוכים בטריטוריה. [1]

הנשיא בנג'מין הריסון מינה את אדוארד ב' גרין מאילינוי לשופט העליון הראשון ואת ג'ון ג'י קלארק מוויסקונסין ואת אברהם ג'יי סי ממיזורי כשופטים השותפים הראשונים. [14]

טריטוריית אוקלהומה חולקה לשבעה מחוזות שיפוט בשנת 1902, באופן הבא: [14]

  • ראשון – מחוזות לוגן, לינקולן ופיין
  • שני – מחוזות קנדה, קינגפישר, קליבלנד, וואשיטה וקסטר
  • שלישי – מחוזות אוקלהומה ופוטוואטומי
  • רביעי – מחוזות נובל, קיי ופוני
  • חמישי – מחוזות גארפילד, גרנט, בליין ורוג'ר מילס
  • שישי – מחוזות וודס, וודוורד, בונה, דיי ודיואי
  • שביעי – מחוזות קאדו, קומנצ'י, קיווה וגריר

צ'ארלס בראון מקנזס מונה לתובע הכללי הראשון והוראס ספיד מגאת'רי (לשעבר מאינדיאנה) מונה לתובע הראשון של ארצות הברית באוקלהומה. [14]

נציגות פדרלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטריטוריה הייתה רשאית לבחור ציר אחד לבית הנבחרים של ארצות הברית לכהונה של שנתיים. למרות שלא יכול היה להצביע בבית הנבחרים, הנציג הורשה להצביע בוועד בית שבו הנציג היה חבר. הנציג הטריטוריאלי הראשון היה דייוויד א. הארווי. [15]

ארבעה נציגים ייצגו את טריטוריית אוקלהומה כנציגים ללא הצבעה בבית הנבחרים של ארצות הברית.

מחוזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה של הטריטוריה האינדיאנית וטריטוריית אוקלהומה בשנת 1894, המציגה חלוקות משנה פוליטיות שהתקיימו אז. שתי הטריטוריות חדלו להתקיים ב-16 בנובמבר 1907, כאשר מדינת אוקלהומה הוקמה.

מחוזות מקוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר טריטוריית אוקלהומה הוקמה בשנת 1890, שבעה מחוזות הוגדרו וסומנו באופן מספרי. לאחר מכן, כאשר נפתחו אדמות נוספות להתיישבות, סומנו מחוזות חדשים באותיות האלף-בית. מאוחר יותר, בהצבעת התושבים, קיבלו אלה שמות מחוז קבועים. שבעת המחוזות הראשונים הממוספרים מאוחר יותר נקראו כך: לוגאן, קליבלנד, אוקלהומה, קנדי, קינגפישר, פיין וביבר. [16]

שר הפנים הגדיר את הגבולות והקצה את שמות שלושת המחוזות שיוגדרו ואת שמותיהם הוקצו בהכרזה ביצועית כאשר שמורות קיווה-קומאנצ'י וויצ'יטה-קאדו נפתחו להתיישבות ב-1901. [16]

מחוז גריר, שנוצר על ידי בית המחוקקים של טקסס ב-8 בפברואר 1860, ונקרא על שמו של ג'ון אלכסנדר גריר, סגן מושל טקסס, היה אזור שנתבע על ידי טקסס וארצות הברית כאחד. המחלוקת נבעה ממפה שהוגשה עם הסכם אדמס-אוניס משנת 1819. האמנה קבעה כי הגבול בין התביעות הצרפתיות בצפון לבין התביעות הספרדיות בדרום ארצות הברית היה ריו רוקסו דה נאצ'יטוצ'ס (הנהר האדום) עד שהגיע לקו האורך ה-100 במערב, כפי שצוין על המפה של ג'ון מליש שפורסמה ב- 1818. עם זאת, החלקים העליונים של הנהר האדום לא נסקרו, כנדרש בסעיף הרביעי של האמנה, עד 1852. הבעיה הייתה שהמרידיאן ה-100 במפת מליש היה בערך 90 מיל (140 קילומטרים) מזרחית למרידיאן ה-100 האמיתי והנהר האדום התפצל כ-50 מיל (80 קילומטרים) מזרחית לקו האורך ה-100. צוות סקר אחר גילה את שגיאת המיפוי ב-1857 והראה שהמזלג הדרומי הוא הנהר האדום שצריך להיות הגבול הנכון שתואר על ידי הסכם אדמס-אוניס. טקסס דחתה את הקביעה הזו ותבעה את האדמה מדרום ל-North Fork. ארצות הברית תבעה את האדמה מצפון ל-South Fork. [17]

טקסס המשיכה לתבוע ריבונות על מחוז גריר במהלך מלחמת האזרחים ולאחריה. היא פתחה את האדמה לותיקי מהפכת טקסס וצבא הקונפדרציה והשכירה קרקעות לחוואים. בשנת 1884, הנשיא צ'סטר א. ארתור לקח תפקיד פעיל יותר בחיפוש אחר פתרון המחלוקת. [18] עם זאת, הניסיון לא הצליח לפתור דבר. בינתיים, תושבי האזור ארגנו רשמית את מחוז גריר כישות של טקסס בשנת 1886, וקבעו את מנגום כמושב המחוז. בשנת 1890, הקונגרס העביר את חוק אוקלהומה המקורי, שחייב את התובע הכללי של ארצות הברית לפתור את בעיית הגבול על ידי הגשת תביעה נגד טקסס. [17]

הסכסוך הועבר ישירות לבית המשפט העליון, שכן לא הייתה סמכות של בית משפט קמא. חוות דעתו של בית המשפט, בארצות הברית נגד מדינת טקסס (1896), שהוצא ב-16 במרץ 1892, קבע כי הקרקע של כ-1.5 מיליון דונם (6,070 קמ"ר /2,345 מייל רבועים) משתייכת לארצות הברית. [19] בעקבות פסיקה זו, ב-4 במאי 1896, הקרקע הוקצתה רשמית על ידי הקונגרס לטריטוריית אוקלהומה. חוק הייסוד של מחוז גריר, שהתקבל מיד לאחר מכן, העניק למתיישבי טקסס את 160 הדונם (647,000 מ"ר) בהם חיו ואפשרות לרכוש 160 דונם נוספים (647,000 מ"ר) תמורת $1.00 לדונם ($247 לקמ"ר). [20]

כאשר אוקלהומה הפכה למדינה ה-46 בארצות הברית ב-16 בנובמבר 1907, "מחוז גריר" הישן חולק למחוזות גריר, ג'קסון וחלק מבקהאם. מנגום נותרה מושב המחוז של מחוז גריר שהוגדר מחדש. מחוז הרמון נוצר ב-22 במאי 1909, בהצבעה של אנשים מחלק ממחוז גריר, אוקלהומה. מנגום נותרה מושב המחוז של מחוז גריר שהוגדר מחדש. [17]

במפקד האוכלוסין של ארצות הברית של 1900, 23 מחוזות בטריטוריית אוקלהומה ו-6 שמורות אינדיאנים דיווחו על ספירות האוכלוסייה הבאות (לאחר שרק 8 מחוזות ו-13 שמורות אינדיאנים דיווחו על הספירות הבאות במפקד ארצות הברית של 1890):

1900
דרגה
מחוז 1890
תושבים
1900
תושבים
1 וודס 34,975
2 לינקולן 27,007
3 לוגאן 12,770 26,563
4 פוטאווטומי 26,412
5 אוקלהומה 11,742 25,915
6 קיי 22,530
7 גארפילד 22,076
8 פיין 7,215 20,909
9 קינגפישר 8,332 18,501
10 גריר 5,338 17,922
11 גרנט 17,273
12 קליבלנד 6,605 16,388
13 קנדיאן 7,158 15,981
14 וושיטה 15,001
15 פוני 12,366
16 קאסטר 12,264
17 נובל 11,798
18 בליין 10,658
19 דיואי 8,819
20 וודוורד 7,469
21 רוג'ר מילס 6,190
22 ביבר 2,674 3,051
23 דיי 2,173
שמורה אינדיאנית 16,641 16,090
טריטוריית אוקלהומה 78,475 398,331

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טריטוריית אוקלהומה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Everett, Dianna. "1890 Organic Act," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  2. ^ 1 2 Hoig, Stan. "Boomer Movement," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  3. ^ 1 2 "Captain David L. Payne," (אורכב 19.05.2017 בארכיון Wayback Machine) Chronicles of Oklahoma, Vol. 14 No. 3: December 1935. Accessed March 1, 2015.
  4. ^ Lovegrove, Michael W. "Payne, David Lewis (1836–1884)," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  5. ^ Hoig, Stan. "Land Run of 1889". The Encyclopedia of Oklahoma History and Culture. נבדק ב-21 במרץ 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Internet Archive, Way Back Machine."Retrieved May 10, 2013
  7. ^ Blachowiak, Mary Ann. "Sooner," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Retrieved March 1, 2015.
  8. ^ Hoig, Stan. "Land Run of 1889," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  9. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 Brown, Kenny L. "Oklahoma Territory," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  10. ^ "Indian Advocate. Vol. 14, No, 1. January 1924. Retrieved June 2, 2013". אורכב מ-המקור ב-21 בדצמבר 2012. נבדק ב-2 ביוני 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Baird, W. David (2008). Oklahoma, A History. Danney Goble. Norman: University of Oklahoma Press. p. 171. ISBN 978-0-8061-8293-3. OCLC 886540085.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: date and year (link)
  12. ^ Dianna Everett. "Enabling Act, 1906". The Encyclopedia of Oklahoma History and Culture. Oklahoma Historical Society. נבדק ב-20 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Darcy, R., "The Oklahoma Territorial Legislature: 1890-1905." (accessed September 30, 2013)
  14. ^ 1 2 3 Doyle, T. H. Chronicles of Oklahoma. Vol. 13, No. 2. June 1935."The Supreme Court of the Territory of Oklahoma." Retrieved June 3, 2013. (אורכב 30.06.2007 בארכיון Wayback Machine)
  15. ^ Wilson, Linda D. "Statehood Movement," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  16. ^ 1 2 Chronicles of Oklahoma. "Origin of County Names in Oklahoma." v. 2, N, 1. March 1924. Retrieved May 26, 2013."Chronicles of Oklahoma". אורכב מ-המקור ב-18 בפברואר 2009. נבדק ב-7 ביולי 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ 1 2 3 Heisch, John D. "Old Greer County," Encyclopedia of Oklahoma History and Culture, 2009. Accessed March 1, 2015.
  18. ^ Peters, Gerhard; Woolley, John T. "Chester A. Arthur: "Proclamation 259 - Prohibition of Non-Indian Settlement of Oklahoma Lands in the Indian Territory," July 1, 1884". The American Presidency Project. University of California - Santa Barbara. נבדק ב-17 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Justicia.com US Supreme Court Center. United States v. Texas, 143 U.S. 621 (1892). Retrieved May 30, 2013.
  20. ^ Estill-Harbour, Emma. Chronicles of Oklahoma. Vol. 12, No. 2. June 1934. Greer County." Retrieved June 3, 2013.