להתחיל מחדש (מקלט לבעלי חיים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להתחיל מחדש
פעילות מקלט לבעלי חיים
התאגדות עמותה
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים שרון כהן
מנכ"ל שרון כהן
תקופת הפעילות 2017–הווה (כ־7 שנים)
www.startingover.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להתחיל מחדש - מקלט שיקומי לבעלי חיים היא חווה שמשמשת מקלט לבעלי חיים, שחולצו מהזנחה ומהתעללות. החווה פועלת כעמותה ללא מטרות רווח למען רווחת בעלי חיים. היא הוקמה על ידי שרון כהן בשנת 2017, ושוכנת במושב חרות. בחווה שוכנים מעל אלף בעלי חיים, מתוכם כ-600 חמורים, כ-60 סוסים, וכן פרות, עזים, כבשים, בעלי כנף, חתולים וכלבים.

בישראל חמורים הם נטולי הגנה משום שאינם חיות מחמד, אינם חיות משק ואינם חיות בר מוגנות. בנוסף לכך, בסין קיים ביקוש לעורותיהם לצורך ייצור תכשיר מסורתי. לשם כך חמורים נשלחים מישראל דרך רצועת עזה למצרים, שם יפשטו את עורם וימכרו לסין. לדברי סוחרים, מספר החמורים בישראל הידלדל והגיע למאות בודדות. החווה שמה לה למטרה להעביר את כל אוכלוסיית החמורים בישראל למקלטים באירופה, ובשנת 2022 הטיסה 200 חמורים למקלט בצרפת[1]. העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל והרשויות המקומיות, ובשטחה מרכז חינוכי.

האתון "הדס" הייתה במשאית עם קבוצת חמורים בדרך לעזה, שנפדו על ידי העמותה. היא המליטה בחווה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהן טיפלה בכלבים וחתולים בחצר ביתה ברמת השרון. בחורף 2017 נקראה לעזרה לעׅירׇה קטנה שהייתה קשורה בסופת גשם באתר בנייה, לבדה וללא אוכל. היא הביאה אותה לחצר ביתה, וזו הייתה לאתון הראשונה בחמורי "להתחיל מחדש"[2]. עם התגברות זרם הפניות על חמורים וסוסים במצוקה, החצר לא הספיקה, וכהן הקימה מקלט במושב גאולי תימן בעזרת "קרן יעל גולדשטיין" שציוותה את כספה לעמותה[3]. כשמספר בעלי החיים עלה, וגם מקלט זה היה צר מלהכיל אותם, הם הועברו למקלט גדול שכהן הקימה במושב חרות.

תפעול[עריכת קוד מקור | עריכה]

שעת ארוחה של חלק מהחמורים

החווה שוכנת על שטחים שכורים בשטח כולל של 38 דונם. מתחם החמורים מחולק לגדרות לפי מצבם וצרכיהם. גדרת "בית אבות" מיועדת לחמורים זקנים וחלשים, "בית יולדות" לאתונות בהריון מתקדם ולעיירים שנולדו להן. בחווה עצמה אין ריבוי של בעלי חיים, אך הרבה מהאתונות שמחולצות מגיעות בהריון. גדרה נוספת מיועדת לאימהות ועיירים קצת יותר גדולים ועיירים יתומים. לחמורים המשוקמים שהבריאו יש שלוש גדרות גדולות. אחת משלוש הגדרות היא "הרווקיה" ובה נמצאים זכרים שעוקרו בגיל יחסית מאוחר, הם מציקים לנקבות ואי אפשר לשכן אותם יחד. לסוסים שהשתקמו יש שני מתחמים, ובנוסף מתחם לסוסים עיוורים או נכים. כמו כן יש מתחמים לפרות ועגלים, לכבשים ועיזים, ומבנה לחתולים שהוא גם פנסיון בתשלום. בחווה עובדים 12 אנשי צוות בשכר, מהם ארבעה בצוות הרפואי[4]. בנוסף להם עשרות מתנדבים בניקיון, האכלה, תחזוקה, הובלה, ומשימות אחרות[1]. מתנדבים מהמגזר הערבי עוסקים במיוחד בחילוץ והובלה של חמורים וסוסים.

מימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לסוף 2022 עלות התפעול של החווה היא כ-400 אלף ש"ח לחודש[דרוש מקור]. המימון מגיע מתרומות של אנשים פרטיים. העמותה נתמכת בידי המשרד להגנת הסביבה בתמיכה שעמדה בשנת 2021 על 155 אלף ש"ח.

הוצאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למעלה ממחצית מהוצאות החוה הן על מזון בעלי החיים. ההוצאות לתשלום לבית החולים הן של עשרות אלפי שקלים בחודש. משרד החקלאות והמשטרה מעבירים לחווה בעלי חיים פצועים או נטושים, אך אינם מתקצבים אותה.

החיות בחווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חמוריקו", חמור בן כ-35 שהגיע לחווה כשאינו מסוגל לעמוד על רגליו, נושא על אפו צלקות כתוצאה מפציעה של שלשלאות.[5]

חמורים מהווים את רוב האוכלוסייה בחווה, נכון לדצמבר 2022, לאחר מבצע הטסה של 201 חמורים לצרפת, יש בחווה כ-600 חמורים[6]. זרם החמורים הזקוקים למקלט הוא מתמיד, והרבה מהאתונות מגיעות למקלט בהריון ומגדילות עוד יותר את אוכלוסיית החמורים. רוב החמורים מגיעים מהמגזר הערבי והבדואי שם הם משמשים לסחיבת עגלות. קריאות לעזרה מגיעות מאזרחים יהודים וערבים, משוטרים ומחיילים שנתקלו בחמור או סוס במצוקה ונשארים לשמור עליהם עד שיגיע קרון החילוץ. לעיתים פקחי המחלקה הווטרינרית של ירושלים מפקיעים חמור במצוקה מבעליו, והמחלקה מובילה אותו בעצמה בקרון אל החווה[7].

רוב החמורים מגיעים במצב של רזון קיצוני, עם פציעות ונכויות, צלקות ופצעים פתוחים על החוטם מהשלשלאות שבהם רותמים אותם לעגלות, ופצעים נרחבים על הרגליים האחוריות, שנגרמים גם הם מהריתמה. פגיעות שכיחות נוספות הן נמק בכפות הרגליים בגלל מנהג לקשור אותם בקרסוליים על מנת שלא יברחו. במקרים כאלה אין ברירה אלא לקטוע את כף הרגל. בעלי חיים עם שברים או פציעות קשות במיוחד, או כאלה שזקוקים לניתוח מטופלים בתשלום בבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן.

בנוסף לפגיעות הגופניות החמורים מגיעים במצב נפשי ירוד, מפוחדים וחרדים ממגע אנושי, והשיקום הנפשי אורך זמן רב. חמורים יוצרים חברוּיוֹת לכל החיים ובמקלט מקפידים לא להפריד ביניהם, ומשום כך חמורים חברים עוברים יחד לעדר אחר או למקלט אחר.

המסחר בעורות חמורים, והטסת חמורים לצרפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמורי "להתחיל מחדש" בתוך קרוניות לאחר נחיתתם בנמל התעופה בלייז' שבבלגיה. [8]

בשנים האחרונות התפשט מסחר בחמורים לצורך ייצור תכשיר סיני שנקרא אג'יאו ומופק מהעור שלהם. המחיר הגבוה של העורות מתמרץ סוחרים ישראלים ופלסטינים לסחור בהם. החמורים עוברים מישראל לרצועת עזה, משם למצרים, שם הורגים אותם ומוכרים את עורותיהם לסוחרים סינים. הדבר נודע לראשונה בישראל בשלהי 2021, כשגבר עזתי התקשר לווטסאפ של המקלט, אותו חשב בטעות ליצואן חמורים, ובצעקות "חראם" (אסור), תיאר את הנעשה. ארגון בינלאומי בשיתוף פעולה עם עמותה ישראלית הוציא חוקרים פרטיים שחקרו את נושא העברת הסוסים והחמורים מישראל לרצועת עזה במשך חודשים[9][10]. משרד החקלאות ניסה לעצור משאית כזאת במעבר כרם שלום, ללא הצלחה משום שאין חוק שאוסר זאת[11].

המקלט מנסה לעצור משלוחים אלה ולפדות את החמורים בכסף, בשנת 2022 פדה המקלט כ-400 "חמורי עזה"[12].

סוחרים דיווחו שבעקבות המשלוחים לרצועת עזה נותרו בגבולות ישראל רק כמה מאות חמורים, ולנוכח זאת החווה שמה לה למטרה למגר כליל את השימוש בחמורים לעבודה ואת המסחר בהם. מאחר שהיא מתקשה להתמודד עם זרם החמורים, הוחלט לשלוח חמורים למקלטים בחו"ל. מקלט "לה טאנייר" (La Tanière) שבצרפת[13], נרתם לעזרה והציע לקבל 200 חמורים מישראל. המקלט הקצה לחמורים בין 400 ל-500 דונם של שטחים ירוקים, לעומת 38 דונם של חוות "להתחיל מחדש", המחולקים בין כל בעלי החיים. מבצע ההטסה הגדול והיחיד מסוגו בעולם[דרוש מקור], נערך בין יוני לאוקטובר 2022, בארבע הטסות במטוסי תובלה חכורים, 50 חמורים בכל טיסה, בתוך קרוניות מרווחות, כשבעה חמורים בכל קרונית.[14][8]

ההטסות שנפסקו לתקופת החורף התחילו מחדש ב-29 באפריל 2023, ובתוך שנה מתחילת המבצע הוטסו 310 חמורים[15]. במקביל כ-400 חמורים נוספים חולצו ושוכנו בחווה.

סוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרון כהן מרימה בעזרת מלגזה את הסוס "אסיל", שבמשך חודשיים לא יכול היה לקום על רגליו[16]
הסוס "אסיל" במתחם הסוסים המשוקמים.

בחווה כ-60 סוסים. כמו החמורים, גם הסוסים מגיעים לחווה אחרי שנוצלו ונזנחו למות, ומישהו ראה אותם. למשל סוסה שהרביעו אותה שוב ושוב עד שנגרם לה קרע בוגינה ולא היה בה חפץ יותר[17]. בחווה יש מספר סוסים עיוורים מנוקדים מגזע אפלוסה. סוסים אלה מתעוורים בסביבות גיל 15 בגלל פגם גנטי (סוס יכול לחיות מעל 30 שנה). בכל זאת יש המרביעים אותם והם נמכרים בגלל יופיים, ולאחר שהם מתעוורים הם לעיתים ננטשים. לסוסים יש שלושה מתחמים, שניים מהם לעדרים שהשתקמו ואחד לסוסים עיוורים או נכים.

בעלי חיים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כ-200 חתולים במבנה החתוליה, שבו מתחם מיוחד לחתולים נכים או עיוורים.
  • מתחם לשלוש פרות ופר מתעשיית המזון מהחי, שכל אחד מהם ניצל בדרך אחרת. הפר סנואו נפל ממשאית כשהיה עגל יילוד וחיילים אספו אותו[18].
  • מתחם עם כעשרים כבשים ועיזים, חלק מהם הובאו על ידי השירות הווטרינרי של ירושלים[19].
  • חצר לשתי חזירות ננסיות[20].

מרכז חירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשטח החווה שוכן "מרכז חירות ללימודי חדשנות וקיימות" על שם אגם לוי, בת המושב שנספתה באסון נחל צפית. המרכז הוקם ומנוהל על ידי אורלי וילנאי וניצן מייזליס[21]. מטרת המרכז היא ללמד לחמלה כלפי בעלי חיים דרך היכרות ועבודה למענם, מתוך אמונה שילד שמתאכזר לבעלי חיים יהיה מבוגר שמתאכזר לבני אדם. המרכז נמצא בתכני גפ״ן של משרד החינוך המומלצים לבתי הספר[22], ומשרת מסגרות חינוכיות שונות, ביניהן בתי ספר מהמגזר הבדואי, מיישובים ערביים ויהודיים, ומסגרות לנוער בסיכון.

המרכז מעביר הרצאות ואחראי על הסיורים בחווה וארגון קבוצות מתנדבים.

מבחר תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא להתחיל מחדש בוויקישיתוף

כתבות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 פוסט של שרון כהן על מצבם של החמורים ועל מבצע ההטסה לצרפת, 26 במאי 2022
  2. ^ רקפת פרא, ‏"אני נרקומנית של מיגור סבל של בעלי חיים", באתר ‏מאקו‏, 10 באפריל 2018
  3. ^ העברת השלט לזכרה של יעל גולדשטיין לאתר החדש במושב חרות
  4. ^ הצוות הרפואי מטפל ברגליים פצועות, ומלביש לחמורים "מכנסיים" כנגד הזבובים
  5. ^ חמוריקו מגיע לחווה
  6. ^ דוח לאחר משלוח החמורים האחרון לצרפת לשנת 2022
  7. ^ חמורים שהופקעו על ידי השרות הוטרינרי בירושלים מגיעים לחווה
  8. ^ 1 2 ממשאית סוחרי החמורים למקלט לה טנייר בצרפת
  9. ^ עומרי חיים, משלוחי החמורים לעזה – וההתעללות האכזרית בדרך, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 23 בינואר 2022
  10. ^ לא שואלים שאלות: מה עולה בגורלם של החמורים שמועברים מישראל לעזה?, בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, באתר גלי צה"ל, בדיקה אחרונה ב־20 במרץ 2022
  11. ^ משאית חמורים לייצוא עוכבה בכרם שלום אך לא ניתן היה לעצור אותה
  12. ^ קבוצת חמורים שהיו מיועדים ליצוא לעזה מגיעה אל מקלט 'להתחיל מחדש', דצמבר 2021, באתר פייסבוק, בדיקה אחרונה ב־20 במרץ 2022
  13. ^ מקלט לה טנייר בצרפת, La Tanière zoo refuge
  14. ^ אתר למנויים בלבד אורלי וילנאי, מבצע חמוֹר: עשרות חמורים ישראלים נחתו בחוף מבטחים בצרפת, באתר הארץ, 28 ביוני 2022
  15. ^ https://www.facebook.com/StartingOverSanctuary/videos/1467616950736301 "בבקשה אל תדלגו על הפוסט הזה"
  16. ^ מקימים את אסיל על רגליו בעזרת מלגזה (דקה 1:10)
    הסיפור של אסיל בדף האימוץ הווירטואלי של "להתחיל מחדש"
  17. ^ סוסה ששימשה לרבייה ונזרקה
  18. ^ עדר הפרות ב"להתחיל מחדש"
    ההצלה של סנואו
  19. ^ כבשים מהשירות הוטרינרי של ירושלים
  20. ^ החזירות תלמה ולואיז
  21. ^ "מרכז חירות" בחוות להתחיל מחדש
  22. ^ תוכני גפ"ן של משרד החינוך
  23. ^ שוטרי משטרת כפר קאסם ביום התנדבות במקלט
  24. ^ כתבה בערוץ 13, דקה 0:53