לואיס בקלוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיס אנריקס בקלוב
Luis Enríquez Bacalov
לואיס בקלוב, 2014
לואיס בקלוב, 2014
לידה 30 באוגוסט 1933
בואנוס איירס
פטירה 15 בנובמבר 2017 (בגיל 84)
רומא
שם לידה Luis Enrique Bacalov עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארגנטינה, איטליה
תקופת הפעילות מ-1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מלחין של מוזיקה לסרטים, פסנתרן, מנצח
שפה מועדפת ספרדית, איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר
פרסים והוקרה
luisbacalov.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיס אנריקס בקלובספרדית: Luis Enríquez Bacalov; ‏30 באוגוסט 1933 - 15 בנובמבר 2017) היה מלחין מוזיקה לסרטים יהודי איטלקי יליד ארגנטינה.

בתחילת דרכו הלחין מוזיקה למערבוני ספגטי. בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 שיתף פעולה עם להקות רוק מתקדם איטלקיות. היה מועמד פעמיים לפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר, וזכה בו ב-1996 עבור הסרט הדוור. הלחין יצירות משמעותיות למקהלה ותזמורת. עד מותו ב-2017, שימש כמנהל האמנותי של "התזמורת של יוון הגדולה" (Orchestra della Magna Grecia) בטאראנטו באיטליה.[1]

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואיס בקלוב נולד בבואנוס איירס למשפחה ממוצא בולגרי-יהודי, אבל אף שהזדהה כיהודי, לא ניהל אורח חיים יהודי. סבו וסבתו מצד אביו היו בולגרים מחבל באנאט.[2] בגיל חמש החל ללמוד אצל אנריקה ברנבוים. בגיל צעיר הוא החל להופיע כפסנתרן ברסיטלים וכחלק מאנסמבלים של מוזיקה קלאסית. כמו כן עסק בחקר המוזיקה העממית של אמריקה הדרומית עבור תחנות רדיו מקומיות. בסוף שנות ה-50 עבר להתגורר ברומא ומאז הוא חי באיטליה. הוא שימש כפסנתרן בהקלטות פסקול של סרטים, וכמלווה בפסנתר של כוכבי פופ איטלקיים כדוגמת ג'אני מורנדי וריטה פבונה.

בקלוב הלחין מוזיקה לסרטים רבים, אבל התפרסם דווקא בזכות מוזיקה למערבוני ספגטי דוגמת ג'נגו, לתקוע כדור לגנרל (A Bullet for the General) והדו-קרב הגדול (The Grand Duel). שניים מהשירים שהלחין לסרטים מוקדמים אלו הופיעו בפסקול סרטו של קוונטין טרנטינו, להרוג את ביל מ-2003, ושלושה שירים שולבו בפס הקול של סרט נוסף של טרנטינו ג'נגו ללא מעצורים מ-2012. בקלוב הלחין את הפסקול גם לסרטי פשע איטלקיים. הוא גם כתב את המוזיקה לסרט עיר הנשים של פדריקו פליני מ-1980.

בקלוב היה מועמד פעמיים לפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר – עיבוד והלחנה של מוזיקה. ב-1967 היה מועמד בגין המוזיקה לסרטו של פייר פאולו פאזוליני הבשורה על-פי מתי (Il Vangelo secondo Matteo), וב-1996 הוא זכה בפרס בגין הסרט "הדוור".

בקלוב כתב במגוון סגנונות מוזיקליים. כך למשל בתחילת שנות ה-70 הוא שיתף פעולה עם להקות רוק מתקדם איטלקיות כדוגמת New Trolls (הטרולים החדשים) באלבומם מ-1971, "Concerto grosso per i New Trolls" (קונצ'רטו גרוסו עבור הטרולים החדשים),[3] Osanna[א] באלבום השני של הלהקה Preludio Tema Variazioni e Canzona"" (פרלוד נושא וריאציות ושיר) שיצא לאור ב-1972,[4] ו-Il Rovescio della Medaglia (הצד השני של המטבע) באלבומם השלישי "Contaminazione" (זיהום).[5]

בקלוב הלחין גם יצירות משמעותיות למקהלה ותזמורת, ובהם קונצ'רטו משולש לסופרן, בנדונאון, פסנתר ותזמורת סימפונית. יצירתו הידועה ביותר בתחום זה היא מיסה טנגו מ-1997, יצירה המעמידה את הגרסה בשפה הספרדית של המיסה במקצב הטנגו של ארגנטינה מולדתו. הנוסח התקני של המיסה קוצץ בצורה משמעותית בהתאם לרצונו של בקלוב שהיצירה תהיה מקובלת על כל המאמינים של הדתות האברהמיות: נצרות, אסלאם ויהדות. כול ההתייחסויות לישו – מלבד שה האלוהיםלטינית Agnus Dei) – נמחקו. הקרדו, הטקסט השלישי והארוך ביותר במיסה המושרת, צומצם למרבית הסטרופה הראשונה וחלק מהשנייה: "Credo in unum Deum, ... omnipotentem, factorem cœli et terrae" ("אני מאמין באלוהים אחד, ... כל יכול, בורא שמים וארץ") בתוספת אמן בסופו. הופעת הבכורה של מיסה טנגו התבצעה ברומא בשנת 2000 כשפלאסידו דומינגו הופיע כסולו טנור. היצירה הוקלטה שוב ויצאה לאור על גבי תקליט בהוצאת דויטשה גרמופון. הסולנים בתקליט היו פלאסידו דומינגו (טנור), אנה מריה מרטינס (Ana María Martínez, מצו סופרן) והקטור אוליסס פסרלה (Héctor Ulises Passarella) בבנדונאון.

בקלוב הלחין את "Cantones de Nuestro Tiempos" (תהילים לזמננו: התהילים של קיימברידג') ב-2006. יצירה מוזמנת על בסיס טקסטים מספר תהילים לבריטון, סופרן, מקהלה ותזמורת, שהבכורה העולמית שלה התקיימה בתיאטרון סנדרס (Sanders Theatre) בקיימברידג' במסצ'וסטס שבארצות הברית באביב 2006 בביצוע מקהלת הקהילה של קיימברידג' (Cambridge Community Chorus),[6] ובניצוחו של ויליאם תומאס (William E. Thomas). בכורה זו באה בעקבות השמעת הבכורה של "מיסה טנגו" בארצות הברית ב-19 במאי 2002 שגם היא התבצעה בתיאטרון סנדרס של אוניברסיטת הרווארד בניצוחו של ויליאם תומאס.

בקלוב לימד הלחנה לקולנוע באקדמיה למוזיקה בסיינה, ומ-2014 ועד מותו שימש כמנהל המוזיקלי הראשי של "התזמורת של יוון הגדולה" (Orchestra della Magna Grecia) בטאראנטו בדרום איטליה.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לואיס בקלוב בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המקור מעברית הושענות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Bacalov: "Più attenzione per l'orchestra ICO della Magna Grecia"" [Bacalov: "More care for the Orchestra ICO della Magna Grecia"] (באיטלקית). 7 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Moskov, Nikolay (2013-02-01). "The composer of Django Unchained — a Banat Bulgarian". 24 Chasa (בבולגרית). Sofia: VGB. אורכב מ-המקור ב-11 במאי 2013. נבדק ב-21 ביוני 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ New Trolls. ItalianProg.com.
  4. ^ Osanna. ItalianProg.com.
  5. ^ Il Rovescio della Medaglia. ItalianProg.com.
  6. ^ Cambridge Community Chorus
  7. ^ Orchestra della Magna Grecia