לדלג לתוכן

מוזיקה תעשייתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוזיקה תעשייתית
Industrial music
מקורות סגנוניים מוזיקת רוק, מוזיקה אלקטרונית, מוזיקה אוונגרדית, פאנק רוק, נויז, מוזיק קונקרט, ארט פופ, אלתור חופשי
מקורות תרבותיים תחילת עד אמצע שנות ה-70 של המאה ה-20, הממלכה המאוחדת, ארצות הברית (שיקגו) וגרמניה
נגזרות גליץ', נויז רוק, אילביינט
תת-סוגות
אלקטרו-אינדסטריאל, מרטיאל אינדסטריאל, פאוור אקלטרוניקס
סוגות היתוך
מוזיקת אווירה גותית, EBM, אינדסטריאל היפ הופ, אינדסטריאל מטאל, אינדסטריאל רוק, אינדסטריאל טכנו, ג'פנויז, נאופולק, נרופאנק, פאוור נויז, טקסטפ, ויץ' האוס, דארקקור
סצינות אזוריות
אוסטרליה, גרמניה, הממלכה המאוחדת, ארצות הברית (שיקגו)
נושאים קרובים
פוסט-פאנק (Punk), סינת'-פופ, רוק גותי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיקה תעשייתית או אינדסטריאלאנגלית: Industrial music או Industrial) הוא ז'אנר מוזיקלי הנשען על צלילים ונושאים קשים, מכניים, טרנסגרסיביים או פרובוקטיביים. אתר המוזיקה AllMusic מגדיר מוזיקה תעשייתית כ"מיזוג השוחק והאגרסיבי ביותר של מוזיקת רוק ומוזיקה אלקטרונית [שהיה] בהתחלה שילוב של ניסויי אלקטרוניקה אוונגרדיים (מוזיקת טייפ, מוזיק קונקרט, רעש לבן, סינתיסייזרים, סקוונסרים וכו') ופרובוקציות של פאנק..."[1] המונח נטבע לראשונה באמצע שנות ה-70 של המאה ה-20 עם הקמתה של חברת התקליטים אינדסטריאל רקורדס (אנ') על ידי מונטה קזזה (אנ') וחברי Throbbing Gristle.

האמנים התעשייתיים הראשונים התנסו בניוז ובנושאים שנויים במחלוקת מבחינה אסתטית, הן מבחינה מוזיקלית והן מבחינה ויזואלית, כמו פשיזם, פאראפיליה ותורת הנסתר. בין המוזיקאים הבולטים שניגנו בז'אנר זה ניתן למנות את Throbbing Gristle, מונטה קזזה (אנ'), SPK (אנ'), קברט וולטייר, בויד רייס (אנ') ו-Z'EV (אנ').[2] באלבום הבכורה של Throbbing Gristle מ-1977, The Second Annual Report, הם טבעו את הסיסמה "מוזיקה תעשייתית לתעשיינים". סצנת המוזיקה התעשייתית התפתחה חזק גם בשיקגו, עם הקמתה של חברת התקליטים ווקס טראקס! רקורדס (אנ'). התפתחות הז'אנר הופשע ממוזיק קונקרט, מוזיקת עולם, מופעי הרוק של פאוסט (אנ'), קרפטוורק, הוולווט אנדרגראונד ואלבום המוזיקה של לו ריד משנת 1975, Metal Machine Music.

בעוד שהמונח יושם בעצמו על ידי קבוצה קטנה של קבוצות ויחידים הקשורים לתקליטים תעשייתיים בסוף שנות ה-70, הוא כולל גם אמנים שהושפעו מהתנועה המקורית או מאסתטיקה "תעשייתית".[3] עם הזמן, השפעתו של הז'אנר התפשטה והשפיעה על ז'אנרים אחרים, כגון מוזיקת אמביינט, מוזיקת סינתיסייזרים ומוזיקת רוק, וכן יצרה ז'אנרים נוספים, כגון אלקטרו-אינדסטריאל (אנ'), אינדסטריאל רוק (אנ') ואינדסטריאל מטאל.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיקה תעשייתית בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "Industrial". AllMusic. All Media Network. ארכיון מ-2019-05-09. נבדק ב-2017-05-05.
  2. ^ V.Vale. Re/Search #6/7: Industrial Culture Handbook, 1983.
  3. ^ "... journalists now use 'industrial' as a term like they would 'blues.'"—Genesis P-Orridge, RE/Search #6/7, p. 16.