מוחמד סעוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד סעוד
محمد سعود
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1990 (בן 34 בערך)
ערב הסעודית
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
עיסוק בלוגר
קישורים חיצוניים
טוויטר mosaud08
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוחמד סעוד (בערבית: محمد سعود. בתעתיק מדויק לעברית: מחמד סעוד. יליד 1990) הוא אושיית רשת סעודי שבאופן חריג הביע תמיכה במדינת ישראל ובהסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ב-3 באוקטובר 2023 הוא נעלם, ומאז לא נודעו עקבותיו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד סעוד נולד ב-1990, היה סטודנט למשפטים באוניברסיטת המלך סעוד בעירו ריאד. לדבריו הוא למד עברית מצפייה ביו־טיוב, "במיוחד בדרשות של הרב אמנון יצחק, ומשירי פייטנים כמו משה חבושה".[1][2].

במהלך השנים סעוד היה לאחד הקולות הפרו-ישראליים הדומיננטיים ביותר בעולם הערבי. הוא צבר עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, והעלה סרטונים וראיונות רבים שמקדמים את הסכם השלום בין ישראל למדינות ערב[3].

באוגוסט 2019 התראיין לחדשות 13[4], ובאוגוסט 2023 התראיין למהדורה המרכזית של עכשיו 14, והזמין את אזרחי מדינת ישראל לבקרו בריאד[5]. לאחר ניצחונה של נבחרת ערב הסעודית על ארגנטינה במסגרת מונדיאל 2022 בקטאר, התקשר ראש ממשלת ישראל לברכו[6].

תקרית התקיפה בהר הבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2019 הוא ביקר בישראל לאחר שהוזמן לביקור על ידי משרד החוץ. באותו ביקור הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואף ביקר בהר הבית, שם הותקף מילולית וספג יריקות על ידי פלסטינים שקראו לעברו קריאות "לך לבית כנסת" ו"אינך רצוי באתר קדוש"[7][8].

בעקבות זאת הגיב דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי: "מה שהיה עם הבלוגר מוחמד סעוד בירושלים מצד בריונים הוא דבר מצער מאוד. כך עושים עם מי שרוצה להתפלל? שאלוהים יתנקם בכם. בושה לכם"[9]. גם מיס עיראק, שרה עידן, גינתה את התקיפה: "סעודי ביקר באל-אקצא, איך הפלסטינים הגיבו? בכך שהם ירקו עליו, ניסו להעליב אותו, קראו לו 'חיה' והציעו לו ללכת להתפלל עם היהודים ועם טראמפ. האם זה ראוי למוסלמים, שאפילו ילדיהם אינם מכבדים מוסלמי מארץ אחות שמבקר באל-אקצא ויורקים עליו? בניגוד לאלה שעשו את המעשים האלה, הוא איננו חיה". גם משרד החוץ הישראלי גינה את התקיפה. המשטרה עצרה מספר חשודים בתקיפה ממזרח ירושלים[10].

עמדותיו בנוגע לפוליטיקה הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סעוד נהג להביע את עמדותיו ביחס לפוליטיקה הישראלית ולהביע תמיכה בבחירות בבנימין נתניהו ובליכוד. ציוציו קודמו על ידי נתניהו ובנו יאיר נתניהו[11]. הוא אף הביע את עמדותיו בפוליטיקה הפנים-מפלגתית של מפלגת הליכוד[12].

פרשת היעלמותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 באוקטובר 2023, בעיצומו של חג הסוכות, אמור היה מוחמד סעוד לפגוש את שר התקשורת שלמה קרעי בסעודיה, והוא אף הקים סוכה לכבודו[13]. אך זמן קצר קודם לכן הוא נעלם. סעוד אמור היה גם להופיע בתוכנית הפטריוטים בערוץ 14.[14].

הציוץ האחרון של סעוד בטוויטר כלל תמונה של קרעי עם ארבעת המינים בסעודיה, לצד הכיתוב: "חברים, זה חלום? מניין תפילה עם ספר תורה וארבעת המינים כאן בריאד בחג הסוכות באופן גלוי! מה זה אם לא שלום אמת? יהיה פה בית כנסת ומסעדות כשרות בקרוב מאוד. השלום כבר פה"[15].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הבלוגר הסעודי שהותקף בהר הבית: "שילמדו לכבד אורחים", באתר ‏מאקו‏, 6 באוגוסט 2019
  2. ^ ג'קי חוגי, ‏ארץ נוי אביונה? ביקור הבלוגר הסעודי בישראל גילה דברים עלינו שאת רובם שכחנו, באתר מעריב אונליין, 26 ביולי 2019
  3. ^ דניאל אדלסון, ניו יורק, מורן אזולאי, לאן נעלם הבלוגר הסעודי תומך ישראל?, באתר ynet, 5 באוקטובר 2023
  4. ^ "בישראל אני מרגיש כמו בבית": ריאיון מיוחד עם הבלוגר הסעודי, באתר חדשות 13, 7 באוגוסט 2019
  5. ^ הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד לשרון גל: "אני רוצה שתבוא לבקר אותי כאן בריאד, שכל הישראלים יבואו", סרטון בערוץ "עכשיו 14", באתר יוטיוב (אורך: 02:37)
  6. ^ נתניהו משוחח עם הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד ומברך את סעודיה על הניצחון במונדיאל, סרטון בערוץ "ערוץ 7", באתר יוטיוב (אורך: 01:20)
  7. ^ רועי קייס, ההיעלמות של הבלוגר הסעודי תומך ישראל, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 5 באוקטובר 2023
  8. ^ נתן פרל, “לך תתפלל בבית כנסת”: כיסאות ויריקות על בלוגר סעודי בהר הבית, באתר חרדים10, 23 ביולי 2019
  9. ^ יאסר עוקבי, ‏"הוא ציוני": פלסטינים קיללו וירקו לעבר עיתונאי סעודי שביקר בהר הבית, באתר מעריב אונליין, 22 ביולי 2019
  10. ^ אפרת פורשר, 3 חשודים בתקיפת בלוגר סעודי, באתר ישראל היום, 23 ביולי 2019
  11. ^ אתר למנויים בלבד יאיר בריל, "הבלוגר הסעודי": נעם רותם ניסה לסחוט אותי; רותם: הוא נסחט ומופעל בידי סעודיה, באתר הארץ, 13 באוקטובר 2019
  12. ^ ציוץ של מוחמד סעוד ברשת החברתית אקס (טוויטר), 2 בנובמבר 2022
  13. ^ לאן נעלם הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד, אחרי שבנה לשר קרעי סוכה?, באתר חרדים10, 5 באוקטובר 2023
  14. ^ לאן נעלם מוחמד? הרשת סוערת, באתר ערוץ 7, 5 באוקטובר 2023
  15. ^ ציוץ של מוחמד סעוד ברשת החברתית אקס (טוויטר)