מסכת עדיות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
SieBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: yi:מסכת עדיות
מ עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''מסכת עדיות''' או '''מסכת בחירתא''' היא ה[[מסכת]] השביעית ב[[סדר נזיקין]], שהוא הסדר הרביעי ב[[משנה]]. כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי אלעזר בן עזריה ([[תלמוד בבלי|בבלי]] [[מסכת ברכות|ברכות]], כח, א) במסכת זו שמונה פרקים. מסכת זו שונה מרוב המסכתות במשנה כיוון שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד אלא מביאה בה [[הלכה|הלכות]] בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים בכרם ביבנה, רוב הלכות אלו לא סודרו לפי ענייניהן ותוכנן אלא לפי שמות החכמים שאמרו אותם או העידו עליהן בפני בית הדין הגדול שביבנה. ה[[רמב"ם]] קודם בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים,ושעדותם ראויה לסמוך עליה". פרק ראשון במסכת מדבר על כללי יסוד בפסיקה. לאחר מכן מובאות עדיות על הלכות שונות ביניהם כל המקרים בהם [[בית שמאי]] מקילים ו[[בית הלל]] מחמירים.
'''מסכת עדיות''' או '''מסכת בחירתא''' היא ה[[מסכת]] השביעית ב[[סדר נזיקין]], שהוא הסדר הרביעי ב[[משנה]]. כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי אלעזר בן עזריה ([[תלמוד בבלי|בבלי]] [[מסכת ברכות|ברכות]], כח, א) במסכת זו שמונה פרקים. מסכת זו שונה מרוב המסכתות במשנה כיוון שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד אלא מביאה בה [[הלכה|הלכות]] בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים בכרם ביבנה, רוב הלכות אלו לא סודרו לפי ענייניהן ותוכנן אלא לפי שמות החכמים שאמרו אותם או העידו עליהן בפני בית הדין הגדול שביבנה. ה[[רמב"ם]] קודם בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים, ושעדותם ראויה לסמוך עליה". פרק ראשון במסכת מדבר על כללי יסוד בפסיקה. לאחר מכן מובאות עדיות על הלכות שונות ביניהם כל המקרים בהם [[בית שמאי]] מקילים ו[[בית הלל]] מחמירים.


למסכת עדיות יש [[תוספתא]], אך אין לה [[תלמוד ירושלמי]] או בבלי.
למסכת עדיות יש [[תוספתא]], אך אין לה [[תלמוד ירושלמי]] או בבלי.
שורה 13: שורה 13:


==פרשני המסכת==
==פרשני המסכת==
הפרשנים על מסכת זו (על המשנה הנדפסת במהדורות מסוימות יחד עם התלמוד הבבלי) הם הרמב"ם ה[[ראב"ד השלישי|ראב"ד]] והתוספות שאנץ.
הפרשנים על מסכת זו (על המשנה הנדפסת במהדורות מסוימות יחד עם התלמוד הבבלי) הם הרמב"ם ה[[ראב"ד השלישי|ראב"ד]] ותוספות [[ר"ש משאנץ]].
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://kodesh.snunit.k12.il/b/h/h47.htm משנה, מסכת עדיות] מאתר "סנונית"
*[http://kodesh.snunit.k12.il/b/h/h47.htm משנה, מסכת עדיות] מאתר "סנונית"

גרסה מ־23:28, 17 בינואר 2008

מסכת עדיות או מסכת בחירתא היא המסכת השביעית בסדר נזיקין, שהוא הסדר הרביעי במשנה. כל המסכת נשנתה ביום שמינו את רבי אלעזר בן עזריה (בבלי ברכות, כח, א) במסכת זו שמונה פרקים. מסכת זו שונה מרוב המסכתות במשנה כיוון שאינה עוסקת בנושא מרכזי אחד אלא מביאה בה הלכות בעניינים שונים אשר סודרו ונערכו על ידי החכמים בכרם ביבנה, רוב הלכות אלו לא סודרו לפי ענייניהן ותוכנן אלא לפי שמות החכמים שאמרו אותם או העידו עליהן בפני בית הדין הגדול שביבנה. הרמב"ם קודם בהקדמתו על מסכת זו: "רוב עניין זאת המסכת הוא, לזכור בה כל ההלכות שהעידו עליהן אנשים ברורים נאמנים, ושעדותם ראויה לסמוך עליה". פרק ראשון במסכת מדבר על כללי יסוד בפסיקה. לאחר מכן מובאות עדיות על הלכות שונות ביניהם כל המקרים בהם בית שמאי מקילים ובית הלל מחמירים.

למסכת עדיות יש תוספתא, אך אין לה תלמוד ירושלמי או בבלי.

שמות פרקי המסכת

  1. שמאי אומר
  2. רבי חנינא
  3. כל המטמאין
  4. אלו דברים
  5. רבי יהודה
  6. רבי יהודה בן בבא
  7. העיד רבי יהושע
  8. העיד רבי יהושע בן בתירא

פרשני המסכת

הפרשנים על מסכת זו (על המשנה הנדפסת במהדורות מסוימות יחד עם התלמוד הבבלי) הם הרמב"ם הראב"ד ותוספות ר"ש משאנץ.

קישורים חיצוניים


ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.