מנחם מגידור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנחם מגידור
מנחם מגידור, 1996
מנחם מגידור, 1996
מנחם מגידור, 1996
לידה 24 בינואר 1946 (בן 78)
פתח תקווה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים ישראל
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט עזריאל לוי עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט מוטי גיטיק, Charly Bitton, אנה ספרד, Grégory T. Lafitte, Huiling Zhu, אסף קרגילה, עמי ליטמן, Yechiel M. Kimchi, מירי סגל, Haim Judah, אמיר לשם, Yair Hayut עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס על שם הומבולדט למצוינות במחקר
תרומות עיקריות
תרם תרומה נכבדה לתורת הקבוצות וללוגיקה מתמטית.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנחם מגידור (נולד ב-24 בינואר 1946) הוא מתמטיקאי ישראלי, פרופסור אמריטוס (פרופסור מן המניין (ופרופסור מחקר) שפרש לגמלאות, אך ממשיך לשמור על קשר עם האוניברסיטה, ולעיתים גם לחקור וללמד בה) שכיהן כנשיא האוניברסיטה העברית בירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בפתח תקווה, בן יחיד להוריו, גדל במושב גבעת שפירא בשרון. בגיל 16 התקבל ללימודי מתמטיקה באוניברסיטה העברית. שירת בצה"ל בחיל הים.

בשנת 1973 קיבל תואר דוקטור במתמטיקה באוניברסיטה העברית. את העבודה לתואר עשה בהנחייתו של פרופ' עזריאל לוי. במחקריו תרם תרומה נכבדה לתורת הקבוצות וללוגיקה מתמטית. עסק גם במדעי המחשב. מחזיק במספר ארדש 1.

בשנת 1982 מונה לפרופסור באוניברסיטה העברית. בין השנים 1992 ל-1996 כיהן כדיקן הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע. בשנת 1997 נבחר לנשיא האוניברסיטה, תפקיד בו כיהן עד שנת 2009.

בשנים 2005–2006 עמד בראש ועדת נשיא המדינה לבחינת מבנה הממשל, שבחנה אפשרויות לשינוי שיטת הממשל בישראל. בתחילת שנת 2007 הגישה הוועדה לנשיא המדינה דו"ח עם מסקנות בנושא זה.

בעת מאבק הסטודנטים בשנת 2007 למען הורדת שכר הלימוד התבטא בחריפות נגד המאבק ומנהיגיו, ואף הציע להפסיק לחלוטין[1] את סבסוד הממשלתי של שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה. כחבר בוועד ראשי האוניברסיטאות היה שותף להחלטה לנסות ולשבור את שביתת הסטודנטים על ידי הצבת אולטימטום לסטודנטים[2].

בדצמבר 2007, בעקבות פניית ועד ראשי האוניברסיטאות לבית הדין הארצי לענייני עבודה להוצאת צווי מניעה נגד שביתת הסגל האקדמי הבכיר, החל הסגל הבכיר באוניברסיטה העברית בהליכים בניסיון להדיחו[3] מתפקיד נשיא האוניברסיטה בשל חלקו בהחלטה.

למרות זאת ב-2008 הוא מונה ליו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ובחודש ספטמבר אף הוביל בהצלחה מאבק למען השבת 480 מיליון שקלים שקוצצו מתקציב האוניברסיטאות. בסופו של דבר לאחר התערבות נדירה של ראש הממשלה, אהוד אולמרט סוכם כי לאוניברסיטאות יועבר סכום של 515 מיליון שקלים.

בשנת 2011 הוענק לו פרס על שם אלכסנדר פון הומבולדט בזכות הישגיו לאורך השנים במחקר ובהוראה[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנחם מגידור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תמרה טראובמן, נשיא האוניברסיטה העברית: להפסיק סבסוד שכר הלימוד של הסטודנטים, באתר הארץ, 28 בנובמבר 2004
  2. ^ מורן זליקוביץ', אזהרה: מי שלא יחזור ללמוד - יאבד את הסמסטר, באתר ynet, 3 במאי 2007
  3. ^ יובל לידור, המרצים פועלים להדחת נשיא האוני' העברית, באתר nrg‏, 25 בדצמבר 2007
  4. ^ הודעה על זכייתו בפרס הומבולדט, אתר האוניברסיטה העברית. ב-2015 נבחר כנשיא החטיבה ללוגיקה, מתודולוגיה ופילוסופיה של המדע (Division of Logic, Methodology and Philosophy of Science). ב-2016 נבחר כעמית כבוד של האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים