ויקיפדיה:מדיניות עדכוני העברות וסגל בקבוצות ספורט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה מתעד עקרונות וקווים מנחים להתנהגות בוויקיפדיה העברית. הכתוב משקף נורמות מקובלות שיש לפעול לפיהן. למרות זאת, יש מקום לשיקול דעת בנושא והמשתמשים מתבקשים לנהוג לפי השכל הישר.
עקרונות וקווים מנחים
עקרונות ומדיניות כללית
חמשת עמודי התווך
מה ויקיפדיה איננה
זכויות יוצרים
האם מותר להעתיק טקסטים מוויקיפדיה?
באילו תמונות מוויקיפדיה מותר לי להשתמש?
אילו תמונות מותר להציג בוויקיפדיה?
מהי נקודת מבט נייטרלית
עקרונות חופש הביטוי
בעלות על ערכים
מדיניות הפרטיות

מדיניות תוכן
חשיבות אנציקלופדית
הבהרת חשיבות
עקרונות וקווים מנחים לכתיבה בוויקיפדיה העברית
מדיניות איחוד ערכים
מדיניות המחיקה
מדיניות קהילה וניטור
דף משתמש
כללי התנהגות בין חברי הקהילה
תרבות הדיון
הסבר על כפתור תודה
מנגנונים ליישוב מחלוקת
כללים למלחמת עריכה
מדיניות ההגנה
מדיניות החסימה
בובות קש
טרולים

שאלות ותשובות (FAQ)

קווים מנחים לערכים בנושאי ספורט

בוויקיפדיה ישנם ערכים רבים העוסקים בספורט, מועדוני ספורט, תחרויות ספורט וספורטאים. ערכים אלה - בפרט אלו שעוסקים בתחרויות, מועדונים וספורטאים - נוטים להתעדכן בתכיפות, בפרט בזמן תחרות גדולה או בזמן עונת המלפפונים אז ספורטאים רבים עוברים בין מועדוני הספורט השונים ומחליפים קבוצות.

להלן מספר קווים מנחים:

  1. מעבר של ספורטאי לקבוצה או מועדון ספורט יעודכן בערכים הרלוונטיים רק אחרי שהמעבר יהיה סופי ורשמי - הספורטאי חתם על חוזה וצורף רשמית למועדון. לצורך העניין, מעבר של שחקן נחשב לרשמי וסופי רק כאשר הוא מופיע ברשימת הסגל באתר הרשמי של קבוצתו החדשה, אם יש כזו, או פורסמה הודעה רשמית מטעם המועדון אליו הצטרף. הנחיה זו תחול על כל קבוצת ספורט, מכל ענף ומכל מדינה.
  2. סגל הקבוצה:
    • מדובר במידע שמשתנה מידי עונה, רצוי לכלול אותו רק אם מדובר בקבוצות גדולות ומפורסמות (למשל קבוצות הליגה הבכירה במספר מדינות בהן הליגה מפורסמת כמו פרמייר ליג באנגליה או לה ליגה בספרד, ובפרט בליגת העל המקומית) ואם יש סבירות שיהיה מי שיעדכן אותו מידי עונה.
    • הסגל כולל את שחקני הקבוצה, ללא מושאלים לקבוצות אחרות, שחקני מילואים או שחקנים ששייכים לנוער.
    • בקבוצות שאינן שייכות לליגה הבכירה בארצן - לא יופיע סגל נוכחי (למעט חריגים בלבד, כגון יובנטוס בעקבות עונש הורדת הליגה לפני מספר שנים, חריגים יקבעו בהתייעצות עם הקהילה).
    • סגל שלא מעודכן לתקופה של 6 חודשים ניתן להסיר, או לחלופין לבדוק באתר הרשמי של הקבוצה או של פיפ"א ולעדכן את הסגל (יש לרשום את תאריך העדכון האחרון בפסקת הסגל).
    • רצוי לרשום סגל רק לקבוצות בליגות הבכירות של אירופה (הליגה האנגלית הבכירה, הליגה הספרדית הבכירה, הליגה האיטלקית הבכירה, הליגה הגרמנית הבכירה, הליגה הצרפתית הבכירה, הליגה ההולנדית הבכירה והליגה הבלגית הבכירה) ולא בליגות חלשות או לא מפורסמות דוגמת הליגה הליטאית, הלטבית, הקפריסאית, הלוקסמבורגית או האירית.
    • מותר ורצוי לשים סגל לכל קבוצות הליגה הבכירה בישראל. יש לעדכנו לפחות בכל תחילת עונה (אפשר לפי מוספי פתיחת העונה המופיעים בעיתוני הספורט או לפי אתרי הקבוצות הרשמיים).
    • כאשר יש סבירות גבוהה שהמידע על הסגל לא יעודכן בתדירות הדרושה, כדאי להפנות לאתר חיצוני בו מופיע הסגל - רצוי האתר הרשמי של הקבוצה.
    • סגל הקבוצה נועד להוות שער לערכים על שחקניה. לפיכך, אין טעם ויש להסיר פסקאות סגל המכילות קישורים אדומים רבים או פסקאות על קבוצות שרוב שחקניהן לא עומדים בקווים המנחים.
  3. פסקת שינויים בסגל והעברות (לפי החלטה בויקיפדיה:פרלמנט/ארכיון 38)
    1. לא תופיע בערך פסקה הנוגעת לשינויים בסגל והעברות. כל שינוי יבוא לידי ביטוי בעדכון סגל הקבוצה.
    2. הסעיף יחול על כל קבוצת ספורט, מכל ענף ומכל מדינה.
  4. ויקיפדיה היא לא אתר סטטיסטיקה; אומנם מקובל לציין שיאים של מועדונים ורשימת תארים, ובערכים על ספורטאים מספר פרטים (כגון תאריך לידה, גובה ומשקל), את מספר ההופעות (ומספר השערים בערכים כמו כדורגל) - אך אין לגלוש לפירוט יתר (תוצאות כל המשחקים, רשימת כל השערים וכו'). במקרים של ספק יש להתייעץ עם הקהילה (בדף השיחה של הערך ולהפנות לשיחה מויקיפדיה:לוח מודעות).
  5. ערכים על משחק (או דו-קרב) ספציפי ייכתבו רק במקרה ויש לו חשיבות אנציקלופדית וייחוד המצדיק כתיבת ערך. כלומר, העובדה שמשחק מסוים הוא משחק הגמר בטורניר מסוים, לא הופכת אותו לראוי אוטומטית לערך (רק אם יש לו חשיבות נוספת אפשר יהיה לכתוב עליו ערך). במקרה של ספק, יש להתייעץ עם הקהילה.

קטגוריות לפי קבוצות

להלן מספר קווים מנחים ליצירת קטגוריות תחת קטגוריה:כדורגלנים לפי קבוצה, קטגוריה:כדורסלנים לפי קבוצה וקטגוריה:מאמני כדורגל לפי קבוצה:

  1. יש ליצור קטגוריות מסוג זה אך ורק לקבוצות בעלות חשיבות אנציקלופדית, כלומר כאלה שמשחקות או שיחקו בעבר בליגות מקצועניות.
  2. לא יפתחו קטגוריות מסוג זה לקבוצות מילואים. חריגות לסעיף זה - קבוצות המילואים של ברצלונה וריאל מדריד.
  3. כמקובל בוויקיפדיה, יש ליצור קטגוריה רק אם נכללים בה 5 ערכים לפחות. אם מדובר בקבוצת בעלת חשיבות ויש פוטנציאל גדילה לקטגוריה, ניתן ליצור קטגוריה גם אם נכללים בה רק 3 או 4 ערכים, מתוך הנחה שייכתבו ערכים נוספים בעתיד הקרוב.
  4. כאשר יוצרים קטגוריה חדשה יש לעשות מאמץ ולאתר את כל הערכים אשר אמורים להיכלל בה, ולהוסיף את כל הערכים לקטגוריה. ניתן למצוא ערכים על שחקנים/מאמנים ששיחקו/אימנו את הקבוצה על ידי לחיצה על "דפים המקושרים לכאן" בערך על הקבוצה. אם עדיין אין לקבוצה ערך, ספק אם יש צורך בקטגוריה.

התייעצות עם הקהילה:

במקרים בהם יש ספק בנוגע למדיניות או לתחולתה יש להתייעץ עם הקהילה בנידון. ההתייעצות תיעשה על ידי פתיחת דיון במקום המתאים (בדף השיחה של הערך הרלוונטי, אם ישנו כזה, או ב"ויקיפדיה:מזנון" אם אין ערך בודד והבעיה היא כללית) והפניה אליו מהדף "ויקיפדיה:לוח מודעות". אין לפעול כנגד החלטות קהילה שהתקבלו במסגרת הייעוץ או בפרלמנט הוויקיפדי.