משתמש:San.aaa.o/אנה טיכו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אנה טיכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה טיכו (27 באוקטובר 1894 - 1 במרץ 1980) הייתה אחות מוסמכת, ציירת ישראלית וכלת פרס ישראל בתחום הציור.

תוכן עניינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה (חנה) טיכו נולדה לפנחס וברטה בראון בעיר ברנו שבמוראביה (אז חלק מאוסטרו הונגריה, כיום חבל בצ'כיה). היא גדלה והתחנכה בווינה.

בגיל 15 החלה ללמוד ציור בווינה. בשנת 1912 עלתה לארץ ישראל עם בן דודה, רופא העיניים ד"ר אברהם אלברט טיכו, ובהמשך נישאה לו. הם התיישבו בירושלים ופתחו בה מרפאת עיניים, בה סייעה טיכו לבעלה.

ד"ר אפרים סיני שהיה אסיסטנט של ד"ר טיכו במשך כשנתיים (בשנות העשרים של המאה ה-20), מעלה זיכרונות בספרו "במלוא העין": "גברת טיכו הייתה הגבירה, המנהלת והאחות הראשית. בחדר הניתוח היו היא וד"ר טיכו צוות מאומן להפליא. היא הייתה יודעת, ללא דיבורים, להושיט בזמן הניתוח את המכשיר הדרוש ברגע הדרוש. נהגה לרדת לקומה התחתונה זמן קצר לפני תחילת הניתוחים, מסדרת את המכשירים, בוחנת את הסכינים, מכינה את הזריקות והחומר הסטרילי. הכול היה מסודר על שולחן המכשירים, מצוחצח ונוצץ. היא הייתה בקיאה בכל שלבי הניתוח ואצבעותיה היו מרחפות בין שולחן הניתוחים לבין שולחן המכשירים כידי פסנתרן הפורט על מנענעי הפסנתר."

בני הזוג טיכו התערו בחיי החברה והתרבות של ירושלים. בבית המידות שרכשו בירושלים ואשר קומתו הראשונה שימשה במקביל כמרפאה, ארחה טיכו את האליטה האינטלקטואלית של יוצאי גרמניה, וכן את מנהיגי היישוב, ראשי הממשל הבריטי, אמנים, סופרים ואינטלקטואלים - מארץ ישראל ומחוצה לה.

משנות העשרים ואילך רשמה טיכו בעיפרון, דיו ופחם את נופי ירושלים וסביבותיה, כמו גם את תושבי ירושלים ומטופלים של בעלה. עתים עשתה זאת בסטודיו, אך בדרך כלל העדיפה לצאת לחיק הטבע ולרשום שם. בשנות השישים, אחרי מותו של בעלה, הפכו רישומיה לחופשיים יותר ויותר ונעו במידה מסוימת לכיוון של הפשטה. יצירותיה המאוחרות הפכו לפנורמיות וצבעוניות ונעשו בצבעי מים וצבעי פסטל.

ציוריה של אנה טיכו נמצאים באוספי מוזיאונים רבים, מהם מן החשובים בעולם.

בשנת 1965 זכתה בפרס ירושלים לאמנות. בשנת 1970 הוענק לה התואר "יקירת ירושלים". בשנת 1975 זכתה בפרס סנדברג מאת מוזיאון ישראל. בשנת 1980, זמן קצר לפני פטירתה, הוכתרה ככלת פרס ישראל לציור (עמה זכו בפרס גם יוסל ברגנר ופנחס ליטבינובסקי).

לקראת סוף ימיה החליטה טיכו לתרום את ביתה, על אוסף האמנות שבו הכולל את ציוריה ועוד שכיות חמדה שאסף בעלה על פני השנים, למען תושבי ירושלים. הבית פועל כיום כשלוחה של מוזיאון ישראל, בשם בית טיכו. ד"ר טיכו רכש בית נוסף במוצא. היה זה בית ערבי בן 150 מ"ר שאליו היו מגיעים בני הזוג בסופי-השבוע. בשנת 1990 נמכר הבית. בשנת 1980 נפטרה אנה טיכו ונטמנה לצד בעלה בהר המנוחות בירושלים.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1906 - שיעורים פרטיים ברישום וציור

1909 - בית ספר לאמנות, וינה.

סגנון אומנותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה טיכו : התרשמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

[1]נושא יצירתה העיקרי התעסק בעיר ירושלים ונופיה. בין הציורים בתערוכה, ניתן להבחין בשני רישומים בפורמט אנכי, אשר אינו אופייני על פי רוב לציורי נוף ובשניהם תיאור של מקטע מן העיר : [2]האחד במבט מלמעלה המראה את הגגות של הבתים הצפופים [3]והאחר, ממבט מלמטה בו שולטים היסודות האנכיים של העצים ושולי הבניין. בניהם, באופק, נערמים הבתים והעצים בקווים חופשיים ומסולסלים. האמנית מחפשת ביצירות אלה את הקומפוזיציה  שתקשר בין הבניינים לנוף ההררי. רוב ציורי הנופים של טיכו הוקדשו למראה הרי יהודה וסביבות ירושלים כמרחבים פתוחים, סלעיים ומיעוטי צמחיה - לעתים בקו עדין ופתלתל עם סימני בניינים במרחק ולעתים כנוף ריק ויבש במריחות עזות של פחם.


הנוף בחר בי[עריכת קוד מקור | עריכה]

[4]אנה טיכו, דיוקנאות ונופים - בשנות ה30 וה40 רשמה טיכו גם דיוקנאות של בני אדם שנזדמנו לה במרפאתו של בעלה וברחובות העיר. הדגשת הבעות הפנים החזקות ותנוחות הידיים, שיש בהן לעיתים עיוות, נובעות מן העניין שהיה לטיכו בפסיכולוגיה ובפסיכואנליזה ומהשפעת סגנונם האקספרסיוניסטי בדיוקנאות של גוסטב קלימט ואגון שילה. יש שהכינה מתווים רבים לדיוקנאות של מי שישבו לפניה, ואלה נעשו מזוויות שונות ובטכניקות מגוונות, מהם שנעשו בריבוי פרטים שנבנו במערכת קווים צפופה, ויש דיוקנאות שנרשמו ללא מתווים, ברישום חופשי ובקו אחד מהיר.

וינה של אנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

[5]טיכו נולדה בוינה, גדלה והתחנכה על ברכי התרבות החזותית והחומרית של העיר והושפעה ממנה רבות, גם לאחר עלייתה ארצה המשיכה טיכו לבקר תכופות בעיר בה נולדה ויש הרואים ביצירתה מושפעת רבות מאמני התקופה המקומיים - גוסטב קלימט ואגון שילה. בשנות ה50 יצרה טיכו סדרה גדולה של רישומי עירום בדיו אדומה. [6]דמויות הנשים מתוארות בהם מן הגב, והן כמו צפות במרכז הנייר ומעלות על הדעת את [7]רישומי העירום של שינה מן השנים 1915-1917. דימיון רב ניכר בין רישומי הידיים הנוירוטיות, הרועדות והמעוותות של טיכו ובין אלה של שילה. כך גם, כשמשווים את המתווים של קלימט[8] לקבוצת רישומי עירום בדיו שחורה שרשמה אנה בשנות ה50 ובמיוחד זה שבו דמות אישה גבוהה המתוארת מן החזית ממלאת את הדף וכמו ממשיכה אל מחוצה לו. אף שאורך הדף אינו עולה על שלושים ס״מ, נוכחותה של הדמות חזקה ושולטת[9]


רישומיה המוקדמים של אנה טיכו החלו בשנות ה-30 לחייה.[עריכת קוד מקור | עריכה]

[2]התחלה מאוחרת יחסית בשל ניתוקה של הנערה בת ה-18 מסביבתה הטבעית. רק לאחר שובה לירושלים אחרי סיום מלחמת העולם הראשונה, כבר הייתה אנה טיכו אומנית בוגרת העומדת ברשות עצמה.

רישומיה הראשונים בירושלים מראים את הסמטאות הצרות ואת בתיה הקטנים והמרובעים של העיר העתיקה על גגותיה השטוחים או דמוי הכיפה, רישומים אשר מבוצעים בדיוק מרבי. היו אלה רישומי עיפרון נטורליסטים, אקדמיים ופרטניים של סמטאות ובתים בירושלים, המתעכבים על פרטים אקזוטיים (דקל, צמחיה שרבית, מדרגות, הר הבית, סמטה צרה) והעבירו ברגישות את אווירת המקומות.

יש מעט העזה ביצירותיה המוקדמות , בדרך קונבנציונאלית היא מנסה להיות נאמנה למציאות. רישומים אלה מעבירים את האווירה המיוחדת של העיר, את תחושת הבדידות על אף הרחובות הבנויים בצפיפות.

כבר בשנים מוקדמות אלה, נתגבשה אצל אנה טיכו טכניקת עבודה בסיסית אשר נותרה עמה כל ימי חיה. אנה טיכו אינה מרשה לעצמה להתעלם מדברים או לשנות עובדות. היא נשמרת מאוד להניח כל אבן במקומה, לציין חלונות. התהליך האיטי אינו מפריע לה והמושא שלה הוא להגיע אל לבה של העיר. שנים רבות נותר העיפרון המדיום המועדף שלה אלא שתמיד שמחה להתנסות והשתמשה גם בגיר חום ואדום, בפחם ולעיתים דחופות גם בצבעי מים.

אנה טיכו חשה מוקדם מאוד שהרישום הוא המדיום האמיתי שלה, ובכל זאת ניסתה ידה כפעם בפעם בציורי שמן, תקופה מסוימת גילתה עניין בחריטה- האמן החרט הרמן שטרוך לימד אותה את הטכניקות הבסיסיות. מדי שבוע נסעה לחיפה, וחלק מהדפסיה המוקדמים נוצר בסטודיו החיפאי של שטורק ובמחיצתו.

רישומי דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציוריה של אנה טיכו לא היו מוגבלים אך ורק לתחום הנופים, בתקופות מסוימות, בעיקר בין 1950-1930 הופיע המרכיב האנושי, אלה שהיא לעולם לא ערבבה בין שני הנושאים. אנה שהייתה מעריצה נלהבת של יופי, הייתה בוחרת את המודלים שלה בעיקר מבין הזקנים והמכוערים, הדמות האקספרסיבית של גבר או אישה שהחיים חרשו על גבם, קסמו לה, היא הייתה בוחרת את המודלים באורח מקרי, מוליכה אותם הביתה ומאכילה אותם לפני שהתיישבו לפנייה וסיפרו לה את סיפור חייהם. הדגשת הבעות הפנים החזקות ותנוחות הידיים המעוותות הן עדות לעניין שהיה לאנה טיכו בפסיכולוגיה ובפסיכואנליזה ולהשפעת הסגנון האקספרסיוניסטי בדיוקנאות שציירו קלימט ושילה.

באמצע שנות ה-50 כאשר חלה בעלה ד"ר טיכו, הפסיקה לצאת לטבע. את מקום התיאור הדקדקני של מראה העין ושל הרישומים המעובדים היטב, תפס רישום חופשי יותר, יריעות נוף רחבות על גבי ניירות גדולים יותר, לעיתיים נטלה קטעי נוף ופרטים בטבע, כסלעים וחריצים באבן, בודדה אותם מהקשרם המרחבי, הגדילה אותם בדמיונה ורשמה בהשראתם רישומים מופשטים כמעט לחלוטין.

לקראת שנות ה-60, הצורך בהרפיה הביא עמו סדרת אקוורלים של פרחים בצבעי מים. אף על פי שמאז שנות ה-30 השתמשה בצבע לעיתים נדירות והצבע מצא את ביטויו בנופים רעננים ומלאי תנועה, היה זה השחור לבן שבו מצאה סיפוק מלא בכוח הביטוי.

רישומי פרחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-60 ובראשית שנות ה-70 שבה לצייר פרחים בצבעי מים, בתקופות הקודמות שרשמה פרחים וקוצים, השתמשה בעט שחור ורישומיה אלה הזכירו לא מעט את רישומי הדמויות חרושות הקמטים, ואילו הפרחים הצבעוניים שציירה בשנים שבין 1967-1973 ניחנים ברעננות רבה, בתנועה חופשית של המכחול על פני הנייר ומשרים על הצופה אווירה אופטימית. הסיבה לכך היא הלך רוח כללי של אופטימיות שהציף את ישראל אחרי מלחמת ששת הימים.

התקופה המאוחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת שנתה ה-80 אנה טיכו הוסיפה לחפש זוויות אחרות וטכניקות חדשות עד לגיל מופלג. בת שבעיים ויותר התחילה לנצל את האפשרויות הגלומות הציור פסטלי, נקודות של עפרונות פסטל רכים, בחום אדמה ובירוק זית, החלו להופיע על פני נופיה המוכרים- נופי הפחם.

בשנים האחרונות התחילה אנה טיכו לרשום ביתר ספונטאניות מתמיד, כשהיא משתמשת בניירות צהבהבים ומוסיפה לעיפרון ולפחם נגיעות של פסטל.

כשהיא חולה ובודדה, שימשו לה אותם פנקסי רישום זעירים, לא גדולים מגלויות דואר, מקלט אחרון ומכובד, וכשהם בידיה והיא רושמת בהם, עברו עליה השעות המאושרות האחרונות של חייה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1940 - פרס דיזנגוף לאמנות הציור והפיסול, עיריית תל אביב יפו.

1964 - פרס ״ערעסט״ לציור ופיסול, ירושלים.

1965 - פרס ירושלים לאמנות

1970 - אות יקיר ירושלים, עיריית ירושלים.

1975 - פרס ״סנדברג״ לאמן ישראלי, מוזיאון ישראל ירושלים.

1980 - פרס ישראל בתחום הציור.

תערוכות יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

1963 - אנה טיכו: רישומים אחרונים, בית הנכות ירושלים.

1974 - אנה טיכו נופי ירושלים, מוזיאון תל אביב

1976 - אנה טיכו״ מתווים 1918-1975, מוזיאון ישראל

2010 - ״הנוף בחר בי״, מוזיאון הכט

2013 - וינה של אנה, מוזיאון ישראל

2019 - אנה טיכו: נוף חייה, מוזיאון ישראל, ירושלים

2019 - התרשמות, מוזיאון הנגב לאמנות.

תערוכות קבצתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1953 - גלריה פסדויט, ניו יורק

1959 - בית הנכות הלאומי, "בצלאל" ירושלים

1959 - מוזיאון סטדליק, אמסטרדם

1962 - מוזיאון בלטימור לאומנות

1962 - המוזיאון לאומנות מודרנית, חיפה

1963 - בית הנכות הלאומי, "בצלאל" ירושלים

1964 - ארט אינסטיטיוט, שיקגו

1964 - מוזיאון בוימאנס באנינגן, רוטרדם

1967 - מכון פוזס לאומניות, אונ' ברנדייס וולתהם, מסצ'וסטס

1970 - המוזיאון היהודי, ניו יורק

1972 - מוזיאון אשמיליאן, אוקספורד

1973 - מוזיאון ישראל, ירושלים

1974  - מוזיאון תל אביב

1978- מוזיאון ישראל, ירושלים

מבחר אוספים ציבוריים[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים וקטלוגים אודות יצירתה[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזמי קרן ויקימדיה
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: אנה טיכו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה][עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר "Billiongraves"
  2. ^ דוד תדהר -עורך ,"אנצקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו" ,ערך :ד"ר אלברט טיכו, כרך ב', 1947, עמוד 956
  3. ^ "במלוא-העין"-מעולמו של רופא, ד"ר אפרים סיני, צ'ריקובר מוציאים לאור בע"מ רח' השרון 12 תל אביב, 1984 ,עמוד 105-106,
  4. ^ אילנה באום, המיליונר מאיטליה חיפש בית בודד, עם נוף וגינה, מעריב, 5 באוקטובר 1990טא
  1. ^ מנור, ד., אנה טיכו: התרשמות, באר שבע: מוזיאון הנגב לאמנות, 2019
  2. ^ 1 2 בתים בנוף (דיו על נייר) בתוך מנור,ד (עמוד 15). מוזיאון הנגב לאומנות  אנה טיכו (1960)
  3. ^ נוף (עט לבד על נייר) בתוך מנור,ד (עמוד 14). מוזיאון הנגב לאומנות  אנה טיכו (שנות ה70)
  4. ^ שלמון, ע., הנוף בחר בי : אנה טיכו, דיוקנאות ונופים, חיפה: מוזיאון הכט - אוניברסיטת חיפה, 2010
  5. ^ זילגמן, ת. (2013) וינה של אנה. ירושלים: מוזיאון ישראל
  6. ^ (גיר שחור על נייר) בתוך זילדמן, ת (עמוד 38). ירושלים: מוזיאון ישראל  אנה טיכו (שנות ה50) עירומה יושבת
  7. ^ גיר שחור על נייר) בתוך זילדמן, ת (עמוד 39). ירושלים: מוזיאון ישראל  אגון שילה (1918) עירומה יושבת
  8. ^ (דיו על נייר) בתוך זילדמן, ת (עמוד 44). ירושלים: מוזיאון ישראל  גוסטב קלימט (לא מתוארך) עירומה עומדת
  9. ^ (דיו על נייר) בתוך זילדמן, ת (עמוד 45). ירושלים: מוזיאון ישראל  אנה טיכו (שנות ה50) עירום