נית' פורט טלבוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ניית' פורט טלבוט)
נית' פורט טלבוט (מחוז)
Neath Port Talbot
Castell-nedd Port Talbot
שלט האצולה של נית' פורט טלבוט
שלט האצולה של נית' פורט טלבוט
ברידלוויי, פינון אור, נית' פורט טלבוט
ברידלוויי, פינון אור, נית' פורט טלבוט
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית ויילסויילס ויילס
ערים במחוז פורט טלבוט, נית'
בירת המחוז פורט טלבוט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית ולשית, אנגלית
תאריך ייסוד 1 באפריל 1996
שטח 442 קמ"ר (דירוג: 11)
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 142,906 (דירוג: 9, 2018)
 ‑ צפיפות 320 נפש לקמ"ר (דירוג: 12, 2016)
קואורדינטות 51°41′N 3°44′W / 51.68°N 3.74°W / 51.68; -3.74
אזור זמן UTC
https://www.npt.gov.uk/Default.aspx

לחצו כדי להקטין חזרה

אנגליהאנגלסיפלינטשייררקסהאם (מחוז)דנבישיירקונוויגוויניד'קרדיגיוןפמברוקשיירקרמרת'נשיירסוונסינית' פורט טלבוטברידג'נדרונד'ה קינון טףמרת'ר טידווילבלנו גוונטקרפיליעמק גלמורגןקארדיףניופורטת'ורפןמונמות'שיירפוויס
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נית' פורט טלבוטאנגלית: Neath Port Talbot; בוולשית: Castell-nedd Port Talbot) הוא מחוז עירוני ואחד ממחוזות ויילס הממוקם במערב המדינה. נית' פורט טלבוט הוא המחוז התשיעי בדירוג האוכלוסייה בוויילס והשלישי מבין המחוזות העירוניים. לפי מפקד אוכלוסין משנת 2011 גרים במחוז 139,812 תושבים. אזורי החוף הם בעיקר דוברי אנגלית, אם כי ישנם אוכלוסיות רבות דוברות ולשית באזור העמקים בצפון המחוז.

המחוז גובל ממזרח במחוזות ברידג'נד ורונד'ה קינון טף, פוויס וקרמרת'נשייר מצפון וסוונסי ממערב. הערים הגדולות במחוז הן פורט טלבוט, נית' ופונטרדווה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטח המחוז משתרע מהחוף ועד לגבולות הפארק הלאומי ברקון ביקונס. רוב הקרקע בעלת אופי הררי או הררי למחצה, ו-43% מכוסים ביער כאשר האזורים ההרריים מאופיינים בעיקר בעצים מחטניים. רוב הקרקע השטוחה היא באזור החוף, סביב פורט טלבוט. מערכת דיונות מכסה את רוב אזור החוף ונשברת על ידי שפך נהר ואזורי פיתוח. אזורי ההרים נחתכים על ידי חמישה עמקים: עמק נית', עמק דולה, עמק עפאן, עמק סוונסי ועמק עמאן.

דפוסי ההתיישבות המודרנית משקפים את ההיסטוריה התעשייתית של האזור, עם פיתוח עירוני בשטחים המישוריים בעמקים ולאורך חלקים מהחוף. העיר הגדולה ביותר במחוז היא נית', עם אוכלוסייה של כ-47,020 אנשים, ואחריה פורט טלבוט (35,633), בריטון פרי (7,186), פונטרדווה (5,035) וגליניית' (4,368). רוב האוכלוסייה גרה באזור מישור החוף, באזור העיר פורט טלבוט, וסביב נהר נית', באזור העיר נית'. רוב הערים הגדולות במחוז שוכנות בסביבות האוזר העירוני של סוונסי.

עמק עפאן

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוכלוסייה במחוז הגיעה לשיאה בשנות השלושים. מפקדי אוכלוסין הראו אוכלוסייה של כ-151,563 אנשים בשנת 1931. האוכלוסייה הראתה ירידה מתמדת לאורך המשך המאה ה-20.[דרושה הבהרה] בשנת 2001 האוכלוסייה עמדה על כ-134,471 אנשים. בשנות ה-90 רוב האזורים במחוז נפילה קטנה או שינוי קל באוכלוסייה כאשר היוצאים מהכלל היו דרום ברינקוך ומרג'ם, שם האוכלוסייה עלתה ב-47.29% ו-41.36% בהתאמה. הערכות המועצה המקומית הראו כי אוכלוסיית המחוז עלתה בשנות האלפיים.

ממשלה ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נית' פורט טלבוט נוצרה מן המחוזות הישנים של נית', פורט טלבוט וחלק מעמק ליו ב-1 באפריל 1996 בשם נית' ופורט טלבוט. המחוז שינה את שמו ביום למחרת, ה-2 באפריל 1996. בזמן הארגון מחדש, מקומיים רבים ציפו כי המחוזות נית' ופורט טלבוט יהפכו לרשויות עצמאיות נפרדות, והיו מחאות כאשר הרשות החדשה הוכרזה[1].

ממשלה מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האזור השלם של נית' פורט טלבוט היה בעבר חלק ממחוז מערב גלמורגן, שבעבר היה חלק מהמחוז ההיסטורי של גלמורגן. מאז שממשלה מקומית אורגנה מחדש בשנת 1996, מחוז נית' פורט טלבוט נשלט מועצת המחוז העירוני של נית' פורט טלבוט.

מחוז נית' פורט טלבוט נאמן למפלגת הלייבור, שהייתה בשלטון מזמן קצר לאחר הקמת המחוז, ב-1997, ועד לשנת 2010.

פוליטיקה וולשית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציבור הבוחרים לאספה הלאומית של ויילס במחוז מחולק לשני אזורים, אשר שולחים כל אחד נציג:

  • אברבון, נציג נוכחי - דייוויד ריס, מפלגת הלייבור, מאז שנת 2011
  • נית', נציג נוכחי - ג'רמי מיילס, מפלגת הלייבור, מאז שנת 2016

פוליטיקה של הממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אברבון, נציג נוכחי - סטיבן קינוק, מפלגת הלייבור, מאז שנת 2015
  • נית', נציגה נוכחית - כריסטינה ריס, מפלגת הלייבור, מאז שנת 2015

כלכלה ותעשייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכז פורט טלבוט

בשנת 1991 נית' ופורט טלבוט היה אזור אליו היו מגיעים אנשים רבים הגרים בסביבה למטרות עבודה, ללא מגורים באזור, באופן מובהק (אם כי עם גבולות שונים מגבולות המחוז הנוכחי), אבל בשנת 2001 התקיים מיזוג של האזור למפרץ סוונסי, אליו החלו להגיע אנשים רבים לעבודה..

ביוני 2008 הפעילות הכלכלית ושיעורי התעסוקה בנית' פורט טלבוט היו מתחת לממוצע בוויילס. למרות זאת, ההכנסה של עובדים במשרה מלאה הייתה גבוהה יותר מהממוצע הוולשי או הבריטי.

חשבונות ייצור עבור יותר מ-22% ממקומות העבודה במחוז נמוכים מ-14% בכל ויילס. כמעט 70% מהמשרות הן של מתן שירותים, לעומת הממוצע הוולשי העומד על 80%. קבוצת טאטא היא המעסיקה הגדולה ביותר עם בערך 3,000 אנשי צוות (אם כי בשנת 1979 היא העסיקה כ-12,600 אנשי צוות). מעסיקים גדולים אחרים הם ג'נרל אלקטריק, HI-LEX, חברת TRW בע"מ שנסגרה בשנת 2002, Envases UK בע"מ, Crown Food UK & Ireland, טויודה קוקי, סופידל, קורנליוס אלקטרוניקה, Excel Electronics Assemblies וטדקו.

בפורט טלבוט ממוקם גם בית החולים נית' פורט טלבוט אשר שוכן בדרך בגלן, פורט טלבוט[2]. מנהלת בית החולים הנוכחית היא פיונה ריינולדס.

מתחם בית החולים כולל:

פארק מרג'ם

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה המקומית של נית' פורט טלבוט היא רשות החינוך באזור המפעילה בתי ספר יסודיים ותיכוניים במחוז. רשות החינוך המקומית כוללת 6 בתי ספר לילדים בגילאים 4–7, 6 בתי ספר לצעירים בגילאים 8–12, 56 בתי ספר יסודיים, 11 בתי ספר תיכוניים ושלושה בתי ספר לחינוך מיוחד[3]. לימודים נוספים בנית' פורט טלבוט מסופקים על ידי מגוון מוסדות. בית הספר הקתולי סנט ג'וזף ומרכז הטופס השישי בפורט טלבוט ו-Ysgol Gyfun Ystalyfera מציעים לימודים לגילאי 16–18 במטרה להתכונן לבחינות לתעודת ההשכלה הכללית שלהם (GCE (אנ')). קבוצת נית' פורט טלבוט קולג' פועלת במספר אתרים ברחבי המחוז, הגדולים שבהם ממוקמים בפורט טלבוט, נית' ופונטרדווה.

האתר הראשון המיועד להשכלה גבוהה בנית' פורט טלבוט נפתח בשנת 2015 כאשר אוניברסיטת סוונסי פתחה את קמפוס המדע והחדשנות שלה באזור מחילת קרמלין, ממזרח לעיר סוונסי. לאוניברסיטת דרום ויילס יש קמפוס הממוקם בפארק האנרגיה בגלן בפורט טלבוט. קמפוס בגלן מקיים מחקר על התחדשות מימן וכן מרכז פיתוח.

תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורה יומית נפרדת של עיתון "South Wales Evening Post" מפורסמת באזור נית' פורט טלבוט. המוציאים לאור של העיתון, דרום מערב ויילס הוצאות לאור, גם מייצרים חינמון שבועי, the Neath & Port Talbot Tribune[4]. המועצה המקומית מפרסמת רבעון, Community Spirit, אשר מיוצר וממומן בשיתוף עם שבעה שותפים אחרים מהמגזר הציבורי.

תחנת הרדיו הקהילתית היא שידורי XS גם בנית' (97.4) וגם בפורט טלבוט (107.9). רדיו האומה משודר בכל מחוז דרום ויילס מהאולפנים בנית', אם כי כיום הוא מבוסס בקארדיף. המחוז הוא חלק מאזורי רישיון רדיו מסחרי עבור תחנת הלהיטים העכשוויים The Wave 96.4 FM, התחנה האחות שלה, סוונסי סאונד, אשר משמיעה מוזיקה למבוגרים ותחנת רדיו מפרץ סוונסי.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז נית' פורט טלבוט קיים קשרי ערים תאומות עם[5]:

בשנת 2015 מחוז נית' פורט טלבוט הפסיק את כל קשרי הערים התאומות שלו מסיבות כלכליות[6].

נקודות עניין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק נול
  • פארק יער עפאן - ידוע בעבר בתור עפן ארגוד, הוא יער ופארק לטיול ונופש. בתקופה האחרונה, הוא נהיה מרכז לאופני הרים, עם התפתחות מספר מסלולי רכיבה לאופני הרים.
  • פארק מרג'ם - יעד שכיח לאליפות העולם בראלי ופופולרי מאוד על תיירים לכל אורך השנה. הפארק גם מכיל מתקני חבלים חווייתיים, טירת מרג'ם וגן משחקים של הרפתקאות ואגדות.
  • מפלי אברדולה - מפלים בנהר דולה אשר מופיעים בציורו של ויליאם טרנר, "טחנת המים".
  • חוף אברבון - חוף דגל כחול גדול, פופולרי בקרב גולשים ומעיפי עפיפונים. החוף כולל גם מספר מתקני פנאי כגון קולנוע, מלון, מספר ברים, בתי קפה ומסעדות.
  • פארק נול - פארק גדול עם אגמים, מפלים מדורגים וחורבות אחוזת נול, הבית הקודם של משפחת מקוורת'.
  • ביצת קרמלין - אתר בעל עניין מדעי מיוחד הממוקם בסקוון, ליד ניית'.
  • מוזיאון מכרה הפחם קפן קואד - מכרה פחם לשעבר הפועל כעת כמוזיאון וממוקדם בקריננט, ליד ניית'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האנציקלופדיה האקדמית הוולשית. קארדיף: הוצאת אוניברסיטת ויילס 2008
  2. ^ Neath Port Talbot Hospital
  3. ^ רשימת בתי ספר באתר נית' פורט טלבוט
  4. ^ Culture, Welsh Language and Sport Committee, יום חמישי ה-16 בפברואר 2006
  5. ^ הערים התאומות של נית' פורט טלבוט באתר הרשמי של המחוז
  6. ^ Twinning Arrangements within Neath Port Talbot County Borough Council (קובץ PDF)