נעמי אולדרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נעמי אולדרמן
Naomi Alderman
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1974 (בת 50 בערך)
לונדון, אנגליה
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום אנגליה
עיסוק סופרת
מקום לימודים אוניברסיטת מזרח אנגליה, לינקולן קולג', תיכון סאות' האמפסטד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית
סוגה ספרות רשת עריכת הנתון בוויקינתונים
נושאי כתיבה חיי הקהילה היהודית, נשים, היסטוריה חלופית
יצירות בולטות "מרדנות", "The Power"
הושפעה מ מרגרט אטווד
פרסים והוקרה פרס אורנג' לסופרים מתחילים
פרס בייליז לסיפורת מאת נשים
http://www.naomialderman.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נעמי אולדרמןאנגלית: Naomi Alderman; נולדה ב-1974) היא סופרת יהודייה-אנגליה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולדרמן נולדה וגדלה בהנדון שבלונדון. אביה, ג'פרי אולדרמן, הוא היסטוריון חוקר יהדות אנגליה בעל טור קבוע ב"ג'ואיש כרוניקל",[1] ואמה היא אמנית בת לקהילה יהודית חסידית מסטמפורד היל. היא סיימה תואר ראשון בפילוסופיה, מדע המדינה וכלכלה בלינקולן קולג' שבאוניברסיטת אוקספורד. לאחר הלימודים עבדה בתפקידי שיווק במשרד עורכי הדין הבינלאומי פרשפילדס ברוקהאוס דרינג'ר, ובשנת 2000 עברה לשלוחת החברה בניו יורק.[2] בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, שבהם צפתה מחלון משרדה, החליטה לערוך שינוי בקריירה.[2] היא חזרה לאנגליה ולמדה תואר שני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת מזרח אנגליה.

קריירת כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2006 יצא לאור ספרה הראשון, "מרדנות" (Disobedience), רומן לסבי המגולל סיפור אהבה בין שתי נשים יהודיות שגדלו יחד בקהילה היהודית האורתודוקסית בהנדון: רונית, בתו של רב הקהילה, עוזבת את חיי הדת ועוברת לחיות בניו יורק. כשאביה מת היא חוזרת להנדון ופוגשת שם את אסתי, אהבת נעוריה. אסתי כבר התחתנה והתמסדה ובחרה לחיות חיים הטרוסקסואליים. הרומן של אלרדמן מעלה את הנושא הטעון של יחסים לסביים והומוסקסואליים בקרב יהודים אורתודוקסים. אולדרמן זכתה בפרס אורנג' לסופרים מתחילים ובפרס הסופרת הצעירה של השנה מטעם סאנדיי טיימס ואגודת הסופרים הבריטית. הספר תורגם באותה שנה לעברית על ידי יעל אכמון לההוצאת אופוס. ב-2018 עובד הספר לסרט הקולנוע, שאהבה נפשי, בבימוי של סבסטיאן לליו ובכיוכבן של רייצ'ל וייס, רייצ'ל מקאדמס, ואלסנדרו ניבולה.

אולדרמן פרסמה מספר סיפורים קצרים שהתפרסמו בפרוספקט ובאנתולוגיות. ב-2009 נכללה ברשימה הסופית של המועמדים לפרס הסיפור הקצר מטעם BBC.

ספרה השני "The Lessons" התפרסם ב-2010 בהוצאת פינגווין ועוסק בחיי סטודנטים באוקספורד. ב-2011 כתבה את הספר Borrowed Time מסדרת דוקטור הו.

הרומן השלישי שלה, The Liars' Gospel, התפרסם באוגוסט 2012 בהוצאת ויקינג והוא רומן היסטוריה חלופית לסיפור חייו של ישו, המתרחש בירושלים בתקופה שבין המצור על העיר על ידי פומפיוס לבין מצור טיטוס ובו ישו בוחר במסלול חיים אחר. כל שלושת ספריה הראשונים עובדו לתסכיתים ושודרו ברדיו BBC 4. ב-2013 נכללה אולדרמן ברשימות הסופרים הצעירים הטובים ביותר של גרנטה.

בשנים 2012–2013 לוותה על ידי הסופרת מרגרט אטווד במסגרת פרויקט חניכה לליווי יוצרים צעירים (אנ').[2] שיתוף הפעולה הביא לכתיבת ספרה The Power, ספר מדע בדיוני העוסק בדיסטופיה שבה נערות מקבלות כוח המאפשר להם לשלוח זרם חשמלי מכפות ידיהן. הספר זכה ב-2017 בפרס בייליז לסיפורת מאת נשים,[3] נבחר לאחד מספרי השנה של הניו יורק טיימס ולאחד מספרי השנה של נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

אולדרמן היא אחת מיוצרות משחק המציאות החלופית "Perplex City" שהתפרסם בשנים 2004–2007, היא כתבה משחקי מחשב והיא אחת מיוצרות משחק הסלולר ואפליקציית הכושר "!Zombies, Run"[4] ספר שכתבה על בסיס האפליקציה בשם "Zombies, Run! Keeping Fit and Living Well in the Current Zombie Emergency" יצא לאור בהוצאת פינגווין ב-2016.

היא מכהנת כפרופסור לכתיבה יוצרת באוניברסיטת באת' ספא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]