סאקסבי צ'אמבליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאקסבי צ'אמבליס
Saxby Chambliss
דיוקנו הרשמי של צ'אמבליס בקונגרס
דיוקנו הרשמי של צ'אמבליס בקונגרס
דיוקנו הרשמי של צ'אמבליס בקונגרס
לידה 10 בנובמבר 1943 (בן 80)
וורנטון, קרוליינה הצפונית, ארצות הברית
שם מלא קלרנס סאקסבי צ'אמבליס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת טנסי, אוניברסיטת ג'ורג'יה
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
סנאטור מטעם מדינת ג'ורג'יה
3 בינואר 20033 בינואר 2015
(12 שנים)
יו"ר ועדת החקלאות של הסנאט
3 בינואר 20053 בינואר 2007
(שנתיים)
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השמיני של ג'ורג'יה
3 בינואר 19953 בינואר 2003
(8 שנים)

קלרנס סאקסבי צ'אמבליסאנגלית: Clarence Saxby Chambliss; נולד ב-10 בנובמבר 1943) הוא פוליטיקאי אמריקאי שייצג את מדינת ג'ורג'יה בשני בתי הקונגרס של ארצות הברית – תחילה בבית הנבחרים (1995–2003) ולאחר מכן בסנאט האמריקאי (2003–2015). צ'אמבליס, חבר המפלגה הרפובליקנית, היה חבר בוועדה הקבועה והמיוחדת של בית הנבחרים למודיעין וישב בראשות ועדת המשנה של וועדה זו לענייני טרור וביטחון המולדת, אשר פיקחה על חקירותיה של קהילת המודיעין האמריקאית לאחר פיגועי 11 בספטמבר. בשנת 2002 נבחר לסנאט של ארצות הברית על מצע העוסק בביטחון לאומי, ומיצב עצמו כסנאטור שמרן בעל יכולת לבטא את נטיותיו הדו-מפלגתיות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'אמבליס נולד בעיר וורנטון השוכנת בקרוליינה הצפונית, בנם של אמה בייקר (לבית אנדרסון) ואלפרד פרקר צ'אמבליס ג'וניור, שהיה כומר אפיסקופלי. בשנת 1961 סיים את לימודיו התיכוניים ב"תיכון ק. א. בירד" שבשריבפורט בלואיזיאנה. בין השנים 1961–1962 למד באוניברסיטת לואיזיאנה טק וב-1966 קיבל תואר ראשון במנהל עסקים מאוניברסיטת ג'ורג'יה. את לימודיו הגבוהים מימן באמצעות משרה במאפייה מקומית באת'נס.

בשנת 1968 השלים לימודי תואר שני במשפטים מבית הספר למשפט של אוניברסיטת טנסי. במהלך מלחמת וייטנאם, בקשתו לשרת בכוחות המזוינים של ארצות הברית נדחתה עקב היותו סטודנט, נוסף על קבלת פטור רפואי בשל בעיות ברכיים מהן סבל עקב פציעת פוטבול. בשנת 1966 נישא לג'וליאן פרוהברט, עמה הוא חובק שני ילדים וששה נכדים. כמו כן, צ'אמבליס חבר בכנסייה האנגליקנית של סנט מרק בעיר מולטרי (Moultrie) שבג'ורג'יה.

בבית הנבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות אמצע הכהונה ב-1994 נבחר צ'אמבליס לבית הנבחרים של ארצות הברית כחלק מהמהפכה הרפובליקנית, שהובילה את המפלגה הרפובליקנית לרוב בשני בתי הקונגרס האמריקאי. ניוט גינגריץ', חבר קונגרס ותיק וחברו זה מכבר, היה מנהיג הרפובליקנים בבחירות אלה. צ'אמבליס ויתר עמיתיו שנבחרו באותה שנה נקראו "מחזור 94".

צ'אמבליס נבחר לייצג את מחוז הקונגרס השמיני של ג'ורג'יה אשר בסיסו במייקון, לאחר שחבר בית הנבחרים המכהן רוי רולנד הודיע על פרישתו מהפוליטיקה. הוא נבחר עם 63% מקולות הבוחרים — פער ניצחון שהיה בלתי-צפוי שכן אף רפובהליקני לא נבחר קודם לכן במחוז קונגרס זה. שנתיים לאחר מכן ניצב בפני בחירות קשות לכהונה שנייה מול תובע מייקון ג'ים ויניגס, אם כי נבחר מחדש בשנה זו בשנים 1998 ו-2000. במערכת הבחירות האחרונה שלו לבית הנבחרים, התמודד מול ג'ים מרשל, לשעבר ראש העיר מייקון, וגם עליו גבר יחסית בקלות.

במהלך ארבע תקופות הכהונה שלו בבית הנבחרים, היה צ'אמבליס חבר בוועדה הקבועה המיוחדת של בית הנבחרים למודיעין ויושב ראש ועדת המשנה לטרור ולביטחון המולדת. פחות מחודש לאחר פיגועי 11 בספטמבר, ועדת המשנה שבראשה עמד חקרה ובחנה סוגיות מודיעיניות הקשורות לפיגועי הטרור. חקירת ועדת המשנה הביאה לפרסום דו"ח מקיף ראשון מסוגו בו פורטו חסרונות קריטיים בביצועים וביכולות של קהילת המודיעין האמריקאית[1].

סנאטור מטעם ג'ורג'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'אמבליס עם מקבילו הדמוקרטי בסנאט זל מילר נושא ארגזי בצל בגבעת הקפיטול, 13 ביולי 2004

לקראת הבחירות לסנאט של ארצות הברית בשנת 2002, היו רפובליקנים שערערו את הביטחון של המפלגה הדמוקרטית בג'ורג'יה, כדוגמת קארל רוב שהיה יועץ בכיר לנשיא ארצות הברית. בטוח שניצחונו קרב ובא, צ'אמבליס הכריז באותה שנה על התמודדותו לסנאט נגד הסנאטור המכהן מקס קלילנד.

במהלך מערכת הבחירות עמיתיו הרפובליקנים של צ'אמבליס מתחו עליו ביקורת לאחר שפרסם תעמולה נגד קלילנד, חייל משוחרר עטור-פרסים ממלחמת וייטנאם, בה טען שהוא חלש בביטחון המולדת והגנה הלאומית. תעמולה זו גונתה בידי שני צדי המפה הפוליטית בנימוק כי העובדה שצ'אמבליס, שלא שירת במלחמת וייטנאם בגלל קבלת דחיות ופטורים, תוקף חייל משוחרר מהמלחמה שאיבד שלושה גפיים במהלך שירותו הצבאית, היא אבסורד[2]. על תעמולה זו אמר הסנאטור ג'ון מקיין: "זה גרוע יותר ממחפיר, זה מגונה". מקיין, יחד עם הסנאטור הרפובליקני צ'אק הייגל מנברסקה, הגישו קובלנות אל הוועדה הרפובליקנית הלאומית עד שכרזות התעמולה הוסרו. תומכי צ'אמבליס דחו את הביקורות וגרסו כי התעמולה לא הטילה ספק בפטריוטיות של קלילנד אלא בשיקול דעתו. צ'אמבליס ניצח בבחירות וגרף כ-53% מקולות הבוחרים בעוד קלילנד זכה ב-45% בלבד[3]. ב-2008 ניצח בפער זעום בן 49% אחרי שנאלץ להיגרר לסיבוב שני[4].

דפוס הצבעותיו של צ'אמבליס היה בדרך כלל שמרני. הוא היה נותן החסות העיקרי בסנאט להצעת הרפורמה במערך המיסוי של ארצות הברית "חוק המס ההוגן", ושיתף פעולה עם מספר נותני חסות הרב ביותר מכל הצעת חוק אחרת שהוצגה לרפורמה במערך המיסוי. חרף עמדותיו השמרניות של צ'אמבליס, הוא השתתף לא פעם בחקיקות דו-מפלגתיות — כמו חוק המזון, השימור והאנרגיה של 2008, רפורמת ההגירה הדו-מפלגתית (בהובלת ג'ון מקיין וטד קנדי) ב-2007 וחוק החירום לייצוב כלכלת ארצות הברית לשנת 2008. הוא גם היה המנהיג הרפובליקני של "כנופיית העשרה", קבוצה דו-מפלגתית שפעלה לפישור סביב מדיניות האנרגיה של ארצות הברית.

בנובמבר 2012 הביע צ'אמבליס, ביחד עם הסנאטור ג'ו ליברמן מקונטיקט, תמיכה במבצע עמוד ענן ועמד על זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני ארגון הטרור חמאס[5]. בתקופתו בסנאט, שנתפס כגוף קולגיאלי יותר מאשר בית הנבחרים, כרת צ'אמבליס בריתות עם עמיתיו מהמפלגה הדמוקרטית — במיוחד במהלך עבודתו בוועדת החקלאות, התזונה והיערנות, פאנל בו סנאטורים ממדינות מבוססות-חקלאות נוטים לשתף אחד עם השני פעולה ולתחזק בריתות. עם פרישתו היה לחבר הבכיר בוועדת המודיעין, אם כי העביר את חודשיו האחרונים כסנאטור בחיפוש אחר עסקה דו-מפלגתית למיגור הגירעון התקציבי של ארצות הברית[6].

ב-25 בינואר 2013 הודיע צ'אמבליס על כוונתו שלא להתמודד לתקופת כהונה שלישית בסנאט בבחירות 2014[7]. החלטתו לפרוש באה על רקע קריאות תיגר עליו מצד מתמודדים שמרנים יותר בבחירות המקדימות למועמדות הרפובליקנית לסנאט בג'ורג'יה[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סאקסבי צ'אמבליס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rep. Saxby Chambliss: Anti-terrorism measures in the U.S., באתר CNN‏, 2 באוקטובר 2001 (באנגלית)
  2. ^ אנדי בר, Cleland ad causes trouble for Chambliss, באתר פוליטיקו, 12 בנובמבר 2008 (באנגלית)
  3. ^ ג'פרי גטלמן, THE 2002 ELECTIONS: GEORGIA; Senator Cleland Loses in an Upset To Republican Emphasizing Defense, באתר הניו יורק טיימס, 6 בנובמבר 2002 (באנגלית)
  4. ^ Georgia’s Saxby Chambliss to retire, באתר MSNBC‏, 25 בינואר 2013 (באנגלית)
  5. ^ אלעד בן ארי, Lieberman, Chambliss Support Operation in Gaza, באתר ערוץ שבע, 19 בנובמבר 2012 (באנגלית)
  6. ^ מאנו ראג'ו וג'ונתן מרטין, Sen. Saxby Chambliss to retire, באתר פוליטיקו, 25 בינואר 2013 (באנגלית)
  7. ^ ג'ונתן וייסמן, Chambliss Announces Retirement From Senate, באתר הניו יורק טיימס, 25 בינואר 2013 (באנגלית)
  8. ^ קמרון ג'וזף, GOP Sen. Saxby Chambliss to retire, באתר The Hill‏, 25 בינואר 2013 (באנגלית)