סיכול הפיגוע האווירי הטרנס-אטלנטי (2006)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ב-10 באוגוסט 2006, סוכל פיגוע אווירי טרנס-אטלנטי על ידי הסקוטלנד יארד. הפיגוע היה אמור להתבצע על ידי קבוצת מחבלים מתאבדים שתכננו לעלות על מספר טיסות מבריטניה לארצות הברית ולקנדה, כאשר ברשותם חומרי נפץ נוזליים בבקבוקי משקה קל.

מספר חשודים נעצרו ונשפטו בבריטניה. כתגובה לניסיון הפיגוע, הוגברו אמצעי האבטחה בשדות התעופה ברחבי בעולם, ובמיוחד הוחמרו התקנות לפריטים המותרים בכבודת יד.

חשדות ראשוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיד ראוף, אזרח בריטי תושב ברמינגהאם, היה נתון במעקב של הסקוטלנד יארד. בשנת 2006 הוא נסע לפקיסטן ויצר קשר עם אנשי ארגון אל-קאעידה. בריטי נוסף, עבדאללה אחמד עלי, היה במעקב משטרתי. כאשר חזר מפקיסטן ביוני 2006, אנשי המשטרה בדקו בסתר את מזוודותיו, ומצאו בהן אבקת משקה קל "טאנג" (אנ') ומספר רב של סוללות, דבר שהעלה חשד.

בעקבות הגילוי הקימה המשטרה צוות מעקב מיוחד ובו 220 קצינים.

צוות המעקב איתר אדם נוסף בחוליה, אסד סרוואר, תושב היי-וויקומב, שנצפה קונה מצרכים מעוררי חשד, בהם מספר רב של בקבוקי מי חמצן. במהלך המעקב אחריו גילו דירת מסתור ששימשה לייצור חומרי נפץ. כמו כן אותר עלי באינטרנט קפה כשהוא בודק במשך שעתיים את לוח הזמנים של טיסות היוצאות מלונדון.

המעצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל ה-9 באוגוסט 2006 עצרה המשטרה הבריטית 24 איש לחקירה.[1] המעצרים בוצעו בלונדון, ברמינגהאם, והיי וויקומב, בקינגהאמשייר. רוב החשודים היו מוסלמים ילידי בריטניה, חלקם ממוצא פקיסטני. שלושה מהחשודים התאסלמו זמן קצר לפני כן. על פי המשטרה, הפיגועים היו אמורים להתבצע למחרת.

שמונה מהחשודים הואשמו מאוחר יותר בקשירת קשר לרצח ולביצוע פעולות טרור, וארבעה נוספים הואשמו בשיתוף פעולה. האחרים שוחררו ממעצר.

לאחר המעצר ביצעה משטרת בריטניה עשרות חיפושים בבתי מגורים, בתי עסק וכלי רכב, ומצאו ציוד לייצור חומרי נפץ ממימן על-חמצני, ודיסק און קי ובו טבלת טיסות.

תכנון הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסלולי הטיסות היוצאות מנמל התעופה לונדון הית'רו שנמצאו ברשימה שהוכנה על ידי המחבלים

אנשי החוליה תכננו להשתמש בחומר נפץ נוזלי מבוסס על על-תחמוצת. המטענים היו אמורים להכיל טריאצטון, חומר רגיש לחום, זעזוע וחיכוך, שניתן להשתמש בו כנפץ על ידי הדלקתו באמצעות ניצוץ או מטען חשמלי.

על פי כתב התביעה, המחבלים היו אמורים לעלות למטוסים עם החומרים והציוד הנחוצים לביצוע הפיגוע, לבנות את המטען במהלך הטיסה ואז לפוצץ אותו. על פי התכנון, לכל מחבל יהיו בקבוקי משקה קל בני 500 מ"ל ובהם מי חמצן שהוסיפו להם אבקת טאנג כדי לצבוע אותם בצבע כתום. במהלך הטיסה הם יוסיפו לבקבוקים חומרים נוספים באמצעות מזרק. חומר נפץ נוסף, חזק יותר, יאוחסן בתוך סוללות AA ויופעל באמצעות מבזק של מצלמה. פיצוץ הסוללות יגרום לפיצוץ עז של הבקבוקים. במטענים מסוג דומה נעשה שימוש בפיגועים שהיו בלונדון ב-2005.

בין הממצאים היה דיסק און קי ובו טבלת טיסות. כל הטיסות יצאו מנמל התעופה לונדון הית'רו, ויעדיהן היו טורונטו, מונטריאול, סן פרנסיסקו, שיקגו, וושינגטון וניו יורק.

אחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל צ'רטוף, מזכיר המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית, אמר כי ארגון אל-קאעידה עומד מאחורי תכנון הפיגוע. להערכה זו היו שותפים גורמי מודיעין בריטיים. הערכה אחרת גורסת שהארגון הפקיסטני ג'יש-י מוחמד תכנן את הפיגועים. במהלך המשפט לא הוברר לאיזה ארגון טרור שייכים המחבלים שנעצרו.

תגובות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגן ראש ממשלת בריטניה, ג'ון פרסקוט (אנ'), אמר: "עברנו 36 שעות מדהימות, שהושקעו במאמצים להגן על המדינה". הוא הביע את הערכתו לשירותי הביטחון הבריטיים, וציין כי הציבור הבריטי פעל "בשלווה, ברגישות ובסבלנות רבה."

נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש אמר: "המעצרים האחרונים הם תזכורת עגומה לכך שמדינתנו נמצאת במלחמה עם מוסלמים פשיסטים שישתמשו בכל האמצעים כדי להשמיד אותנו, אוהבי החופש, ולפגוע באומה שלנו."

היו שהביעו ספקות לגבי הפרטים שנמסרו. קרייג מוריי, שהיה שגריר בריטניה באוזבקיסטן, היה ספקן ביחס לפרטים שנמסרו. לדבריו, "אף אחד מהחשודים לא ידע לייצר פצצה, אף אחד מהם לא קנה כרטיס טיסה, ולרובם לא היו דרכונים". נייג'ל ויילד, קצין מודיעין בדימוס של הצבא הבריטי, אמר כי זו עלילה שהומצאה על ידי שירותי הביטחון בבריטניה במטרה להצדיק אמצעים חדשים שיצמצמו את חירויות האזרח במדינה. לדבריו הרעיון להרכיב מטען במהלך הטיסה אינו אפשרי.

אבטחת נמלי תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזימת הטרור שנחשפה גרמה לביטולן של יותר מאלף טיסות, ולהחמרה ארוכת-טווח על נוהלי הבידוק הביטחוני בנמלי תעופה ועל המגבלות המוטלות על כבודה ותיקי יד במטוסים.

ב-10 באוגוסט 2006 נאסר על נוסעים לשאת נוזלים כלשהם בטיסות בין ארצות הברית לבריטניה. כמו כן נוספו עמדות בידוק ביטחוני ליד שערי העלייה למטוס. הורשו רק בקבוקי תרכובת מזון לתינוקות ותרופות מרשם הנושאות את שם הנוסע.

החל מ-13 באוגוסט 2006 נדרשו הנוסעים גם להסיר את נעליהם לבדיקת רנטגן. עם זאת, נוסעים הורשו לשאת בכבודת היד נוזלים בבקבוקים בני 100 מ"ל או פחות, ארוזים בשקית ניילון שקופה.

משפטים וגזרי דין[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפטם של הנאשמים החל בשנת 2008.[2] הם כפרו בהאשמות, אם כי שלושה מהם הודו כי תכננו לפוצץ מטען קטן ללא נפגעים כאקט של מחאה פוליטית.

ב-7 בספטמבר 2009 הואשמו שמונה מהחשודים בקשירת קשר לרצח ולביצוע פעולות טרור, וארבעה נוספים הואשמו בשיתוף פעולה.

עבדאללה אחמד עלי תואר כמפקד החוליה, ונגזר עליו מאסר ל-40 שנה ללא אפשרות קיצור. על אסד סרוואר נגזרו 36 שנות מאסר ללא אפשרות קיצור. על האחרים נגזרו עונשי מאסר של 20 עד 32 שנה.

ראשיד ראוף, שנחשד כמתאם הפעולה עם אל-קאעידה, שהה בפקיסטן בזמן המעצרים. פקיסטן עצרה אותו לחקירה, אך סירבה להסגירו לבריטניה. הוא ברח מהמעצר, וב-22 בנובמבר 2008 נהרג בפקיסטן בתקיפה מכלי טיס בלתי מאויש של האגף לפעולות מיוחדות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]