פיליפ רנצר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיליפ רנצר
לידה 8 בדצמבר 1956 (בן 67)
פלוישט, הרפובליקה העממית הרומנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיליפ רנצר (נולד ב-8 בדצמבר 1956) הוא פסל וצייר ישראלי, יליד רומניה. זוכה בפרס מפעל חיים בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2019 מטעם משרד התרבות והספורט[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ רנצר נולד בשנת 1956 בפלוישט, שברומניה. בשנת 1960 עלתה משפחתו לישראל. המשפחה התגוררה בשנים הראשונות במעברה בנס ציונה. דימויי הצריף והמעברה המשיכו ללוות את רנצר מאוחר יותר בעבודתו האמנותית. הוא החל ללמוד אמנות בבית-הספר התיכון, ולאחר שירותו הצבאי החל לעבוד כמבצע תפאורות ואביזרים לבמה בתיאטרון הלאומי 'הבימה'[2]. בין השנים 1981-1979 למד רנצר ב"מדרשה לאמנות", ששכנה אז ברמת השרון. ב-1993 השלים תואר שני במכללה האקדמית בית ברל בהוראת אמנויות, ומשנת 1995 מרצה בכיר באוניברסיטת חיפה וכיום משמש כראש החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה.

רנצר הוא איש ציבור שיושב בוועדות, כיהן בגופים של משרד התרבות וכיום הוא מכהן כיו"ר המדור לאמנות בסל התרבות של משרד החינוך[3].

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנצר הציג תערוכת יחיד רבות במוזאונים בארץ ובעולם, בין היתר במוזיאון ינקו דאדא, עין הוד (1987), בתערוכה היוקרתית "דוקומנטה 9" בקאסל, גרמניה (1992), בתערוכה לרגל 60 שנות היווסדות האו"ם, ז'נבה (1995), וייצג את ישראל בביאנלה בוונציה (1999), במוזיאון תל אביב (2002), במוזיאון הלאומי של רומניה, בוקרשט (2003), מוזיאון ה״לאכמה״, לוס אנג׳לס (2006) והמוזיאון הפתוח, תפן (2010). ברבות מעבודותיו הפיסוליות משנות התשעים של המאה ה-20, העשויות כאסמבלאז' של חומרי רדי מייד שונים, מובלט הפער בין הקבוע והביתי לבין תחושת הארעיות. רבות מהן הן יצירות קינטיות או פועלות על גבי מנגנון חשמלי בסיסי. בחלקן מופיעים דימויים של מהגרים ופליטים בישראל. במיצב "הקופסה מנס ציונה" (1998), לדוגמה, הציג רנצר גמל אוריינטליסטי הנושא על גבו את צריף המהגרים של משפחתו של רנצר, ששוכנה במעברה בנס ציונה. לצד הגמל, שהונח על גבי "מדבר" עשוי משטיח, הוצבו דמויות בני המשפחה של רנצר, המיוצגות כשלדים נושאי סולמות.

רנצר זכה ב-8 פרסים מטעם משרד התרבות, מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל, קרן אמריקה ישראל ופרס הייטלנד בגרמניה[4]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיליפ רנצר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.