ציידי הלווייתנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציידי הלוויתנים
The Whalers
פתיח הסרט
פתיח הסרט
בימוי דייוויד הנד
דיק הומר
הופק בידי וולט דיסני
מדבבים קלרנס נאש
פינטו קולביג
מוזיקה אלברט היי מאלוט
אנימטור מילט שפר
ארט באביט
לואי שמיט
פרסטון בלייר
לי מורהאוס
אל אוגסטר
אריק לארסון
רוברט ג. לפינגוול
אד לאב
ג'ושוע מידור
פרנק אורב
דון פטרסון
ארט פאלמר
מרווין וודוורד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה וולט דיסני הפקות
חברה מפיצה RKO Radio Pictures
הקרנת בכורה 19 באוגוסט 1938[1]
משך הקרנה 8 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קצר, סרט הנפשה, סרט קומדיה, סרט לכל המשפחה, סרט מוזיקלי
דף הסרט ב־IMDb

ציידי הלווייתניםאנגלית: The Whalers) הוא סרט הנפשה קצר אמריקאי משנת 1938 שהופק על ידי וולט דיסני הפקות והופץ על ידי RKO Radio Pictures. עלילת הסרט, שבוים במשותף על ידי דייוויד הנד ודיק הומר, מציגה את מיקי מאוס, דונלד דאק וגופי במסע ציד של לווייתנים. המדבבים הם קלרנס נאש בתור דונלד ופינטו קולביג בתור גופי, מיקי לא מדבר בסרט זה. מוזיקת הסרט הולחנה על ידי אלברט היי מאלוט, אם כי ללא קרדיט.[2] זהו הסרט הקצר ה-101 בסדרת סרטי "מיקי מאוס" שיצאו לאקרנים והשלישי באותה השנה.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקי מאוס, דונלד דאק וגופי שטים על אוניית ציד לווייתנים בחיפוש אחר לווייתנים. דונלד מנסה לאכול כריך לארוחת צהריים, אך לפני שהוא מסוגל לתת ביס להקת שחפים מתנפלים עליו בכדי לקבל את הכריך ובסופו של דבר אוכלים את רובו. בעוד דונלד עסוק במאבק בשחפים, שקנאי סמוך אוכל את שארית הכריך מידיו של דונלד. בינתיים, מיקי מנסה לשפוך דלי מים מסיפון האונייה, אבל זה ממשיך לחזור אליו, למורת רוחו.

דונלד מבחין בלווייתן ישן באופק ומאיץ בגופי לירות בו. אך מאמציו של גופי לירות בצלצל ממשיכים להיכשל עד שבשלב מסוים הוא מבעיר את הישבן שלו עצמו. לבסוף הוא מצליח לשגר מהתותח את העוגן במקום את הצלצל, אך רגלו נתפסת בחבל הקשור לעוגן וכשזה האחרון פוגע בקרחון, גופי מוצא את עצמו תלוי באוויר כשמתחתיו נם לו הלוויתן.

דונלד ממהר להציל את גופי, אך אינו מספיק להגיע בזמן וגופי נופל מהחבל, דרך פתח הנשימה של הלוויתן, היישר לחלל הפה שלו. גופי מדליק גפרור כדי שיוכל לראות טוב יותר, בלי משים לב מעיר את הלוויתן שמתחיל להשתעל מהעשן. גל נכנס דרך פיו הפתוח של הלוויתן ושוטף את גופי פנימה יותר. הוא נשלף מתוך פתח הנשימה של הלוויתן ונופל בחזרה למטה, כשהפעם ראשו נתקע בפתח הנשימה.

דונלד, שעד עתה נאבק במגף של גופי שנשאר על החבל, נופל למים ונרדף על ידי הלוויתן הזועם בחזרה אל האונייה, שם, לאחר שדונלד כמעט נטרף, הלוויתן מתנגח ומשמיד את האונייה. מיקי, דונלד וגופי עפים באוויר ונוחתים על רפסודה קטנה עשויה משברי האונייה. גופי מחזיק בידיו דג קטן, מאמין שזהו הלוויתן בכך שהוא אומר "הנה הוא, הוא בטח התכווץ!".

דמויות ומדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בישראל בדיבוב עברי, כשעל מלאכת הדיבוב הייתה אחראית שפרירה זכאי.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגזין Motion Picture Herald הציג חוות דעת במדור שלהם "What the Picture Did For Me" (מה הסרט עשה בשבילי), "איזו אכזבה. בדיסני בטח עבדו על פרדיננד והכינו את [סרט] זה במהלך ארוחת הערב. לא מפולפל מספיק". אחר כתב, "מצוין. מצחיק מאוד".[4]

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קו העלילה של הסרט הוא פרודיה המבוססת באופן רופף על הרומן "מובי דיק" (1851) מאת הרמן מלוויל.
  • מיקי לא מדבר בסרט זה כלל, הן בגרסה המקורית והן בדיבוב העברי.[5]
  • הלוויתן בסרט זה שימש השראה לדמותו של מונסטרו, הלוויתן שבלע את פינוקיו וסבא ג'פטו בסרט "פינוקיו", שהיה בשלבי הפקה באותה תקופה.
  • זו הפעם האחרונה שפינטו קולביג דיבב את גופי לפני עזיבתו את דיסני בסוף שנות ה-30. הוא חזר באמצע שנות ה-40 ב"איך להיות מלח".
  • זה היה אחד מסרטים הקצרים שהוצגו כשלבים במשחק הווידאו Epic Mickey.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kaufman, J.B; Gerstein, David (2018). Walt Disney's Mickey Mouse: The Ultimate History. Cologne: Taschen. ISBN 978-3-8365-5284-4.
  2. ^ "The Whalers". www.bcdb.com, April 12, 2012
  3. ^ Lenburg, Jeff (1999). The Encyclopedia of Animated Cartoons. Checkmark Books. pp. 107–109. ISBN 0-8160-3831-7. נבדק ב-6 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ "What the Picture Did for Me". Motion Picture Herald (January 7, 1939): 47. נבדק ב-23 ביוני 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ "Mickey Mouse in Living Color DVD Review". DVD Dizzy. נבדק ב-20 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)