ציר הזמן של היקום הקולנועי של מארוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ציר הזמן הבדיוני של זיכיון המדיה של היקום הקולנועי של מארוול (MCU) הוא המשכיות של אירועים עבור מספר סרטים עלילתיים, סדרות טלוויזיה, ספיישלים לטלוויזיה, סרטים קצרים וסרטוני אני גרוט המופקים על ידי אולפני מארוול, וקבוצת סדרות נטפליקס בהפקת Marvel Television.

היו ניסיונות רבים של אולפני מארוול ואנשים אחרים לסדר את אירועי היקום הקולנועי על ציר זמן, שבהם היו שגיאות המשכיות, וכתוצאה מכך בשנת 2023 אולפני מארוול הוציאו ספר זמן רשמי עבור ארבעת השלבים הראשונים שלה. "ציר הזמן הקדוש". ספר זה לא הציג פרויקטים שהופקו על ידי חברות אחרות, כמו הסדרות של נטפליקס שכולן היו קשורות באופן רופף לסרטים, אם כי צוין שכל הפרוייקטים החיצוניים הללו היו חלק מהקאנון הגדול יותר של מארוול. בתחילת 2024, אולפני מארוול שילבו רשמית את קבוצת סדרות נטפליקס של Marvel Television בקו הזמן שלהם של דיסני+.

החל מסדרת הטלוויזיה פלישה סודית (2023) והסרט המארוולס (2023), הכיתוב "היום" בסרטים מצביע על השנה 2026.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השלב הראשון של היקום הקולנועי של מארוול (MCU), אולפני מארוול שתלו בכמה מהסרטים שלהם אזכורים זה לזה, למרות שלא הייתה להם תוכנית ארוכת טווח עבור ציר הזמן של היקום המשותף בשלב זה. באוקטובר 2008, אולפני מארוול שכרו את המנהל בראד וינדרבאום, ששימש בעבר כעוזרו של לואי ד'אספוסיטו בסרט איירון מן (2008). אחד מתפקידיו הראשונים היה ליצור ציר זמן רשמי עבור ה-MCU, מה שהביא לכך שהוא יצר את ראשית הצירים של היקום כאשר הבין כמה אירועים בשלב הראשון חופפים, אותם כינה "השבוע הגדול של פיורי". כינוי זה הורחב עוד יותר על ידי הסופרים כריסטופר יוסט ואריק פירסון כאשר יצא הקומיקס הרשמי החמישי של המוצרים הנלווים שכותרתו השבוע הגדול של פיורי. לאחר שהוצג להם ציר הזמן, יוסט ופירסון ניסו לעקוב אחר ציר הזמן של כל סרט בעת תכנון הקומיקס וקיבלו את "חותמת האישור" מהמפיק קווין פייג' ומאולפני מארוול על ציר הזמן הסופי. מארוול פרסמה אינפוגרפיקה רשמית המפרטת את ציר הזמן הזה במאי 2012 בספרה The Art of Marvel The Avengers . מתוך רצון לפשט את ציר הזמן ביקום, סרטי השלב השני נקבעו בערך בזמן האמיתי שבו יצאו. וגם בשלב השלישי, הבמאים האחים רוסו המשיכו להשתמש בזמן האמיתי בין יציאת הסרטים לאקרנים.

כאשר פותח הסרט ספיידרמן: השיבה הביתה (2017), הבמאי והשותף לכותב ג'ון ווטס הציג מגילה המפרטת את ציר הזמן של ה-MCU שנוצרה על ידי המפיק השותף אריק קרול כשהחל לעבוד לראשונה עבור אולפני מארוול. ווטס אמר שהמגילה כללה גם את המקומות שבהם המשכיות הסרטים עמדה בקו ישר וגם היכן שלא, ושכשהיא היתה פרושה במלואה היא היתה יותר ארוכה משולחן הישיבות הארוך. מגילה זו שימשה כבסיס להמשכיות של השיבה הביתה מהסרטים הקודמים, כמו הנוקמים. כותרת בסרט מציינת כי חולפות שמונה שנים בין סיום "הנוקמים" לאירועי קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים (2016), שספג ביקורת רבה כשגיאת המשכיות ששברה את ציר הזמן הקבוע של ה-MCU, מכיוון שהיו צריכים לעבור רק ארבע שנים. בנוסף, דיאלוג במלחמת האזרחים מצביע על כך שחולפות שמונה שנים בין סיומו של איירון מן (2008) לבין אירועי הסרט, למרות שההמשכיות המבוססת קרובה יותר לחמש או שש שנים. במאי שותף של הנוקמים: מלחמת האינסוף (2018), ג'ו רוסו, תיאר את קפיצת הזמן של שמונה השנים של השיבה הביתה כ"מאוד לא נכונה", והתעלמות מהטעות במלחמת האינסוף, שצויין כי אירועיה התרחשו רק שש שנים לאחר הנוקמים. התגובה הציבורית לטעות השיבה הביתה העניקה השראה לאולפני מארוול לשחרר ציר זמן חדש עבור כל שלושת השלבים, ובנובמבר 2018 ציר זמן, המציין תאריכים לאירועים בכל סרט ששוחרר עד אז, נכלל כחלק מספר המקורות אולפני מארוול: 10 השנים הראשונות, חוגגים 10 שנים ל-MCU. בעקבות מלחמת האינסוף, האחים רוסו אמרו שסרטים עתידיים לא בהכרח יוגדרו על פי הזמן האמיתי מכיוון שיש "הרבה דרכים יצירתיות מאוד לאן הסיפור יכול ללכת מכאן".

עם צאת השלב הרביעי, אולפני מארוול התרחבו לסדרות טלוויזיה, שיש להן קשר גדול יותר עם סרטי ה-MCU מאשר לסדרות שיצאו עד אז. באוקטובר 2020, מדור מארוול של דיסני+ עבר בנייה מחדש כדי שיכלול את הקבוצות של הסרטים כשלבים, כמו גם סדר ששם את הסרטים בסדר ציר הזמן. עד אוגוסט 2022, אולפני מארוול שכרו אדם כדי לעקוב אחר מיקום הפרויקטים של האולפן בציר הזמן של ה-MCU. דורלינג קינדרסלי הוציאה ספר בשם The Marvel Cinematic Universe: An Official Timeline ב-24 באוקטובר 2023. הספר, שנכתב על ידי העיתונאים אנתוני ברזניקן, איימי רטקליף ורבקה תיאודור-ואצ'ון, נוצר בשיתוף פעולה עם אולפני מארוול כדי לספק ציר זמן מעודכן של ה-MCU. וינדרבאום אמר שהספר היה הפעם הראשונה שהאולפן "פורש באופן רשמי את ציר הזמן". הספר מכסה את הפרויקטים של אולפני מארוול בארבעת השלבים הראשונים שלהם כחלק מ"ציר הזמן הקדוש" שלהם על כדור הארץ-616, ומתייחס למספר שגיאות המשכיות, כמו ציר הזמן של השיבה הביתה. בינואר 2024, במהלך מסע העיתונאים של אקו, ווינדרבאום הודתה שאולפני מארוול היו בעבר "קצת כלואים" לגבי מה שהיה חלק מציר הזמן הקדוש שלהם, וציינה את הפער התאגידי בין מה שאולפני מארוול יצרו לבין מה שמארוול הטלוויזיה יצרה, למרות ששתי החברות נמצאות בתקשורת ומודעות למה שהן עושות. היא המשיכה שאולפני מארוול החלו לראות "עד כמה משולבים הסיפורים" ובאופן אישי הרגישה בטוחה בכך שסדרת הטלוויזיה של נטפליקס דרדוויל (2015–2018) הייתה חלק מציר הזמן הקדוש. זמן קצר לאחר ההערות של ווינדרבאום, דרדוויל וסדרות נטפליקס שנותרו נוספו לציר הזמן של דיסני+, בעיקר לצד תוכן השלב השני של ה-MCU. הם נוספו לדיסני+ "די מהר" לאחר שווינדרבאום הבינה במהלך סיור העיתונאים של אקו שמקומה של סדרת נטפליקס בציר הזמן של MCU "לא רק הונחה" והקהל רצה שזה יאושר.

תיאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך ה-MCU[עריכת קוד מקור | עריכה]

סאגת האינסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

איירון מן 2 מתרחש שישה חודשים לאחר אירועי איירון מן, ובערך באותו זמן עם ת'ור על פי הערותיו של ניק פיורי. כמה מהסרטים הקצרים של מארוול מתרחשים גם סביב אירועי סרטים נלווים, כולל היועץ (שמתרחש לאחר אירועי איירון מן 2 והענק הירוק ), דבר מצחיק קרה בדרך לפטיש ת'ור (המתרחש לפני אירועי ת'ור), חפץ מספר 47 (שמתרחש אחרי הנוקמים), והסוכנת קרטר (שנקבע שנה לאחר אירועי קפטן אמריקה: הנוקם הראשון). איירון מן 3 מתרחש כשישה חודשים לאחר הנוקמים, במהלך חג המולד; ת'ור: העולם האפל מתרחש שנה לאחר מכן; וקפטן אמריקה: חייל החורף הוא שנתיים אחרי. הנוקמים: עידן אולטרון ואנטמן סיימו את השלב ב-2015, כאשר בין הסרטים הללו חלפו מספר חודשים ביקום כמו בחיים האמיתיים. הסרט הנלווה הללו את המלך נקבע לאחר אירועי איירון מן 3.

קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים מתחיל שנה לאחר עידן אולטרון, הנוקמים: מלחמת האינסוף נקבע לשנתיים לאחר מכן. הפנתר השחור החל שבוע לאחר מלחמת האזרחים וספיידרמן: השיבה הביתה החל כמה חודשים לאחר מכן, ת'ור: ראגנארוק החל ארבע שנים לאחר העולם האפל ושנתיים לאחר עידן אולטרון, בערך ביחד עם מלחמת האזרחים והשיבה הביתה, דוקטור סטריינג' מתרחש במשך שנה שלמה ומסתיים בסוף 2016, אנט-מן והצרעה מתרחשים שנתיים לאחר מלחמת האזרחים וקצת לפני מלחמת האינסוף, וגם שומרי הגלקסיה והמשכו חלק 2 נקבעו במפורש ב-2014, כאשר נשיא אולפני מארוול קווין פייגי האמין שייצור פער של ארבע שנים בין חלק 2 ומלחמת האינסוף, אם כי סרטי ה-MCU האחרים עד לאותה נקודה אינם מציינים שנים על המסך.

קפטן מארוול מתרחש מוקדם יותר בציר הזמן בשנת 1995. הנוקמים: סוף המשחק מתחיל זמן קצר לאחר מלחמת האינסוף ומסתיים ב-2023 לאחר קפיצה של חמש שנים בזמן. הוא מאשר תאריכים לכמה מהסרטים האחרים, כולל הנוקמים ב-2012, ת'ור: העולם האפל ב-2013, שומרי הגלקסיה ב-2014, דוקטור סטריינג' בסביבות 2017 ואנטמן והצרעה ב-2018 לפני מלחמת האינסוף. ספיידרמן: רחוק מהבית מתחיל שמונה חודשים לאחר סוף המשחק ב-2024.

סאגת המולטיוורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבים מהסרטים בשלב הרביעי נקבעים לאחר אירועי הנוקמים: סוף המשחק. וונדה-ויז'ן מתרחש שלושה שבועות לאחר אירועי הסרט, ומגדיר ישירות את דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף, הפלקון וחייל החורף נקבע שישה חודשים לאחר סוף המשחק. שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות מתרחש לאחר סוף המשחק במהלך הימים המובילים לפסטיבל צ'ינגמינג בתחילת אפריל, כאשר שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק מתרחש "פרק זמן קצר יחסית" אחרי שאנג-צ'י. נצחיים מתרחש בערך באותו זמן כמו הפלקון וחייל החורף, ספיידרמן: רחוק מהבית, מתרחש שישה עד שמונה חודשים לאחר סוף המשחק ב-2024, בעוד ספיידרמן: אין דרך הביתה מתחיל מיד לאחר רחוק מהבית מהבית, וממשיך בסוף 2024. הוקאיי מתרחש שנה לאחר אירועי סוף המשחק בעונת חג המולד של 2024.

מון נייט מתרחש אחרי הוקאיי בתחילת 2025, בעוד ממדי הטירוף מתרחש אחרי ספיידרמן: אין דרך הביתה. מיס מארוול מתרחש אחרי מון נייט, שנה עד שנתיים אחרי סוף המשחק. ת'ור: אהבה ורעם מתרחש לאחר סוף המשחק, שמונה שנים וחצי לאחר שת'ור נפרד מג'יין פוסטר בראגנארוק, ו"כמה שבועות" מאז שת'ור הצטרף לשומרי הגלקסיה. על פי המפיק נייט מור, הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח מתרחש אחרי אין דרך הביתה וסוף המשחק ובמקביל לאהבה ורעם ואנטמן והצרעה: קוונטומאניה, אם כי הוא הוצב מוקדם יותר בציר הזמן בין מון נייט ושי-האלק עם ההוספה שלו לדיסני+. שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד נקבע "זמן רב למדי" לאחר אירועי אהבה ורעם ולפני אירועי שומרי הגלקסיה: חלק 3.

העונה הראשונה של לוקי ממשיכה מאירועי 2012 שנראו בסוף המשחק, אבל חלק גדול מהסדרה קיים מחוץ לזמן ולמרחב בהתחשב בהצגת הרשות למשתנים בזמן. מה אם...? מתרחש לאחר סיום העונה הראשונה של לוקי, בוחן את קווי הזמן המסועפים השונים של הרב-יקום החדש שנוצר, בו רגעים מרכזיים מסרטי ה-MCU מתרחשים בצורה שונה. העונה השנייה של לוקי מתחילה מיד לאחר סיום העונה הראשונה, מתרחשת מחוץ לזמן ולמרחב בזמן שכמה אירועים מתרחשים בין העבר, ההווה והעתיד. האלמנה השחורה מתרחש בין מלחמת האזרחים למלחמת האינסוף, המתרחש בעיקר בין העלילה הראשית של מלחמת האזרחים לסצנה האחרונה שלה. הפרק הראשון של אני גרוט מתרחש בין הסוף של שומרי הגלקסיה לתחילתו של שומרי הגלקסיה חלק 2 כאשר הפרקים הנותרים מתרחשים בין סוף חלק 2 וסצנת אמצע הקרדיטים שלה. הספיישל איש זאב בלילה קיים בתוך ה-MCU אך לא מצויין "מתי, איך או למה". הבמאי מייקל ג'יאצ'ינו אמר שיש לו "רעיון מאוד ספציפי" איך הספיישל משתלב ב-MCU אבל הוא "יישאר אך ורק בראשו" כי יש עדיין דיונים שמתנהלים.

בשלב החמישי, אקו נקבע חמישה חודשים אחרי הוקאיי, במאי 2025. אנטמן והצרעה: קוואנטומניה מתרחש בשנת 2026, בערך באותו זמן של אירועי הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח ותחילתה של מיס מארוול. שומרי הגלקסיה חלק 3 נקבע לאחר ספיישל החג. פלישה סודית מתרחש ב"היום" של ה-MCU, שלושים שנה לאחר אירועי קפטן מארוול בסביבות 2026, לאחר אירועי רחוק מהבית וווקאנדה לנצח. המארוולס מתרחש בשנת 2026, לאחר פלישה סודית ומיס מארוול.

ניסיונות קודיפיקציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האינפוגרפיקה של השלב הראשון (מאי 2012)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציר הזמן של האירועים שהתרחשו לפני הנוקמים, שוחרר באנגלית ע"י מארוול במאי 2012

מארוול הוציאה ציר זמן אינפוגרפי רשמי לסרטי השלב הראשון והסרטים הקצרים שלהם במאי 2012 בספר The Art of Marvel The Avengers; חלק מהמידע הזה נחשף בעבר בקומיקס הקנוני הרשמי "השבוע הגדול של פיורי", שאישר כי הענק הירוק , איירון מן 2 ות'ור כולם התרחשו תוך שבוע, שנה לפני הנוקמים. קנה המידה של ציר הזמן האינפוגרפי מוצג ביחס לטוני סטארק שחושף שהוא איירון מן בסוף הסרט איירון מן, עם אירועים שנקבעו "BIM" (לפני שטוני סטארק מכריז אני איירון מן) ו"AIM" (אחרי שטוני סטארק הכריז אני איירון מן).

אולפני מארוול: 10 השנים הראשונות ציר הזמן (נובמבר 2018)[עריכת קוד מקור | עריכה]

 
תוכן
1943–1945 קפטן אמריקה: הנוקם הראשון
2010 איירון מן
2011 איירון מן 2, ת'ור
2012 איירון מן 3, הנוקמים
2013 ת'ור: העולם האפל
2014 קפטן אמריקה: חייל החורף, שומרי הגלקסיה, שומרי הגלקסיה חלק 2
2015 הנוקמים: עידן אולטרון, אנטמן
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
2016–2017 דוקטור סטריינג'
2017 הפנתר השחור, ת'ור: ראגנארוק, הנוקמים: מלחמת האינסוף

בנובמבר 2018, ציר הזמן המציין תאריכים לאירועים בכל סרט ששוחרר עד לנקודה זו נכלל כחלק מספר המקורות של אולפני מארוול: The First 10 Years, שחוגג את יום השנה ה-10 ל-MCU. ציר הזמן הזה מתעלם משתי שגיאות ההמשכיות של "שמונה השנים" כפי שנראו בשיבה הביתה, אך גם סותר את אירועי הפנתר השחור ומלחמת האינסוף בכך שהוא מציב אותם ב-2017. הענק הירוק, ספיידרמן: השיבה הביתה ואנטמן והצרעה נדונים בספר המקורות, אך האירועים שלהם אינם כלולים בציר הזמן.

ציר הזמן של דיסני+ (אוקטובר 2020 - היום)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמנת ציר הזמן הראשונית של דיסני+ באוקטובר 2020 הייתה עבור קפטן אמריקה: הנוקם הראשון, קפטן מארוול, איירון מן, איירון מן 2, ת'ור, הנוקמים, ת'ור: העולם האפל, איירון מן 3, קפטן אמריקה: חייל החורף, שומרי הגלקסיה, שומרי הגלקסיה חלק 2, הנוקמים: עידן אולטרון, אנטמן, קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, הפנתר השחור, דוקטור סטריינג', ת'ור: ראגנארוק, אנטמן והצרעה, הנוקמים: מלחמת האינסוף, והנוקמים: סוף המשחק. הענק הירוק, ספיידרמן: השיבה הביתה וספיידרמן: אין דרך הביתה לא נכללו בשלב זה מכיוון שלדיסני לא היו את זכויות ההפצה שלהם.

ביוני 2022, השיבה הביתה הפך לזמין בדיסני+ בבריטניה ובאוסטרליה, בעוד אין דרך הביתה הפך לזמין בדיסני+ ביפן בחודש שלאחר מכן, שניהם נוספו לציר הזמן של דיסני+ באותם מקומות. עד אוגוסט 2022, הענק הירוק נוסף לציר הזמן של דיסני+ במקומות בהן היה זמין כמו ספרד ויפן. השיבה הביתה הפך לזמין בארצות הברית ונוסף לציר הזמן במאי 2023. אולפני מארוול השיבו את זכויות ההפצה של הענק הירוק ביוני 2023, כאשר לאחר מכן הוא הפך לזמין בארצות הברית בדיסני+. אין דרך הביתה הפך לזמין בארצות הברית בנובמבר 2023.

במקביל ליציאתו של אקו בינואר 2024, כל סדרות הטלוויזיה של נטפליקס של מארוול - כולל דרדוויל, ג'סיקה ג'ונס, לוק קייג', איירון פיסט, המגינים והמעניש - נוספו לציר הזמן של דיסני+, לאחר שהן זמינות בפלטפורמה משנת 2022. מיקומי הסדרה התבססו בתחילה על המועד שבו התרחשו העונות הראשונות שלה, כאשר כל עונה מתרחשת על ציר הזמן בערך באותו זמן של יציאתה לאקרנים. העונה הראשונה של דרדוויל התרחשה לאחר אירועי הנוקמים, והוצבה אחרי שומרי הגלקסיה חלק 2 ואני גרוט ולפני עידן אולטרון. העונה הראשונה של ג'סיקה ג'ונס נקבעה לאחר מכן וממוקמת לפני עידן אולטרון ואנט-מן. העונה השנייה של דרדוויל מתרחשת בסביבות שישה חודשים לאחר עונתה הראשונה, בסביבות או זמן קצר לאחר אירועי אנטמן. העונה הראשונה של לוק קייג' מתחילה כמה חודשים אחרי ג'סיקה ג'ונס, וחלק מהעונה מתרחשת במקביל לאירועי דרדוויל עונה 2. היא הוצבה אחרי אנטמן על ציר הזמן, ואחריה זמן קצר לאחר מכן איירון פיסט העונה הראשונה, שמתייחסת לאירועי דרדוויל עונה 2 לאורך העונה, והוצבה בין אנטמן ומלחמת האזרחים. אחריהם באו אירועי סדרת הקרוסאובר המגינים, המתרחשת כמה חודשים אחרי העונה השנייה של דרדוויל, וחודש אחרי איירון פיסט העונה הראשונה, בזמן שהוצבה לפני מלחמת האזרחים על ציר הזמן. המגינים מגדירים אלמנטים של העונה השנייה של ג'סיקה ג'ונס, אבל אין לה מיקום ברור בציר הזמן, בעוד שלוק קייג' עונה 2, איירון פיסט עונה 2, העונה השלישית של דרדוויל והעונה השלישית של ג'סיקה ג'ונס נקבעות גם לאחר המגינים. המעניש מתחיל אחרי אירועי דרדוויל עונה 2 לפני שהוא קפץ לשישה חודשים מאוחר יותר, ותואר כסדרה עצמאית, מחוץ לסדרות שמובילות למגינים. העונה הראשונה שלה גם מתארת כמה אירועים מלפני העונה השנייה של דרדוויל, שכוכב המעניש ג'ון ברנטל תיאר כ"רופף עם כרונולוגיה", והיא הוצבה בין השיבה הביתה ודוקטור סטריינג' על ציר הזמן.

בתחילת פברואר 2024, ציר הזמן של דיסני+ עודכן כך שיכלול את המיקום של כל עונה של הסדרות של אולפני מארוול וסדרות נטפליקס יחד עם יצירת ציר זמן חדש הכולל רק את סרטי ה-MCU.

ציר הזמן המלא של דיסני+ (נכון לאקו)

  1. קפטן אמריקה: הנוקם הראשון
  2. הסוכנת קרטר
  3. קפטן מארוול
  4. איירון מן
  5. איירון מן 2
  6. הענק הירוק
  7. דבר מצחיק קרה בדרך לפטיש של ת'ור
  8. ת'ור
  9. היועץ
  10. הנוקמים
  11. חפץ מספר 47
  12. ת'ור: העולם האפל
  13. איירון מן 3
  14. הללו את המלך
  15. קפטן אמריקה: חייל החורף
  16. שומרי הגלקסיה
  17. שומרי הגלקסיה חלק 2
  18. אני גרוט עונה 1[1]
  19. אני גרוט עונה 2[1]
  20. דרדוויל עונה 1
  21. ג'סיקה ג'ונס עונה 1
  22. הנוקמים: עידן אולטרון
  23. אנטמן
  24. דרדוויל עונה 2
  25. לוק קייג' עונה 1
  26. איירון פיסט עונה 1
  27. המגינים
  28. קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
  29. האלמנה השחורה
  30. הפנתר השחור
  31. ספיידרמן: השיבה הביתה[2]
  32. המעניש עונה 1
  33. דוקטור סטריינג'
  34. ג'סיקה ג'ונס עונה 2
  35. לוק קייג' עונה 2
  36. איירון פיסט עונה 2
  37. דרדוויל עונה 3
  38. ת'ור: ראגנארוק
  39. המעניש עונה 2
  40. ג'סיקה ג'ונס עונה 3
  41. אנטמן והצרעה
  42. הנוקמים: מלחמת האינסוף
  43. הנוקמים: סוף המשחק
  44. לוקי עונה 1
  45. מה אם...? עונה 1
  46. וונדה ויז'ן
  47. שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות
  48. הפלקון וחייל החורף
  49. ספיידרמן: רחוק מהבית[2]
  50. נצחיים
  51. דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף
  52. הוקאיי
  53. מון נייט
  54. הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח
  55. אקו
  56. שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק
  57. מיס מארוול
  58. ת'ור: אהבה ורעם
  59. איש זאב בלילה
  60. שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד
  61. אנטמן והצרעה: קוונטומאניה
  62. שומרי הגלקסיה חלק 3
  63. פלישה סודית
  64. המארוולס
  65. לוקי עונה 2
  66. מה אם...? עונה 2

היקום הקולנועי של מארוול: ציר זמן רשמי (אוקטובר 2023)[עריכת קוד מקור | עריכה]

 
תוכן
יוני 1943-מרץ 1945 קפטן אמריקה: הנוקם הראשון
1946 הסוכנת קרטר
קיץ 1995 קפטן מארוול
תחילת אביב 2008 איירון מן
אביב 2010 איירון מן 2 & הענק הירוק & ת'ור
קיץ 2010 היועץ
אביב 2012 הנוקמים, חפץ מספר 47
סתיו 2013 ת'ור: העולם האפל
דצמבר 2013 - תחילת 2014 איירון מן 3
תחילת 2014 הללו את המלך
אביב 2014 קפטן אמריקה: חייל החורף
קיץ 2014 שומרי הגלקסיה, אני גרוט פרק 1
סתיו 2014 שומרי הגלקסיה חלק 2, אני גרוט פרקים 2–5
אביב 2015 הנוקמים: עידן אולטרון
קיץ 2015 אנטמן
אביב 2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
אביב-קיץ 2016 האלמנה השחורה
קיץ 2016 הפנתר השחור
סתיו 2016 ספיידרמן: השיבה הביתה
סתיו 2016–2017 דוקטור סטריינג'
סתיו 2017 ת'ור: ראגנארוק
אביב 2018 אנטמן והצרעה, הנוקמים: מלחמת האינסוף
סתיו 2023 הנוקמים: סוף המשחק, וונדה ויז'ן
אביב 2024 שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות, הפלקון וחייל החורף פרקים 1-5
קיץ 2024 ספיידרמן: רחוק מהבית, הפלקון וחייל החורף פרק 6
סתיו 2024 שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק פרק 1, נצחיים, ספיידרמן: אין דרך הביתה, דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף
דצמבר 2024 הוקאיי
אביב 2025 שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק פרקים 2–3, מון נייט, הפנתר השחור: ווקאנדה לנצח
קיץ 2025 שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק פרקים 4–8
סתיו 2025 שי-האלק: עורכת דין בשירות החוק פרק 9,  מיס מארוול, ת'ור: אהבה ורעם, איש זאב בלילה
דצמבר 2025 שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד

בספר The Marvel Cinematic Universe: An Official Timeline, שיצא באוקטובר 2023, ציר הזמן מפורט עבור ארבעת השלבים הראשונים של ה-MCU, ומציג את ציר הזמן לתוכן המתרחש ב"ציר הזמן הקדוש" של Earth-616, ציר הזמן והיקום העיקריים של ה-MCU, אך אינו כולל את סדרות נטפליקס מכיוון שהם עדיין לא נחשבו רשמית לחלק מציר הזמן הקדוש. הספר מטפל במספר שגיאות המשכיות באמצעות הודעות מגברת דקות, הקמע של הרשות למשתנים בזמן (רמ"ז), ונכתב בפרספקטיבה של היקום כאילו היה ספר ההדרכה של רמ"ז. אלה כללו את הצבת השיבה הביתה כמתרחשת בסוף 2016 תוך ציון שמסגרת הזמן של שמונה השנים בסרט לא הייתה נכונה ואישרה שארבע שנים חלפו ביקום מהנוקמים. הוא גם ממקם את איירון מן בתחילת 2008, זהה לשנת יציאתו, איירון מן 2, הענק הירוק ות'ור כפי שהתרחשו בערך באותו זמן בתחילת 2010, איירון מן 3 מ-22 - 25 בדצמבר 2013 לפני שהסתיים בתחילת 2014, דוקטור סטריינג' מתחיל בסוף 2016 לאחר השיבה הביתה ומתרחש עד 2017 לפני ת'ור: ראגנארוק, בניגוד להצהרה של סי רוברט קרגיל על ציר הזמן שלו, הפנתר השחור באמצע 2016, החל לאחר האלמנה השחורה ולפני סיום מלחמת האזרחים, אנטמן והצרעה ומלחמת האינסוף בתחילת 2018, סוף המשחק בעיקר בסוף 2023 עם וונדה ויז'ן שנקבע זמן קצר לאחר מכן, שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות בתחילת 2024 בין וונדה ויז'ן והפלקון וחייל החורף, שהאחרון שבהם ממוקם מתחילת עד אמצע 2024, רחוק מהבית וההתחלה של אין דרך הביתה באמצע 2024 במהלך הפלקון וחייל החורף, שי-האלק החל בסוף 2024, לפני נצחיים, שמתרחש במהלך אין דרך הביתה, שאחריו בעיקר בממדי הטירוף, גם בסוף 2024, אין דרך הביתה שהסתיים בדצמבר 2024, ממש לפני הוקאיי, הוצב גם באותו חודש, שי-האלק מתרחש בעיקר עד תחילת 2025, לפני מון נייט וווקאנדה לנצח, ועד סוף 2025, מיס מארוול ואהבה ורעם בסוף 2025, ואיש זאב בלילה אחריהם בסוף 2025, מה שצוין כמדויק לכאורה, אך "השפעות קסומות" גרמו לקביעת מיקומו כלא ברורה.

ציר הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיאגרמה הבאה מייצגת את ציר הזמן של היקום הקולנועי של מארוול עבור מדיה שפורסמה על ידי אולפני מארוול וכן את סדרות נטפליקס. מיקומו של פרויקט על ציר הזמן נקבע על ידי הפניות מפורשות לתאריך בתוכו או באמצעות דיאלוג (לדוגמה, טוני סטארק אומר "תאנוס נמצא בתוך הראש שלי במשך שש שנים. מאז שהוא שלח צבא לניו יורק..." הצבת הנוקמים מלחמת האינסוף בשנת 2018) או כותרות (לדוגמה, שומרי הגלקסיה מתרחש בשנת 2014, בעוד הנוקמים: סוף המשחק מתוארך עם ת'ור: העולם האפל ב-2013), כאשר היקום הקולנועי של מארוול: ציר הזמן הרשמי שימש כדי לקבוע את המיקום, ואחריו ציר הזמן של דיסני+ במידת הצורך. המיקום מייצג את הזמן שבו רוב הסרט מתרחש.

לוקי ומה אם...? אינם נכללים בתרשים מכיוון שהם מתרחשים מחוץ לציר הזמן הראשי. איש זאב בלילה גם הוא לא נכלל בהתחשב בכך שהספיישל אינו מציין במפורש היכן הוא מתרחש ב-MCU. סדר ציר הזמן של דיסני+ מציב את העונות הראשונות של לוקי ומה אם...? בין הנוקמים: סוף המשחק לוונדה ויז'ן, עונותיהם השניות אחרי המארוולס, איש זאב בלילה ואהבה ורעם, איש זאב בלילה ממוקם גם הוא כאן ביקום הקולנועי של מארוול: ציר הזמן הרשמי.

ציר הזמן של היקום הקולנועי של מארוול
 
1943–1945 קפטן אמריקה
1946 הסוכנת קרטר
1947–1994
1995 קפטן מארוול
1996–2009
2010 איירון מן
2011 איירון מן 2
הענק הירוק
דבר מצחיק קרה...
ת'ור
היועץ
2012 הנוקמים
חפץ מספר 47
2013 העולם האפל
איירון מן 3
2014 הללו את המלך
חייל החורף
שומרי הגלקסיה
אני גרוט פרק 1
שומרי הגלקסיה: חלק 2
אני גרוט פרקים 2–10
2015 דרדוויל עונה 1
ג'סיקה ג'ונס עונה 1
עידן אולטרון
אנטמן
דרדוויל עונה 2
לוק קייג' עונה 1
2016 איירון פיסט עונה 1
המגינים
מלחמת האזרחים
האלמנה השחורה
הפנתר השחור
השיבה הביתה
המעניש עונה 1
2016–2017 דוקטור סטריינג'
2017 ג'סיקה ג'ונס עונה 2
לוק קייג' עונה 2
איירון פיסט עונה 2
דרדוויל עונה 3
ראגנארוק
2018 המעניש עונה 2
ג'סיקה ג'ונס עונה 3
אנטמן והצרעה
מלחמת האינסוף
2019–2022
2023 סוף המשחק
וונדה ויז'ן
2024 שאנג-צ'י
הפלקון וחייל החורף
רחוק מהבית
נצחיים
אין דרך הביתה
בממדי הטירוף
הוקאיי
2025 מון נייט
ווקאנדה לנצח
אקו
שי-האלק
מיס מארוול
אהבה ורעם
שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד
2026 קוונטומאניה
שומרי הגלקסיה חלק 3
פלישה סודית
המארוולס

פרשנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומס בייקון מ- Screen Rant תיאר את ציר הזמן של אולפני מארוול: 10 השנים הראשונות כ"הקרוב ביותר שמארוול הגיעה אליו בהצהרה רשמית מתי בדיוק נקבעים אירועי ה-MCU השונים", ושהביא "איזון מסוים להמשכיות ה-MCU", למרות כמה טעויות שעדיין קיימות בציר הזמן הזה. לגבי ציר הזמן הראשוני של דיסני+, בייקון אמר שהמיקום של ת'ור: העולם האפל בין הנוקמים ואיירון מן 3, והפנתר השחור לאחר קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים בציר הזמן הזה תיקן "בעיות קודמות" בהצבתם בציר הזמן של 10 השנים הראשונות, ושמח שדיסני ומארוול "זיהו שאפשר לצפות בסרטים האלה בכל דרך אחרת מלבד סדר השחרור". ג'וליה אלכסנדר ב- The Verge הסכימה עם בייקון ש"נראה שדיסני סוף סוף מבינה איך [חלק מהצופים] רוצים לצפות בסרטי מארוול".

עם יציאתו לאקרנים של ת'ור: אהבה ורעם בדיסני+ בספטמבר 2022, בייקון ועמיתתו מולי ג'אי ויינשטיין ציינו כיצד מיקום הסרט בקטע ציר הזמן בפלטפורמה נראה שגוי, כאשר בייקון אמר שהוא יוצר "אי היגיון" בהתחשב בדיאלוג ואירועים בסרט שסתרו את המיקום הזה, וגם הצביע על כך שהמיקומים של שאנג-צ'י ושל מון נייט שגויים, בעזרת מידע שניתן בכל אחד מהם. בייקון אמר ש"ציר הזמן של ה-MCU מסובך כרגע בגלל הכמות העצומה של הסרטים ותוכניות הטלוויזיה שנמצאות כעת בהפקה, מכיוון שאפילו מקבלי ההחלטות העיקריים של מארוול לא באמת יודעים באיזה סדר הסרטים ישוחררו". בניגוד לשלבים הקודמים שבהם כל סרט חדש היה הכותרת הכרונולוגית הבא בציר הזמן, השלב הרביעי "קפץ על ציר הזמן ללא עונש", מה שהפך אותו ל"די מבולגן". בייקון הוסיף כיצד הצופים ציינו שציר הזמן של דיסני+ היה "פגום עמוק" עם "סתירות רבות". עם צאתו לאקרנים של ספיישל החג של שומרי הגלקסיה, בייקון האמין שהמיקום שלו על ציר הזמן של דיסני+ "קבע" את המיקום לאהבה ורעם, מתוך מחשבה שצריך להציב את הסרט בסוף 2024 על ציר הזמן. הוא גם ציין כיצד פרויקטים חדשים בדרך כלל מתווספים לסוף ציר הזמן של דיסני+, "גם כאשר מיקומים כאלה לא יכולים להיות נכונים". בנובמבר 2022, בייקון ציין כיצד הופעתו של רחוק מהבית בציר הזמן של דיסני+ בין הפלקון וחייל החורף לבין שאנג-צ'י לא יכולה להיות נכונה בהינתן נקודות בכל אחד מאותם פרויקטים המציינים היכן הם נמצאים בציר הזמן, ומקווה שמארוול תתקן את הטעויות הללו כפי שעשתה בעבר עם האלמנה השחורה והפנתר השחור.

כדי לחפוף עם צאתו של היקום הקולנועי של מארוול: ציר הזמן הרשמי באוקטובר 2023, דיסני+ התאימה את המיקום שלה של שאנג-צ'י על ציר הזמן כך שיהיה בין וונדה ויז'ן והפלקון וחייל החורף, שרון פריין מ- ComicBook.com אמרה שעשו זאת ב"הרבה הגיון" בהתחשב בקביעה הקודמת שלו בציר הזמן. היא אמרה שזה תיקן את ה"טעות" הקודמת במיקום שלו, מה שעורר "[הרבה] ויכוחים" בקרב המעריצים, וכונה "טעות משרדית" ש"תוקנה בקלות על ידי שינוי קוד כלשהו" בפלטפורמה, במקום שמארוול תשתנה כשהסרט התרחש ביקום. אלכסנדר ולנטינו מ- Screen Rant אמר שלפני שחרורו של ספר ציר הזמן, סדר ציר הזמן של דיסני+ "היה הדבר הקרוב ביותר לסדר סופי של אירועים", תוך שהוא ציין שזה גם לא היה ברור בהתחשב בשימוש של הזכייניות בפלאשבקים, במסע בזמן וברב-יקום. הוא אמר שההזמנה של הפלטפורמה הייתה "מדויקת להחריד" בהשוואה לציר הזמן הרשמי של מארוול כפי שמפורט בספר, וציין שדיסני+ הסכימה לשנות את מיקומה של שאנג-צ'י בהתאם לספר ציר הזמן, שאותו כינה "מפה סופית" של הכרונולוגיה של ה-MCU ו"אבן מפתח חשובה" להבנת ציר הזמן של הזיכיון, וכי היא פתרה ויכוחים סביב מיקומים בציר הזמן וסטטוס הקנון של מספר סרטים של מארוול. ג'ושוע לאפין-ברטונה מ- Popverse נהנה מציר זמן רשמי הכולל את גברת דקות ואת רמ"ז כשהתייחס לפערים מהעבר, מכיוון שהוא סיפק "תחושה של אישיות וכיף לספר". ג'פרי האריס העריך את אולפני מארוול שהכירו בשגיאות ההמשכיות שלה, כמו השיבה הביתה עם "חוש הומור מתאים ומבטל את עצמו" באמצעות גברת דקות, שהוא השווה ל־Marvel No-Prize של מארוול קומיקס. הוא הוסיף כי מחברי הספר "עושים כמיטב יכולתם להציע הסבר קנוני ביקום... [זה] כנראה ההסבר הטוב ביותר שהמעריצים יכולים לקוות לו".

לאחר שכל סדרות נטפליקס נוספו לציר הזמן של דיסני+ בינואר 2024, פרשנים ציינו שזה האריך את הזמן הכולל של ה-MCU בכמות זמן משמעותית, שכן סדרות נטפליקס הסתכמו ב-161 שעות של תוכן. רותם רוסק ב- Nerdist ציינה שמעמד הקאנון של הסדרות ב-MCU היה נושא לוויכוח במשך כמה שנים, וכינתה זאת "די ביג דיל" שכל הסדרות נוספו לציר הזמן הרשמי של הזכיינית. היא האמינה שזה סופי ושלחה "מסר די ברור" שהסדרות הם קנון ל-MCU, ושזה מפיג את החששות שרק היבטים מסוימים של הסדרה יועברו לזכיינית. ריאן דינסדייל מ- IGN אמר שזו "הפעם הראשונה" שהסדרות נרשמות כחלק מציר הזמן הרשמי של ה-MCU, וציין שזה בא בזמן שבו ה-MCU נחשב ארוך לאחר שזמן הצפייה הכולל של התוכן בשלב הרביעי נמשך בסביבות 54 שעות בהשוואה לזמן הצפייה של השלב הראשון של קצת יותר מ-12 שעות. ריצ'רד פינק וג'ק דיגן ב- MovieWeb חשבו שקל לעקוב אחר ציר הזמן של סדרות נטפליקס מכיוון שהוא זהה לסדר השחרור שלהם, שהם ציינו כי הוא אותו סדר ציר הזמן שבו תשתמש דיסני+. אנדי בהבאחט מ- Screen Rant הרגיש שהוספת הסדרה לציר הזמן היא "שינוי לב" מאחורי הקלעים ושזה עשוי לעורר תקווה לראות סדרות אחרות של מארוול מוכרות רשמית כחלק מציר הזמן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אני גרוט הופרד במקור על ציר הזמן של דיסני+ לפי הפרקים שלו, כאשר פרק 1 הונח לפני שומרי הגלקסיה והפרקים 2-10 הוצבו אחרי חלק 2.
  2. ^ 1 2 השיבה הביתה ורחוק מהבית המופיעים בציר הזמן של דיסני+ תלויים בזמינותם.