ניק פיורי (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניק פיורי
Nick Fury
הופעה ראשונה איירון מן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות סמואל ל. ג'קסון
דיבוב סמואל ל. ג'קסון ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי ניקולס ג'וזף פיורי
מקצוע מנהל .S.H.I.E.L.D
סוכן .S.H.I.E.L.D
סוכן CIA
חייל
שיוך CIA
.S.H.I.E.L.D
.S.A.B.E.R
סקרולים
צבא ארצות הברית
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים פיל קולסון
מריה היל
שרון קרטר
קרול דנברס
גוס החתול
מריה רמבו
טאלוס
טוני סטארק
סטיב רוג'רס
נטשה רומנוף
קלינט ברטון
ברוס באנר
תור
אויבים כוח הכוכב
לוקי
אולטרון
הידרה
גראוויק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניקולס ג'וזף פיוריאנגלית: Nicholas Joseph Fury) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי סמואל ל. ג'קסון בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

פיורי הוא מרגל אומן והמנהל של .S.H.I.E.L.D. פיורי מפעיל את יוזמת הנוקמים בתגובה לפלישה של לוקי לכדור הארץ – יוזמה שפיתח לאחר שפגש את קרול דנברס ולמד על איומים מחוץ לכדור הארץ. בעקבות נפילת .S.H.I.E.L.D והמפגש הכמעט הרה אסון שלו עם חייל החורף, פיורי מזייף את מותו ועורך מצוד אחר תאי הידרה. פיורי מסייע לנוקמים בקרב נגד אולטרון. הוא נופל קורבן לההתפוררות, ועם השבתו לחיים מקדיש את זמנו לפיתוח .S.A.B.E.R – תחנת חלל הגנתית בין-גלקטית. פיורי נקרא חזרה לכדור הארץ במאמץ לסכל פלישה של קבוצת עריקים של הסקרולים.

נכון לשנת 2023, פיורי הופיע באחד-עשר סרטים: "איירון מן" (סצנת אמצע כתוביות), "איירון מן 2", "תור" (סצנת אמצע הכתוביות), "קפטן אמריקה", "הנוקמים", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "הנוקמים: עידן אולטרון", "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (סצנה שלאחר הכתוביות), "קפטן מארוול", "הנוקמים: סוף המשחק" ו"ספיידרמן: רחוק מהבית". הדמות מופיעה בתפקיד ראשי במיני-סדרה "פלישה סודית", ובשני פרקים בסדרה "סוכני .S.H.I.E.L.D". כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסדרה "מה אם...?", בדיבובו של ג'קסון.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קפטן מארוול (סרט), פלישה סודית (מיני-סדרה)

ניקולס ג'וזף "ניק" פיורי נולד ב-4 ביולי 1950 בהאנטסוויל, אלבמה לג'ק ולקתרין פיורי. הוא הצטרף לצבא ארצות הברית לאחר סיום לימודיו בתיכון, ועם הזמן הפך לקולונל. מאוחר יותר, פיורי עזב את הצבא כדי להצטרף לסוכנות הביון המרכזית, שם שירת כמרגל במהלך המלחמה הקרה. לאחר מכן, הוא גויס לסוכנות הריגול החשאית .S.H.I.E.L.D.

בשנת 1995, וירס – חברת כוח הכוכב של הקרי – מתרסקת בלוס אנג'לס ומושכת את תשומת ליבם של פיורי ופיל קולסון, סוכני .S.H.I.E.L.D, לחקור את המקרה. בתקיפת הסקרול שבאה אחרי-כן, פיורי הורג סקרול שמתחזה לקולסון. טאלוס – מפקד הסקרולים אשר מתחזה לקלר, המנהל של פיורי – מורה לפיורי לעבוד עם וירס ולשים עליה עין.

וירס, שברחה משבי הסקרולים, משתמשת בזיכרונות שהסקרולים חילצו ממנה כדי להביא את פיורי למתקן "פרויקט פגסוס" בבסיס של חיל האוויר של ארצות הברית. השניים מגלים שווירס הייתה קרול דנברס – טייסת שהניחו שמתה בשנת 1989 בזמן שבדקה מנוע ניסיוני שתוכנן על ידי ד"ר ונדי לוסון, אותה וירס מזהה כאישה מהסיוטים שלה.

לאחר שפיורי מדווח ל-.S.H.I.E.L.D על המיקום שלהם, מגיע צוות בראשות טאלוס שמתחזה לקלר. פיורי מגלה את התחבולה של טאלוס ועוזר לווירס להימלט בקוואדג'ט עם גוס, החתול של לוסון שמסתתר במטוס. הם טסים ללואיזיאנה כדי לפגוש את הטייסת לשעבר מריה רמבו, האדם האחרון שראה את וירס ולוסון בחיים.

מאוחר יותר, דנברס, טאלוס, פיורי ורמבו מאתרים את המעבדה המוסוות של לוסון שנעה במסלול סביב כדור הארץ. לוסון החביאה במעבדה כמה סקרולים, כולל את משפחתו של טאלוס, ואת הטסרקט - מקור הכוח של המנוע של לוסון. דנברס נתפסת על ידי כוח כוכב, ובקרב שלאחר מכן, פיורי משיג בחזרה את גוס, שמתגלה כחייזר פלרקן. גוס בולע את הטסרקט ושורט את פניו של פיורי – שעינו השמאלית מתעוורת.

דנברס עוזבת כדי לעזור לסקרולים למצוא עולם בית חדש, ומשאירה לפיורי זימונית משודרגת על מנת ליצור איתה קשר במקרה חירום. בינתיים, פיורי מנסח יוזמה לאיתור גיבורים כמו דנברס, וקורא ליוזמה על שם אות הקריאה של דנברס בחיל האוויר, "נוקמת".

בשנת 1997, פיורי נפגש שוב עם הסקרולים מאחר שהם מנועים מלמצוא בית. הוא וטאלוס מקיימים פגישה עם סורן, אשתו של טאלוס, בתם גאיה ועם פליטים נוספים של הסקרולים – בין היתר וארה, שמציגה בפניו את גראוויק. פיורי אומר להם שהוא ודנברס יעמדו בהבטחתם למצוא להם בית אם הם בינתיים יעזרו להגן על כדור הארץ.

בשנת 1998, פיורי נוסע לניו יורק ונפגש במסעדה עם וארה – מתחזה לאישה בשם פריסילה – שחושפת מידע סודי ביותר. בשלב מסוים, פיורי מתחתן עם פריסילה.

מאוחר יותר, פיורי הפך לסגן מנהל תחנת .S.H.I.E.L.D בבוגוטה, שם "הוכיח את אופי המנהיגות שלו" כשתכנן חילוץ בני ערובה שנתפסו על ידי מורדים קולומביאנים בשגרירות המדינה, כולל בתו של אלכסנדר פירס – מנהל .S.H.I.E.L.D דאז. האירוע גרם לפירס להפוך את פיורי למנהל .S.H.I.E.L.D, בזמן שפירס הצטרף למועצת הביטחון העולמי.

איסוף הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – איירון מן 2, הנוקמים (סרט)

בשנת 2010, פיורי מבקר אצל טוני סטארק בביתו במאליבו ומגייס אותו ל"יוזמת הנוקמים".[א]

בשנת 2011, פיורי ניגש לסטארק וחושף בפניו ש"נטלי רושמן", העוזרת החדשה שסטארק שכר לאחרונה, היא למעשה נטשה רומנוף, סוכנת .S.H.I.E.L.D. פיורי מוסיף כי הווארד, אביו של סטארק, היה מייסד .S.H.I.E.L.D שהוא הכיר אישית. פיורי מסביר שאנטון – אביו של איבן ואנקו – והווארד המציאו יחד את כור הקשת, אך כשאנטון ניסה למכור אותו, הווארד גרש אותו. פיורי נותן לסטארק חלק מהחומר הישן של אביו, מה שמאפשר לסטארק לסנתז יסוד חדש עבור כור הקשת שלו שמסיים את התלות בליבת הפלדיום. מאוחר יותר, פיורי מודיע לסטארק שבשל אישיותו הבעייתית, .S.H.I.E.L.D מתכוונים להשתמש בו כיועץ בלבד.

בשנת 2012, זמן קצר לפני הקרב על ניו יורק, פיורי מגייס את ד"ר אריק סלוויג כדי לחקור את הטסרקט. בניו יורק, פיורי מפקח על התוועדותו מחדש של סטיב רוג'רס לחברה. פיורי נוכח עם עמיתתו וחברתו מריה היל במתקן .S.H.I.E.L.D כשלוקי מגיע לגנוב את הטסרקט ומשתלט על הסוכן קלינט ברטון ועל סלוויג.

פיורי מזעיק את רומנוף, סטארק, רוג'רס וברוס באנר להילחם בלוקי. מאוחר יותר, פיורי משתמש במותו של קולסון להניע את הנוקמים – שעכשיו כוללים גם את תור – לעבוד כצוות, פעולה שמובילה את מאבקם כנגד לוקי ופלישת צבא הצ'יטאורי לניו יורק.

כשמועצת הביטחון העולמי מאשרת הפצצה גרעינית על העיר על מנת לסכל את הפלישה, פיורי משתמש במשגר רקטות כדי להפיל את אחד משני המטוסים החמושים לאותה משימה, אך לא מספיק לעצור את השני, שיורה טיל שסטארק מצליח ליירט.

לאחר התבוסה של לוקי, פיורי מאשר את השימוש בטכנולוגיה חייזרית כדי להחיות את קולסון, ובתגובה לפלישה, משכנע את מועצת הביטחון העולמי שהעולם זקוק ל"עלייה חדה בכמות ניתוח איומים".[ב]

לחימה בהידרה ובאולטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קפטן אמריקה: חייל החורף, סוכני S.H.I.E.L.D., הנוקמים: עידן אולטרון

בשנת 2014, פיורי מאמן את רוג'רס להיות סוכן .S.H.I.E.L.D ומציג בפניו את "פרויקט: תובנה" – שלוש נושאות מסוקים מרחפות חמושות המקושרות ללווייני ריגול, שנועדו לחסל איומים נגד אמריקה. נושאות המסוקים מסוגלות לטוס טיסה היקפית רצופה, בשל מנועי Repulsor (הדיפה) חדשים שסטארק הציע. כלי הנשק של נושאות המסוקים יכולים להרוג 1,000 מטרות בדקה. הלוויינים, המופעלים מכלי השיט "הכוכב למוריאן" של .S.H.I.E.L.D, יכולים לקרוא את DNA המטרה בכל מקום בעולם.

אולם, שהפרויקט נמצא מספר שבועות מהשלמתו פיורי חושד בפרויקט. הוא שוכר את שכיר החרב ג'ורג'ס באטרוק שיחטוף את הכוכב כסיפור כיסוי, על מנת לאפשר לרומנוף לעלות על הספינה עם רוג'רס כדי לשלוף נתונים על "פרויקט: תובנה". למרות שרומנוף מצליחה להשיג את הנתונים, פיורי לא יכול לפענח אותם, דבר שמגביר את חשדותיו ומניע אותו לשכנע את פירס לעכב את הפרויקט.

זמן קצר לאחר מכן, נעשה ניסיון להתנקש בחייו של פיורי על ידי הידרה, שהשתלטה על .S.H.I.E.L.D. פיורי נהרג לכאורה על ידי המתנקש המסוכן ביותר של הידרה, חייל החורף. היל לוקחת את רוג'רס, סם וילסון ורומנוף לבונקר נסתר שם השלושה מגלים שפיורי חי. פיורי מסביר כי זייף את מותו באמצעות תרופה שתוכננה על ידי באנר שמסוגלת להאט את קצב הלב לפעימה אחת בדקה.

לאחר שנחשף שפירס עובד עבור הידרה, פיורי מופיע מחדש כדי לבטל את השליטה של הידרה במערכות המחשב של .S.H.I.E.L.D. פיורי מאלץ את פירס לפתוח את מסד הנתונים של .S.H.I.E.L.D כדי שרומנוף תוכל להדליף מידע מסווג ולחשוף את הידרה לציבור. פיורי חושף שלמרות שפירס מחק את סריקת הרשתית של פיורי מהמערכת, לפיורי הייתה סריקת גיבוי של עינו השנייה שנהרסה. אחרי כן, פיורי אומר לרוג'רס, וילסון ורומנוף שהוא יסתתר באירופה כדי לצוד תאי הידרה נוספים.

לאחר אירועים אלו פיורי מחלץ את הסוכנים ליאו פיץ וג'מה סימונס מטביעה באוקיינוס ומספק לסוכן קולסון את האקדח המשמיד כדי לחסל את חיילי האויב, לפני שהם מתעמתים עם ג'ון גארט ודת'לוק. לאחר מכן, קולסון מאדה את גארט ומבקר את פיורי על שהשתמש ב-GH325 כדי להשיב אותו לחיים. פיורי משיב שהוא מחשיב למעשה את קולסון כנוקם, משום שהוא מייצג את הלב והמרכז המוסרי של .S.H.I.E.L.D. פיורי מכריז על קולסון כמנהל החדש של .S.H.I.E.L.D, מטיל עליו לבנות מחדש את הארגון מאפס, ומצייד אותו ב'ארגז כלים' המכיל נתונים שימושיים.

בשנת 2015, פיורי מגיע לביתו של ברטון כדי לעזור ולהניע את סטארק, רוג'רס, רומנוף, באנר וברטון לגבש תוכנית לעצירת אולטרון. פיורי, היל, סוכני .S.H.I.E.L.D לשעבר נוספים וג'יימס רודס משתמשים בנושאת המסוקים המקורית כדי לעזור לנוקמים בסוקוביה במהלך הקרב האחרון נגד אולטרון. לאחר מכן, פיורי מפקח על המעבר של הנוקמים למתחם הנוקמים החדש בצפון מדינת ניו יורק.

לאחר מכן, קולסון מגלה לגונזלס ולמועצה שלו שהוא ופיורי גילו שנושאת המסוקים המקורית שרדה את ההתקפה של הידרה ותיקנו אותה כאל-כשל במקרה חירום.

תוצאות מלחמת האינסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק, ספיידרמן: רחוק מהבית, פלישה סודית (מיני-סדרה)

בשנת 2018, פיורי והיל מטיילים באטלנטה ודנים על מקום הימצאם של הנוקמים כאשר היל מתפוררת לפתע, דבר שגורם לפיורי להשתמש בזימונית שלו כדי לזמן את דנברס, לפני שגם הוא מתפורר.[2]

בשנת 2023, פיורי מושב לחיים, משתתף בהלוויה של סטארק ומתאחד עם דנברס.[3] ממשלת ארצות הברית מטילה על פיורי להוביל את .S.A.B.E.R, ארגון המתמקד בהגנה על כדור הארץ מפני איומים מחוץ לכדור הארץ, ולנהל את תחנת החלל של הארגון. פיורי ממנה את טאלוס וסורן להתחזות לו ולהיל.

בשנת 2024, טאלוס מעדכן את פיורי בשיחת טלפון שפיטר פארקר קיבל את המשקפיים של סטארק. טאלוס מבקש מפיורי לחזור לכדור הארץ, כי אנשים מתחילים לשאול מה קרה לנוקמים. פיורי, עדיין בחלל, מנתק את השיחה.

פלישה סודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פלישה סודית (מיני-סדרה)

בשנת 2025, פיורי נקרא על ידי היל לשוב לכדור הארץ בגלל פלישת סקרולים. היל אוספת את פיורי ולוקחת אותו למקום מסתור ברוסיה, שם הוא מתאחד עם טאלוס.

פיורי מעודכן על האיום שגראוויק מהווה ויוצא להליכה, בה הוא נלכד על ידי סוכני MI6. פיורי נלקח לביתה של סוניה פולסוורת', המודיעה לו שהוא לא מוכן למאבק ושהיא לא תשתף עימו פעולה.

פיורי מציב מיקרופון חבוי במשרד שלה וחוזר למקום המסתור, שם הוא, היל וטאלוס לומדים מידע נוסף. הם לומדים מגאיה (שתומכת בארגון של גראוויק) על מתקפה מתוכננת ביום האחדות במוסקבה. הם מסתננים כדי לעצור את ההפצצות, אך מסתבר שרומו על ידי גראוויק, אשר לועג לפיורי. גראוויק משנה את צורתו לפיורי ויורה בהיל.

טאלוס לוקח את פיורי מזירת האירוע והם עולים על רכבת לוורשה. פיורי מגלה שטאלוס זימן את מיליון הסקרולים שנותרו לכדור הארץ, מידע שמתסכל אותו והוא מסלק את טאלוס. פיורי מגיע ללונדון ומתקשר לרודס, מבקש להיפגש איתו. ללא ידיעתו של פיורי, רודס נחטף על ידי גראוויק והוחלף על ידי סוכנת סקרולית בשם ראווה.

פיורי ורודס[ג] נפגשים בפונדק. פיורי מסנגר על עצמו על הימצאותו באתר התקיפה ומספר לרודס[ג] על פלישת הסקרולים. רודס[ג] מסרב להאמין לו. לאחר שפיורי מסרב לקרוא לנוקמים לעזרה, רודס[ג] נותן לו שחרור צבאי. פיורי עוזב, מוצא את כלי הרכב החבוי שלו, ומתאחד עם וארה בביתה. פיורי שואל אותה אם היה לה קשר כלשהו עם גראוויק, אך היא מסרבת לענות. במקום זאת היא מבקשת שיתנצל על שעזב אותה ברגע שהושב לחיים בהבזק.

פיורי עוזב את הבית ומחפש אחר טאלוס, מבקש שוב את עזרתו. הם לומדים מגאיה שגראוויק גרם לכמה מאנשיו לחדור לצוללת של הצי המלכותי הבריטי במטרה לירות טיל לעבר מטוס שמעביר משלחת של האומות המאוחדות. פיורי וטאלוס משיגים את זהותו ומיקומו של מפקד הצוללת מפולסוורת'. השניים חודרים בהצלחה למגורי המפקד, הורגים את הסקרול המתחזה למפקד ועוצרים את מתקפת הטילים בעזרתה של גאיה.

פיורי לומד דרך מיקרופון חבוי השתול בטלפון של וארה, ש"רודס" הוא סקרול, ומצותת כשראווה פוקדת על וארה להרוג את פיורי או שתיהרג בעצמה. פיורי יושב עם וארה, מכיר בטעותו שהזניח את אחריותיו כבעלה. לאחר שהם מצטטים את "Late Fragment" מאת ריימונד קארבר אחד לשנייה, כל אחד מהם יורה בקיר שמאחורי השני, לפני שפיורי עוזב.

פיורי נפגש מחדש עם טאלוס, מסתנן לסוויטת המלון של ראווה ומשכנע אותה לשתות בקבוק בורבון יקר המכיל מכשיר מעקב נוזלי. מכשיר המעקב מאפשר לפיורי וטאלוס לעקוב אחריה, והם נתקלים בגראוויק ואנשיו המבצעים מתקפה על שיירת המכוניות של הנשיא ריטסון. פיורי וטאלוס עוצרים את המתקפה ומחלצים בהצלחה את ריטסון. טאלוס נורה בכתפו על ידי פאגון ואחר-כך נדקר למוות על ידי גראוויק.

פיורי מביא את ריטסון לבית חולים ומתעמת עם ראווה, שחושפת שהדליפה סרטון על מותה של היל, דבר שממקם את פיורי ברשימת המעקב העולמית. מאוחר יותר, פיורי נפגש עם גאיה, שחושפת שגראוויק מחפש אחר ה"יבול". גראוויק מתקשר לפיורי, ומציע לבטל תקיפה אווירית מתוכננת על סקרולוס החדשה אם פיורי יביא לו את ה"יבול" באופן אישי. בפינלנד, פיורי מוביל את פולסוורת' לקבר הנושא את שמו ומכיל את ה"יבול" – אוסף של DNA מגיבורי העל שנלחמו במהלך הקרב על כדור הארץ. פיורי מעביר את היבול לגאיה, אשר עוטה את מראהו של פיורי על מנת להתעמת עם גראוויק ולהרוג אותו כנקמה על מות הוריה.

בינתיים, פיורי ופולסוורת' מסתננים לבית החולים בו ריטסון שוהה, הורגים את ראווה לנגד עיניו, ומעודדים אותו לבטל את התקיפה האווירית על סקרולוס החדשה. כתוצאה מפלישת הסקרולים, ריטסון מכריז על כל היצורים מכוכבים אחרים שנמצאים על פני כדור הארץ כ"לוחמי אויב", ומעודד גל של לקיחת החוק לידיים נגד אנשים החשודים כסקרולים. לאחר שנזף בריטסון, פיורי מבקש מווארה לבוא עימו לתחנת .S.A.B.E.R כדי לעזור להסדיר פסגת שלום עם הקרי. היא מסכימה והם עוזבים את כדור הארץ יחד.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2019 קפטן מארוול פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה מועמדות [4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בסצנת אמצע הכתוביות בסרט "איירון מן" (2008)
  2. ^ כפי שמתואר בעונה הראשונה של הסדרה סוכני S.H.I.E.L.D.
  3. ^ 1 2 3 4 ראווה במסווה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', טיים, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  3. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  4. ^ Billboard Staff, Here Are All the Winners From the 2019 Teen Choice Awards, Billboard, ‏2019-08-12 (באנגלית)