טוני סטארק (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טוני סטארק
Tony Stark
איירון מן בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור, כפי שהוא מופיע בכרזה הרשמית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הנוקמים".
איירון מן בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור, כפי שהוא מופיע בכרזה הרשמית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הנוקמים".
הופעה ראשונה איירון מן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות רוברט דאוני ג'וניור, דווין רנסום עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב מיק וינגרט ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי אנטוני אדוארד סטארק
כינויים איירון מן
תאריך לידה 29 במאי 1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע מנהיג הנוקמים
יועץ של .S.H.I.E.L.D
מנכ"ל תעשיות סטארק
יצרן נשק
שיוך הנוקמים
.S.H.I.E.L.D
תעשיות סטארק
כלי נשק חליפת איירון מן
כור קשת
חליפת האלקבסטר
משקפי E.D.I.T.H.
תאריך פטירה 17 באוקטובר 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה

הווארד סטארק (אב)
מריה סטארק (אם) פפר פוטס (אישה)

מורגן סטארק (בת)
חברים סטיב רוג'רס
ג'יימס רודס
ניק פיורי
נטשה רומנוף
ברוס באנר
תור
ויז'ן
פיטר פארקר
אויבים תאנוס
אולטרון
הלמוט זמו
לוקי
המסדר השחור
איירון מונגר
איבן ואנקו
אולדריץ' קיליאן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טוני אדוארד סטארק (באנגלית: Anthony Edward Stark), הידוע גם בכינויו איירון מן (Iron Man), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי רוברט דאוני ג'וניור בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

סטארק מתואר כאיל הון, ממציא גאון, מנכ"ל תעשיות סטארק. בתחילה הוא יצרן הנשק הראשי של צבא ארצות הברית, אך הוא משנה כיוון ומנתב את הידע הטכני שלו ליצירת חליפות שריון ממוכנות שבהן הוא משתמש כדי להגן על כדור הארץ. סטארק הוא חבר מייסד בנוקמים, ובסופו של דבר הופך למנהיג שלהם. הוא פורש לאחר תוכנית אולטרון שלו שנכשלה, הסכסוך הפנימי בתוך הנוקמים שנגרם מהסכמי סוקוביה, ולאחר הצלחת תוכניתו של תאנוס במחיקת מחצית מכל החיים בהתפוררות. סטארק מתחתן עם פפר פוטס, ויש להם בת בשם מורגן. אולם, הוא מצטרף שוב לנוקמים במשימה אחרונה לבטל את מעשיו של תאנוס. הוא מתכנן מכשיר מסע בזמן והנוקמים מצליחים להשיב לחיים בהצלחה טריליוני חיים ברחבי היקום. עם זאת, סטארק מקריב את חייו כדי להביס את תאנוס וצבאו. סטארק בוחר בפיטר פארקר כיורש.

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה ב-9 סרטים: "איירון מן", "איירון מן 2", "הנוקמים", "איירון מן 3", "הנוקמים: עידן אולטרון", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "ספיירדמן: השיבה הביתה", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק".[1] כמו כן, הדמות הופיעה בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של מיק וינגרט.[2]

בשנת 2015, מגזין אמפייר דרג את טוני סטארק כדמות הקולנוע ה-13 הגדולה בכל הזמנים.[3]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטוני אדוארד "טוני" סטארק נולד ב-29 במאי 1970 במנהטן, ניו יורק להווארד סטארק, ממציא גאון ואיש עסקים מפורסם, ומריה סטארק, אשת חברה ונדבנית. טוני גדל תחת השגחתו של המשרת המשפחתי אדווין ג'רוויס, וחייו התאפיינו במערכת יחסים קרה וחסרת חיבה עם אביו. לאחר שראה שבנו יכול להשיג דברים גדולים, הווארד ניסה לעורר בו השראה בשיחות מתמידות על תפקידו שלו ביצירת קפטן אמריקה. השיחות גורמות לטוני, שהרגיש שאביו מתגאה ביצירותיו יותר מאשר במשפחתו, להיות ממורמר. ילד פלא מבריק וייחודי, טוני למד במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס וסיים בהצטיינות את לימודיו בגיל 17.

בדצמבר 1991, כשטוני היה בן 21, הוריו נסעו לאיי הבהאמה, ותכננו לעצור בפנטגון כדי למסור את סרום חייל העל שהאוורד פיתח מחדש. במקום זאת, השניים נהרגים בתאונת דרכים - אשר מאוחר יותר מתגלה כהתנקשות שבוצעה על ידי חייל החורף, שנשלט על ידי הידרה כדי לגנוב את הסרום.[א] כתוצאה מכך, סטארק ירש את החברה של אביו, והפך למנכ"ל של תעשיות סטארק. במהלך השנים טוני התפרסם כממציא וכמעצב נשק, וחי בסגנון חיים של פלייבוי. במסיבת תחילת השנה החדשה לכבוד ה-אלף החדש, הוא השתתף בוועידה בברן שם פגש את המדענים מיה הנסן, ממציאת הטיפול הניסיוני אקסטרמיס, ואולדריץ' קיליאן, ודחה הצעה לעבוד עבור חברת "מכניקת רעיונות מתקדמים" של קיליאן.[ב]

איירון מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איירון מן (סרט)

בשנת 2010, סטארק מטייל לאפגניסטן שסועת הקרבות עם חברו לוטננט קולונל ג'יימס רודס על מנת להדגים את טיל "יריחו" החדש של סטארק. לאחר ההדגמה, השיירה נקלעת למארב וסטארק נפצע אנושות ונכלא על ידי קבוצת טרור, עשר הטבעות. שבוי נוסף בשם ינסן, אשר בהכשרתו רופא, משתיל בחזהו של סטארק אלקטרומגנט כדי למנוע מרסיסים להגיע לליבו של סטארק ולהרוג אותו.

סטארק וינסן בונים בחשאי גנרטור קטן ועצמתי שנקרא "כור הקשת" כדי לתפעל את האלקטרומגנט של סטארק ואת חליפת השריון. כשעשר הטבעות תוקפים את הסדנא, ינסן מקריב את חייו כדי להסיח אותם בזמן שהטענת החליפה הושלמה. סטארק המשוריין נלחם את דרכו החוצה מהמערה כדי למצוא את ינסן הגוסס, ואז שורף את נשקם של עשר הטבעות בכעס ועף משם. לאחר שהתרסק במדבר, סטארק מחולץ על ידי רודס, וחוזר הביתה כדי להכריז שהחברה שלו לא תייצר עוד נשקים. בסדנא הביתית שלו, סטארק בונה גרסה חלקה וחזקה יותר של חליפת השריון המאולתרת שלו, כמו גם כור קשת חזק יותר.

סטארק מגלה שאובדיה סטיין עסק בסחר בנשק לעבריינים ברחבי העולם, ומבצע הפיכה כדי להחליף אותו כמנכ"ל תעשיות סטארק. סטארק, בשריון החדש שלו, טס לאפגניסטן ומציל את תושבי הכפר. סטיין אורב לסטארק בביתו ולוקח את כור הקשת מחזהו, ומגלה שהיה אחראי לשבי של סטארק. טוני מצליח להגיע לכור הקשת המקורי שלו, להחליף אותו ולהביס את סטיין. למחרת, במסיבת עיתונאים, טוני מודה בפומבי שהוא "איירון מן".

העימות עם ואנקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איירון מן 2

שישה חודשים לאחר מכן, בשנת 2011, תהילתו של סטארק גדלה והוא משתמש בחליפת האיירון מן שלו למטרות שלום, ומתנגד ללחץ הממשלתי למכור את עיצוביו. הוא מעלה מחדש את יריד סטארק כדי להמשיך את מורשתו של אביו, אבל מגלה שליבת הפלדיום ב"כור הקשת" אשר משאירה את סטארק בחיים ומניעה את השריון שלו, מרעילה אותו לאט. הוא נהיה יותר ויותר מדוכדך ולא זהיר בעקבות מותו הקרב, וממנה את פפר פוטס למנכ"לית תעשיות סטארק.

סטארק מתחרה בגרנד פרי ההיסטורי במונקו ומותקף באמצע המירוץ על ידי איבן ואנקו, הנושא שוטים מחושמלים המופעלים על ידי כור קשת מיניאטורי. סטארק עוטה על עצמו את חליפה סימן 5 ומביס את ואנקו, אך החליפה ניזוקה קשות. במסיבת יום ההולדת שלו, סטארק משתכר בזמן שהוא לובש את חליפה סימן 4. רודס עוטה על עצמו אבטיפוס של חליפה סימן 2 של סטארק ומנסה לרסן אותו. הקרב מסתיים ללא הכרעה, ורודס מחרים את החליפה עבור חיל האוויר של ארצות הברית.

סטארק מגלה מסר נסתר מאביו, תרשים של מבנה של יסוד חדש, שסטארק מסנתז. ביריד, יריבו של סטארק ג'סטין האמר, חושף את המל"טים המשוריינים של ואנקו, המובלים על ידי רודס שלובש גרסה משוכללת של חליפה סימן 2. סטארק מופיע בחליפה סימן 6 כדי להזהיר את רודס, אבל ואנקו משתלט מרחוק על המל"טים ועל החליפה של רודס, ותוקף את איירון מן. סטארק ורודס מביסים ביחד את ואנקו והמל"טים שלו. לאחר שסטארק מציל בקושי את פוטס ממל"ט מתאבד, השניים פוצחים במערכת יחסים.

הקרב על ניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים (סרט)

בשנת 2012, לוקי האסגרדי מופיע ומאיים על כדור הארץ, לוקח את הטסרקט ממתקן .S.H.I.E.L.D. ניק פיורי מפעיל את יוזמת הנוקמים, והסוכן פיל קולסון מבקר את סטארק כדי שיעבור על המחקר של אריק סלוויג על הטסרקט. בשטוטגרט, סטיב רוג'רס ולוקי נלחמים לזמן קצר, עד שסטארק מופיע בחליפת האיירון מן שלו, וגורם ללוקי להיכנע. בזמן שלוקי מובל ל-.S.H.I.E.L.D, תור מגיע ומשחרר אותו, מקווה לשכנע את לוקי לנטוש את תוכניתו ולחזור לאסגרד. לאחר שהתעמת עם סטארק ורוג'רס, תור מסכים לקחת את לוקי לנושאת המטוסים המרחפת של .S.H.I.E.L.D.

הנוקמים חלוקים בדעתם, הן לגבי איך להתקרב ללוקי והן לגבי התוכניות של .S.H.I.E.L.D לרתום את הטסרקט לפיתוח נשק. סוכנים שנשלטים על ידי לוקי תוקפים את נושאת המסוקים, משביתים את אחד המנועים שלה, וסטארק ורוג'רס עובדים ביחד כדי להפעילו מחדש. לוקי בורח, וסטארק ורוג'רס מבינים שעבור לוקי, רק להביס אותם לא מספיק; הוא צריך לגבור עליהם בפומבי כדי לתת תוקף לעצמו כשליט כדור הארץ. לוקי משתמש בטסרקט כדי לפתוח חור תולעת בעיר ניו יורק מעל מגדל סטארק כדי לאפשר לצי הצ'יטאורי שנמצא בחלל, לפלוש. הממונים על פיורי מטעם מועצת הביטחון העולמית מנסים לסיים את הפלישה באמצעות שיגור טיל גרעיני למרכז מנהטן. סטארק מיירט את הטיל, ובהקרבה לכאורה של חייו שלו, נושא את הטיל דרך חור התולעת לעבר צי הצ'יטאורי. הטיל מתפוצץ, הורס את ספינת האם של הצ'יטאורי ומשבית את כוחותיהם שעל פני כדור הארץ. החליפה של סטארק מתרוקנת מאנרגיה, והוא נופל חזרה דרך חור התולעת אבל הענק הירוק מציל אותו מהתרסקות על הקרקע. סטארק ושאר הנוקמים לוכדים את לוקי, ותור משגיח עליו.

רדיפת המנדרין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איירון מן 3

סטארק מפתח הפרעת דחק פוסט-טראומטית בעקבות החוויות שלו במהלך הפלישה החייזרית, וכתוצאה מכך חווה התקפי חרדה. חסר מנוחה, הוא בונה תריסר חליפות איירון מן, דבר הגורם למתח בינו לבין חברתו פפר פוטס. שבעה חודשים לאחר הפלישה, האפי הוגאן נפצע אנושות באחת משורת הפצצות מאת מחבל הידוע רק בשם המנדרין, סטארק מאיים עליו בטלוויזיה, וזה הורס את ביתו של סטארק במאליבו באמצעות מסוקים. סטארק בורח בחליפת איירון מן ומתרסק בטנסי הכפרית. לחליפה הנסיונית שלו אין מספיק אנרגיה כדי לחזור לקליפורניה, והעולם מאמין שהוא מת.

סטארק עוקב אחרי המנדרין למיאמי וחודר למפקדה שלו, שם הוא מגלה שהמנדרין הוא שחקן בשם טרבור סלאטרי. אולדריץ' קיליאן חושף עצמו כמנדרין האמיתי ולוכד את סטארק. סטארק בורח ומתאחד עם רודס, והשניים מגלים שקיליאן מתכנן לתקוף את נשיא ארצות הברית אליס על סיפון האייר פורס 1. סטארק מציל את הנוסעים והצוות אבל לא מצליח למנוע מקיליאן לחטוף את אליס ולהשמיד את אייר פורס 1. קיליאן מתכוון להרוג את אליס על מכלית נפט בשידור חי בטלוויזיה. על סיפון המכלית, סטארק יוצא להציל את פוטס - שנחטפה ועברה ניסויים של תהליך האקסטרמיס - בזמן שרודס מציל את הנשיא. סטארק מזמן את חליפות האיירון מן שלו, שנשלטות מרחוק על ידי .J.A.R.V.I.S, על מנת לספק תמיכה אווירית. פוטס, ששרדה את תהליך האקסטרמיס, הורגת את קיליאן. סטארק פוקד על .J.A.R.V.I.S להשמיד מרחוק את כל חליפות האיירון מן כאות למסירותו לפוטס, ועובר ניתוח להוצאת הרסיסים הנמצאים ליד ליבו. הוא משליך את כור קשת החזה הישן שלו לתוך הים, מהרהר בכך שהוא תמיד יהיה איירון מן.

יצירת אולטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: עידן אולטרון

בשנת 2015, סטארק והנוקמים פושטים על מתקן הידרה המונהג על ידי וולפגנג פון סטרוקר, אשר ערך ניסויים על האחים פייטרו ונדה מקסימוף באמצעות השרביט שלוקי החזיק בעבר. בזמן שהצוות נלחם בחוץ, סטארק נכנס למעבדה ומוצא את השרביט, יחד עם ספינות הצ'יטוארי מהקרב על ניו יורק שנמצאות בבנייה. ונדה מתגנבת מאחוריו ומשתמשת בכוחות שלה כדי להראות לו חזיון מפחיד: בו כל הנוקמים מתים מלבדו. סטארק מתעורר מהחזיון ולוקח את השרביט של לוקי.

בחזרה למגדל הנוקמים, סטארק וברוס באנר מגלים בינה מלאכותית בתוך אבן החן של השרביט, ומחליטים בחשאי להשתמש בה כדי להשלים את תוכנית ההגנה העולמית "אולטרון" של סטארק. אולטרון, בעל חשיבה עצמאית לא צפויה, משמיד את .J.A.R.V.I.S של סטארק ותוקף את הנוקמים. נמלט עם השרביט, אולטרון בונה צבא של רובוטים, הורג את סטרוקר ומגייס את האחים מקסימוף, שמאמינים שסטארק אחראי למותם של הוריהם באמצעות כלי הנשק של החברה שלו. הנוקמים מוצאים ותוקפים את אולטרון ביוהנסבורג, אבל ונדה מכניעה את רוב הצוות עם חזיונות אישיים מטרידים, שגורמים לבאנר להפוך לענק הירוק ולהשתולל עד שסטארק עוצר אותו עם שריון האלקבסטר.

לאחר שהתחבאו בביתו של קלינט ברטון, ניק פיורי מגיע ומעודד את סטארק ואת האחרים לגבש תוכנית לעצור את אולטרון. מתגלה שאולטרון אילץ את ד"ר הלן צ'ו, חברה של הצוות, לשכלל עבורו גוף חדש. רוג'רס, נטשה רומנוף וברטון מוצאים את אולטרון ומשיגים את הגוף המלאכותי, אבל אולטרון לוכד את רומנוף. כשהם חוזרים למגדל הנוקמים, הנוקמים רבים בניהם כאשר סטארק ובאנר מעלים בחשאי את .J.A.R.V.I.S - שעדיין פעיל לאחר שהסתתר מפני אולטרון בתוך האינטרנט - לגוף המלאכותי. תור חוזר לעזור להפעיל את הגוף, ומסביר שאבן החן שעל מצחו היא חלק מהחזון שלו. ה"חזון" הזה והאחים מקסימוף, עכשיו לצידם של הנוקמים, מלווים את סטארק והנוקמים לסוקוביה, שם אולטרון השתמש בוויברניום שנותר כדי לבנות מכונה שתרים חלק מעיר הבירה לשמיים, מתוך כוונה לרסק אותה לתוך האדמה כדי לגרום להכחדה עולמית. אחד מהרובוטים של אולטרון מצליח להפעיל את המכונה. העיר צונחת, אבל סטארק ותור גורמים לעומס יתר על המכונה ומנפצים את הקרקע. הנוקמים מקימים בסיס חדש בצפון מדינת ניו יורק, וסטארק עוזב את הצוות.

הסכמי סוקוביה וההשלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, ספיידרמן: השיבה הביתה

בשנת 2016, מזכיר המדינה של ארצות הברית תדאוס רוס מודיע לנוקמים שהאומות המאוחדות מתכוננות להעביר את הסכמי סוקוביה, אשר יפקחו על פעילות הצוות. הנוקמים מתפלגים: סטארק תומך בפיקוח בשל חלקו ביצירת אולטרון והרס סוקוביה, בעוד שלרוג'רס יש יותר אמון בשיקול הדעת של הנוקמים מאשר בשיקול הדעת של הממשלה. רוג'רס מנהיג צוות הכולל את באקי בארנס, ונדה מקסימוף, סם וילסון, קלינט ברטון וסקוט לאנג, ופועל ללא אישור. סטארק מנהיג צוות הכולל את נטשה רומנוף, טצ'אלה, ג'יימס רודס, ויז'ן ופיטר פארקר שנועד ללכוד את העריקים בשדה התעופה בלייפציג. עם זאת, במהלך הקרב רוג'רס ובאנרס מצליחים לברוח ורודס נפגע והופך למשותק.

סטארק מגלה שבאנרס הופלל ומשכנע את וילסון למסור לו את היעד של רוג'רס. סטארק הולך למתקן הידרה בסיביר מבלי ליידע את רוס, ומגיע להפסקת אש עם רוג'רס ובאנרס. הם מגלים ששאר חיילי העל נהרגו על ידי הלמוט זמו, שמקרין סרטון שחושף שבארנס הרג את הוריו של סטארק. סטארק תוקף את השניים ומבתר את הזרוע הרובוטית של בארנס. לאחר קרב עז, רוג'רס מצליח להשבית את חליפת האיירון מן של סטארק, עוזב עם בארנס ומשאיר את המגן שלו מאחור. סטארק חוזר לניו יורק כדי לעזור לרודס להשתקם מהפציעה שעבר ולחזור ללכת. סטיב רוג'רס שולח לסטארק טלפון נייד כדי לשמור על קשר במידת הצורך. כאשר רוס מתקשר ומודיע לו שרוג'רס פרץ למתקן הכליאה ושחרר את שאר חברי הצוות, סטארק מסרב לעזור.

חודשיים לאחר מכן, סטארק אומר לפיטר פארקר שהוא עדיין לא מוכן להיות נוקם. סטארק מציל את פארקר מטביעה לאחר מפגש עם אדריאן טומס ומזהיר את פארקר מפני הסתבכות נוספת עם הפושעים. כאשר נשק נוסף של טומס מתקלקל במהלך קרב נגד פארקר וקורע את מעבורת סטטן איילנד לשניים, סטארק עוזר לפארקר להציל את הנוסעים לפני שהוא נוזף בו על פזיזותו ומחרים את החליפה שלו. פארקר מבין שטומס מתכנן לחטוף מטוס המעביר נשק ממגדל סטארק אל המפקדה החדשה של הצוות. לאחר שפארקר מסכל את התוכנית ומציל את טומס מפיצוץ, סטארק מודה שטעה לגבי פארקר ומזמין אותו להיות נוקם במשרה מלאה, אך פארקר מסרב. פוטס יוצאת ממסיבת עיתונאים עמוסה, שכונסה כדי לפרסם את ההכרזה על פארקר כנוקם, וסטארק מחליט לנצל את ההזדמנות ובמקום זאת להציע נישואין לפוטס. בסוף הסרט הוא מחזיר את החליפה לפיטר.

מלחמת האינסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, סטארק ופוטס נמצאים בפארק בניו יורק וחושבים על הבאת ילדים לעולם. באותו זמן, באנר, אשר נעלם לאחר הקרב בסוקוביה, נוחת בסנקטום בניו יורק. באנר מזהיר את סטיבן סטריינג', וונג וסטארק שהטיטאן המטורף תאנוס מתכנן להשתמש באבני האינסוף כדי להרוג חצי מהחיים ביקום. לוע שחור וקול אובסידיאן מגיעים כדי לקחת את אבן הזמן, וסטריינג', סטארק, וונג ופארקר מתעמתים איתם. למרות שקול אובסידיאן מנוטרל, סטריינג' נתפס על ידי לוע שחור. סטארק ופארקר מתגנבים לסיפון החללית של לוע שחור כדי לחלץ את סטריינג'.

לאחר ששחררו בהצלחה את סטריינג' והרגו את לוע שחור, השלישייה ממשיכה לכוכב הבית של תאנוס, טיטאן, שם הם פוגשים את חברי שומרי הגלקסיה. הם מתכננים להתעמת עם תאנוס ולהסיר מידו את כפפת האינסוף, אך תאנוס גובר על הקבוצה ודוקר את סטארק בבטן. סטריינג' מוסר את אבן הזמן בתמורה לכך שתאנוס יחוס על סטארק. תאנוס לוקח את האבן ויוצא לכדור הארץ, משיג את האבן האחרונה ומפעיל את כפפת האינסוף. סטארק ונביולה, תקועים על טיטאן, צופים בפארקר והאחרים מתפוררים לאבק.[4]

מסע בזמן וההקרבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

קרול דנברס מצילה את סטארק ונביולה והשניים חוזרים לכדור הארץ. סטארק בוחר לפרוש ולגדל את בתו מורגן ביחד עם פוטס. מאוחר יותר, הוא בונה מעבדה סודית בבית חוף במקסיקו עבור באנר כדי למזג את שתי הזהויות שלו ובילה עימו זמן מה.

בשנת 2023, כשסקוט לאנג מעלה השערה על דרך להחזיר את הנופלים, הנוקמים פונים לסטארק, שמסרב בתחילה, בטענה שהרעיון מסוכן. למרות זאת, הוא בוחן את העניין באופן פרטי, מגלה את המסע בזמן ומסכים לעזור. הנוקמים מתאחדים ומתכננים להשיג את אבני האינסוף מהעבר ולבטל את פעולותיו של תאנוס. בנסיעה ל-2012, סטארק לא מצליח להשיג את אבן החלל בעקבות הקרב על ניו יורק, ובמקום זאת חוזר אחורה לשנות ה-70 כדי לגנוב אותה ממתקן .S.H.I.E.L.D, שבו יש לו שיחה משמעותית עם גרסה צעירה של אביו הווארד.

הנוקמים משיגים בהצלחה את כל אבני האינסוף לפני שהם שבים להווה. האבנים מתמזגות בכפפה שסטארק יצר, ובאנר משתמש בה כדי להשיב לחיים את אלה שהתפוררו על ידי תאנוס. עם זאת, גרסה חלופית של תאנוס וצבאו מגיעים אחריהם, לאחר שזומנו לשנת 2023 על ידי גרסה חלופית של נביולה. במהלך הקרב, תאנוס משיג את הכפפה של סטארק והשניים נאבקים על השליטה בה. תאנוס גובר על סטארק אך בבואו להקיש באצבעותיו, הוא מגלה שסטארק העביר את אבני האינסוף לחליפה שלו. סטארק מפעיל את הכפפה ומשתמש בה כדי להשמיד את תאנוס ואת כל כוחותיו ולהציל את היקום, אך נפצע אנושות בתהליך. הוא מת כשהוא מוקף ברודס, פארקר ופוטס.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובדן הטסרקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2012 חלופית, סטארק והנוקמים מנצחים על לוקי במהלך הקרב על ניו יורק, אולם סטארק וסקוט לאנג שטיילו בזמן משנת 2023, משנים את ההיסטוריה של סטארק משנת 2012 כאשר הם מנסים לגנוב את המזוודה המכילה את הטסרקט. בזמן שסטארק משנת 2012 מתווכח עם אלכסנדר פירס וסוכני .S.H.I.E.L.D בנוגע למשמורת על לוקי והטסרקט, לאנג משתמש בחליפת איש הנמלה שלו, מתכווץ, חודר לכור הקשת שנמצא בחזה של סטארק משנת 2012, ומושך כבל שגורם להפרעת קצב בליבו של סטארק משנת 2012. תור משנת 2012 משתמש במיולניר כדי להפעיל מחדש את הכור, ומציל את חייו של סטארק משנת 2012. סטארק משנת 2023 משיג את המזוודה אבל מאבד אותה כאשר הענק הירוק משנת 2012 מתפרץ במעלית. הטסרקט נופל, וכאשר דעתם של תור וסטארק משנת 2012 מוסחת, לוקי מרים אותו ונשלח משם.

הופעות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לגילום הדמות בתשעת הסרטים, רוברט דאוני ג'וניור ביצע הופעת קמיע ללא קרדיט בסרט הענק הירוק (2008).[5] סטארק שב להופיע בסדרת האנימציה של דיסני+ "מה אם...?", הפעם בדיבובו של מיק וינגרט.[2]

שוני מהקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקומיקס, סטארק הופך לאיירון מן בעקבות חוויה במלחמת וייטנאם, אשר בסרט משתנה למלחמה באפגניסטן.[6] ג'רוויס, בקומיקס, הוא המשרת המשפחתי, בעוד שבסרטים .J.A.R.V.I.S היא בינה מלאכותית שנוצרה על ידי סטארק,[7] אם כי בהשראת המשרת מילדותו של סטארק, אדווין ג'רוויס. סטארק מפתח את השריון בצבעים האדום והזהב הרבה יותר מהר בסרטים.[6] בסרטים, אולטרון נוצר על ידי סטארק. בקומיקס לעומת זאת, אולטרון נוצר על ידי האנק פים. הבדל נוסף בסרטים הוא מערכת היחסים בין סטארק לפפר פוטס. בקומיקס, לפוטס יש רגשות כלפי סטארק, ובסופו של דבר היא מתחתנת עם הנהג ושומר הראש של סטארק, האפי הוגאן.[8]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2008 איירון מן פרס הסרטים הלאומי (אנ') ההופעה הטובה ביותר - גבר מועמדות [9]
פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה מועמדות [10]
פרסי הצעקה (אנ') השחקן הטוב ביותר בסרט מדע בדיוני זכייה [11][12]
גיבור העל הטוב ביותר מועמדות
2009 פרס בחירת הקהל כוכב סרטי הפעולה של השנה מועמדות [13][14]
כוכב הסרטים של השנה מועמדות
גיבור העל של השנה מועמדות
פרסי אמפייר פרס אמפייר לשחקן הטוב ביותר מועמדות [15]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV השחקן הטוב ביותר מועמדות [16][17]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר זכייה [18]
2010 איירון מן 2 פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני מועמדות [19][20][21]
סצנת הריקוד הנבחרת מועמדות
סצנת הקרב הנבחרת (עם דון צ'ידל) מועמדות
פרסי הצעקה השחקן הטוב ביותר בסרט מדע בדיוני מועמדות [22][23]
גיבור העל הטוב ביותר זכייה
2011 פרס בחירת הקהל כוכב סרטי הפעולה של השנה מועמדות [24]
כוכב הסרטים של השנה מועמדות
הצוות הקולנועי של השנה (עם דון צ'ידל) מועמדות
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הכוכב הקשוח הגדול ביותר מועמדות [25][26]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר מועמדות [27][28]
2012 הנוקמים פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני/ פנטזיה מועמדות [29]
כוכב הקיץ הנבחר מועמדות
2013 פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה זכייה [30]
כוכב סרטי הפעולה של השנה מועמדות
גיבור העל של השנה זכייה
פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי השחקן הטוב ביותר בסרט אקשן מועמדות [31][32]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון מכסח אהוב מועמדות [33][34]
פרסי אמפייר פרס אמפייר לשחקן הטוב ביותר מועמדות [35][36]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצמד הטוב ביותר (עם מארק ראפלו) מועמדות [37]
הקרב הטוב ביותר (עם צוות השחקנים) זכייה
הגיבור הטוב ביותר מועמדות
איירון מן 3 פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה זכייה [38]
שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני/ פנטזיה מועמדות
הכימיה הטובה ביותר (עם דון צ'ידל) מועמדות
2014 פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [39]
הזוג הקולנועי של השנה (עם גווינת' פלטרו) מועמדות
כוכב סרטי הפעולה של השנה זכייה
פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי השחקן הטוב ביותר בסרט אקשן מועמדות [40][41]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון מכסח אהוב זכייה [42]
שחקן אהוב מועמדות
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [43][44]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר זכייה [45]
2015 הנוקמים: עידן אולטרון פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני/ פנטזיה מועמדות [46]
2016 פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [47]
כוכב סרטי הפעולה של השנה מועמדות
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן אהוב מועמדות [48][49]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הקרב הטוב ביותר (עם מארק ראפלו) מועמדות [50][51]
האנסמבל הטוב ביותר מועמדות
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני/ פנטזיה מועמדות [52][53][54]
הכימיה הטובה ביותר (עם סקרלט ג'והנסון, דון צ'ידל, פול בטאני וצ'דוויק בוזמן) מועמדות
2017 פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [55]
כוכב סרטי הפעולה של השנה זכייה
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן אהוב מועמדות [56]
חברים-אויבים אהובים (עם כריס אוונס) מועמדות
#יחידה (עם צוות השחקנים) מועמדות
2018 הנוקמים: מלחמת האינסוף פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה זכייה [57]
פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [58]
2019 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון גיבור על אהוב זכייה [59]
הנוקמים: סוף המשחק פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר זכייה [60]
פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה זכייה [61]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר זכייה [62]
פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה זכייה [63]
כוכב סרטי הפעולה של השנה מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טוני סטארק בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בקפטן אמריקה: מלחמת האזרחים (2016)
  2. ^ כפי שמתואר באיירון מן 3 (2013)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Iron Man (Tony Stark) On Screen Profile | Marvel, Marvel Entertainment
  2. ^ 1 2 IRON MAN / TONY STARK VOICE, Behind the Voice Actors
  3. ^ The 100 Greatest Movie Characters, Empire, ‏2020
  4. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  5. ^ Edward Douglas, Robert Downey Jr. is Iron Man!, Comic Book Movies and Superhero Movie News - SuperHeroHype, ‏2008-05-01 (באנגלית)
  6. ^ 1 2 The Avengers: How 15 Movie Heroes Compare To The Comics, ScreenRant, ‏2017-01-06 (באנגלית)
  7. ^ Beat Staff, Syndicated Comics, The Beat, ‏2014-08-31 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Iron Man: 15 Worst Changes From The Comic Books To The Movies, ScreenRant, ‏2017-01-18 (באנגלית)
  9. ^ National Movie Awards, UK (2008), IMDb
  10. ^ Teen Choice Awards (2008), IMDb
  11. ^ Comics Take Over '2008 Scream Awards' As Nominees Announced, MTV (באנגלית)
  12. ^ 2008 Scream Award Winners, /Film, ‏2008-10-20 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Zap2It, Nominees Announced for the 2009 People's Choice Awards, chicagotribune.com, ‏2008-11-10 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ People's Choice Awards Nominees & Winners:2009 - PeoplesChoice.com, web.archive.org, ‏2009-10-27
  15. ^ The Jameson Empire Awards 2009 | Empire | www.empireonline.com, web.archive.org, ‏2011-11-06
  16. ^ MTV's 2009 Movie Award Nominations Are Packed With Comic Book Nods -- Vote Now!, MTV (באנגלית)
  17. ^ MTV Movie + TV Awards (2009), IMDb
  18. ^ 2009 Saturn Awards Winners, /Film, ‏2009-06-25 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Teen Choice Awards 2010: First Round Of Nominees Announced, MTV (באנגלית)
  20. ^ Teen Choice Awards 2010: Second (Giant) Wave Of Nominees Announced!, MTV (באנגלית)
  21. ^ 2010 Teen Choice Awards Winners List, MTV (באנגלית)
  22. ^ 2010 Scream Award Nominations, ScreenRant, ‏2010-09-02 (באנגלית)
  23. ^ Scream Awards (2010), IMDb
  24. ^ People's Choice Awards: Fan Favorites in Movies, Music & TV - PeoplesChoice.com, web.archive.org, ‏2015-11-08
  25. ^ 2011 MTV Movie Awards: The Full Nomination List, MTV (באנגלית)
  26. ^ Complete List: 2011 MTV Movie Award Winners, MTV (באנגלית)
  27. ^ 2011 Saturn Award Nominations, Collider, ‏2011-02-24 (באנגלית)
  28. ^ 2011 Saturn Awards Winners, Collider, ‏2011-06-24 (באנגלית)
  29. ^ Teen Choice Awards (2012), IMDb
  30. ^ People's Choice Awards 2013: The Complete Winners List, MTV (באנגלית)
  31. ^ Pete Hammond, ‘Lincoln’, ‘Les Miserables’, ‘Silver Linings’ Top List Of Nominees For 18th Annual Critics Choice Movie Awards, Deadline, ‏2012-12-11 (באנגלית אמריקאית)
  32. ^ Adam B. Vary Updated January 10, 2013 at 12:00 PM EST, Critics' Choice Awards: 'Argo,' 'Silver Linings Playbook' big winners, EW.com (באנגלית)
  33. ^ Nickelodeon, Nickelodeon Unveils 2013 Kids' Choice Awards Nominees, www.prnewswire.com (באנגלית)
  34. ^ 2013 Nickelodeon Kid's Choice Awards Press Kit, web.archive.org, ‏2020-09-06
  35. ^ Jameson Empire Awards 2013 Are Go!, Empire, ‏2013
  36. ^ Jason Palmer, 2013 Jameson Empire Award winners announced, Entertainment Focus, ‏2013-03-24 (באנגלית אמריקאית)
  37. ^ Gregory Ellwood, 2013 MTV Movie Awards winners and nominees – complete list, UPROXX, ‏2013-04-14 (באנגלית אמריקאית)
  38. ^ Teen Choice Awards (2013), IMDb
  39. ^ CNN Staff, People’s Choice Awards 2014: The winners list, CNN, ‏January 9, 2014
  40. ^ Tim Gray, Critics Choice Awards: ’12 Years,’ ‘American Hustle’ Earn 13 Nominations Each, Variety, ‏2013-12-16 (באנגלית אמריקאית)
  41. ^ Tim Gray, ’12 Years a Slave’ Takes Top Honors at Critics Choice Movie Awards, Variety, ‏2014-01-17 (באנגלית אמריקאית)
  42. ^ Aaron Couch,Arlene Washington, Aaron Couch, Arlene Washington, Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards: The Winners, The Hollywood Reporter, ‏2014-03-29 (באנגלית אמריקאית)
  43. ^ 2014 MTV Movie Awards: Full Nominations List, MTV (באנגלית)
  44. ^ 2014 MTV Movie Awards: Winners As They Happen!, MTV (באנגלית)
  45. ^ David S. Cohen, Saturn Awards: A Genre Reunion and More Gold for ‘Gravity’, Variety, ‏2014-06-27 (באנגלית אמריקאית)
  46. ^ Variety Staff, Teen Choice Awards 2015 Winners: Full List, Variety, ‏2015-08-17 (באנגלית אמריקאית)
  47. ^ Billboard Staff, People’s Choice Awards 2016: See the Full List of Winners Here, Billboard, ‏2016-01-07 (באנגלית אמריקאית)
  48. ^ Here Are The Nominees For The 2016 Kids' Choice Awards, MTV (באנגלית)
  49. ^ T. H. R. Staff, Kids’ Choice Awards: The Complete Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-03-12 (באנגלית אמריקאית)
  50. ^ Maane Khatchatourian, MTV Movie Awards 2016: Complete List of Nominees, Variety, ‏2016-03-08 (באנגלית אמריקאית)
  51. ^ 2016 MTV Movie Award Winners: See The Full List, MTV (באנגלית)
  52. ^ Teen Choice Awards 2016 Nominations Announced: See the "First Wave" of Potential Winners, E! Online, ‏2016-05-24
  53. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  54. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית אמריקאית)
  55. ^ People's Choice Awards 2017: The Complete Winners List | Entertainment Tonight, www.etonline.com, ‏2017-01-18 (באנגלית אמריקאית)
  56. ^ Kids' Choice Awards 2017 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2017-03-12
  57. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  58. ^ Kimberly Nordyke, People’s Choice Awards: Complete List of Winners, The Hollywood Reporter, ‏2018-11-11 (באנגלית אמריקאית)
  59. ^ Annie Howard, Kids’ Choice Awards: ‘Avengers: Infinity War’ Tops Nominees; DJ Khaled to Host, The Hollywood Reporter, ‏2019-02-26 (באנגלית אמריקאית)
  60. ^ Nate Nickolai, MTV Movie & TV Awards Winners: The Complete List, Variety, ‏2019-06-18 (באנגלית אמריקאית)
  61. ^ Dan Clarendon, Teen Choice Awards 2019: Complete List of Winners and Nominees, Us Weekly, ‏2019-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  62. ^ 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-14 (באנגלית אמריקאית)
  63. ^ Kimberly Nordyke,Annie Howard, Kimberly Nordyke, Annie Howard, People’s Choice Awards: ‘Avengers: Endgame’ Named Best Movie, The Hollywood Reporter, ‏2019-11-10 (באנגלית אמריקאית)