תור: העולם האפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תור: העולם האפל
Thor: The Dark World
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על תור (קומיקס)
בימוי אלן טיילור
הופק בידי קווין פייגי
תסריט כריסטופר יוסט, כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי
עריכה דן לבנטל
ואייט סמית
שחקנים ראשיים כריס המסוורת'
נטלי פורטמן
טום הידלסטון
כריסטופר אקלסטון
מוזיקה בריאן טיילר
צילום קרמר מורגנטאו
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 8 בנובמבר 2013
ישראלישראל 31 באוקטובר 2013
משך הקרנה 112 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $170,000,000[1]
הכנסות $644,783,140[1]
הכנסות באתר מוג'ו thor2
סרט קודם כרונולוגית (MCU):
"איירון מן 3"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"תור"
סרט הבא כרונולוגית (MCU):
"קפטן אמריקה: חייל החורף"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"תור: ראגנארוק"
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תור: העולם האפלאנגלית: Thor: The Dark World) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי בלייב אקשן מ-2013, ובהפקה מבית אולפני מארוול. הסרט בוים על ידי אלן טיילור, ונכתב על ידי כריסטופר יוסט וכריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי. הסרט מהווה המשך ל"תור" מ-2011, והוא חלק מהיקום הקולנועי של מארוול, כשהוא מבין הפותחים את השלב השני בו.

הסרט ממשיך את מעלליו של האל תור לאחר אירועי פלישת החייזרים של אחיו לוקי לניו יורק בסרט "הנוקמים", כשהשניים חוזרים לממלכתם אסגארד - לוקי נאלץ להתמודד עם אשר עשה ונשפט על פשעיו, ותור רק מחפש דרך לחזור לכדור הארץ. שם בינתיים, אהובתו ג'יין פוסטר מתוסכלת מעזיבתו, ומתחילה לצאת לדייטים, עד אשר שגרת חייה נקטעת בשל סדרת אירועים מוזרים הגורמת לביטול חוקי הפיזיקה ונקראת "ההתכנסות". דרכיהם של תור ופוסטר מצטלבים לכדי מסע אחד בו הם מתמודדים עם שליט האלפים האפלים מלקית' הארור, בלית ברירה גם יחד עם לוקי.

"תור: העולם האפל" זכה להצלחה רבה, וגרף בקופות ברחבי העולם הכנסות של $644,783,140,[1] אותו הן דירגו כסרט העשירי בגודל הכנסותיו לשנת 2013[2] וכן גם כסרט החמישה-עשר בגודל הכנסותיו בזיכיון היקום הקולנועי של מארוול.[3] למרות הצלחה מסחרית זו, הביקורות לסרט היו פושרות, וכך לדוגמה באתרי הסקירה "Rotten Tomatoes" ו-"Metacritic" הוא זכה לציונים של 66% ו-54%, בהתאמה.[4][5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבריאת היקום, בור, אביו של אודין, מביס את קבוצת האלפים האפלים ואת מנהיגם מלקית' הארור. בור דורש ממלקית' להחזיר את היקום לקדמותו ולתקן את ההרס שזרע בו, בעזרת "כוח האיתר" המסתורי. מלקית' אמנם מעניק לבור בלית ברירה את "כוח האיתר", אך הוא אינו מוסר עצמו להסגר, ובורח יחד עם סגנו ויד ימינו אלגרים בהבטחה כי בבוא מן הימים יחזור לנקום.

בהווה, לוקי נשפט באסגארד באשמת בגידה, לאחר שהחריב את ניו יורק בפלישת חייזרים שארגן לכדור הארץ. במקביל, תור נלחם בחיילי ואנאהיים יחד עם פאנדרל, וולסטאג וסיף לשם שחרורו של הוגאן אשר נפל שם בשבי.

בלונדון שבאנגליה, ג'יין פוסטר נפגשת לדייט עם אדם בשם ריצ'רד, לאחר שהחליטה לוותר על אהבתה הנכזבת לתור. כאשר בין השניים מתחילה להתפתח שיחה, דארסי לואיס מופיעה לפתע, וקוטעת את הדיאלוג בין השניים כשהיא לוקחת את פוסטר מהפגישה ל"עניינים חשובים". לואיס מובילה את פוסטר למפעל נטוש, בו נראה כי חוקי הפיזיקה אינם מתקיימים, וכי במקומות שונים ישנם מעין "חורי תולעת" המשגרים חפצים לעולמות אחרים. המומה ממראה עיניה, פוסטר מנסה לחקור את הנושא, כשלפתע אחד מחורי התולעת שואב אותה לעולם אחר, בו כוח האיתר נכנס לתוך גופה.

באסגארד, כרוז מודיע על כך שלממלכה מתקרבת ישות עוצמתית המבטלת את חוקי הפיזיקה במקומות בהם היא עוברת. כאשר תור משוחח על הדבר עם אביו, היימדל מגיח, ומספר לתור כי פוסטר נעלמה מעיניו וכי היא אינה שוכנת עוד על כדור הארץ, ובדאגה הוא יוצא לשם על מנת לחפשה. במקביל בכדור הארץ, פוסטר חוזרת מחור התולעת, ומתעוררת במפעל תשושה, וחוששת מ"הכוח" שנכנס לגופה. לפתע, תור מגיע למקום ולוקח אותה לאסגארד על מנת שתטופל.

לאחר שכל ניסיונות הטיפול בפוסטר נכשלים, היא פוגשת ברעיית אודין פריגה, כשלפתע הישות העוצמתית מגיעה לאסגארד, ומתגלה כחללית צבאו של מלקית', אשר תוקף את הממלכה. אלגרים נוחת בסמוך לפוסטר, ובעזרת כוח האיתר שבגופה הוא הופך לגדול ממדים ודמוי מינוטאור, ובצורתו החדשה הוא הורג את פריגה. תור מתמלא זעם, ותוקף בכל כוחו את צבאו של מלקית', עד אשר הוא מביס אותו לגמרי, וגורם לו לסגת. באותו הלילה, מתקיימת הלווייתה של פריגה, שבור לב אודין מחליט לקחת פסק-זמן. בינתיים, תור מבריח את פוסטר לעולם האפל, במחשבה כי שם מלקית' לא יימצא אותה. על מנת לעבור לעולם האפל הוא מבריח מהכלא את לוקי, שהוא היחיד שיודע כיצד לעבור לעולם האפל.

בכדור הארץ, לואיס משחררת את אריק סלביג ממוסד לחולי נפש בו אושפז בשל ניסויים בעירום בסטונהנג'. אחר שחרורו, סלביג מספר ללואיס כי תהליך נדיר בשם "ההתכנסות" קרב להתרחש, וצפוי לגרום לאיחודים זמניים בין תשע המלכות, וליצור ביניהן חורי תולעת שיגרמו לחוקי הפיזיקה להתבטל. לא די בכך, הוא מוסיף כי בכוונתו של מלקית' לנצל את האירוע על מנת להשמיד את תשע הממלכות בבת אחת.

בעולם האפל, תור, לוקי ופוסטר מגיעים לאזור הקרוא "השממה", ובו הם פוגשים במלקית' וצבאו. תור מתעמת עם מלקית', שחוטף את פוסטר ומוציא מגופה את כוח האיתר. עם כוחו הנשגב, מלקית' תוקף את לוקי ותור, ובין הצדדים מתפתח קרב. כאשר פוסטר כמעט ונהרגת מהתקפה, לוקי מקריב עבורה את חייו. זועם, תור מפעיל את כל כוחות המיולניר כנגד מלקית' וכוח האיתר, אך נכשל. בלית ברירה, תור נאלץ לברוח, והוא עובר יחד עם פוסטר ללונדון.

בלונדון, תור פוגש בלואיס וסלביג, שמסבירים לו כיצד להילחם במלקית' על ידי ניצול אירוע ההתכנסות. בעודם מדברים, ההתכנסות מתחילה, ותור יוצא להילחם במלקית' וצבאו, כשבמקביל פוסטר, לואיס וסלביג יוצאים לנצל את ההתכנסות להחלשתו והבסתו של מלקית'. תור נאבק במלקית', ולאחר שהוא נותר תשוש בשל החלשתו, תור הודף אותו למרחק רב, וחלליתו נופלת עליו והורגת אותו.

בתום האירועים, תור חוזר לאסגארד, ומספר לאודין על מותו של לוקי תוך כדי שהוא מציין אותו כגיבור שמת בכבוד. אודין מתרשם מתור, ומציע לו בשנית את כס המלוכה. תור עונה בשלילה, ומבקש את ברכת אודין לחזרתו לכדור הארץ עבור פוסטר. אודין מברכו לשלום, וכאשר תור עוזב הוא מתגלה כלא אחר מאשר לוקי.

בסצנה שבין הכתוביות, וולסטאג וסיף מעבירים את כוח האיתר (שמתגלה כאחד מאבני האינסוף) לידיו של האספן שבע הרצון המוכן לאסוף עוד. בסצנה שאחרי הכתוביות, פוסטר סועדת עם לואיס וסלביג בביתה כשהשלושה משוחחים אודות חזרתו האפשרית של תור לכדור הארץ, בעוד פוסטר תולה בדבר תקווה לואיס דוחה אותן ומזכירה כי בפעם האחרונה שעזב הוא לא שב במשך שנתיים. בעודם ממשיכים לשוחח, מחוץ לבית מתחילה להשתולל סופת ברקים ממנה יוצא תור. פוסטר יוצאת לקראתו, והשניים מתאחדים בנשיקה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר דמות הקומיקס סטן לי הופיע בהופעת אורח,[25] כמטופל במוסד לחולי נפש. בסצנה שבין הכתוביות, הופיעו בהופעת אורח גם בניסיו דל טורו ואופליה לוביבונד בתפקיד האספן ועוזרתו קארינה, בהתאמה.[26][27] סצנה זו מהווה חלק סיפורי מסרט אחר בשלב השני של היקום הקולנועי של מארוול, "שומרי הגלקסיה" שיצא ב-2014, והיא בוימה על ידי ג'יימס גאן.[28] כריס אוונס מופיע בהופעת אורח קצרה בתפקיד סטיב רוג’רס, כאשר לוקי מתחזה אליו על מנת ללעוג לתור.

טום הידלסטון בתלבושת דמותו של לוקי בכנס "קומיק-קון" לשם קידום הסרט, יולי 2013

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הפצתו המוצלחת יחסית של "תור" במאי 2011, אולפני מארוול הכריזו על צאתו של המשך ב-26 ביולי 2013.[29][30] מאוחר יותר, יציאת הסרט נדחתה ל-15 בנובמבר,[31] ולאחר מכן היא הוקדמה ל-8 בנובמבר.[32] כחלק מכנס "קומיק-קון" שנערך ביולי 2012, הוכרז כי שמו של הסרט יהיה "העולם האפל".[33] לתפקיד הבימוי נשכרה תחילה פטי ג'נקינס,[34] אך עוד טרם החלה ההפקה היא פרשה בשל "הבדלים יצירתיים".[35] במקומה, נשכר לתפקיד אלן טיילור.[36][37]

כריס המסוורת', טום הידלסטון ונטלי פורטמן אושרו לחזור לתפקידיהם הראשיים כתור, לוקי וג'יין פוסטר, בהתאמה.[30][38][34] גם שחקני המשנה אושרו לחזור לתפקידיהם - אנטוני הופקינס כאודין,[39] אידריס אלבה כהיימדל,[40] ג'יימי אלכסנדר כסיף,[41] ריי סטיבנסון כוולסטאג,[42] טדאנובו אסאנו כהוגאן,[23] סטלאן סקושגורד כאריק סלביג[20] וקאט דנינגס כדארסי לואיס.[43] ג'וש דאלאס שגילם את פאנדרל בסרט הקודם הביע רצון לחזור לתפקיד גם בסרט זה, אך הדבר אינו קרה בשל מחויבותו הקודמת בסדרת הטלוויזיה "עד עצם היום הזה".[44][45] במקומו, לתפקיד לוהק זאקרי לוי.[23] בנוסף, לתפקיד האנטגוניסט הראשי מלקית' הארור לוהק כריסטופר אקלסטון,[13] ולתפקיד סגנו ויד ימינו אלגרים לוהק אדוואלה אקינואויה-אגבאג'ה.[15]

שלב הצילומים החל ב-10 בספטמבר 2012 באנגליה,[46] ותם ב-14 בדצמבר.[47] צילומי השלמה נעשו ביולי 2013.[48]

הפצה ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגת הבכורה של הסרט התקיימה ב-22 באוקטובר 2013 בלונדון.[49] בארצות הברית החלו הקרנות הסרט ב-8 בנובמבר,[32] ובישראל שבוע קודם לכן, ב-31 באוקטובר.[50] המדיה הביתית של הסרט, DVD ו-Blu-ray, יצאה ב-4 בפברואר 2014,[51] והיא כללה בה סצנות מחוקות וגנוזות ופרשנות אודיו של צוות השחקנים והבמאי, וכן גם סרט קצר המהווה מעין אפילוג ל"איירון מן 3", "All Hail the King".[52] כמו גם, בדצמבר 2015 הסרט נכלל במארז DVD מיוחד של כל סרטי השלב השני ביקום הקולנועי של מארוול.[53]

עבור קידום הסרט, במרץ 2013 יצאה לאור חוברת קומיקס שהייתה למעין הקדמה לסרט, והיא נכתבה על ידי קרייג קייל וכריסטופר יוסט ואוירה בידי סקוט איטון.[54] חברת משחקי הווידאו "Gameloft" הודיעה ביולי על הפצתו של משחק למכשירי סמארטפון שיעקוב אחר עלילות הסרט, "Thor the Dark World: The Official Game".[55] עוד ביולי, טום הידלסטון הגיח להופעה קצרה בכנס "קומיק-קון" בתלבושת דמותו של לוקי, שם הוא שיחק מונולוג קצר עבור הקהל ולאחר מכן הקרין להם טריילר מיוחד לסרט.[56] באוגוסט, קווין פייגי הוביל פאנל קצר יחד עם נטלי פורטמן, אנטוני הופקינס וכן גם הידלסטון בכנס D23, ושם הם שוחחו מעט על ההפקה וכן הציגו לנוכחים טריילר מיוחד.[57]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Thor: The Dark World
פסקול מאת בריאן טיילר
יצא לאור 28 באוקטובר 2013 (עותק דיגיטלי)
12 בנובמבר 2013 (עותק פיזי)
סוגה סרט פעולה, סרט גיבורי-על, סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 1:17:11
חברת תקליטים Marvel Music
Hollywood Records
הפקה קווין פייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פטריק דויל, שהלחין את פסקול "תור", הביע רצון להלחין גם את פסקול סרט זה.[58] עם זאת, לתפקיד נשכר קרטר בורוול,[59] אך הוא עזב במהרה בשל "הבדלים יצירתיים".[60] במקומו, לתפקיד נשכר בריאן טיילר.[61] הפסקול יצא לאור ב-28 באוקטובר 2013 בעותק דיגיטלי, וב-12 בנובמבר בעותק פיזי.[62]

Thor: The Dark World
מס' שם משך
1. Thor: The Dark World 2:10
2. Lokasenna 2:31
3. Asgard 1:55
4. Battle of Vanaheim 1:39
5. Origins 3:49
6. The Trial of Loki 2:38
7. Into Eternity 3:40
8. Escaping the Realm 3:53
9. A Universe from Nothing 2:20
10. Untouchable 4:08
11. Thor, Son of Odin 1:51
12. Shadows of Loki 2:25
13. Sword and Council 3:46
14. Invasion of Asgard 2:59
15. Betrayal 4:02
16. Journey to Asgard 2:17
17. Uprising 2:35
18. Vortex 2:20
19. An Unlikely Allianc 3:47
20. Convergence 3:42
21. Beginning of the End 5:20
22. Deliverance 2:21
23. Battle Between Worlds 3:29
24. As the Hammer Falls 2:40
25. Legacy 4:08
26. Marvel Studious Fanfare 0:29
משך כולל:
1:17:11

המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: ראגנארוק

בינואר 2014, אולפני מארוול הכריזו על צאתו של סרט המשך[63] ב-3 בנובמבר 2017,[64] אשר יענה לשם "תור: ראגנארוק" (Thor: Ragnarok).[65] למלאכת הבימוי נשכר טאיקה וואטיטי[66] ולמלאכת הכתיבה נשכרו קרייג קייל וכריסטופר יוסט.[63] כמו גם, בתפקיד המפיק צפוי לשמש קווין פייגי.[67] צילומי הסרט צפויים להתחיל ביוני 2016 באוסטרליה.[68][69]

כריס המסוורת' וטום הידלסטון יחזרו לגלם את דמויותיהם של תור ולוקי,[70] ומארק רופאלו צפוי להופיע בתפקיד ראשי כברוס באנר/הענק הירוק, וזאת לאחר שגילם את הדמות בסרטים "הנוקמים" ו"הנוקמים: עידן אולטרון".[71] במאי 2016, אולפני מארוול הכריזו על צוות השחקנים. השחקנים קייט בלאנשט, ג'ף גולדבלום, קארל אורבן וטסה תומפסון לוהקו לתפקידי הלה, גראנדמאסטר, מוציא להורג ו-ולקיריה, בהתאמה. בנוסף לכך, נודע כי השחקנים אנתוני הופקינס ואידריס אלבה עתידים לשוב לגלם את דמויותיהם של אודין והיימדל, בהתאמה, בסרט.[72]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תור: העולם האפל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 תור: העולם האפל, Box Office Mojo
  2. ^ שוברי הקופות העיקריים ברחבי העולם לשנת 2013, באתר Box Office Mojo
  3. ^ זיכיונות וסדרות סרטים - היקום הקולנועי של מארוול, Box Office Mojo
  4. ^ תור: העולם האפל, Rotten Tomatoes
  5. ^ תור: העולם האפל, Metacritic
  6. ^ Mike Fleming, ‏Marvel And Disney Setting 'Thor 2' For Summer 2013; Chris Hemsworth's Back But Kenneth Branagh Won't Return, ‏Deadline, ‏30 ביוני 2011
  7. ^ Mike Fleming, ‏TOLDJA! Patty Jenkins Confirmed as 'Thor 2' Director, ‏Deadline, ‏13 באוקטובר 2011
  8. ^ Anthony Breznican, ‏Marvel: D23 debuts new scenes for 'Thor' and 'Captain America' sequels, ‏Entertainment Weekly, ‏10 באוגוסט 2013
  9. ^ Esther Lee, ‏Natalie Portman: Chris Hemsworth's Wife Elsa Pataky Was My Stand-In For Kissing Scene in Thor: The Dark World, ‏US Weekly, ‏3 בדצמבר 2013
  10. ^ Kara Warner, ‏'Thor 2' Director Not Set Yet, Says Tom Hiddleston‎, MTV News, ‏1 בספטמבר 2011
  11. ^ Brian Truitt, ‏Thor's world grows 'Dark' with new trailer, ‏USA Today, ‏23 באפריל 2013
  12. ^ Gina McIntyre, ‏'Thor: The Dark World' trailer puts Tom Hiddleston's Loki center stage‎, Los Angeles Times, ‏7 באוגוסט 2013
  13. ^ 1 2 Mike Fleming, ‏We Have A 'Thor 2' Villain: Christopher Eccleston To Play Malekith The Accursed, ‏Deadline, ‏1 באוגוסט 2012
  14. ^ William Bibbiani, ‏Exclusive Interview: Alan Taylor on Thor: The Dark World, ‏Crave Online, ‏7 בנובמבר 2013
  15. ^ 1 2 Dave McNary, ‏Adewale Akinnuoye-Agbaje joins 'Thor: Dark World'‎, Variety, ‏22 באוגוסט 2012
  16. ^ 'Thor: The Dark World' Character Descriptions (Minor Spoilers)‎, StitchKingdom, ‏4 בספטמבר 2013
  17. ^ Chris Lee, ‏Adewale Akinnuoye-Agbaje talks 'Thor' sequel, 'Bullet to the Head'‎, Los Angeles Times, ‏2 בפברואר 2013
  18. ^ Mike Fleming, ‏Anthony Hopkins Up For 'Red 2' Villain; Can 'Thor' Sequel Dates Work?‎, Deadline, ‏24 במאי 2012
  19. ^ Bob Strauss, ‏While Marvel gets super cosmic in 'Thor' sequel, Kat Dennings brings it back to Earth, ‏Los Angeles Daily News, ‏12 בספטמבר 2013
  20. ^ 1 2 Stefan Pape, ‏King of Devil's Island Interview – Stellan Skarsgård, ‏HeyUGuys, ‏28 ביוני 2012
  21. ^ Ghost Rider: Spirit of Vengeance – Idris Elba Interview (video)‎, IGN, ‏5 באוגוסט 2011
  22. ^ James Hibberd, ‏'Dexter' scoop: Ray Stevenson joins season 7 — Exclusive‎, Entertainment Weekly, ‏24 באפריל 2012
  23. ^ 1 2 3 Dan Jolin, ‏Thor: The Dark World Second Trailer Breakdown, ‏Empire, ‏7 באוגוסט 2013
  24. ^ Josh Wigler, ‏Jamie Alexander Teases 'Thor 2' Romance, Possible 'Avengers' Appearance, ‏MTV News, ‏11 בינואר 2012
  25. ^ NTF Scoop – Stan Lee Confirms Cameo in "Thor: The Dark World"‎, NukeThe Fridge, ‏15 בספטמבר 2012
  26. ^ Frank Lovece, ‏Film Review: Thor: The Dark World, ‏Film Journal International, ‏6 בנובמבר 2013
  27. ^ Steve Sunu, ‏Comic Reel: "Justice League" Movie Confirmed; New Look At "Guardians of the Galaxy's" Nebula, ‏Comic Book Resources, ‏28 באפריל 2014
  28. ^ Alex Suskind, ‏What Did Thor 2’s Post-Credits Scene Mean?, ‏Vulture, ‏8 בנובמבר 2013
  29. ^ Jen Yamato, ‏Chris Hemsworth and Co. on Avengers Ego-Clashing and Thor Sequel Plans, ‏Movieline, ‏1 במאי 2011
  30. ^ 1 2 Mike Fleming, ‏[Marvel And Disney Setting 'Thor 2' For Summer 2013; Chris Hemsworth's Back But Kenneth Branagh Won't Return], ‏Deadline, ‏30 ביוני 2011
  31. ^ Kim Masters, ‏Official: Disney's 'Lone Ranger' Sets May 31, 2013 Release Date, ‏The Hollywood Reporter, ‏13 באוקטובר 2011
  32. ^ 1 2 Dave McNary, ‏'Lone Ranger' to get July 2013 release‎, Variety, ‏31 במאי 2012
  33. ^ Jim Vejvoda, ‏Comic-Con: Thor 2 Title Buzz and Ant-Man Footage, ‏IGN, ‏14 ביולי 2012
  34. ^ 1 2 Mike Fleming, ‏TOLDJA! Patty Jenkins Confirmed as 'Thor 2' Director, ‏Deadline, ‏13 באוקטובר 2011
  35. ^ Mike Fleming, ‏Director Patty Jenkins Exits Marvel's 'Thor 2'‎, Deadline, ‏6 בדצמבר 2011
  36. ^ Borys Kit / Kim Masters, ‏'Thor 2' Closing in on New Director and Writer (Exclusive)‎, The Hollywood Reporter, ‏9 בדצמבר 2011
  37. ^ Matthew Belloni, ‏'Game of Thrones' Director Alan Taylor Chosen for 'Thor 2'‎, The Hollywood Reporter, ‏24 בדצמבר 2011
  38. ^ Kara Warner, ‏'Thor 2' Director Not Set Yet, Says Tom Hiddleston‎, MTV News, ‏1 בספטמבר 2011
  39. ^ Mike Fleming, ‏http://deadline.com/2012/05/anthony-hopkins-up-for-red-2-villain-can-thor-sequel-dates-work-277553/ Anthony Hopkins Up For 'Red 2' Villain; Can 'Thor' Sequel Dates Work?‎, Deadline, ‏24 במאי 2012
  40. ^ Ghost Rider: Spirit of Vengeance – Idris Elba Interview, ‏IGN, ‏5 באוגוסט 2011
  41. ^ Josh Wigler, ‏Jamie Alexander Teases 'Thor 2' Romance, Possible 'Avengers' Appearance, ‏MTV News, ‏11 בינואר 2012
  42. ^ James Hibberd, ‏'Dexter' scoop: Ray Stevenson joins season 7 — Exclusive‎, Entertainment Weekly, ‏24 באפריל 2012
  43. ^ Domibic Patten, ‏'2 Broke Girls' Kat Dennings Back In 'Thor 2'"‎, Deadline, ‏21 באוגוסט 2012
  44. ^ Rice Lynette, ‏'Thor' scoop: Josh Dallas won't reprise role as Fandral -- Exclusive‎, Entertainment Weekly, ‏8 ביוני 2012
  45. ^ Eric Goldman, ‏Josh Dallas Talks Thor 2, ‏IGN, ‏4 באוקטובר 2011
  46. ^ Louise Saunders, ‏Filming for Thor 2: The Dark World gets underway in Surrey... but where is Chris Hemsworth?‎, Daily Mail, ‏10 בספטמבר 2012
  47. ^ Jaimie Alexander, ‏Heading back to Los Angeles, ‏Twitter, ‏14 בדצמבר 2012
  48. ^ Roth Cornet, ‏Kat Dennings: Thor: the Dark World Heads Into Reshoots, ‏IGN, ‏30 ביוני 2013
  49. ^ Mingle with the stars at the premiere of Thor: The Dark World, ‏The Sun, ‏14 באוקטובר 2013
  50. ^ "תור: העולם האפל", באתר עין הדג
  51. ^ Nick Venable, ‏Thor: The Dark World Hammers Home A Packed Blu-ray Set This February, ‏Cinema Blend, ‏2 בינואר 2014
  52. ^ Anthony Breznican, ‏Marvel One-Shot: First Look at Ben Kingsley's Mandarin encore in 'All Hail the King' short film — Exclusive, ‏Entertainment Weekly, ‏9 בינואר 2014
  53. ^ Matt Goldberg, ‏‘Marvel Cinematic Universe: Phase Two Collection’ Unveiled; Contains First Look at Phase 3‎, Collider, ‏23 באוקטובר 2015
  54. ^ Marvel Comics Solicitations for June, 2013, ‏Comic Book Resources, ‏13 במרץ 2013
  55. ^ Gameloft Announces the New Marvel's Thor: The Dark World - The Official Game, ‏PR Newswire, ‏22 ביולי 2013
  56. ^ Gina McIntyre, ‏Comic-Con: Tom Hiddleston talks 'top-secret' Loki Marvel panel stunt, ‏Los Angeles Times, ‏21 ביולי 2013
  57. ^ Rebecca Ford, ‏D23: Disney Brings Out Angelina Jolie for 'Maleficent,' Screens New Footage of 'Saving Mr. Banks'‎, The Hollywood Reporter, ‏10 באוגוסט 2013
  58. ^ ScoreKeeper Chats All Things Scottish with 'Brave' Composer Patrick Doyle!!‎, Ain't It Cool News, ‏29 באוגוסט 2012
  59. ^ Carter Burwell to Score 'Thor: The Dark World'‎, Film Music Reporter, ‏19 באפריל 2013
  60. ^ Jen Yamato, ‏Composer Carter Burwell Departs Marvel's 'Thor: The Dark World'‎, Deadline, ‏28 במאי 2013
  61. ^ Brian Tyler to Score 'Thor: The Dark World'‎, Film Music Reporter, ‏18 ביוני 2013
  62. ^ 'Thor: The Dark World’ Soundtrack Details‎, Film Music Reporter, ‏18 באוקטובר 2013
  63. ^ 1 2 Jeff Sneider, ‏Marvel Hires One of Its Own Executives to Co-Write 'Thor 3'‎, The Wrap, ‏29 בינואר 2014
  64. ^ Marc Strom, ‏Marvel Studios Schedules New Release Dates for 4 Films, ‏Marvel, ‏10 בפברואר 2015
  65. ^ Marc Strom, ‏Thor Brings Ragnarok to the Marvel Cinematic Universe in 2017, ‏Marvel, ‏28 באוקטובר 2014
  66. ^ Borys Kit, ‏'Thor 3' Finds Its Director‎, The Hollywood Reporter, ‏2 באוקטובר 2015
  67. ^ Lucas Siegel, ‏Marvel Announces BLACK PANTHER, CAPTAIN MARVEL, INHUMANS, AVENGERS: INFINITY WAR Films, CAP & THOR 3 Subtitles, ‏Newsarama, ‏28 באוקטובר 2014
  68. ^ Adam Chitwood, ‏Kevin Feige Reveals When SPIDER-MAN, THOR 3, and More Start Filming, ‏Collider, ‏30 ביוני 2015
  69. ^ Patrick Frater, ‏Marvel’s ‘Thor: Ragnarok’ and Fox’s ‘Alien’ To Shoot in Australia, Variety, ‏21 באוקטובר 2015
  70. ^ Anthony Breznican, ‏Marvel Studios reveals Phase Three slate, including two-part 'Avengers' threequel, ‏Entertainment Weekly, ‏28 באוקטובר 2014
  71. ^ Leigh Blickley, ‏Mark Ruffalo Wants To See Bruce Banner And Hulk Face-Off On Screen, ‏The Huffington Post, ‏23 באוקטובר 2015
  72. ^ MARVEL STUDIOS CONFIRMS STELLAR NEW CAST MEMBERS OF THE HIGHLY ANTICIPATED 'THOR: RAGNAROK'