צמודה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צמודת גלופה של סדרת הבולים הראשונה של מדינת ישראל בשנת 1948
צמודת גלופה של נער העיתונים משנת 1952

בבולאות צמודה היא קבוצה של בולי דואר מחוברים. צמודות מעניינות משום שהן נדירות יותר מבולים בודדים. בנוסף, צמודה משמרת את המיקום היחסי של הבולים כפי שהודפסו במקור. מידע זה חיוני במטרה להבין כיצד יוצרו הבולים.

צמודות מקצה הגיליון המקורי מכילים בדרך כלל אזורים של שולי הגיליון, אשר בתוכם אצור מידע מגוון. למשל צמודות חץ משמרות את קווי העזר ששימשו על מנת לישר את הגליונות למטרות חירור או שלבי יצור אחרים. צמודות קו אמצע כוללים קווים מודפסים באמצע הדף. צמודות אחרות כוללות את שם המדפסת. בצמודות של בולי ארצות הברית, שכיח למצוא מידע לגבי מיקוד.

הצמודה החביבה על האספנים היא לרוב צמודת גלופה המכילה חלק משולי הגיליון שם ניתן למצוא את המספר הסידורי של הגלופת ההדפסה. בישראל שכיח למצוא את מספר הגלופה ממנה הוכנו הגליונות בשורה ב' של שולי הגיליון.

למרות שצמודות של בולים נדירים הן בעלות שווי רב, הרי שערך הצמודה עשוי להיות כה גבוה שלא ניתן יהיה לאתר קונים. כך יוותר בעל הבולים עם תחושה מרה שעליו להפריד את הצמודה במטרה למכור את הבולים בנפרד. במספר מקרים, הסוחרים הכריזו בפומבי על כוונותיהם להפריד צמודה ידועה מתוך תקווה למצוא קונה ולהציל את הצמודה מהשמדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]