קלינגונים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קלינגון)
המונח "קלינגון" מפנה לכאן. לערך העוסק בשחקנית תמרה קלינגון, ראו תמרה קלינגון.
קלינגונים
דגל האימפריה הקלינגונית
דגל האימפריה הקלינגונית
דגל האימפריה הקלינגונית
הופעה ראשונה הפרק "Errand of Mercy" של "מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית", שנת 1967.
נתונים
מנהיג הגזע הקיסר קיילאס (תפקיד ייצוגי)
קנצלר מרטוק - ראש המועצה הגבוהה
לפניו: גאורון
לפניו: ק'מפק
טריטוריית מגורים רביע בטא
קרונוס - כוכב הבית של הקלינגונים; מתוך "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9".

קלינגונים הם גזע בדיוני של דמויי אדם המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון מסע בין כוכבים. הם ניחנו באגרסיביות ובכח רב. זהו גזע השׂשׂ אלי קרב ולא מהסס להראות את גבורתו בכל הזדמנות. תרבותם של הקלינגונים סובבת סביב מלחמותיהם המפוארות וגיבורי העבר. הכבוד ממלא אצלם תפקיד חשוב, לוחם קלינגוני יעדיף למות במלחמה ולא להלקח בשבי בבזיון. מפני שהם מרבים במלחמות אין הרבה קלינגונים שמגיעים לגיל מבוגר, מי שהצליח בכל זאת רואים אותו ככישלון, כיוון שהגיע למצב גופני שכבר אין בו תועלת ולא זכה במוות מכובד תוך קרב. אבי האומה נקרא קיילאס, והוא הגיבור הגדול שאליו כולם שואפים להדמות. הקלינגונים מאמינים כי במותם הם חוצים נהר של דם ומגיעים להיכל התהילה (המכונה סטו-וו-קור), בו מדורגים אנשים על פי הכבוד בו זכו בחייהם.

יחס הקלינגונים לפדרציה השתנה במהלך הזמן. בתקופת הסדרה הראשונה הם נמצאים בעוינות, באופן רשמי הם אויבים, אבל הם ממעטים במלחמות מעל פני השטח מפני שכל אחד חושש מכוחו של יריבו. יחס זה מבוסס על המלחמה הקרה שבין ארצות המערב לרוסיה בזמן שידור התוכנית. בסרט מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת, הקלינגונים נאלצים לחתום על חוזה שלום עם הפדרציה, כשכוכב הבית שלהם, קרונוס, נכנס לסיכון קיומי. בסדרת מסע בין כוכבים: הדור הבא למרות שהקלינגונים כבר נהיו בעלי ברית של הפדרציה, הנטייה הרווחת היא לא לסמוך עליהם כשלא צריך. הקלינגונים היו במלחמה קשה עם הרומולאנים וגישור בין שני מחנות אלו נחשב למשימה בלתי אפשרית.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלינגונים נראו במספר הזדמנויות עם כוח פיזי שווה או עדיף על זה של ג'מהדר והירוגן , שני גזעים אחרים בעלי כוח גדול. לפי האנטומיה שלהם לכל איבר יש גיבוי, כולל קבוצה נוספת של כליות, לב בעל שמונה חדרים, ריאה שלישית, גזע מוח משני, כמו גם מבנה שלד נרחב ועמיד. יתירות זו ניכרת אפילו ברמה התאית; לדוגמה, לקלינגונים יש רשתות סינפטיות גיבוי במערכות העצבים שלהם, המאפשרות להם להצמיח עמוד שדרה חדש, כפי שהוכח עם וורף כאשר עמוד השדרה שלו הוסר בניתוח והוחלף בחדש מושתל, משובט גנטית. חילוף החומרים המהיר שלהם מאפשר לקלינגונים פצועים להחלים במהירות. כל זה הופך את הקלינגונים לעמידים ביותר וקשים להרוג, כפי שמתחייבים מטבעם התוקפני, ועמידים בפני טראומה פיזית, חשיפה סביבתית ומחלות. לקלינגונים בלבד יש עמידות טבעית ל"Phage", מה שמטריד את הווידיאנים של רביע הדלתא. כמו הקרדאסים , הם נמנעים מטמפרטורות קרות. לקלינגונים יש גם חוש ריח מוגבר כפי שהוצג באחד מהפרקים במסע בין כוכבים: הדור הבא, כאשר וורף וילד קלינגוני יוצאים לציד תוך עקיבה אחר בעל חיים לפי הריח.

הפוליטיקה הקלינגונית עובדת על בסיס הרעיון שכל בית מנוהל על ידי משפחה אחרת ובראשה הבן הבכור (או אשתו אם הוא מת). ראש המועצה הגבוהה, נבחר לאחר מות הקודם בתפקידו על ידי הבתים והוא ראש של אחד הבתים. בנוסף לכך, במאה ה-23 הוחזר תואר הקיסר לאחר שלא היה בו שימוש למעלה מ-200 שנים, כאשר שיבוטו של קיילאס נוצר, והוא משמש כקיסר האימפריה הקלינגונית מאז 2369.

למרות שרוב החוצנים בסדרה מתורגמים מיידית לאנגלית, עבור הקלינגונים המציאו כותבי הסדרה את השפה הקלינגונית, שאף הפכה לשפה מדוברת בקרב מעריצי הסדרה.

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דקדוק קלינגוני
ערך מורחב – קלינגונית

לקלינגונים יש שפה משלהם שפותחה עבור הסרטים העלילתיים, המתוארת לעתים קרובות כ"גוטטורלית". עבור הסרט , ג'יימס דוהאן , השחקן שגילם את מונטגומרי סקוט, הגה את הדיאלוג הראשוני בשפה הקלינגונית שנשמע בסרט. עבור מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק, מארק אוקרנד, שיצר את דיאלוג הוולקן בו נעשה שימוש בסרט הקודם, פיתח שפת קלינגונית פועלת בפועל המבוססת על המילים המקוריות של דוהאן.

מול מארק אוקרנד הוצגה בפני משימה קשה: להמציא שפה שנשמעה זרה, אך עדיין פשוטה מספיק כדי שהשחקנים יוכלו לבטא.  בעוד שרוב השפות הבנויות עוקבות אחר עקרונות בסיסיים של שפות טבעיות - למשל, לכל השפות יש צליל "אה" - מארק אוקרנד שבר אותן בכוונה. הוא בחר בצורה הנדירה ביותר של בניית משפטים , צורת האובייקט-פועל-נושא: התרגום של הביטוי "עליתי על האנטרפרייז " , ייבנה כ"המיזם עלה על אני". אוקרנד טען שהשפה תעיד על התרבות - שפתם של הקלינגונים מתמקדת בפעולות ובפעלים, כמו מונגולית. שמות תואר אינם קיימים אך ורק; אין מילה ל"חמדן", אבל יש פועל, qur , שפירושו "להיות חמדן".  השפה אינה מכילה את הפועל "להיות", מה שאומר שאוקרנד היה צריך ליצור פתרון עוקף כשהבמאי ניקולס מאייר רצה שהקלינגונים שלו יציטו את שייקספיר והשורה המפורסמת " יהיו, או לא יהיו ", בתחילה, אוקרנד הגה "לחיות או לא לחיות", אבל פלאמר לא אהב את הצליל של הקו.", כלומר בערך "האם להמשיך, או לא להמשיך [קיום]".  לשפה הקלינגונית יש אוצר מילים קטן בהשוואה לשפות טבעיות, המכילה כ-2,000 מילים לאחר שנוצרה בשנות ה-90.  לאחר יצירתו הראשונית, מארק אוקרנד יצר לעתים קרובות מילים חדשות, כך שמספר המילים הכולל גדל לכ-3,000.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלינגונים בוויקישיתוף