מסע בין כוכבים: הסרט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסע בין כוכבים: הסרט
Star Trek: The Motion Picture
מבוסס על In Thy Image עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי רוברט וייז
הופק בידי ג'ין רודנברי
תסריט אלן דין פוסטר
הרולד ליווינגסטון
ג'ין רודנברי
עריכה טוד רמסי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ראה פירוט
מוזיקה ג'רי גולדסמית'
צילום ריצ'רד קליין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 בדצמבר 1979
משך הקרנה 136 דקות (גרסת הבמאי)
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 35 מיליון דולר
הכנסות 82.2 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו startrek
פרסים פרס סאטורן על אפקטים
3 מועמדויות לפרס אוסקר
סרט הבא מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסע בין כוכבים: הסרט (אנגלית: Star Trek: The Motion Picture) הוא סרט מדע בדיוני משנת 1979 שהיה מועמד לפרס אוסקר בקטגוריית האפקטים המיוחדים. סרט זה הוא הסרט באורך מלא הראשון שמבוסס על סדרת הטלוויזיה מסע בין כוכבים, והוא השלישי במספר בבימויו של זוכה פרס אוסקר רוברט ווייז (שהיה גם העורך בסרט האזרח קיין).

הסרט זכה לשלוש מועמדויות לפרס אוסקר בקטגוריות התפאורה, האפקטים והפסקול, בנוסף לאחד-עשר מועמדויות לפרס סאטורן, מתוכם זכה בקטגוריית האפקטים המיוחדים. הסרט היה גם מועמד לפרס גלובוס הזהב על הפסקול ופרס הוגו על העיבוד הדרמטי הטוב ביותר[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה"אנטרפרייז" מעוצבת מחדש, וקפטן ג'יימס טי קירק מקודם לדרגת אדמירל וכעת משמש כממונה על המבצעים במפקדת פדרציית הכוכבים המאוחדת שבכדור הארץ. ישות חייזרית עצומה בגודלה מתגלה בגבול חלל הקלינגונים בצורת ענן אנרגיה, ועושה את דרכה לעבר כדור הארץ. היא משמידה שלוש ספינות חלל קלינגוניות וגם תחנת פיקוח של הפדרציה. ספינת החלל אנטרפרייז נשלחת לחקור, וקירק מקבל חזרה את הפיקוד על צוות הספינה, למורת רוחו של מפקדהּ הנוכחי, קפטן ווילארד דקר. מתגלות תקלות במערכות הירי החדשות ובמשגר של האנטרפרייז, שהורג איש צוות - מה שיוצר מתחים נוספים בין קירק לדקר. הבעיות נפתרות כאשר מגיע קומנדר ספוק הוולקני, שחזר מטקס ה"קולינאר" בעולם ביתו וולקן. ספוק לא הצליח לסיים את טקס ה"קולינאר", באומרו כי מצא עדות לתודעה, שקיימת כנראה בישות החייזרית שהתגלתה. הוא קיווה שימצא תשובות לכך אם יצטרף חזרה לצוות האנטרפרייז, בעודם עורכים מסעם לעבר גבול החלל הקלינגוני.

האנטרפרייז מגיעה לענן האנרגיה ושורדת את מתקפתו הראשונית, שלאחריו נכנסת לתוכו. צוות הספינה מגלה כי בתוך הענן שוכנת לה ספינה שמושכת אותם לכיוונה. גשוש חייזרי מופיע על סיפון האנטרפרייז ומתקיף את ספוק לאחר שזה מנסה למנוע ממנו גישה למידע. הגשוש חוטף אישה מהצוות, לוטננט איליה, שמוחלפת על ידי רובוט שמגלה שהוא נשלח על ידי ישות בשם "ויג'ר" על-מנת ללמוד "יחידות פחמן" (בני אדם). דקר מתקשה לתקשר עם הרובוט, שכן הרובוט היה למעשה כפיל של האישה, שאיתה היה לדקר מערכת יחסים רומנטית.

בינתיים ספוק יוצא לחלל, מתוך כוונה לאחד מוחות עם הספינה החייזרית באמצעות טלפתיה. הוא מגלה שהספינה עצמה היא "ויג'ר", מכונה חיה. בנוסף, ספוק מגלה שאין ב"ויג'ר" כל רגש.

בהמשך מסעה של ה"אנטרפרייז" למרכז הישות החייזרית, "ויג'ר" מתגלה כגשוש מדעי (בדיוני) של סוכנות נאס"א בשם "וויאג'ר 6", ששוגר במאה ה-20. הגשוש נמצא בידי גזע חייזרי של ישויות תבונתיות ששינו את תכונות המחקר שלו לצורכי למידה עצמאית. בסרט מרמזים שהגשוש מקבל מעמד כמעט אלוהי, בכך שהוא אגר כל כך הרבה מידע שנהיה בעל תודעה עצמאית משלו. ספוק מגלה, כי חסרה ל"ויג'ר" היכולת למצוא תכלית לקיומו, ובכך להשלים את משימתו. לבסוף, "ויג'ר" מתאחד עם גופו של דקר (בשל הזכרונות הקיימים בו של חברת הצוות איליה) ונעלם למימד אחר.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
ויליאם שאטנר אדמירל ג'יימס "ג'ים" טי קירק
לנרד נימוי קומנדר ספוק
דפורסט קלי קומנדר (דוקטור) לאונרד "בונס" מקוי
ג'יימס דוהן קומנדר מונטגומרי "סקוטי" סקוט
ג'ורג' טקיי לוטננט קומנדר היקארו סולו
וולטר קניג לוטננט פאבל צ'כוב
נישל ניקולס לוטננט קומנדר אוהורה
מייג'ל בארט לוטננט קומנדר (ד"ר) כריסטין צ'אפל
גרייס לי וויטני ג'ניס ראנד
סטיבן קולינס קפטן וילארד דקר
פרסיס קאמבאטה לוטננט איליה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנת 1974 נעשו מספר ניסיונות כושלים להביא את מסע בין כוכבים למסך הגדול: הסיפור מאת הסופר הרלן אליסון על זוחלים חייזרים המשתלטים על תרבותם הקדומה של תושבי כדור הארץ, והתסריט "The Planet of the Titans", שעקב אחר שאיבתה של האנטרפרייז לתוך "חור שחור" ואל עבר קדום יותר שבו נהפכו לטיטאנים. התסריט נגנז לבסוף בשנת 1976. בזמן זה פותח רעיון לסדרה חדשה, "Star Trek Phase II", כמו גם תסריט לפרק פיילוט בשם "In Thy Name" שלא יצא לפועל, אולם מספר רעיונות נשמרו (כמו הרעיון לישות החייזרית הכמעט-אלוהית), ואף נשקלה יצירת סרט באורך מלא.

בעקבות הצלחת הסרט "מלחמת הכוכבים" בשנת 1977, נכנס התסריט לשלב הפקה סופי. הסרט לא התכוון לשמור על מאפיין אופרת החלל שקבע "מלחמת הכוכבים", אלא יותר את האווירה שנוצרה בסרט 2001: אודיסיאה בחלל משנת 1968, והוא עוקב אחר התסריט לפרק הפיילוט "In Thy Name" כסיפור מסגרת. אחד מבעיות ההפקה הראשוניות היו האפקטים המיוחדים.

בסרט זה, חזות מראם המוכר של הקלינגונים היה לראשונה שונה מזה שבסדרה המקורית, דבר שעורר לבסוף הדים וספקולציות רבות בקרב המעריצים, מה שגרר הפקת פרקים אחדים ("חלל עמוק 9" ו"אנטרפרייז") שנועדו ליישב את הבעיה שנוצרה.

בשנת 2001, גרסת במאי יצאה ל-DVD, שבה רוברט וייז ערך מחדש את הסרט כדי שיהיה נאמן יותר לחזונו המקורי. לסרט נוספו אפקטים ממוחשבים שלא נכללו בסרט המקורי אלא רק באילוסטרציות מוקדמות שלא יצאו לפועל עקב אילוצי תקציב באותה עת. כמו כן, מספר בעיות המשכיוּת נפתרו. הסרט כלל גם שיפור בסאונד.

תקציב וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט, שנעשה בתקציב של 35 מיליון דולר, הכניס מעל 82 מיליון דולר בארצות הברית ו-139 מיליון ברחבי העולם. הסרט היה מועמד לפרס אוסקר בשלוש קטגוריות (תפאורה, אפקטים ומוזיקה). למרות הצלחה הקופתית הסרט זכה לביקורות מעורבות, שהשקיעו יותר מדי באפקטים המיוחדים, עלילה יבשה וחסר מתח.

אלמנטים הלקוחים מהסרט בסדרות השונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" קיים סיפור דומה (The Changeling) של גשוש המחפש אחר תודעה עצמית, שהתפתח לכדי ממדים עצומים בידי ישויות חייזריות. בנוסף, בסדרת האנימציה משנת 1973, בפרק "One of Our Planets is Missing", סופר על מסעה של האנטרפרייז לתוך כוח אימתני השואב לתוכו כוכבי לכת אחרים.
  • בנובלה מאת ויליאם שאטנר, "The Return", ספוק כמעט ו"מוטמע" בידי הבורג, אך ניצל בזכות העובדה שמחשבתו אוחדה בעבר עם ה"ויג'ר". לפי שאטנר, הישות החייזרית שמופיעה בסרט היא צורתם הראשונית של גזע "הבורג".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]