שב"ק ס'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שב"ק ס'
שב"ק ס' במהלך הופעה בבאר שבע, מרץ 2010
שב"ק ס' במהלך הופעה בבאר שבע, מרץ 2010
מוקד פעילות יבנה, ישראל
תקופת הפעילות 19922000, 2007, 2022
סוגה היפ הופ
רוק (חומרים מוקדמים)
ראפ רוק
חברת תקליטים NMC
שבק מיוזיק
חברים
פילוני
מירו
חמי
פלומפי B
ג'יימס
דוידי
נמרוד רשף
מוקי

שב"ק ס' (ראשי תיבות של שופים בופים קטעים וסחטיינים) היא להקה ישראלית. בתחילת דרכה ניגנה מוזיקת רוק ואחרי מספר שנים עברה לנגן גרסה ישראלית של היפ הופ. הלהקה תרמה לתופעת ההיפ הופ הישראלי.

פעילות מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בשנת 1992 בעיר יבנה, על ידי תלמידים בתיכון גינסבורג, בשם The Floating Fat Man) FFM). בהרכב פעלו שישה חברים:

  • אמיר בסר (פלומפי, פלומפי בי) – גיטרה
  • דני ניב (מוקי, מוקי די) – בס
  • כפיר ארצי (חמי, פאק A) – שירה
  • עמיר ירוחם (מירו) – שירה
  • עומר פרי – תופים
  • אסף ברק – שירה וגיטרה

בינואר 1993 זכתה FFM בתחרות הלהקות הצעירות של רוקסן. חודש לאחר הזכייה החליף פילוני (דני קרק) את אסף ברק על הגיטרה, והלהקה שינתה את שמה ל"שב"ק ס'" – ראשי תיבות של שופים בופים קטעים וסחתיינים. לאחר כמה חודשים זכתה שב"ק ס' שוב בתחרות במועדון הרוקסן. זמן קצר לאחר מכן הצטרפו ג'יימס (גל סיון, תופים) ודוידי (דוד מוסקטל, בס). הלהקה החלה לעבוד על אלבום, אבל זה נגנז בשל מה שהוכרז כאי שביעות רצון של חברי הלהקה.

האלבום הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 1994, לאחר שזנחה את ההקלטות הקודמות, שבה הלהקה לעבוד על אלבום הבכורה שלה, הפעם עם המפיק המוזיקלי יוסי פיין. האלבום ראה אור בשנת 1995, על ידי חברת התקליטים NMC. שמו של הדיסק נותר תעלומה: יש הטוענים ששמו "7" (כשם האייקון שמופיע לצד שם הלהקה על גבי העטיפה), יש הטוענים ששמו הוא "שבק ס'" ודעת המיעוט גורסת כי שמו "אימפריה". באלבום ניכרה השפעה בולטת של הלהקות הביסטי בויז, Rage Against the Machine ו-NWA. גם כאן החליפו שלושה ראפרים לבנים שורות שנונות / ילדותיות ביניהם, על רקע צליל של רוק כבד. האלבום הכיל בין השאר הקלטות חדשות של שירים שהוקלטו טרם שיתוף הפעולה עם יוסי פיין. האלבום זכה להצלחה בינונית עם מכירות של כ-15,000 עותקים, אולם הלהקה צברה התעניינות מצד הקהל בעיקר בזכות ההופעות האנרגטיות שלה וכן בעקבות הקליפ הפרובוקטיבי לשיר "אימפריה", במהלכו נראית הלהקה מרסקת מכונית. הקליפ עורר הדי מחאה בכלי התקשורת, וסייע ללהקה למצב את תדמיתה. בשידורי הרדיו זכה להצלחה רבה השיר "מכופף הבננות", שהתבסס באופן רופף על שיר בשם זהה של אריק איינשטיין. שיר נוסף שהצליח מהאלבום אך במידה מועטה היה השיר "באים מיבנה".

האלבום השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר צאת הדיסק הראשון, נפרד מירו מההרכב ולאחריו גם חמי. את מקומם תפס נמרוד רשף – נימי-נים (שירה). האלבום המשותף של ההרכב החדש, "בעטיפה של ממתק", יצא לאור באוגוסט 1997. הפופולריות של רשף בקרב הנוער יצרה התעניינות רבה בלהקה. הלהקה סוקרה בתדירות גבוהה ב"מעריב לנוער" ו"ראש אחד", הופיעה בתוכניות אירוח בטלוויזיה ("סוגרים שבוע") והופיעה ברחבי ישראל ללא הרף. הצליל הייחודי של הלהקה נותר דומה, אולם בשירים רבים ניכרה נטייה לצליל רך, קצבי וקליט יותר. באלבום היו שירים בעלי תוכן צעיר ומרדני: "לבקש ת'קש", "יהיה פיצוץ" (שלווה בקליפ) והלהיט הגדול מכולם היה הסינגל הראשון – "תתקעו בחצוצרה", שבו שיתפה הלהקה פעולה עם פישי הגדול.

האלבום זכה להצלחה מסחרית והגיע למעמד של אלבום פלטינה עם מכירה של למעלה מ-40,000 עותקים. עם זאת, מתחים שנוצרו בין מוקי לנמרוד רשף מנעו את ניצול המומנטום של הלהקה שהצליחה לכבוש את הנוער הישראלי.

בשנת 1998 הוציאה הלהקה אלבום הופעה בשם "הופעה בקריות". את האלבום ליווה קליפ אנרגטי במיוחד לגרסה חיה של השיר "אל תגידו לי".

זמן קצר לאחר מכן, עזב נמרוד רשף את הלהקה. באוגוסט 2007 חזר רשף ללהקה, כאשר חידשה את פעילותה לאחר 7 שנים.

האלבום השלישי וההפסקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר שרשף עזב את הלהקה, חזרו אליה חמי ומירו. הלהקה נסעה לג'מייקה כדי להקליט את הדיסק השלישי "כנען 2000" ממנו יצאו הלהיטים "נופל וקם", "שיר הגאנג'ה", "רק תגידי לי", "אין כבוד" ו"הנה זה בא".

אחרי סיבוב הופעות קצר ולא מצליח החליטה הלהקה על הפסקת הפעילות המשותפת. בשנת 2001 הוציאו מוקי ופילוני – תחת שמו של מוקי, את אלבומם הראשון "שמע ישראל" ובשנת 2005 את "עוקף מלמעלה". בשנת 2002 הוציאו חמי ומירו אלבום תחת השם חלוצי החלל, שם שעשו בו שימוש עוד בשנות ה-90, בעיקר להופעות.

האיחוד והאלבומים הרביעי והחמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שב"ק ס' במהלך הופעה בגני התערוכה בתל אביב, פברואר 2008
שב"ק ס' במהלך הופעה בבאר שבע, מרץ 2010

בשנת 2003 חברה הלהקה להופעה חד פעמית שבה הופיעו כל חברי הלהקה לדורותיהם במסגרת "עשור לגרוב הישראלי". במסגרת איחוד זה יצאו שני סינגלים "כל הקופה" ו"משיח לא בא" (חידוש לשירו של הזמר הישראלי שלום חנוך).

בקיץ 2004 חברה הלהקה שוב במסגרת כפר המוזיקה של קוקה-קולה בניצנים, שם הופיעה ללא הסולן נמרוד רשף.

באביב 2007 התאחדה הלהקה בערב שנערך לכבודם במועדון בתל אביב. ב-23 באוגוסט 2007 חברו חברי הלהקה לאיחוד נוסף, באמפי פארק רעננה. לקראת איחוד זה הוציאה הלהקה סינגל חדש בשם "הקצב הוא המסר". בשנת 2008 הופיעה הלהקה כמה פעמים נוספות וב-4 באוקטובר השיקה בהאנגר 11 בתל אביב אלבום חדש בשם "בום קרנבל". האלבום כלל את השירים "בום קרנבל", "מה שהיה היה", ו"כמו ציפור".

בשנת 2009 פורסם הסרט "נופל וקם" של הבמאי ירון בן נון. הסרט עוסק בתקופה שבין יציאת אלבומם כנען 2000 ועד חזרת הלהקה לבמות בשנת 2007.[1]

בשנת 2010 הכריזה הלהקה על סיבוב הופעות בשם "סיבוב בשכונה". במסגרת סיבוב ההופעות הופיעה הלהקה בסיטי-הול בחיפה, פאב הבארוק בבאר שבע, הבארבי בת"א והדיר בנען. כמו כן, השתתפה באירועי הפתיחה של ערוץ 24 אחרי המיתוג החדש באולפן השקוף.

בשנת 2011 הופיעה הלהקה במועדון הבארבי בתל אביב, שם הקליטה את הקהל לסינגל חדש בשם "ברוך הבא להופעה" שעתיד להתפרסם באלבומם הבא.

בפברואר 2012 הוציאה הלהקה את השיר "חמרמורת", לקראת הוצאת האלבום החמישי, ובאפריל של אותה שנה חשפה את שמו, "פרה פרה", במהלך הופעה במועדון הבארבי בתל אביב. ביוני 2012 הוציאה הלהקה את הסינגל השני מהאלבום – "לשבט: לקום!". שיר נוסף בולט מהאלבום היה: "פרה פרה".

בשנת 2014 הלהקה הודיעה על הפסקת הפעילות עם הזמר מוקי. בדצמבר 2018 הצטרף מוקי להופעת הלהקה לשלושה שירים במועדון הבארבי בתל אביב.[2]

במהלך שנת 2021 ניהלה הלהקה מגעים למופע איחוד מלא, אשר נדחה ברגע האחרון לבקשת נציגיו של מוקי. ביוני 2022 פורסם כי מופע האיחוד יתקיים ב-24 בספטמבר 2022 בזאפה לייב פארק בראשון לציון, ובו ישתתפו כל חברי הלהקה לדורותיה.

ב-14 לספטמבר 2023 התאחדה הלהקה למופע נוסף בזאפה לייב פארק בראשון לציון.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור ברנע, "שב"ק ס'" יוצאת לסיבוב הופעות, באתר ynet, 3 בפברואר 2010
  2. ^ שב"ק ס', חי מהבארבי, באתר Facebook, ‏דצמבר, 2018