שוהיי אונו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוהיי אונו
大野 将平
Shohei Ono
לידה 3 בפברואר 1992 (בן 32)
ימאגוצ'י, יפן
מידע כללי
מדינה יפןיפן יפן
השכלה Tenri University עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 73 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.70 מטר[1]
ספורט
ענף ספורט ג'ודו
משקל עד 73 ק"ג
הישגים
פרסים והוקרה מדליית כבוד עם סרט סגול (2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
מאזן מדליות
המשחקים האולימפיים
זהבריו דה ז'ניירו 2016 עד 73 ק"ג
זהבטוקיו 2020עד 73 ק״ג
כסףטוקיו 2020נבחרת מעורבת
אליפות העולם
זהבריו דה ז'ניירו 2013עד 73 ק"ג
זהבאסטנה 2015עד 73 ק"ג
זהבטוקיו 2019עד 73 ק"ג
משחקי אסיה
זהבג'קרטה 2018עד 73 ק"ג
אליפות אסיה
כסףטשקנט 2012עד 73 ק"ג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שוהיי אונויפנית: 大野 将平; באנגלית: Shohei Ono;‏ נולד ב-3 בפברואר 1992) הוא ג'ודוקא יפני המתחרה בקטגוריית המשקל עד 73 ק"ג, פעמיים אלוף אולימפי מריו 2016 וטוקיו 2020 ושלוש פעמים אלוף עולם בשנים 2013, 2015 ו-2019.[2]

אונו נחשב לאחד מהג'ודוקא הבכירים בענף, מתמחה בתרגיל האוצ'י מטה(אנ') וידוע בניצחונותיו הרבים באיפון כאשר רוב הניצחונות שלו הושגו באמצעות ניקוד זה.[3]

פרש מג'ודו תחרותי בדצמבר 2022 וצפוי להתמקד באימון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילאי נוער ותחילת הקריירה המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2011, השתתף אונו באליפות העולם עד גיל 20 שנערכה בקייפטאון שבדרום אפריקה וזכה במדליית הזהב לאחר ניצחונות על שגיא מוקי הישראלי בחצי הגמר ועזיז קלקמנולי הקזחי בגמר. ב-11 בפברואר 2012, זכה אונו במדליה הראשונה שלו בקריירה הבוגרת כאשר זכה במדליית הזהב בטורניר 'World Cup Oberwart' לאחר שניצח בגמר את ג'ו-ג'ין קים הקוריאני.

ב-27 באפריל 2012, הוא השתתף באליפות אסיה שנערכה בטשקנט וזכה במדליית הכסף. במאי 2012 אונו השתתף באליפות יפן, הגיע עד לגמר, הפסיד לאלוף העולם המכהן ריקי נקאיה וסיים עם מדליית הכסף.

פריצת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפריצה של אונו הגיעה כאשר זכה בגראנד סלאם טוקיו היוקרתי ב-1 בדצמבר 2012 כאשר את כל קרבותיו ניצח באיפון ותפס את מקומו כאחד משחקני האיפון הגדולים ביותר בענף. בשמינית הגמר ניצח את אטיין בריאן הקנדי, ברבע הגמר את פלורן אורני הצרפתי ובחצי הגמר את חשבטרין טסגנבטאר המונגולי. בגמר גבר באיפון על בן ארצו ריקי נקאיה עם ביצוע התרגיל אוסוטו-גארי בנוסף לניקוד ווזארי שקיבל לפני כן.[4] קרב זה הוא נקודת המפנה ביריבות של שני הג'ודוקא כאשר אונו שבר את הדומיננטיות של נקאיה בקטגוריית המשקל הקלה.

אונו המשיך את רצף הניצחונות שלו באיפון בגראנד סלאם פריז 2013, שם ניצח באיפון את שלושת קרבותיו הראשונים. בקרב הראשון מול לואיס אלברטו אלקארז הספרדי, בשמינית הגמר מול לובישה קובצביץ הסרבי ובקרב רבע הגמר מול דירק ואן טיכלט הבלגי. ניסיונותיו לנצח גראנד סלאם שני ברציפות הסתיימו בחצי הגמר בהפסד בווזארי לחשבטרין טסגנבטאר המונגולי. היפני נשר לקרב על מדליית הארד בו הראה שוב את סגנון האיפון שלו כאשר פגש את בנג'מין דרבולה הצרפתי המקומי וניצח באיפון 8 שניות אל תוך הקרב לאחר תרגיל אוצ'י מטה מוצלח.[5] במאי 2013 השתתף באליפות יפן וזכה במדליית הארד.

אלוף עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באליפות העולם 2013 זכה במדליית הזהב והפך לאלוף העולם השלישי מיפן בקטגוריית המשקל הקלה תוך ארבע שנים לאחר זכיותם של הירויוקי אקימוטו וריקי נקאיה. בקרב הראשון שלו באליפות הוא פגש את ואנג גי-צ'ון הקוריאני, פעמיים אלוף עולם. 15 שניות לתוך הקרב, וואנג ניסה לבצע הטלת סיאו-נאגי, (אנ') אך אונו הגיב בג'וג'י גאטמה (נעילת זרוע) ללא הצלחה כאשר וואנג הרים את אונו ויצא בקלות מהנעילה. בשורה של אירועים וואנג קיבל באופן מעורר מחלוקת 4 שידו (עבירות) על שלוש התקפות שווא ובריחה מאחיזה והודח מהתחרות באופן מפתיע כבר בקרב הראשון. בקרב השני אונו פגש את ניוקליס סקורומוניס הקפריסאי והשיג ניקוד יוקו מוקדם לאחר תרגיל דה אשי-האראי (אנ'), הוא חתם את הקרב עם איפון בתרגיל אוצ'י מטה. בשמינית הגמר הוא פגש את מיקלוש אונגוורי ההונגרי ובדומה לוואנג גם אונגוורי ספג 4 שידו והודח. ברבע הגמר אונו פגש את דקס אלמונט ההולנדי, אונו תחילה השיג ניקוד יוקו ואלמונט השיב עם יוקו מצדו. הקרב הסתיים בשוויון ועבר לניקוד זהב בו ניצח אונו באיפון לאחר תרגיל האראי-גושי. בחצי הגמר פגש אונו את דירק ואן טיכלט הבלגי, שדורג אז במקום השני בעולם, 13 מקומות מעל אונו. אונו ניצח את הקרב עם אחת מהטכניקות הטובות ביותר שלו, אוסוטו-גארי, וקיבל איפון.[6] בגמר אונו פגש את אוגו לגראן הצרפתי. אונו ביצע תרגיל אוצ'י מטה וקיבל ניקוד יוקו, שתיים וחצי דקות לסיום הקרב אונו ביצע תרגיל האנה-גושי (אנ') שהעניק לו איפון וניצחון.[7]

ב-6 באפריל 2014, אונו התחרה באליפות יפן וזכה לראשונה במדליית הזהב לאחר שניצח בגמר את ריקי נקאיה. ב-27 באוגוסט הוא התחרה באליפות העולם והודח במפתיע בשמינית הגמר אחרי שלושה קרבות כאשר הפסיד ליאנג-ג'אן לי הקוריאני. ב-6 בדצמבר הוא התחרה בגראנד סלאם טוקיו וזכה במדליית הכסף. בקרב הראשון הוא ניצח את חוסיין רחימלי האזרי, בקרב השני את דקס אלמונט ההולנדי, בשמינית הגמר את אטיין בריאן הקנדי וברבע הגמר את צ'אן-גרים אן הקוריאני. בחצי הגמר ניצח את מיקלוש אונגוורי ההונגרי ובגמר הפסיד לבן ארצו הירויוקי אקימוטו. ב-21 בפברואר 2015, הוא זכה בגראנד פרי דיסלדורף לאחר שניצח את צ'אן-גרים אן הקוריאני בחצי הגמר ואת נוגזרי טאטאלשווילי הגיאורגי בגמר. ב-5 באפריל הוא השתתף באליפות יפן וזכה במדליית הארד.

באליפות העולם בשנת 2015, אונו זכה בפעם השנייה בתואר העולמי. בקרב הראשון הוא ניצח את סאי אינג'יריגלה הסיני, בקרב השני את ז'ורז'ה פרננדש הפורטוגלי, בשמינית הגמר את ואדזים שוקה הבלארוסי וברבע הגמר את שגיא מוקי הישראלי. בחצי הגמר פגש את צ'אן-גרים אן הקוריאני וניצח אותו באיפון כחצי דקה לסוף הקרב. בגמר הוא פגש את ריקי נקאיה וניצח לאחר שהוביל בניקוד ווזארי. את שנת 2016 פתח אונו בדומה לשנה שעברה עם זכייה בגראנד פרי דיסלדורף ב-20 בפברואר לאחר שניצח את צ'אן-גרים אן בחצי הגמר ואת רוסטם אורוג'וב האזרי בגמר. ב-3 באפריל השתתף באליפות יפן וזכה בפעם השנייה במדליית הזהב לאחר שניצח בגמר את ריקי נקאיה בשחזור הגמר מ-2014.

אלוף אולימפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

באולימפיאדת ריו דה ז'ניירו 2016 זכה אונו במדליית הזהב בקטגוריית המשקל עד 73 ק"ג, 20 שנים לאחר הזהב האחרון של יפן בקטגוריית משקל זו. בקרב הראשון ניצח אונו את מיגל מוריו מקוסטה ריקה, בשמינית הגמר את ויקטור סקבורטוב שייצג את איחוד האמירויות וברבע הגמר גבר על לאשה שבדאטואשווילי הגיאורגי. בחצי הגמר פגש את דירק ואן טיכלט הבלגי והשיג ניקוד ווזארי ויוקו, כדקה לסיום הקרב הצליח להשיג איפון ועלה לגמר שם פגש את רוסטם אורוג'וב האזרי. דקה וחצי אל תוך הקרב מול אורוג'וב, אונו השיג ניקוד וואזרי ובהמשך השיג איפון וניצח.

באליפות העולם בשנת 2019 שנערכה בטוקיו, זכה אונו בתואר העולמי בפעם השלישית הקריירה כאשר ניצח באיפון את כל 6 קרבותיו. הוא התחיל בסיבוב השני שם ניצח את מיקלוש אונגוורי ההונגרי בתוך דקה ו-5 שניות בעזרת תרגיל אוצ'י-מטה. בסיבוב השלישי הוא ניצח את אייל סלמאן-יוניס הירדני בתוך דקה ו-11 שניות שוב לאחר תרגיל אוצ'י-מטה. בסיבוב הרביעי הוא ניצח את לאשה שבדאטואשווילי הגיאורגי לאחר תרגיל אוסוטו-גרי וברבע הגמר הוא ניצח את בילאל ג'ילוגלו הטורקי 27 שניות לסיום בעזרת בריח בשם ג'וג'י-גטאמה שגרם לטורקי להיכנע. בחצי הגמר אונו גבר על דניס יארצב הרוסי לאחר 2 ניקודי וואזרי וריתוק. בגמר אונו התמודד מול רוסטם אורוג'וב האזרי אותו ניצח בתוך דקה ו-15 שניות לאחר תרגיל אוצ'י-מטה.[8] כמו כן זכה במדליית זהב עם נבחרת יפן.

באולימפיאדת טוקיו 2020, זכה אונו בפעם השנייה ברציפות בתואר האולימפי בקטגוריית המשקל עד 73 ק"ג לאחר שניצח את כל חמשת קרבותיו. אונו החל את דרכו בסיבוב השני וניצח באיפון את אלקסנדרו ראיקו הרומני. בשמינית הגמר הוא ניצח באיפון את בילאל סילוגלו הטורקי וברבע הגמר ניצח שוב באיפון את רוסטם אורוג'וב האזרי. בחצי הגמר אונו ניצח בווזארי את צוגבטאר צנד-אוצ'ירין המונגולי בתוך זמן ניקוד זהב. בגמר אונו התמודד מול לאשה שבדאטואשווילי הגיאורגי ולאחר ארבע דקות ללא ניקוד, הקרב נכנס לזמן ניקוד זהב. לאחר קרוב לתשע וחצי דקות של קרב, אונו השיג ניקוד ווזארי לאחר שהטיל את יריבו על צידו בעזרת תרגיל מוצלח.[9] בנוסף למדליה בתחרות האישית, אונו זכה במדליית כסף יחד עם נבחרת יפן בתחרות הקבוצתית.

זכיות בתחרויות מהסבב העולמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה קטגוריה עיר מדינה
2012 גראנד סלאם טוקיו יפןיפן יפן
2015 גראנד פרי דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2016 גראנד פרי דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2018 גראנד סלאם דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2018 גראנד סלאם אוסקה יפןיפן יפן
2019 גראנד סלאם דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה
2020 גראנד סלאם דיסלדורף גרמניהגרמניה גרמניה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שוהיי אונו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרופיל וסטטיסטיקות אודות הג'ודוקא באתר sports-reference.com
  2. ^ מידע על הג'ודוקא באתר JudoInside.
  3. ^ סטטיסטיקות על הג'ודוקא באתר Judobase.
  4. ^ הקרב נגד נקאיה בגמר גראנד סלאם טוקיו 2012, אתר JudoInside.
  5. ^ הקרב על מדליית הארד מול בנג'מין דרבולה בגראנד סלאם פריז 2013
  6. ^ הקרב מול דירק ואן טיכלט בחצי גמר אליפות העולם 2013
  7. ^ הקרב מול אוגו לגראן בגמר אליפות העולם 2013
  8. ^ תוצאות אליפות העולם 2019 לבוגרים באתר איגוד הג'ודו העולמי (באנגלית).
  9. ^ אליסף דעואל, אגדת ג'ודו: שוהיי אונו זכה במדליית זהב אולימפית שנייה ברציפות, באתר ynet, 26 ביולי 2021