שיחה:אום אל-פחם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חבל שהפיסקה היחידה כמעט בערך העוסקת בהיסטוריה בת תשע מאות השנים של אום אל פאחם הוא שהממונה על האובייקטיביות בויקיפדיה, כב' הטרול רפאים, מצא לנכון להוסיף כי מאז שנת 1989 שולטת בעיר התנועה האיסלמית. אלמוג 04:58, 25 ינואר 2006 (UTC)

אם הוא יפריע לך להרחיב את הערך, אחסום אותו :-) דוד שי 05:45, 25 ינואר 2006 (UTC)
חס ושלום, לא התיימרתי לעשות בהיסטוריה של הישוב, זה היה כחלק דווקא מכתיבה על התנועה האיסלמית בישראל. ברור לחלוטין שיש להרחיב את חלק ההיסטוריה של היישוב ואשמח מאוד לדעת עוד עליה. טרול רפאים 16:36, 6 פברואר 2006 (UTC)
משהו יותר מוזר, יישוב על דרך הים שנוסד רק במאה ה-13!? זה ממש לא סביר. טרול רפאים 20:09, 6 פברואר 2006 (UTC)
זה לא מה שכתוב. ההוא מזוכר לראשונה אז. כמה זמן לפני זה הוא היה קיים אי אפשר לדעת. emanשיחה 22:22, 6 פברואר 2006 (UTC)

אום אל-פחם וחילופי שטחים ישראל-פלשתין[עריכת קוד מקור]

מחקתי את הפיסקה: "בשנים האחרונות גובר הדיון הציבורי בנושא העברת אום אל-פחם למדינה פלשתינית עתידית במסגרת חילופי שטחים עם גושי ההתישבות הישראלית ביהודה ושומרון. הנושא אף מופיע במצע של מפלגת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן לקראת הבחירות לכנסת השבע-עשרה.". הערך אינו נותן כמעט כל מידע על העיר, והוא נחות בהרבה בהשוואה לערכי ערים אחרות. השארת פיסקה זו בלי לתת מידע בסיסי על העיר, ההיסטוריה והגיאוגרפיה שלה, יוצרת רושם מעוות ומוטעה. מקומה של הפיסקה, אם בכלל, בערך ישראל ביתנו. אגב, גם הפיסקה מוטעית. אין "דיון ציבורי". יש חבורה של פרובוקטורים שמנסים לתפוס כותרות. אום אל פחם היא חלק ממדינת ישראל, ואיש אינו יכול לכתוב בערך אנציקלופדי אודותיה משהו אחר. אלמוג 14:13, 6 פברואר 2006 (UTC)

לצערי, הדיבורים הלאה לא נשמעים רק בקרב אנשי ליברמן. ולפי דעתי הפיסקה הזו צריכה להישאר. אני מסכים שחסר הרבה מידע על העיר, והתחלתי לתקן קצת את המעוות. אבל זה אל מצדיק מחיקת מידע שכן צריך להיות בו. emanשיחה 14:49, 6 פברואר 2006 (UTC)

eman צודק, האיזכור צריך להישאר. מחיקתו מגמתית. אי אפשר לומר שהדיון הציבורי לא מתקיים. הוא רק הולך וגובר ועשוי/עלול להשפיע על גורל ואדי ערה והמשולש בהסדר הקבע. חלק ניכר מהאוכלוסיה שם גם תומך בהעברה מישראל לפלשתין. אבל אלמוג צודק שהאיזכור המפלגתי לא ראוי בערך של יישוב. הוא צריך להופיע בערך המפלגה. Monosig 15:24, 6 פברואר 2006 (UTC)

ויקיפדיה אינה במה לתעמולה פוליטית. אם יש דיון ציבורי "שהולך וגובר" נא להציג הוכחות לקיומו של הדיון והוכחות לכך שהוא "הולך וגובר". גילגמש שיחה 15:45, 6 פברואר 2006 (UTC)
כנראה שהקדשת זמן רב מדי לוויקיפדיה גורמת לחירשות, משום שאני מתקשה לשמוע את "הדיון הציבורי". די להזכירו בערך העוסק בישראל ביתנו, שתחליף את שמה לישראל (עם תיקוני גבול וחילופי אוכלוסיה) ביתנו. דוד שי 16:15, 6 פברואר 2006 (UTC)

הדיון הציבורי מתקיים בשני צידי המתרס הלאומי, לא ניתן להוציא מהערך את מה שלא נוח למצוא בו. רק אתמול מנהיגי התנועה האיסלאמית באום ל-פחם קראו לניתוק מהמדינה. גם השמטה גסה היא אמירה פוליטית. ההקשר הפוליטי שהופיע בגירסאות השונות הוצא. נא להימנע ממלחמת עריכה. אגב, מאיפה בא האיות "פלסטין" במקום האיות העברי המסורתי "פלשתין" כמו "פלשתינה" שמקורם בפלשת/פלשתים שהארץ נקראה על שמם ע"י הרומאים אחרי מרד בר-כוכבא Monosig 06:49, 7 פברואר 2006 (UTC)

האם בערך מדינת ישראל אמור להופיע המשפט "באיראן מתקיים דיון ציבורי על שאלת מחיקתה של ישראל מהמפה, והשמדתה בפצצת אטום. נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד התומך בגישה זו, נתן לה פומבי בהופעותיו בציבור, ובמצע מפלגתו"? אלמוג 17:17, 7 פברואר 2006 (UTC)
באמת לא צריך להיסחף כבודו של ליברמן במקומו מונח, אין הגיון בהכנסה של הנתון הזה לכאן. צריך לציין את זה בערך עליו ובערך על מפלגתו. טרול רפאים 18:03, 7 פברואר 2006 (UTC)


אתר תנועת קדימה "'אינני פוסל על הסף העברת שטחים בעל ריכוזי אוכלוסייה לא יהודית גדולים, שלפני מלחמת ששת הימים היו בידיה של ישראל, לידיה של המדינה הפלסטינית וזאת בתנאי שאוכלוסייה המקומית אכן תחפוץ בכך.חלוקתה של הארץ הזו צריכה להתבסס קודם כל על בסיס דמוגראפי – אשר הוא לפי דעתי השיקול המרכזי שיכתיב את כללי הפתרון. הגיע הזמן שכולנו נבין שמדינה פלסטינית יציבה ועצמאית יותר משזה חלום פלסטיני מתוק זהו אינטרס ישראלי מובהק. ממשיכים קדימה.' ניר מסיקה, סטודנט לתואר שני בתוכנית לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם ויו"ר תא קדימה באוניברסיטה העברית." מן הסתם, אחוז משמעותי מבוחרי מפלגת השלטון החדשה שלנו יאמרו דברים דומים. לא?! Monosig 11:40, 20 פברואר 2006 (UTC)

נו נו, אם התחלנו לצטט סטודנטים לתואר שני, אני יכול לספק מספר ציטוטים עסיסיים במיוחד על אביגדור ליברמן. אתה מעוניין? נדב 11:47, 20 פברואר 2006 (UTC)

הדיון הציבורי על חילופי שטחים שאיננו מתקיים[עריכת קוד מקור]

  1. אתר NRG מעריב, מרצה למשפטים במרכז הבינתחומי
  2. המועצה לשלום ובטחון
  3. כנס הרצליה - פרופ' גדעון ביגר "כפרים באזור של טול-כרם - שני כפרים אשר נמצאים באזור – ניתן להעביר לצד הפלסטיני. קטע אחר שהינו בעייתי – הקטע בין אזור מעבר סלם ועד טול-כרם: אלטרנטיבה אחת לגבי קטע זה היא להשאיר את הקו הירוק. במקביל קיימת הצעה להעביר את כל השטח הזה למדינה הפלסטינית. הצעת הביניים היא להעביר רק את הקטע של אום אל-פחם וסביבתה, לוותר על ואדי-ערה, ליצור קו מכביש 6 למגידו ולהעביר את השטח הזה."
  4. אתר הבעיה הדמוגרפית
  5. אתר האייל הקורא
  6. בן כספית: הצעת חילופי השטחים נדונה גם ע"י אהוד ברק כשהיה ראש הממשלה ואף הוצעה למוחמד דחלאן. "הנייר כונה אז "חילופי השטחים הדמוגרפיים" ‭(Demographic Swap)‬ והציע לוותר על שטחים ניכרים בתוך הקו הירוק - ואדי ערה, המשולש וכו‭,'‬ במסגרת חילופי שטחים..."

אלה עוד דוגמאות לדיון הציבורי שאיננו מתקיים - דוד שי, כתיבה בויקיפדיה אכן גורמת לחרשות כנראה... גילגמש: רצית הוכחה ש'הוכחות לקיומו של הדיון והוכחות לכך שהוא "הולך וגובר'"? אמשיך להזין את המערכת עד שהויקיפדים הטובים יפסיקו להתבלבל בין פוליטיקל קורקטנס לבין כתיבה אינציקלופדית אובייקטיבית Monosig 12:13, 20 פברואר 2006 (UTC)

לדעתי, עדיף לשלב את זה בערך על מפלגתו של ליבמרן ולא פה. כאן אפשר לציין שיש פוליטיקאים ומספר אנשי אקדמיה שחפצים בכך. גילגמש שיחה 12:25, 20 פברואר 2006 (UTC)
לצערי זה לא קשור רק למפלגה של ליברמן.
והנה התייחסות של אנשי חד"ש לעיניין [1], כלומר זה משהו שבאמת מתקיים מעבר לעיניין של מפלגה כזו או אחרת . emanשיחה 12:49, 20 פברואר 2006 (UTC) ציטוט מענין שם: "לדבריו, התוכניות לחילופי שטחים באות לא רק מצד גורמים בימין כמו יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אלא גם מצד גורמים בשמאל, כמו ח"כ אפרים סנה מהעבודה, שהציע חילופי שטחים באום אל-פאחם." Monosig 13:33, 20 פברואר 2006 (UTC)


שלום לך מונוסיג. זו כבר הפעם השנייה או השלישית שאתה מוסיף את המידע על "הויכוח על אום אל פחם" לערך, ומשתמש אחר מסיר אותו. הבן, אין הכוונה לצנזורה, אלא שמקומו של ה"ויכוח" לא בערך זה אלא בערך אביגדור ליברמן או ישראל ביתנו (ולשיטתי אף בערך גזענות). מכל מקום, כך לא מתנהגים כאן. שיחזרתי, ואני מודיע לך. גם הגנתי על הערך כדי שלא תוכל לעשות זאת שוב. אלמוג 04:35, 22 פברואר 2006 (UTC)

מצטער. זו דווקא כן צנזורה, אבל אין לי שום דבר נגד צנזורה. הבעיה היא שזו צנזורה שאינה במקומה. אם מתנהל דיון ציבורי לגבי ההתנחלויות, יש להזכיר זאת בערך התנחלות(ולא בערך מצע מפלגת קדימה); אם מתנהל דיון ציבורי אודות המשולש, יש להזכיר זאת בערך המשולש(ולא דעתו הגזענית של אביגדור ליברמן ושאר חבריו הקיצוניים אודות הטרנספר הברברי שיש לבצע לערבי אום אל-פאחם, כפי שאתה מציע). conio.hשיחה 05:08, 22 פברואר 2006 (UTC)
דין ההתנחלויות אינו כדין אום-אל-פחם, שכן הן אינן חלק ממדינת ישראל הריבונית. 80.178.151.7 09:28, 24 מרץ 2006 (UTC)
צנזורה הייתה מונעת איזכור בכלל. אין לי בעייה שתכנית זו תאוזכר, אבל יש לי בעייה עם איזכורה כאן. בערך "המשולש" הכולל בערך רשימה של כפרים, ובערך הדל מאוד אום אל פחם, האיזכור הזה אינו פרופורציונלי למידת חשיבות הויכוח. בעייה נוספת - לדעתי הקשר המהותי הוא הקשר לאידיאולוגיה ולא למקומות היישוב עצמם. הסתייגות אחת - אם וכאשר יהיה מדובר בתכנית ממשלתית בת ביצוע (ולא בהגיג גזעני שיש מי שדואג לדחוף לגרון בכל מקום) אז יהיה מקום להזכירו אלמוג 05:13, 22 פברואר 2006 (UTC)
השימוש שלך בדמגוגיה זולה אינו תורם להמשך הדיון. את הטענה(השטותית, המטומטמת ושלל תיאורים אחרים, ונכונים, שאפשר להדביק לך בדיוק באותו אופן שאתה עצמך עושה זאת) שהתכנית גזענית אתה מוזמן להוסיף בערך אודות ישראל ביתנו, אין זה רלבנטי לעניין.
בערך בן 11 פסקות ו-321 מילים תוספת של פסקה קטנטנה אודות העניין היא מאוד פורפורציונאלית ביחס לגודל המאמר עצמו. רוב האנשים שמעו על אום אל-פאחם דווקא בהקשר הזה, ולא על נתוני הלמ"ס לגביה... conio.hשיחה 05:29, 22 פברואר 2006 (UTC)
לנוכח הדוגמאות לדיון בסוגיה זו שהובאו לעיל, נראה לי שראוי לעסוק בכך בערך המשולש. כל זמן שהדיון אינו עוסק ביישוב ערבי ספציפי, אין צורך להזכיר אותו ביישוב ספציפי כאום אל-פחם. דוד שי 05:33, 22 פברואר 2006 (UTC)
ובערך ואדי ערה. ההתייחסות אליהם היא יחד בהקשר הזה בד"כ. אם מונוסיג יכול להוציא מספיק מידע מועיל על הנושא(התפתחות הרעיון לאורך הזמן, לדוגמה, תועיל), אפשר יהיה בבוא הזמן ליצור ערך על השיח הציבורי בנושא, ולקשר אליו. conio.hשיחה
לאור עמדת המשתתפים בדיון אני מסיר את ההגנה. נראה שיש מקום לדיון רציני, גם בדף זה, היכן בדיוק צריך להעלות את נושא "הדיון הציבורי". עם זאת אני עומד על עמדתי שעמדה לפיה יש לוותר על ריבונות ישראל בשטח מסויים רק בשל המוצא של רוב תושביו הינה עמדה גזענית. אלמוג
זו זכותך, כמובן. למען האמת, אינך היחיד שטוען כך, ולכן אם ייכתב ערך שלם על הנושא, בהחלט יש מקום לציון הביקורת הזו. conio.hשיחה 07:36, 22 פברואר 2006 (UTC)
אני נוטה לדעה שהנושא צריך להופיע בערכים ואדי ערה (נחל עירון) והמשולש, ולא חייב להופיע בערך הישוב אום-אל-פחם. אבל אם "משתמש אחר" ימשיך להסיר אותו מפאת השקפת עולמו בנושא פוליטיקלי קורקט, אלמוג, זו אכן תהיה צנזורה שאינה במקומה. Monosig 01:33, 24 פברואר 2006 (UTC)

איזכור נוסף - ראיון עם ד"ר דן שיפטן שלדבריו הצעת חילופי השטחים נדונה הן בשמאל והן בימין. Monosig 01:47, 24 פברואר 2006 (UTC)

Monosig, הסרתי את המשפט "בשנים האחרונות הועלו הצעות שונות להעביר חלק מהאיזור לריבונותה של מדינה פלסטינית במסגרת הסדר קבע", משום שהוא כללי ושטחי במקום שבו נדרש פירוט ודיוק. אני מציע שתכתוב את הערך "הבעיה הדמוגרפית", ובו תפרט ותתן אסמכתאות. דוד שי 20:13, 24 פברואר 2006 (UTC)
אבקש להביע את דעתי שהמשפט ועוד איך שייך לערך, כיוון שאום-אל-פחם היא הראשונה להיות מוזכרת עת מדובר על חילופי שטחים היפותטיים עם הישות הפלסטינית ההיפותטית שאמורה לקום. כמו כן, המשפט הזה אינו אמור להרחיב יותר מדי אלא פשוט להכיל קישור להבעיה הדמוגרפית, אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו וטרנספר. מארק ברלין 20:21, 24 פברואר 2006 (UTC)
אפשר לכתוב על הנושא גם בערך ערביי ישראל. מאחר שאום אל-פאחם היא מעוז של התנועה האסלאמית בישראל ואחד המקומות העיקרים שליברמן רוצה להיפטר ממנו, אזכור של עובדה זו בשורה או שתיים בערך לא פוגע בו. אפשר לשלב זאת בערך על הפוליטיקה בעיר, מתחת לשורה על נפילתה בידי התנועה האסלאמית הקיצונית. בברכה, _MathKnight_ (שיחה) 20:26, 24 פברואר 2006 (UTC)
המשפט שהסרתי בעייתי ביותר: "בשנים האחרונות" - ביטוי שאסור שיופיע באנציקלופדיה, כי משמעותו משתנה עם הזמן. "הצעות שונות" - ביטוי סתמי, שאי אפשר לדעת מה מסתתר מאחוריו. הנושא מצריך ערך מקיף, מגובה באסמכתאות, שבו ההצעות משויכות לאנשים שהציעו אותן. לאחר שיהיה ערך מקיף וראוי, נוכל לעסוק בשאלה מאיזה ערכים לקשר אליו (ההצעה של מארק ברלין היא התחלה טובה, אבל קודם כל שיהיה ערך רציני). דוד שי 09:20, 25 פברואר 2006 (UTC)

החלפתי את הפסקה בנוגע לביקורת ועדת על ראאד סלאח בציטוט מדוח הוועדה. בחרתי בפסקה בדוח שעוסקת ספציפית בפעולתו כראש העירייה. כשמדברים סרה באדם, מוטב שהראיות יהיו ברורות ומוצקות, וכיוון שמדובר על העיר אום אל-פחם, כדאי להביא את הביקורת שעוסקת בתפקוד ראש העירייה ולא בתפקודו של ראאד סלאח באופן כללי. ‏DrorK‏ • ‏שיחה‏ 11:12, 18 יולי 2006 (IDT)

מי שולט על מי?[עריכת קוד מקור]

"אום אל-פחם נחשבת למרכז של התנועה האיסלאמית בישראל ששולטת ביישוב ברציפות מ-1989."

כעת נשאלות השאלות:

א)האם התנועה האסלאמית שולטת בעיר על ידי הפוליטיקה?

לפני עלייתה שלטה דרך הדת והפצתה במסגדים ובכך ביססה את מעמדה כדוגלת בשם הדת , בבחירות 1989 הם עלו לשלטון בנצחון סוחף ומאזהם שולטים כמעט כמו מאפיה באום אל פחם בזה שהם קונים כל מיני נכסים באום אל פחם והכל בשם הדת כשרוב האנשים מצד אחד יודעים שזה שקר ומצד שני הפכו לתלויים בהם ובחסדיהם

ב)האם התנועה האסלאמית "שולטת" בסלנג, דהיינו המא פייע של אום אל פאחם?

ג)האם הם שולטים חינוכית? דהיינו כמו שעושה החמאס בעזה ובמחנה פליטים חאן יונס, מתקצב את אנשיו שמחנכים את ילדיהם דרכו?

מערכת החינוך של אום אל פחם מנוהלת עלידי משרד החינוך בישראל , לא כל המנהלים מהתנועה האיסלאמית וגםלא כל המורים , כל הפרמטרים נקבעים עלידי משרד החינוך של מדינת ישראל .

ד)האם הם שולטים בפועל ולא ישראל?

הם שולטים מונציפלית בעיר אבל אין הם יכולים לעשות זאת ללא עזרתה של המדינה , ברור שהם בשיתוף פעולה עם המדינה ובלעדיה לא היו עושים כלום

ה)למיטב זכרוני הארגון מוכרז כארגון טרור, כיצד הוא יכול לשלוט בעיר שמדינת ישראל שולטת בה?

אם היו ארגון טרור היו מוצאים מחוץ לחוק וחברי התנועה היו נרקבים בכלא , קצת הגיון

ושאלה אחרת, שמתי לב שאתם נוטים לכתוב בערים "מרבית התושבים יהודים/מוסלמים". באום אל פאחם אין לא נוצרים ולא יהודים, אז אתם שמים את המילב "רוב" בשביל שאם וכאשר תגור בחורה יהודייה באום אל פאחם אז זה לא יהיה "כל"? אשמח לתשובותיכם.הוגו 11:35, 18 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

הרוב באום אל פחם מוסלמים אכן , מדובר ב96% מכלל אוכלוסיית העיר לפי רשימות העיריה , השאר הם יהודים ונוצרים .

המילה "שולטת" באמת לא מוצלחת בהקשר הזה. הכוונה היא שאיש התנועה האיסלאמית עומד בראש עיריית אום אל-פחם מאז 1989. מדובר בבחירות דמוקרטיות בחסות משרד הפנים של מדינת ישראל. מעבר לזה, ההשפעה של התנועה האיסלאמית באום אל-פחם חזקה במיוחד יחסית ליישובים ערביים אחרים בישראל. זה כבר עניין תרבותי-חברתי. לא ידוע לי על הכרזת התנועה האיסלאמית כארגון טרור. אם תוכל להביא קישור להכרזה כזאת, אני אודה לך. לתנועה האיסלאמית יש שני פלגים יריבים, אחד מהם משתתף בבחירות לכנסת, והנציג הבולט שלו בכנסת הוא אבראהים צרצור. הפלג הצפוני הוא קיצוני יותר והוא לא משתתף בבחירות לכנסת, אבל כן משתתף בבחירות לרשויות המקומיות. ‏DrorK‏ • ‏שיחה11:42, 18 בינואר 2008 (IST)[תגובה]
מצויין. אשמח שתחליף את המילה "שולט" במילה יותר נכונה. אגב, התנועה האסלמית אמנם לא הוכרזה כאירגון טרור, למרות מאמצים בלתי נלאים של הימין, אבל בערך על שייח' ראאד סלאח כתוב כך "חברות בארגון טרור" (הוא הואשם בחברות בארגון טרור). שמא התכוונו לקשריו בחמאס?הוגו 12:36, 18 בינואר 2008 (IST)[תגובה]
"חברות בארגון טרור" - הכוונה היא לחברות באחד הארגונים שכלולים ברשימה מסוימת שהמדינה מפרסמת. אם התנועה האסלאמית לא כלולה ברשימה, אזי האישום לא התייחס אליה, אלא לארגון אחר (אני לא יודע בוודאות לאיזה ארגון הייתה הכוונה). אגב, מדובר באישום בלבד. אני לא חסיד גדול של ראאד סלאח, אבל עד כמה שידוע לי, לא הצליחו להוכיח שהוא הצטרף לארגון טרור. ‏DrorK‏ • ‏שיחה13:45, 18 בינואר 2008 (IST)[תגובה]

אתרוגי אום אל פחם[עריכת קוד מקור]

העיר אום אל פחם היא עיר בת 45,000 תושבים במדינת ישראל, עיר חשובה באזור בו היא נמצאת, מרכז עירוני ותרבותי למאות אלפי ישראלים תושבי עמק יזרעאל והמשולש. היא זכתה לערך שהוא סקירה כללית ביותר במקרה הטוב. עיקר הערך מוקדש עתה לכך שבעיר גדלו במאה ה-19 אתרוגים, כולל ציטוטים מוגדלים ומורחבים המספרים בשבחם של האתרוגים. זה אינו נותן שירות טוב לקורא הרוצה לדעת על אום אל פחם, זה לא פרופורציונלי באשר לשאר המידע בערך. המדובר באנקדוטה שנופחה לממדים לא ראויים. אני מצמצם הפיסקה, ומעביר אותה לפרק ה"היסטוריה". עם זאת, אשאיר אותה בדף השיחה כדי שיראו בדיוק במה מדובר:


מאה ה-19 גודלו במקום אתרוגים שהיו ידועים בטיבם. כך למשל סיפר הרב יעקב הלוי ספיר שביקר שם ב-1853:

זיכני אדון עולם יתברך לתור ולסבב בארצנו הנבחרת במקום אחד נכבד אשר לא שערוהו מודדי הארץ ולא הביאו בספריהם, כי לא ראוהו. היא העיר העליזה אום אל פאחם ובנותיה, אשר הלכתי שמה כמה פעמים לחתוך משם פרי עץ הדר... כי שם מקום גידולם לרוב... העיר הגדולה הזאת עומדת בראש הר גבוהה ותלול ויושביה ישמעאלים תוגרים מחמעדים כמה אלפי בעלי בתים... ויהודים אין איש. רק הבאים לסחור שמה... אין שמה שוטר ומושל רק שייח' הוא זקן העיר ובכל רחוב... ויש בה מעט חנויות סוחרים, כי אך לפלאחים, הם עובדי אדמה יחשבו רובם ככולם. ובתיהם מלאים מכל טוב, גם כסף וזהב ואוכלים למעדנים כי יש להם צאן ובקר לרוב, עדרים עדרים וסוסים מזוינים מובחרי המין במו ימצאו. וגמלים וחמורים אין מספר. סביבות העיר עמקים גדולים, מעינותיהם, שדותיהם גנותיהם, פרדסיהם ומרעיהם הרחק מהעיר... ומשלושת עבריה... יסובבו יערים גדולים שבארץ ישראל ... ויש מקומות ביער שהולכים בתוכם כמה שעות תחת מכסה האילנות באופל יהלוך ושודדי יום תחת צילם יחבאו.

ומוסיף יואל משה סלומון בשנת 1878:

ולא לחינם בחרו אבותינו רבנינו וגאונינו מדור לדור לברך אך על אתרוגי אום אלפחם, כי הגנים האלה נשארו לנו במסורה קדומה מדור לדור כי המה פרי הארץ לגאון ולתפארת... המראה הנעימה הלזה הייתה לנו לפתח תקווה ולעד נאמן, כי הארץ הנשמה הלזו תחכה בכיליון עיניים אל בניה מארץ מרחקים ואך בנטותם ידיים אליה תרום קרנה ותלבש הוד והדר

"

אלמוג (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)עמיחישיחה 22:10, 25 במאי 2010 (IDT)[תגובה]

ברור שמצבו העגום של הערך אינו טוב, אך השאלה היא אם כדאי להתייאש מראש ולא להשאיר את הציטוטים האלה בערך, אולי בינתיים כהערות מוסתרות, עד אשר יבוא גואל לאם הפחם. בברכה, ‏עמיחישיחה 22:10, 25 במאי 2010 (IDT)[תגובה]
אני מציע להשאיר בדף השיחה את הטקסט. המשפט המצומצם מופיע בערך ממילא. אם יורחב הערך יום אחד לגודל ראוי, ייתכן ויהיה מקום להרחיב גם לנקודה זו, והטקסט נשאר בדף השיחה, ובניגוד להערה מוסתרת הגלויה רק למי שעורך את הערך, הוא חשוף לעין כל, וגם לגוגל. אלמוג 22:42, 25 במאי 2010 (IDT)[תגובה]
גוגל זה טוב. ‏עמיחישיחה 22:49, 25 במאי 2010 (IDT)[תגובה]
לאור מקרה דומה בערך קלבריה, אני מעביר את הפסקה לערך אתרוג. emanשיחה 16:44, 13 ביולי 2010 (IDT)[תגובה]

תמונות בערך[עריכת קוד מקור]

משתמש:Moataz1997 החליף את התמונה הראשית בערך מהתמונה הראשונה לשניה (שאת שתיהן הוא העלה). לדעתי בכל מקרה התמונה הראשונה צריכה להשאר התמונה הראשית בערך, כי היא נותנת מבט יחסית כללי ורחב על העיר. אם כבר מעלים את התמנה השניה, שבמרכזה המסגד, אז במקום התמונה הקיימת שלו (התמונה השלישית), למרות שלדעתי התמונה הקיימת בכל זאת יותר טובה. 79 נקודה משהו - שיחה 00:28, 3 באוגוסט 2014 (IDT)[תגובה]

עריכה של אלמוני שמכיר את העיר[עריכת קוד מקור]

אלמוני, ששפת אמו כנראה אינה עברית אבל ניכר שהוא מכיר את העיר, הוסיף הרבה תוכן מעניין על המצב בעיר, הוסיף שמות משפחות גדולות בעיר ותיקן שמות אחרים - הבדל בין הגרסאות.
עריכתו בוטלה. זה נראה לי חבל גם כי יש לתוכן ולתיקונים שלו ערך, וגם כי הוא השקיע וזה שווה התייחסות. אין בתוספת שלו מקורות, מה דעתכם, אפשר לעשות בזה שימוש? - La Nave Partirà שיחה 10:54, 18 במאי 2021 (IDT)[תגובה]

קראתי את התוספות שלו, וזה אכן נראה כמו מידע עדכני שצריך להופיע בערך. כמובן שנדרשת עריכה (יש כמה פרטים מיותרים) ועריכת לשון.
לגבי חוסר מקורות, זה לא קריטי כי המידע לא מכיל טענות שנויות במחלוקת שנדרש עבורן מקור. בכל מקרה, חיפשתי ומצאתי מקור לטענות על פלסטינים מהשטחים שעברו להתגורר בעיר [2], ומקור על אי-הפשרת שטחים חקלאיים לבנייה [3]. אם את דוברת ערבית אז אולי תוכלי למצוא מקורות יותר טובים. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 13:02, 18 במאי 2021 (IDT)[תגובה]
תודה גבי, אכניס את זה (וגם אתה מוזמן) - La Nave Partirà שיחה 13:41, 18 במאי 2021 (IDT)[תגובה]