Alan Wake (משחק וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן וייק
Alan Wake
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 14 במאי 2010
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות, משחק ירי בגוף שלישי
פיתוח Remedy Entertainment
הוצאה לאור Xbox Game Studios
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית
סדרה Alan Wake עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי משחק ג'ויסטיק
מקלדת ועכבר
דרישות תוכנה
מנוע משחק Havok עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק משחק וידאו לשחקן יחיד
פלטפורמות גרסה רגילה:
Xbox 360
המחשב האישי
גרסת Remaster:
פלייסטיישן 4
פלייסטיישן 5
Xbox One
Xbox Series X/S
נינטנדו סוויץ'
המחשב האישי
המשחק הבא ספין אוף:
Alan Wake's American Nightmare (אנ')
משחק המשך:
Alan Wake II (אנ')
www.alanwake.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Alan Wake (בעברית: אלן וייק) הוא משחק וידאו מסוגות ההרפתקה והפעולה שפותח על ידי Remedy Entertainment והופץ על ידי אולפני מיקרוסופט. המשחק הופץ במאי 2010 עבור קונסולות ה-Xbox 360 ובפברואר 2012 עבור וינדוס. גרסה מחודשת הופצה עבור קונסולות הפלייסטיישן 4, פלייסטיישן 5, Xbox One, Xbox Series X/S והמחשב האישי באוקטובר 2021, ולקונסולת נינטנדו סוויץ' באוקטובר 2022. עלילת המשחק עוקבת אחר סופר מותחנים נודע בשם אלן וייק, המנסה למצוא את אשתו שנעלמה בזמן שהשניים נפשו בעיירה הבדיונית ברייט פולס שבוושינגטון, תוך כדי שעלילת ספרו האחרון – שאינו זוכר שבכלל כתב – מתגשמת לנגד עיניו.

מבנה המשחק שואל אלמנטים מסדרות מתח בטלוויזיה וכולל בתוכו חלוקה לפרקים, כאשר כל פרק מסתיים בקליף האנגר. המשחק מורכב משישה פרקים, ולאחריהם הסיפור נמשך בשני "ספיישלים" שזמינים להורדה כהרחבה בתשלום. כדי לקדם את המשחק הופקה גם מיני-סדרה בלייב אקשן בעלת שישה פרקים שעלילתה מתמקדת באירועים שקדמו לעלילת המשחק. כשנה לאחר יציאת המשחק שוחרר משחק ספין-אוף קצר בשם "Alan Wake's American Nightmare", וב-2023 שוחרר משחק המשך בשם "Alan Wake 2".

עלילת המשחק נכתבה על ידי הכותב סאם לייק (אנ') ופיתוחו לקח חמש שנים. בתחילה, המשחק פותח כמשחק הישרדות-אימה בעולם פתוח, אך הרעיון לבסוף נזנח בעקבות הקושי ליישם את העלילה על מבנה המשחק אותו החברה רצתה לפתח. בתוך כחודשיים, הצוות ביטל את הפקת הגרסה המקורית והפיק את המשחק מחדש. הפעם, הצוות הפך את המשחק למשחק מתח המחולק לפרקים בדומה לסדרות טלוויזיה פופולריות. שיטה זו אפשרה למפתחים להכניס את האלמנטים שרצו לעלילה וכן להשתמש במודלים שבנו קודם מבלי שנאלצו להתחיל את ההפקה מאפס. כמו כל המשחקים של Remedy Entertainment, המשחק משלב בתוכו וידאו בלייב-אקשן.

המשחק זכה לביקורות חיוביות ול"מעמד פולחן". הוא דורג במקום הראשון בתחרות "עשרת המשחקים הכי טובים של שנת 2010" במגזין "טיים". משחק ספין-אוף בשם "Alan Wake's American Nightmare (אנ')" (בעברית: "הסיוט האמריקאי של אלן וייק") הופץ בפברואר 2012 עבור שירות ה-Xbox Live Arcade (אנ').

Remedy תכננו לייצר משחק המשך מייד לאחר צאת המשחק, אך מיקרוסופט דחתה את ההצעה משיקולים כלכליים. במקום זאת, המשחק היווה השראה לפיתוח המשחק "Quantum Break (אנ')". בשנת 2019, Remedy הפיצה את המשחק "Control (משחק וידאו) (אנ')" שמתרחש באותו היקום הבדיוני שבו עלילת "אלן וייק" מתרחשת. משחק המשך מלא בשם "Alan Wake 2" הוכרז בזמן טקס "The Game Awards 2021 (אנ')" בדצמבר 2021 והופץ באוקטובר 2023 בהוצאת אפיק גיימס.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק תואר על ידי יוצריו כ-"נפש של מותחן פסיכולוגי בגוף של משחק פעולה".[1] היוצרים הצהירו בראיון שהמשחק הוא לא משחק הישרדות-אימה, למרות שהוא משלב אלמנטים רבים מז'אנר זה.[2] עלילת המשחק מתרחשת בעיירה בדיונית בשם "ברייט פולס" בוושינגטון ושלבי המשחק מתרחשים באזורים שונים בעיירה כגון היער, הפארק או החווה במהלך שעות הלילה. במהלך שעות היום, המשחקיות היא שונה ומתמקדת בשיח עם דמויות ומציאת רמזים.

השחקן שולט בדמותו של אלן וייק, סופר ספרי מתח ידוע שסובל ממחסום כתיבה. וייק מוצא את עצמו מתמודד עם "הנוכחות האפלה", ישות על-טבעית שמשתלטת על בני אדם, בעלי חיים וחפצים. אויבים אלו, שבלשון המשחק נקראים "נלקחים" (Taken), נראים כצללים התוקפים את וייק בעזרת נשקים חמים וקרים. יש במשחק סוגים רבים של נלקחים, הניחנים במאפייני התנהגות שונים. מלבד הנלקחים, על השחקן להילחם במכונות וחפצים עליהם החשיכה שולטת. כשאויבים מנסים לתקוף את אלן, השחקן יכול להתחמק מהם במהלך המדמה "זמן קליע".

הנלקחים מוגנים על ידי "שריון" עשוי מחשיכה וניתן לפגוע בהם רק כאשר הם נחשפו לאור, שביכולתו לשרוף את החשיכה. המשחק שם דגש על שימוש בפנס במקביל לשימוש בנשק, והפנס משמש גם ככוונת בזמן שהשחקן מכוון את נשקו לעבר הנלקחים. ניתן למקד את אלומת האור של הפנס ובכך להניס את החשיכה יותר מהר, אך מיקוד האור גורם לסוללה של הפנס להתרוקן מהר יותר. בנוסף לטעינת הנשק בקליעים, על השחקן לטעון את הפנס עם סוללות חדשות, או לחכות שאלו ייטענו מחדש בכוחות עצמם. חלק מהנלקחים מסוגלים לחדש את השריון שבהם באטיות. כאשר אלן מנצח נלקח, הנלקח נעלם.

בחלק מהפעמים, השחקן יכול לעשות שימוש במקורות אור סביבו שנמצאים במפת המשחק. בנוסף, השחקן יכולים להשתמש באקדח נורים, לפידים ופצצות תאורה כדי להחליש את הנלקחים. וייק יכול להיעזר באור בסביבתו במטרה להחליש במכה מספר רב של נלקחים ולעמוד מתחת לפנס רחוב (שמשמש כאזור בטוח אליו הנלקחים לא יכולים להיכנס) על מנת להטעין את נשקיו ולחדש את נקודות החיים שלו ללא חשש. בחלק משלבי המשחק, השחקן יכול לנהוג במכונית כדי לנוע בין מקומות שונים בעיירה. במהלך הנהיגה באחת, השחקן יכול לדרוס נלקחים שמופיעים באמצע הדרך או להשתמש בפנסי הרכב במטרה להשמיד את הנלקחים.

אלמנט חשוב במשחק הוא איסוף דפי טיוטה מתוך הספר שאלן כתב: "יציאה" (Departure). אלן לא זוכר שכתב את הספר, אבל לחרדתו הרבה הוא מגלה שעלילתו מתגשמת במציאות. הדפים מתוך הספר מפוזרים ברחבי שלבי המשחק (לא בסדר כרונולוגי) ומתארים בתוכם אירועים שקרו בעבר או שטרם התרחשו, מה שנותן רמזים מטרימים לגבי תפניות עתידיות בעלילה.[3] חפצים נוספים אותם ניתן לאסוף כוללים תרמוסים, קלטות ובהן פרקי תוכנית הטלוויזיה "נייט ספרינגס" (שהיא פסטיש של סדרת הטלוויזיה "אזור הדמדומים"), הקלטות של תוכניות רדיו ושירים המושמעות ברחבי העיירה וכן שלטים שונים.[3] תוכניות הרדיו נותנות לשחקן מבט על ההיסטוריה והתרבות של העיירה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן וייק הוא סופר ספרי פשע ומתח רבי מכר מניו יורק הסובל בשנים האחרונות ממחסום כתיבה. אלן ואשתו אליס נוסעים לעיירה ברייט פולס שבוושינגטון לחופשה בעצת סוכנו וחברו הטוב של אלן, בארי וילר. טרם הגעתם לעיירה, אלן חולם סיוט ובו דמויות מוצללות מנסה להרוג אותו, אך דמות מסתורית הלבושה בחליפת צלילה מופיעה ומצילה את אלן מהצללים.

כשהם מגיעים לעיירה, השניים עוצרים בדיינר במטרה לקבל את מפתחות הבקתה ששכרו מאדם בשם קארל סטקי. אלן מחפש את סטקי ופוגש באישה זקנה המספרת לו שסטקי חלה ופקד עליה להעביר את המפתחות לאלן. האישה מפנה את הזוג לבקתה שנמצאת על אי במרכזו של "אגם הקדרה", אגם שנמצא מחוץ לעיירה. בזמן שהם פורקים את המזוודות, אליס חושפת המניע האמיתי לחופשה – היא מתכננת לעזור לאלן להשתחרר ממחסום הכתיבה שלו בכך שהיא תפגיש אותו עם פסיכיאטר מפורסם מהעיירה בשם ד"ר אמיל הארטמן. אלן הזועם יוצא מהבקתה בכעס, אך חוזר מייד כשהוא שומע את אליס קוראת לעזרה. אלן מבחין באליס נגררת אל תוך האגם על ידי כוח מסתורי. הוא קופץ אחריה בניסיון להצילה, אך מאבד את הכרתו.

לאחר שחווה הזיה בה הופיעה האישה הזקנה מהדיינר, אלן חוזר להכרה ומוצא את עצמו במכוניתו, שהתרסקה בתאונת דרכים בכביש צדדי. הוא מגלה שעבר שבוע מאז הגעתו לעיירה, ממנו הוא לא זוכר דבר. אלן יוצא לכיוון תחנת דלק קרובה כדי להזעיק עזרה, אך בדרכו הוא מותקף על ידי אנשי-הצללים שהופיעו בחלומו ומביס אותם באמצעות פנס. בעודו מתקדם ביער, אלן מוצא דפים מפוזרים שכתובים במכונת כתיבה מתוך ספר שנקרא "יציאה" וחתום בשמו של אלן. הדפים מתארים עלילה זהה למה שמתרחש במציאות, ואלן לומד מהם שאותן מפלצות מוצללות (שנקראות "נלקחים") הם בעצם תושבי העיירה שנשלטים על ידי כוח אפל. לאחר שאלן הורג את קארל סטקי הנלקח ומגיע לתחנת הדלק, הוא מתקשר למשטרה ומספר לשריף המקומית, שרה ברייקר, על היעלמות אשתו. שרה טוענת שהבקתה שהוא מתאר כלל אינה קיימת ושהאי באמצע האגם שקע בשנות ה-70 בעקבות התפרצות געשית. שרה מאמינה שאלן לוקה בנפשו ולוקחת אותו לתחנת המשטרה. בינתיים, בארי מגיע לעיירה במטרה למצוא את אלן.

בתחנה, אלן לא מספר למשטרה על ההזיות שאותן הוא חווה, מחשש שיישלח לבדיקה פסיכיאטרית. הוא מקבל שיחת טלפון מאדם שטוען להיות החוטף של אליס ודורש את כל דפי "יציאה" בתמורה לשחרורה. ד"ר הארטמן מגיע לתחנה ומציע לאלן להגיע לבית החולים הפסיכיאטרי בניהולו. בתגובה, אלן תוקף את הארטמן. בארי מגיע לתחנה ויוצא יחד עם אלן לפגוש את החוטף של אליס בשמורת טבע בעיירה. אלן מתעמת עם החוטף, מוט, אך זה בורח כשהוא מגלה שלאלן אין את העמודים.

אלן ובארי מנסים להשיג דפים נוספים מתוך הספר ומעוררים את תשומת לבו של סוכן הבולשת, רוברט נייטינגל. אלן משאיר את בארי מאחור ובורח מנייטינגל אל עבר היער. נייטינגל מנסה לתפוס את אלן ונכשל. אלן מגיע לפגישה עם מוט בשנית, אך מוצא אותו מעונה על ידי האישה הזקנה ומתוודה שהוא מעולם לא חטף את אליס. אלן ומוט מותקפים על ידי סופת טורנדו על-טבעית ומדרדרים אל תוך האגם.

אלן מתעורר ומגלה שהוא נמצא בבית החולים של האטרמן. הארטמן מסביר לאלן שבעקבות מותה של אליס בתאונת דרכים הוא נכנס להתקף סכיזופרני, ושכל האירועים שחווה הם בסך הכל תוצר של הדמיון שלו. לפתע הנלקחים תוקפים את המקום ואלן מנסה לברוח. במהלך הבריחה, אלן מגלה שאותו "חוטף" הוא שכיר של הארטמן ששיקר לאלן במטרה להביאו לבית החולים. הארטמן מנסה למנוע מאלן לברוח, ואלן מבין שהארטמן מודע לתופעות העל-טבעיות שמתרחשות בעיירה. בארי עוזר לאלן לברוח מהמקום לפני שהצללים משתלטים על כל יושביו.

אלן ובארי מתחילים לגלות את האמת אודות האגם מתושבי העיירה. מתברר שישות על-טבעית שנקראת "הנוכחות האפלה" לכודה באגם ומנסה לברוח משם בעזרת היכולת שלה להפוך בדיה למציאות (כדוגמת הספר שאלן כתב). בשנות ה-70 הנוכחות האפלה ניסתה לברוח בעזרת משורר בשם תומס זיין – האיש בחליפת הצלילה מהחלום של אלן – ששהה בבקתה עם חברתו ברברה ג'אגר. האפלה ניסתה לפתות את זיין באמצעות לבישת צורתה של ברברה – היא האישה הזקנה שמופיעה בהזיותיו של אלן. זיין הצליח להתנגד לאפלה ובעזרת כתביו גרם להתפרצות געשית שגרמה לאי לשקוע למעמקי האגם בעוד הוא עליו. באותו הערב, אלן ובארי משתכרים ואלן נזכר מתי הוא כתב את הספר "יציאה": הנוכחות האפלה הכריחה אותו לכתוב אותו בשבוע שאחרי היעלמותה של אליס. אלן מבין שהאפלה מנסה להשתמש בכתביו כדי להשתחרר מהאגם ומחזיקה באליס כבת ערובה.

נייטינגל עוצר את אלן ובארי, אך הנלקחים מתחילים להשתולל בתחנת המשטרה ולוקחים איתם את נייטינגל. שרה, שחזתה בנלקחים ומאמינה לדברי אלן, עוזרת לאלן ובארי להגיע לאישה בשם סינת'יה וויבר, זקנה תמהונית שהיתה מחזרת אובססיבית של זיין בשנות ה-70 והתכוננה לשובה של הנוכחות האפלה מאז. וויבר מובילה את אלן ובארי אל לחדר בו נמצא "הקליקר", מפסק אור שמשמש כלי עלילתי בשיריו של זיין. אלן חוזר לאגם וצולל לתוכו, ומוצא את עצמו ב"מקום האפל", ממד מקביל בו הגבול בין מחשבות ורעיונות לבין המציאות לא קיים. הנוכחות האפלה מתעמתת עם אלן, וזה משמיד אותה באמצעות הקליקר. אלן מבין שכדי לסיים את הסיפור ולשחרר את אליס הוא חייב להשלים את קשת הסיפור, ומחליט לכתוב סוף חדש ל"יציאה": אליס יוצאת לחופשי, אך אלן נשאר באגם במקומה. אלן מסיים את הספר וחותם אותו עם המשפט "זה לא אגם, זה אוקיינוס".

ספיישל ראשון: האות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן מגלה שהוא לכוד בגרסה מעוותת של ברייט פולס ומבין שהוא עדיין לכוד במקום האפל יחד עם תומס זיין. זיין מעניק לאלן טלפון נייד שעוקב אחרי אות רדיו שיוביל אותו למחוז חפצו. במהלך שיטוטו בממד המקביל, אלן מוצא מכשירי טלוויזיה שמציגים גרסה אלימה ומוטרפת של עצמו. אלן מוצא גרסה חלופית של בארי, שמסייע לו להמשיך במסעו.

בסופו של דבר, זיין חושף שאלן עצמו הוא הגורם לאירועים: הגרסה של אלן שמוצגת בטלוויזיה היא האלמנט האי-רציונלי באישיותו של אלן שמונע מפחד וכעס. "אלן המפוחד" מנסה להרוג את אלן באמצעות מכשירי טלוויזיה רדופים, אך זה מביס את המכשירים.

ספיישל שני: הסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עדיין לכוד באפלה, אלן מתעורר ומבין שהוא האחראי למתרחש. זיין מסביר לאלן שהמרכיב החרדתי באישיותו, "אלן המפוחד", עדיין שולט על המקום האפל; "אלן הרציונלי" צריך להביס אותו, אחרת אין סיכוי שיצליח לברוח מהממד המקביל. זיין מורה לאלן להגיע למגדלור, שם יוכל למצוא את "אלן המפוחד". אלן עושה את דרכו אל המגדלור בעוד המקום האפל נעשה יותר ויותר סוריאליסטי. אחרי שהוא מתמודד עם גלים של נלקחים שנשלחים לעצור אותו, אלן נכנס אל המגדלור ומגלה שהוא הגיע לבקתה שעל האגם.

במפתן הכניסה לבקתה, אלן נתקל בגרסה חלופית של בארי, שמסביר לו שעליו להתגבר על כל האשליות שלו לפני שיתעמת מול "אלן המפוחד". אלן נאלץ להילחם בגרסה אפלה של בארי ושל תושבים נוספים בעיירה. אלן מנצח את כולם ומגיע אל "אלן המפוחד". כאשר אלן הרציונלי נוגע באלן המפוחד, השניים מתאחדים לישות אחת שלמה. אלן מבין שאסור לו להיכנע וליפול קורבן לפחד ולחרדה. כשהוא סוף-סוף מרגיש רגוע ומחושב, אלן מתיישב ליד מכונת הכתיבה ומתחיל לכתוב סיפור חדש.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק שאב השראה מסרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה וספרים פופולריים באותו הנושא. מלבד זאת, היוצרים הוסיפו במשחק מחוות ליוצרים שונים ולעבודותיהם. יוצרי המשחק הסבירו בראיון שמטרתם הייתה "לקחת משהו מוכר ולהכניסו למשהו אחר לגמרי שלהם בתקווה שהמשחק יהיה ייחודי מצד אחד, אך מאוד מוכר לשחקנים מצד שני".

הסופר סטיבן קינג שימש השראה גדולה עבור מפתחי המשחק. הדמות הראשית, אלן וייק הוא סופר שיצירותיו מתגשמות. תמה זו מוצגת על ידי קינג עצמו בחלק מספריו.[4] הקריינות של אלן במשחק זהה לקריינות של קינג בספריו, והשורה הפותחת את המשחק היא ציטוט ממאמר של קינג.[5] המשחק מציג מחוות לסרט "הניצוץ" (שמבוסס על ספרו של קינג) בדמות מבוך המדשאה (אנ') ואזכורים נוספים. במשחק מוצגת גם מכונית הזהה בעיצובה למכונית מהספר "כריסטין". קינג עצמו נתן אישור ליוצרי המשחק להשתמש באלמנטים מעבודותיו ובתמורה הוא קיבל עותק של המשחק במתנה, אך לא יכל לשחק בו מכיוון שלא הייתה לו קונסולת Xbox. בנוסף ליצירותיו של קינג, הכותב סאם לייק ציין שהכותבים ברט איסטון אליס וניל גיימן היו השראה עבורו במהלך תהליך הפיתוח. בנוסף אליהם, הספר "House of Leaves (אנ')" של הסופר מארק די. דניאלווסקי (אנ') היווה השראה לצוות הפיתוח.

במהלך המשחק, השחקן יכול למצוא טלוויזיות המציגות פרקים קצרים מתוך התכנית הפיקטיבית "Night Springs". התכנית מבוססת על הסדרה "אזור הדמדומים" שנוצרה על ידי רוד סרלינג (אנ') בשנות ה-50. הצוות ציין שעבודותיו של אלפרד היצ'קוק שימשו השראה בפיתוח המשחק. באחד השלבים, להקת ציפורים תוקפת את השחקן, השפעה ישירה מהסרט "הציפורים" של היצ'קוק.[6]

העיירה בה המשחק מתקיימת, "ברייט פולס", נוצרה בהשראת העיירה הבדיונית טווין פיקס. צוות הפיתוח טיילו בוושינגטון במטרה לצלם תמונות וסרטונים ששימשו עזר לעיצוב העיירה במשחק.[7]

שימוש בפרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה של המשחק נועד לדמה תוכנית מתח ומסתורין בטלוויזיה, כאשר כל פרק מוסיף "עוד חתיכה לפאזל" הפותר את התעלומה שמלווה את העלילה. כל פרק מסתיים בקליף האנגר ונפתח במשפט "בפרקים הקודם של אלן וייק" יחד עם מונטאז' שממחיש לשחקן מה קרה קודם. בכל סוף פרק מתנגן שיר אחר בהתאם לטון שבו הפרק מסתיים, ביניהם שירים של האמנים דייויד בואי, ניק קייב, רוי אורביסון, דפש מוד ועוד.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לביקורות חיוביות. באתר Metacritic, שמשקלל ממוצע של ביקורות שונות מהאינטרנט והתקשורת, יש ל"אלן וייק" ציון של 83/100.[8][9] במרוצת השנים "אלן וייק" צבר מעמד פולחן.

משחקי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק "Alan Wake's American Nightmare (אנ')" יצא בשנת 2012 ועלילתו מתקיימת במקביל לעלילת המשחק המקורי. במסגרת העלילה, בארי, חברו של אלן, צופה בפרק של תוכנית טלוויזיה בשם "Night Springs", לו אלן כתב את התסריט כתחילת דרכו כסופר. הפרק עוסק בדמות בשם "אלוף האור", אותה מגלם אלן, בעודו מתמודד עם דופלגנגר מרושע בשם "מר שריטה".

משחק המשך מלא, "Alan Wake 2 (אנ')", יצא באוקטובר 2023 ומתמקד בשתי דמויות: אלן, שעדיין כלוא ב"מקום האפל" ומנסה לברוח באמצעות כתיבת סיפור שישנה את המציאות, וסאגה אנדרסון, סוכנת הבולשת שמגיעה לעיירה ברייט פולס בעקבות סדרת מקרי רצח. המשחק יצא עבור הקונסולות פלייסטיישן 5, Xbox Series X/S והמחשב האישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Alan Wake בוויקישיתוף

"Alan Wake", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Alan Wake, web.archive.org, ‏2012-02-04
  2. ^ Interview: Remedy Talks Up Alan Wake DLC, Game Informer (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Alan Wake Remastered Review, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ "Alan Wake". Eurogamer.net (באנגלית). 2005-05-31. נבדק ב-2023-08-19.
  5. ^ Stephen King Updated December 20, 2019 at 09:10 AM EST, Stephen King: Why Hollywood can't do horror, EW.com (באנגלית)
  6. ^ Alan Wake Preview and Interview, AusGamers.com (באנגלית)
  7. ^ Edge Staff published, Alan Wake turns 10: Remedy's game took five years to emerge from the darkness of development, the studio explains how it finally saw the light, gamesradar, ‏2020-05-14 (באנגלית)
  8. ^ Alan Wake, Metacritic (באנגלית)
  9. ^ Alan Wake, Metacritic (באנגלית)