Dionysus

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Dionysus"
שיר בביצוע BTS
מתוך האלבום Map of the Soul: Persona
יצא לאור 12 באפריל 2019
סוגה ראפ רוקסינת'-פופהיפ-הופ
שפה קוריאנית
אורך 4:08
חברת תקליטים ביג היט
כתיבה פידוגג'יי-הופ • סופרים בוי • RMשוגה • רומן קמפולו
הפקה פידוג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Dionysus" (בעברית: "דיוניסוס") הוא שיר של להקת הבנים הדרום קוריאנית BTS. הוא שוחרר באופן דיגיטלי ב-12 באפריל 2019, כחלק מהמיני-אלבום Map of the Soul: Persona. השיר נכתב בהשראת האל היווני דיוניסוס ומשלב ראפ-רוק, סינת'-פופ והיפ-הופ עם מילים עמוקות על כוכבות ויושרה אמנותית. המבקרים שיבחו את "Dionysus" כיצירה הנועזת ביותר של BTS. השיר זכה לקידום כבד בקוריאה וקיבל ביצועים דינמיים בטקסים שונים של פרסי מוזיקה.

רקע ויציאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביג היט אנטרטיינמנט חשפו את שם השיר כאשר פרסמו טיזר קצר המזכיר את דיוניסוס באתר הרשמי שלהם. לאחר החשיפה, המילה הפכה לטרנד בטוויטר ברחבי העולם. השיר הוכרז כחלק מרשימת השירים של האלבום Map of the Soul: Persona כמה ימים לפני היציאה המתוכננת ל-12 באפריל 2019. תוכן השיר נרמז גם כאשר שוחררו תמונות טיזר של החברים אוחזים בענבים.

לחן ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהודעה לעיתונות תיאר RM את השיר כ"השמחה והכאב של יצירת משהו" ו"רצועה כנה". "Dionysus" נקרא על שם אל יווני בעל אותו השם, הידוע בהוללות ושפע והוא מז'אנר הראפ-רוק, סינת'-פופ והיפ-הופ ומורכב מהוקים מרובי חלקים, שבירות טראפ, פזמון סיום עם תופים כפולים ו'פלסטים מטלטלים' של ג'ין לאורך השיר.

מבחינת ליריקה, השיר מדבר על הכוכבות, המורשת והיושרה האמנותית שלהם. חלק מהניואנסים עשויים להיות קשים להבנה בגלל משחק המילים שהולך לאיבוד בתרגום. על פני השטח השיר נראה כמו שיר מסיבה כשברקע נשמעת הקבוצה צועקת "שתה, שתה, שתה!" מדי פעם, אבל במציאות, המילים קוראים להשתכר מאמנות ומתהליך היצירה. בעוד ש"אלכוהול" בקוריאנית הוא "술", "אמנות" בקוריאנית הוא "예술". כמו כן, בהסתכלות עמוקה יותר לתוך המילים, ניתן להבחין בנושא ההשתקפות העצמית (אנ') כמו בראפ של שוגה, "מה זה משנה אם אני אליל או אמן?" המקשר חזרה לשיר הקודם שלהם "Idol" ששאל את אותן שאלות שיקוף עצמי.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייסון ליפשוץ מבילבורד כינה את השיר "השיר הכי מוזר ש-BTS שיחררו אי פעם" ו"בעל בשורה". ג'ס לאו מדה 405 (אנ') כינתה את "Dionysus" "הסינגל הבולט האמיתי" ו"מלא אטיטיוד וביטחון", בעוד שסלבטורה מייקי מדה פלדר (אנ') כינה אותו "זעם מלא באלכוהול". בביקורת 50 האלבומים הטובים ביותר לשנת 2019 של NME הכתירו את "הפלסט המעקצץ של ג'ין במהלך הקטע האחרון שראוי לדפוק עליו את הראש" של 'Dionysus'" בתור "הרגע הטוב ביותר" מהאלבום.

רשימות סוף שנה
מקום הפירסום רשימה דירוג
MTV שירי הקיי-פופ צד ב' הטובים ביותר לשנת 2019 5

קידום[עריכת קוד מקור | עריכה]

BTS קידמו את השיר בקוריאה בתוכניות אינקיגאיו (אנ'), שואו! מיוזיק קור (אנ'), מיוזיק בנק (אנ') ו-M קאונטדאון (אנ'). BTS העניקו ביצועים בעלי אוקטן גבוה לשיר בטקס פרסי המוזיקה של מלון לשנת 2019 (אנ') וטקס פרסי המוזיקה האסייתית של Mnet לשנת 2019 (אנ'), שם הקבוצה גרפה את כל הפרסים הגדולים. השיר בוצע גם ב-SBS גאיו טג'אן (אנ') לשנת 2019 ובפסטיבל השירים של KBS (אנ') לשנת 2019.

מיקומי שיא במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (2019)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית מצעד השירים מתחת להוט 100 11
בריטניה מצעד הסינגלים העצמאיים 14
הונגריה 40 הסינגלים המובילים 25
יפן יפן הוט 100 65
ליטא AGATA 24
מלזיה RIM 11
סלובקיה 100 הסינגלים הדיגיטליים המובילים 95
קוריאה הדרומית סירקל צ'ארט 21
קיי-פופ הוט 100 6
קנדה קנדה הוט 100 88

תארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
סטרימינג
יפןיפן יפן (RIAJ) כסף 30,000,000 צלבון כפול
צלבון כפול נתוני סטרימינג בלבד המבוססים על תארים בלבד.

שבחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימות סוף שנה
מפרסם רשימה דירוג
MTV שירי הקיי-פופ צד ב' הטובים ביותר ב־2019 5

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]