Oricon

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Oricon
Oricon Logo 2017.svg
תחום תעשיית המוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון רופונגי עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 203 (נכון ל־31 במרץ 2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.oricon.co.jp
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

Oricon היא חברה המספקת סטטיסטיקות ומידע על תעשיית המוזיקה ותעשיות מדיה אחרות ביפן.

הנתונים של מצעדי הפזמונים של Oricon, שמפורסמים מדי יום שלישי, נלקחים מכ-39,700 חנויות קמעונאיות (נכון לאפריל 2011) ומספקים דירוגי מכירות של סינגלים, אלבומי מוזיקה, DVD, ספרים, משחק מחשב ומוצרי בידור אחרים המבוססים על טבלאות שבועיות.[1][2]‏ Oricon גם מפרסמת דירוגי פופולריות מבוססי סקרים לסרטוני פרסומות.[3]

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006, Oricon תבעה את העיתונאי הירומיצ'י אוגאיה כאשר צוטט במאמר במגזין Saizo (או Cyso) כמי שמרמז ש-Oricon עושה מניפולציות על הסטטיסטיקות שלה כדי להועיל לחברות תקליטים מסוימות, במיוחד ל-Johnny & Associates (אנ'). אוגאיה טען כי התביעה היא תביעת השתקה.[4] התביעה, שהגישה Oricon, ב-17 בנובמבר 2006, האשימה את אוגאיה ב-"הערות מרושעות" ודרשה פיצויים בסך 50 מיליון ין (כ-318,000 יורו). בריאיון שנתן אוגאיה מאוחר יותר, הוא המשיך להטיל ספק ב-Oricon, בעיקר בשל הטענה שהשיטות הסטטיסטיות שלה אינן שקופות. ארגונים חוץ-ממשלתיים רבים, כולל עיתונאים ללא גבולות, גינו את התביעה כהפרה של חופש הביטוי. בית המשפט המחוזי בטוקיו חייב בתחילה את אוגאיה לשלם מיליון ין (כ-7,400 יורו) פיצויים. אוגאיה ערער לבית המשפט העליון של יפן. מאוחר יותר ביטלה Oricon את ההאשמות, לאחר קרב של 33 חודשים.[5] נגד העיתונאי לא הוגש כתב אישום פלילי.

ביטול התביעה הוא מקרה נדיר ביפן כי כ-0.1% מהתיקים שהסתיימו בשנת 2007 נעשו על ידי ביטול ההאשמות על ידי התובע.[6]

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  מצעד מוזיקה
שם מצעד תאריך פעילות
מצעד הסינגלים 4 בינואר 1968 – הווה
מצעד האלבומים 5 באוקטובר 1987 – הווה
מצעד הקריוקי 26 בדצמבר 1994 – הווה
מצעד ה-DVD 5 באפריל 1999 – הווה
מצעד הספרים 7 באפריל 2008 – הווה
מצעד הקומיקס 6 בפברואר 1995 – 26 במרץ 2001; 7 באפריל 2008 – הווה
מצעד הבונקובון 7 באפריל 2008 – הווה
מצעד הבלו-ריי 7 בספטמבר 2008 – הווה
מצעד ה-DVD והבלו-ריי המוזיקלי 14 באוקטובר 2013 – הווה
מצעד אלבומי הלהיטים הארוכים 2 באפריל 2001 – הווה
מצעד האלבומים הדיגיטליים 14 בנובמבר 2016 – הווה
מצעד הסינגלים הדיגיטלי 25 בדצמבר 2017 – הווה
מצעד הסטרימינג 24 בדצמבר 2018 – הווה
מצעד האלבומים המשולב 24 בדצמבר 2018 – הווה
מצעד הסינגלים המשולב 24 בדצמבר 2018 – הווה
מצעד האריכי-נגן 5 בינואר 1970 – 27 בנובמבר 1989
מצעד קלטות השמע 2 בדצמבר 1974 – 24 באפריל 1978
מצעד קלטות 8 הרצועות 2 בדצמבר 1974 – 24 באפריל 1978
מצעד התקליטורים 6 בפברואר 1984 – 21 באפריל 1997
מצעד הלייזרדיסקים 6 בפברואר 1984 – 31 בינואר 2000
מצעד הווידאו 6 בפברואר 1984 – 30 במאי 2005
מצעד ה-VHD 6 בפברואר 1984 – 27 בנובמבר 1989
מצעד המינידיסקים 1994
מצעד תוכנות המשחקים 20 בפברואר 1995 – 28 בנובמבר 2005
מצעד כלל הפורמטים 24 במאי 1984 – 2 באפריל 2001
מצעד המדיה החדשה ינואר 2004 – 2005
מצעד הרצועות 6 בספטמבר 2004 – 31 באוגוסט 2008

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Policy of the Oricon Weekly Charts". oricon.co.jp. ארכיון מ-2014-12-07. נבדק ב-5 בינואר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Ronald (2018-08-31). "Oricon to Create Combined and Streaming Charts". ARAMA! JAPAN (באנגלית אמריקאית). ארכיון מ-2022-10-12. נבדק ב-2019-06-17.
  3. ^ "Official Site of Oricon Charts". oricon.co.jp. ארכיון מ-2011-05-13. נבדק ב-2022-04-21.
  4. ^ Prideaux, Eric (8 בפברואר 2007). "Libel suit attacks free speech: defendant" – via Japan Times Online. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Abandonment of the claim against a Japanese journalist | Reporters without borders". RSF (באנגלית). 2009-08-06. ארכיון מ-2020-10-03. נבדק ב-2020-05-20.
  6. ^ "Abandonment of the claim against a Japanese journalist - Reporters without borders". RSF. אורכב מ-המקור ב-2016-03-20. נבדק ב-2022-04-21.