Poison (שיר של ניקול שרזינגר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Poison"
סינגל בביצוע ניקול שרזינגר
מתוך האלבום Killer Love
יצא לאור 25 באוקטובר 2010
הוקלט 2010
מקום הקלטה קורילנד (ברצלונה,ספרד)
סוליד סאונד (ניס, צרפת)
סוגה דאנס-פופ
אורך 3:48
חברת תקליטים אינטרסקופ
כתיבה כותבים שונים[1]
הפקה רדוואן, ביטגיק, ג'ימי ג'וקר
כרונולוגיית סינגלים של ניקול שרזינגר
"Heartbeat"
(2010)
"Poison"
(2010)
"Don't Hold Your Breath"
(2011)

"Poison" (בעברית: "רעל") הוא שיר שהוקלט על ידי הזמרת-יוצרת האמריקאית ניקול שרזינגר, עבור אלבום הבכורה שלה Killer Love משנת 2011. השיר יצא ב-25 באוקטובר 2010, והיה לסינגל הראשון מהאלבום. הוא הופק על ידי רדוואן, ביטגיק וג'ימי ג'וקר והיה שונה באופן מובהק מכל הניסיונות הקודמים של ניקול להוציא שירי סולו. "Poison" מגובה בסינתסייזרים דומיננטיים ובקצב דאנס-פופ. השיר היה זמין להורדה דיגיטלית של שתי רצועות ושבעה רמיקסים כמיני-אלבום.

"Poison" זכה לביקורות חיוביות בעיקר מרוב מבקרי המוזיקה ששיבחו את הסאונד החדש שלה ואת האנרגיה באלבום אבל חלקם מתחו ביקורת על השיר על היותו "גנרי מדי". שרזינגר ביצעה את השיר בהופעה חיה בפעם הראשונה בעונה השביעית של The X Factor ב-28 בנובמבר 2010 במקביל ליציאת השיר בממלכה המאוחדת. גם שופטי התכנית וגם הקהל באולפן נתן לה סטנדינג אוביישן של מחיאות כפיים כשהתקשורת שיבחה מאוחר יותר את האנרגיה, הכוריאוגרפיה והשירה החיה שלה. קליפ נלווה לשיר, בבימויו של ג'וזף קאהן, הציג את שרזינגר לוקחת על עצמה את התפקיד של גיבורת-על נשית ומחליפה בין דמות של ילדה טובה לילדה רעה. הדבר בלט בשל ההקבלה לשיר אחר שביים קאהן, "Toxic" של בריטני ספירס. "Poison" הגיע למקום השלישי במצעד הסינגלים הבריטי והפך לסינגל השני המצליח ביותר של שרזינגר כאמנית סולו, במקביל לכך שהשיר הגיע למקום השביעי באירלנד, שם השיר גם הפך לאחד מהסינגלים שהגיעו הכי גבוה במצעדים. הסינגל הגיע למקום הראשון בסקוטלנד שהיה גם הסולו מספר אחד של שרזינגר ברחבי העולם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007, שרזינגר תכננה להשיק את אלבום הבכורה שלה Her Name is Nicole, עם זאת, חרף הוצאה של ארבעה סינגלים, כולל "Whatever U Like" (בהשתתפות T.I.) ו-"Baby Love" (בהשתתפות ויל.איי.אם) כולם נכשלו ולא השאירו רושם משמעותי במצעדים בארצות הברית. "Baby Love" הצליח באופן בינוני ודורג ב-20 העליונים באירופה. לאחר מספר דחיות, הפרויקט כולו בוטל לבקשת שרזינגר. במאי 2010 דיווח המגזין Rap-Up ששרזינגר החליטה להשיק מחדש את קריירת הסולו שלה כשהוציאה בלדה מעצימה בשם "Nobody Can Change Me". השיר הוקלט בסשן הקלטות לילי בעת שהשתתפה בעונה העשירית של "רוקדים עם כוכבים" והתמקצעה ב-23 במאי 2010, תוך הכנה לפרימיירה בתוכניתו של ראיין סיקרסט ברדיו KIIS-FM ביום שלמחרת. ב-Idolator לא התרשמו מ"מנגינת הפופ המטורפת", ואמרו שחוסר הסקסיות, "המסר חסר ההשראה" וה"שירה החורקת" לא עשו חסד עם שרזינגר. עם זאת, עמוס ברשאד מניו יורק דווקא אהב את השיר, וקבע כי "אין כאן שום סקסיות מאולצת של הפוסיקט דולז. במקום זאת, זה נשמע כמו משהו שיכול היה להחמיץ את הקטע האחרון באלבום של קלי קלרקסון (זה סוג של אמורה להיות מחמאה, כן)". ואז, באוגוסט 2010 המפיק המרוקאי רדוואן התראיין ל-BBC. בריאיון הוא חשף שעבד על האלבום של שרזינגר. "הרגע סיימתי את האלבום שלה. האחרון שלה אף פעם לא יצא כי הוא אוסף של המבורגרים, כמו מזון מהיר. אחד ממקדונלד'ס, אחד מברגר קינג וכו'. זה היה טעים, אבל זה לא היה עקבי. בהקלטה החדשה שלה – אנשים ישתגעו על זה כי זו באמת היא". החבר של שרזינגר, לואיס המילטון, בחר ב-"Poison" כסינגל המוביל מהאלבום. השיר הופיע לראשונה בערוץ היוטיוב הרשמי של ניקול ב-14 באוקטובר 2010.

הלחנת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Poison" הוא שיר שהופק על ידי רדוואן, ביטגיק וג'ימי ג'וקר. הוא נכתב על ידי שרזינגר, בילאל חאג'י, קינדה חאמיד, נובל ג'אנוסי, אשרף ג'אנוסי ורדוואן במפתח המוזיקלי של לה מינור. עם מנגינה מונעת על גיטרה, השיר בקצב פועם ו"רעיל" לכל אורכו, באופן דומה לסגנון בו השתמשה בריטני ספירס בשירה "Toxic". המילים הושוו אף הם ל-"Toxic" ונאמר שיש בהם נושאים דומים, כך לפי הבלוגר מ-BBC Music פרייזר מקאלפין. מבקר מהמגזין Rap-Up דיבר על הנושא הכללי של השיר. "למנהיגה של הפוסיקט דולז יש מחשבות להשתמש בסם קטלני על רחבת הריקודים, לשיר דרך פילטר מטושטש מעל סינתיסייזרים בומבסטיים." הם תיארו את השיר כ"אבן חן פופ רעיל". על פי התווים שפורסמו באתר Musicnotes.com על ידי Sony/ATV Music Publishing, לשיר יש חתימת זמן שנקבעה בזמן משותף, עם קצב של 124 מפעם לדקה. הלחן מורכב בעיקר עם פסנתר וכלי גיטרה.

קליטת השיר וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברידג'ט דיילי מ-Hollyscoop התרשמה מהשיר באומרה: "זה סופר קצבי, ועכשיו אנחנו מבינים למה התכוון רדוואן כשהוא אמר ל-Hollyscoop כמה אנחנו עומדים לאהוב את הסאונד החדש של ניקול!". עם זאת, בקי ביין מאיידולטור חשבה כי "שיר הדאנס הפועם" היה מאכזב. "אנחנו חייבים להודות, אנחנו לא מתלהבים יתר על המידה מהשיר הזה שדי עוקב אחר נוסחת דאנס-פופ סטנדרטית וצפויה מהצעקה הכפולה בהתחלה ועד ל-'woosh'ing fade-out בסיומו". עם זאת, ביין גם ציינה שהטרנדים הנוכחיים בבילבורד הוט 100 בארצות הברית היו בלתי צפויים, "אז שוב, ממתי ההוט 100 נרתע ממנגינות פופ גנריות ששמענו שוב ושוב? זה יכול ללכת לשני הכיוונים, חברים".

פרייזר מקאלפין מ-BBC Music הצהיר שהוא חשב שהשיר לא טוב כמו "Toxic" של בריטני ספירס אבל היה דומה להפליא. אחרי שדובב את השיר כגרסה חלשה יותר של "Toxic", הוא אמר "וזה פשוט משאיר אותנו כאן עם שיר ['Poison'] שכולו רקע וצחוק, מפץ דרמטי של דבר, שמבקש לגרור את כל ה"בנות הרעות" לרחבת הריקודים כדי שיוכלו לזעוק את כוונותיהן המרושעות אל פניהם של גברים עצבניים. זה שיר שמפיק את המירב מהסקסיות הלא בריאה של ניקול – בניגוד לבריאה, אתה מבין, אני לא אומר שיש בה משהו גס – ויש לו גם דרמה וזעם בצד שלו". ניק לוין מהדיגיטל ספיי הסכים באומרו ש"שרזינגר הצליחה להביא לעצמה באנגר של (אההממ) סינגל בכורה". הוא תיאר את ההפקה העמוסה של השיר כ"ניחוח של טכנו-קלאב ברלינאי שנחבט בצורה הטובה ביותר". לוין גם שיבח את שרזינגר על הופעתה המשכנעת בשיר ודירג את השיר ב-5 מתוך 5 כוכבים בסך הכול. הוא קיבל את השיר בצורה טובה יותר מזו שהעניק לניסיון הקודם של שרזינגר עם השיר "Baby Love" (2007) שאותו דירג רק עם 3 מתוך 5 כוכבים וקבע שזה הסינגל הלא נכון כדי להשיק את הקריירה של כוכבת ברמת על עולמית.

הופעת השיר במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הופעתה של שרזינגר בעונה השביעית של The X Factor, חברת המצעדים הרשמית הובילה את "Poison" כמועמדת למקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי. ואז ב-11 בדצמבר 2010 הסינגל עלה לראשונה למקום הראשון במצעדי הסינגלים והאלבומים הסקוטיים. בנוסף, "Poison" עשתה את הופעת הבכורה שלה במצעד הבריטי במקום השלישי עם מכירות של הסינגל בשבוע הראשון עם 67,425 עותקים, ובכך נכנסה בפעם הראשונה לעשירייה הפותחת במצעד הסינגלים בבריטניה כאמנית סולו. איגוד תעשיית ההקלטות הבריטי (BPI) הביא את השיר למעמד של כסף עבור 20,000 עותקים שנמכרו ממנו. באירלנד, השיר הגיע למקום השביעי, ובסלובקיה הוא הגיע למקום התשעה-עשר.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ של "Poison" צולם במשך יום אחד במחסן ריק בלוס אנג'לס, כשג'וזף קהאן משמש כבמאי וריץ' אנד טון ככוריאוגרפים. הקליפ לשיר מציג את שרזינגר בתלבושת נינג'ה צמודת עור כשהיא רוקדת-נלחמת עם הרעים. הנושא של הגיבורים בקליפ הושווה לקליפ האחר בביומויו של קאהן "Toxic" של בריטני ספירס. הקליפ מתחיל על מדרכה בעיר שבה שרזינגר נכנסת לתא טלפון כשמספר גברים בחליפות שחורות עוברים ליד התא. כששרזינגר מתחילה להתפשט, הגברים עוצרים לבהות בה כשהיא מתחילה להוריד את המשקפיים ולנער את שערה לאחור. לאחר מכן, הקליפ עובר לשרזינגר לבושה בשמלה כשעוברת על פני ארבעה גברים שמנגבים את הרצפה לארון אספקה, לשם היא נכנסת ומופיעה שוב כעבור מספר רגעים, לבושה בחליפת גוף שחורה עם שכמייה. כשהפזמון מתחיל, המצב עובר במהירות הלוך ושוב משרזינגר בדמות הילדה הטובה שלה המוצגת נלחמת באסירים נמלטים לבושים בחליפות פסים (ומסכות של ביגל בויז) לשרזינגר בדמות הילדה הרעה שלה שנלחמת במשטרה. ככל שהשיר מתקדם, שרזינגר מוצגת במכונית במראה קלאסי ורוכבת על אופנוע של BMW עם רקע לבן ושחור מפוספס. לאחר מכן מוצגות מספר תמונות של דמות הילדה הרעה שלה לבדה בחדר עם שני אסירים. כשהגשר מתחיל, היא מוצגת באגו הילדה הטובה שלה עומדת ליד דוכן, מדברת עם קבוצת עיתונאים תוך שהיא מנופפת בידיה באוויר. כשהגשר מסתיים, היא מורידה את ידיה, מעיפה לאחור את כל הכתבים, ואז מתחילים לרקוד ולשאוב את זרועותיהם לשיר. הסרטון עובר לשרזינגר רוקדת עם השוטרים והאסירים לפני שהסתיים בכך שהיא מפוצצת את שני הגברים שהיו איתה בחדר והולכת משם. גיל קאופמן מ-MTV כינה את הקליפ "חמקמק" (slinky). רובי דאו מאיידולטור אמר "(אנחנו לא) היינו בטוחים בנוגע ל... "Poison" כשהגיח לראשונה. אבל עכשיו כשהשיר צויד במידת מה בנגיעה סטייליסטית עם הקליפ של ג'וזף קאהן, הוא מתחיל ליפול למקומו. הקליפ של "Poison" הוא זבל סופר לוהט בתקציב. אבל לתת לאנשים כל כך הרבה גילטי פלז'ר בארבע דקות זה פשוט לא יסולא בפז". במגזין הצרפתי Musique Mag אמרו כי "הסצינות משתנות, והלחימה נגד בריונים הופכת לכוריאוגרפיה מטורפת".

הופעות חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרזינגר ביצעה בפעם הראשונה את "Poison" בהופעה חיה ב-28 בנובמבר 2010 במהלך השבוע השמיני לתוצאות של העונה השביעית של The X Factor. היא לבשה חליפת חתול אדומה ומעיל גשם ארוך בצבע שחור להופעה. ב-The Xtra Factor, בעקבות ההופעות החיות, לואיס וולש וסיימון קאוול שיבחו את ההופעה של שרזינגר, כשבהתאמה כינו אותה "אחת מהופעות האורח החיות הטובות ביותר שהיו לנו אי פעם" ו"אם אתה רוצה דוגמה איך אתה עושה את זה נכון. זו ניקול. זה היה מפוקס, הביצועים, השירה". ילנה גורגאן מ-Softpedia הסכימה לומר ששרזינגר עוררה התלהבות רבה מההופעה ה"נפיצה", וזיכתה אותה במחיאות כפיים סוערות מהשופטים והקהל. למחרת, היא שיחזרה את ההופעה בתוכנית ארוחת הבוקר ב-ITV ה-Daybreak, לפני שהמשיכה למרכז הקניות Westfield London שם הופיעה במסכים חיים כדי לקדם את מותג הספורט ריבוק. היא נשארה בבריטניה עד ה-5 בדצמבר 2010 על מנת לקדם את השיר.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2010)
מדינה מצעד מיקום שיא
אירופה אירופה הוט 100 7
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 7
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 3
ולוניה אולטראטופ 40 3
חבר המדינות טופ-היט 127
סלובקיה ČNS IFPI 2
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניקול שרזינגר, רדוואן, בילאל חאג'י, ביטגיק, איי ג'יי ג'וניור, קינדה חמיד