אברהם יצחק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם יצחק
אברהם יצחק, 2016
אברהם יצחק, 2016
לידה 1973 (בן 51 בערך)
אדיס אבבה, אתיופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1991
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19982021 (כ־23 שנים)
דרגה אלוף-משנה  אלוף-משנה
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע עופרת יצוקה
מבצע עמוד ענן
מבצע צוק איתן  מבצע צוק איתן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אברהם יצחק בטקס לציון "יום העלייה" במהלכו הוענק לו פרס שרת העלייה והקליטה לשנת 2020, נובמבר 2020

אברהם יצחק (נולד ב-1973) הוא רופא כירורג ישראלי, מנהל כיום את בית החולים אסותא בבאר שבע. בעבר קצין הרפואה הראשי של שירותי כבאות והצלה. קצין מילואים בצה"ל בדרגת אלוף-משנה, אשר כיהן בין היתר כמפקד הרפואה של פיקוד הדרום[1], כראש ענף רפואה מבצעית בחיל הרפואה, קצין הרפואה של אוגדת עזה, ראש מדור רפואה בפיקוד הדרום, קצין הרפואה של חטיבת הנח"ל וקצין הרפואה של יחידת מגלן.

הסטודנט לרפואה הראשון בישראל ממוצא אתיופי והקצין הבכיר ביותר בצה"ל ממוצא זה (נכון לשנת 2017). משיא משואת יום העצמאות ה-62 לשנת 2010, כנציג צה"ל[2]. הציל את חייהם של עשרות לוחמי צה"ל במלחמת לבנון השנייה, במבצע עופרת יצוקה ובשורת מבצעים נוספים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק נולד באדיס אבבה שבאתיופיה, ילדם השני מתוך ארבעה של רחמים וקסאץ' יצחק. אביו היה שליח של ארגון ציוני, שפעל להעלאתם של יהודי אתיופיה לישראל דרך סודאן, והאם הייתה מורה. בשנת 1983 נאלץ אביו לברוח מאתיופיה לישראל עקב פעילותו הציונית הבלתי חוקית והאם נשארה לגדל לבדה את ארבעת ילדיה בעוני רב.

יצחק היה תלמיד מחונן וכבר בגיל 15 בשנת 1988 החל את לימודי הרפואה באוניברסיטת אדיס אבבה. כשהיה בן 18 בשנת 1991 נאלץ להימלט מאתיופיה כדי שלא יגויס לצבא האתיופי בעיצומה של מלחמת האזרחים האתיופית ועלה ארצה לישראל. כעבור שנה התקבל ללימודי רפואה באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע במסגרת העתודה האקדמאית. בכך היה לסטודנט הראשון לרפואה במדינת ישראל, שמוצאו אתיופי.

לאחר סיום לימודי הרפואה החל את שירותו בצה"ל, ואת קורס הקצינים בבה"ד 1 סיים כ"מופת גדודי". בתחילה שירת במשך כשנתיים כרופא גדודי בגדוד 101 של חטיבת הצנחנים ואחר כך כשנתיים שימש כרופא של יחידת מגלן, איתה השתתף במבצע חומת מגן ובמבצעים נוספים. החל את התמחותו בכירורגיה בבית החולים סורוקה בבאר שבע, בשנת 2004, אך התמחותו נקטעה עקב פרוץ מלחמת לבנון השנייה. היה אחד מרופאי חטיבת הנח"ל באותה מלחמה, עימה השתתף בקרב סלוקי העקוב מדם והיה אחד מפצועי החטיבה, 12 שעות לפני תום המלחמה.

לאחר סיום ההתמחות בכירורגיה מונה ד"ר יצחק לראש מדור רפואה בפיקוד הדרום ובשנת 2012 מונה לקצין הרפואה של אוגדת עזה. במסגרת תפקידו זה השתתף בין היתר במבצע עמוד ענן והיה הרופא שהציל תחת אש את חייו של סא"ל (מיל.) גיל סיטון. משנת 2015 כיהן כראש ענף רפואה מבצעית בדרגת סגן-אלוף. בנובמבר 2017 הועלה לדרגת אלוף-משנה ונכנס לתפקידו כמפקד רפואה פיקוד הדרום. במקביל לתפקידו כראש ענף הרפואה המבצעית סיים ד"ר יצחק תואר שני בניהול מערכות בריאות באוניברסיטת בן-גוריון. ד"ר יצחק הוא גם בוגר תוכנית ענב"ר היוקרתית אשר מכשירה את העתודה הניהולית של מערכת הרפואה העתידית בישראל. בנובמבר 2020 קיבל את פרס שרת העלייה והקליטה לשנת 2020[3]. לאחר סיום שירותו בצה"ל עבר לשירותי כבאות והצלה, שם שירת כקצין הרפואה הראשי של הארגון.

בפברואר 2023 מונה למנהלו הראשון של בית החולים אסותא באר שבע.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק נשוי מאז שנת 1997 לגנט, אותה פגש בעת לימודיו באוניברסיטת בן-גוריון (היא למדה עבודה סוציאלית). הם גרים בבאר שבע והורים לחמישה ילדים, שהבכור בהם משרת נכון ל-2017 בחטיבת גולני. בתו השנייה ענבל עתידה להתגייס כלוחמת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אברהם יצחק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]