אליפות העולם בהוקי קרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליפות העולם בהוקי קרח
ענף הוקי קרח
תאריך ייסוד 1920
ארגון מפעיל IIHF
מספר מתמודדים 56 (מתוכן 16 בדרג העליון)
זוכה קנדהקנדה קנדה (זכייה 28)
הכי הרבה זכיות קנדהקנדה קנדה (28 זכיות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליפות העולם בהוקי קרח היא טורניר הוקי קרח לגברים המתקיים כל שנה ומאורגן על ידי פדרציית ההוקי קרח הבינלאומית (IIHF). היא נערכה לראשונה באופן רשמי באולימפיאדת הקיץ באנטוורפן בשנת 1920. היא נחשבת לטורניר החשוב ביותר בזירה הבינלאומית בענף זה, בעיקר בקרב אוהדי הענף באירופה, למעט בשנים בהן מתקיימת אולימפיאדת החורף.

פדרציית ההוקי קרח הבינלאומית נוסדה בשנת 1908 ואליפות אירופה בהוקי קרח, טורניר ההוקי קרח הבינלאומי המשמעותי ביותר לפני שהחלו טורנירי אליפות העולם, נערכה לראשונה בשנת 1910. הטורניר שנערך במסגרת אולימפיאדת אנטוורפן בשנת 1920 הוכר כאליפות העולם הראשונה בהוקי קרח. בין השנים 1920 ל-1968, טורנירי ההוקי האולימפיים הוכרו גם כטורנירי אליפויות העולם לאותה שנה.

אליפות העולם הראשונה שנערכה כאירוע עצמאי הייתה בשנת 1930, בה השתתפו 12 מדינות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1920 - 1928: הטורניר האולימפי כאליפות עולם בלעדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היכל הקרח באנטוורפן שנבנה לקראת אולימפיאדת אנטוורפן (1920), שנחשבת רשמית גם לאליפות העולם הראשונה
שחקני ויניפג פאלקונס, כנציגי קנדה, בדרכם לאולימפיאדת אנטוורפן (1920). בתמונה גם איש צוות הספינה ואישה לא מזוהה
נבחרת קנדה זוכת מדליית הזהב באולימפיאדת סנט מוריץ (1928), שהורכבה הפעם משחקני נבחרת אוניברסיטת טורונטו

באופן רשמי, פדרציית ההוקי קרח הבינלאומית מכירה בטורניר שנערך באולימפיאדת אנטוורפן (1920) כאליפות העולם הראשונה. זו הייתה למעשה הפעם הראשונה שנבחרות אירופיות, שעד אז התחרו במסגרת אליפות אירופה בלבד, פגשו את נבחרות קנדה וארצות הברית.

קנדה שלחה לטורניר את אחת מקבוצותיה כדי שתייצג אותה כנבחרת - כך היה עד שהוקמה בקנדה נבחרת לאומית ב-1963. הקבוצה שייצגה את קנדה באולימפיאדת אנטוורפן הייתה ויניפג פאלקונס. איתה בטורניר שיחקו נבחרות ארצות הברית, צ'כוסלובקיה, שווייץ, שוודיה, צרפת ובלגיה. קנדה זכתה בקלות בטורניר עם 27 שערי זכות מול שער חובה בודד, והוכתרה לאלופה האולימפית ולאלופת העולם הראשונה.

הטורניר הראשון נערך על פי חוקי ה-IIHF דאז - כל קבוצה שיחקה עם שבעה שחקנים על המגרש. הטורניר שוחק בהיכל קרח מקורה שנבנה במיוחד לתחרות. אורכה של זירת הקרח היה 56 מטר ורוחבה 18 מטר בלבד (זירות הקרח הבינלאומיות של היום הן בעלות אורך של 61 מטר ורוחב אופייני של 30 מטר). המשחק שוחק בשתי מחציות בנות 20 דקות כל אחת, ותיקולי גוף - אבן הפינה של משחק ההגנה בהוקי קרח של היום - היו מותרים רק באזור ההגנה של כל קבוצה (בין הקו הכחול שלה לקצה הזירה שמאחורי שערה). אחרי הטורניר החליטה ה-IIHF לאמץ את החוקים שהיו נהוגים בקנדה - מספר השחקנים על הקרח צומצם לשישה והמשחק חולק לשלושה שלישים בני 20 דקות כל אחד, בדומה להיום.

ב-1924 נערכה אולימפיאדת החורף הראשונה, והטורניר האולימפי בהוקי קרח - שהמשיך לשמש באופן רשמי גם כאליפות העולם - הועתק לאולימפיאדת החורף. קנדה המשיכה לשלוט וזכתה בקלות גם באולימפיאדת שאמוני (1924) ואולימפיאדת סנט מוריץ (1928). באולימפיאדת סנט מוריץ השתתפו 11 נבחרות - המספר הגבוה ביותר עד אז.

1930 - 1953: אליפות שנתית נפרדת והמשך השליטה הקנדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'כוסלובקיה מול גרמניה, אליפות העולם 1938
שוודיה מנסה להבקיע שער מול מערב גרמניה באליפות העולם 1953

בקונגרס ה-IIHF שנערך ב-1929 הוחלט שהגיע הזמן לארגן אליפות עולם נפרדת, שנתית, ולא לחכות 4 שנים עד שנבחרות אירופה תיפגשנה עם הנבחרות הצפון אמריקאיות - אם כי הוחלט שבשנים אולימפיות לא תערך אליפות עולם נפרדת, והטורניר האולימפי ימשיך לשמש רשמית גם כאליפות עולם.

אליפות העולם הראשונה שנערכה כטורניר נפרד, שלא במסגרת האולימפיאדה, נערכה תחת כיפת השמיים ב-1930 בשאמוני. השתתפו בה 12 נבחרות - קנדה ו-11 נבחרות אירופיות. האליפות השתבשה כאשר עלו הטמפרטורות באופן פתאומי, והקרח הפשיר. בשל כך עזבה האליפות את שאמוני והמשיכה בברלין ובווינה. קנדה, שנחשבה לרמה בפני עצמה באליפות, קיבלה כרטיס חופשי ישירות למשחק הגמר ולמעשה שיחקה באליפות משחק אחד בלבד. בגמר הביסה קנדה את גרמניה 1:6 וזכתה באליפות.

בשנת 1931 התמודדו 10 נבחרות ושש מהן העפילו לסיבוב הגמר שנערך בשיטת ליגה. המדליות הוענקו בהתאם למיקום הסופי של הנבחרות בבית הגמר. עם זאת, באולימפיאדת לייק פלאסיד (1932) השתתפו ארבע נבחרות בלבד - בשל השפל הגדול, רק שתי נבחרות אירופיות (גרמניה ופולין) עשו את המסע היקר לצפון אמריקה כדי לפגוש את קנדה וארצות הברית. בשני הטורנירים המשיכה קנדה להראות את שליטתה בזירה העולמית, כאשר בטורניר של 1931 סיימה עם מאזן של 24 שערים מול 0 שערי חובה. עם זאת, בפעם הראשונה סיימה קנדה משחק ללא ניצחון - תיקו 0:0 מול שוודיה.

באליפות של 1933 נפל דבר, כאשר לראשונה הפסידה קנדה את התואר העולמי - ארצות הברית הייתה זו שזכתה בו. מאמנה של ארצות הברית באותו טורניר היסטורי היה וולטר בראון, לימים אחד המנהלים החשובים בתולדות הספורט המקצועני האמריקאי ונשיא פדרציית ההוקי קרח הבינלאומית.

קנדה המשיכה לשלוט בזירה העולמית וזכתה בכל אליפויות העולם עד 1939, למעט באולימפיאדת גרמיש-פרטנקירכן (1936), בה הפסד של קנדה לבריטניה בשלב המוקדם נגרר איתה לבית הגמר, ועלה לה בהפסד התואר האולימפי והעולמי. בריטניה זכתה בתואר - התואר העולמי היחיד שלה מאז ועד היום. באליפות של 1938 זכתה קנדה בעקבות ניצחון במשחק גמר. זה היה משחק הגמר האחרון למשך עשרות השנים הבאות, ומאז ועד 1992 הוכרעה האליפות בשיטת ליגה.

מלחמת העולם השנייה עצרה את כל הפעילות העולמית בענף, ואליפות העולם חודשה ב-1947, אך עם היעדרותה הבולטת של קנדה. ארצות הברית הייתה הנציגה הצפון אמריקאית היחידה באליפות יחד עם שבע נבחרות אירופיות, וללא גרמניה שסולקה מה-IIHF בעקבות המלחמה. צ'כוסלובקיה זכתה בתואר לראשונה בתולדותיה.

קנדה החזירה לעצמה את התואר האולימפי והעולמי באולימפיאדת סנט מוריץ (1948), אך ב-1949 הפסידה את התואר, וצ'כוסלובקיה זכתה באליפות בפעם השנייה. עם זאת, קנדה המשיכה להראות את שליטתה כאשר זכתה באליפויות העולם הבאות כולל אולימפיאדת אוסלו (1952). בתווך, באליפות של 1951, חולקו לראשונה הנבחרות המשתתפות לשני דרגים - הדרג הבכיר, דרג A, עם שבע נבחרות, והדרג הנמוך, דרג B, עם שש.

אליפות העולם של 1953 נערכה שוב ללא קנדה, לאחר עימות אחד מני רבים בינה לבין פדרציית ההוקי הבינלאומית. נשיא איגוד ההוקי החובבני של קנדה, שהיה הגוף שניהל את נבחרת קנדה בזירה הבינלאומית, טען שהנסיעות לאירופה - הן למשחקים רשמיים והן למשחקי ידידות - יקרות מדי, ושקנדה לא זוכה מהן להכנסות אף על פי שהנבחרת מעוררת עניין רב באירופה וממלאת את האולמות. במקום זאת, נטען בקנדה, קנדה זוכה רק לביקורת על סגנון המשחק שלה. היעדרותה של קנדה הותירה את הבמה לנבחרת שוודיה, שזכתה באליפות העולם בפעם הראשונה.

קנדה שבה לאליפות העולם ב-1954, ומצאה שם את יריבתה המושבעת לשנים הבאות - ברית המועצות.

1954 - 1963: מאבק קנדי - סובייטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנדה מול ברית המועצות במשחק המכריע של אליפות העולם 1954

באליפות העולם 1954, שנערכה בשוודיה, השתתפה לראשונה ברית המועצות, והראתה באופן מיידי את שייכותה לצמרת העולמית. למשחק המכריע בינה ובין קנדה הגיעו שתי הנבחרות לאחר שניצחו בכל משחקיהן; במשחק ביניהן הביסה ברית המועצות את קנדה 2:7 וזכתה באליפות, כבר בהשתתפותה הראשונה.

מכאן והלאה החל עידן חדש בו נאבקו קנדה וברית המועצות על השליטה בענף; בעוד שקנדה החזירה לעצמה את התואר העולמי ב-1955, זכתה ברית המועצות בתואר האולימפי באולימפיאדת קורטינה ד'אמפצו (1956) וחזרה באופן רשמי להיות גם אלופת העולם.

האליפות הבאה, ב-1957 סימנה את העלייה המהירה של מעמד הענף בברית המועצות בכך שברית המועצות קיבלה לראשונה את אירוח האליפות; אך בשל פלישת ברית המועצות להונגריה, החרימו רוב מדינות המערב, ובהן קנדה וארצות הברית, את האליפות, ובכך נמנע עימות נוסף בין קנדה וברית המועצות. למרות זאת, עוררה האליפות עניין רב ומשכה קהל רב; המשחק המכריע על התואר הועבר לאצטדיון לנין ומשך למעלה מ-55000 צופים - שיא עולמי לקהל במשחק הוקי קרח, שהחזיק מעמד שנים רבות עד שנשבר במשחק ליגת המכללות בארצות הברית ב-2001. שוודיה, שנזקקה לתיקו מול ברית המועצות, השיגה את התוצאה הרצויה לה וזכתה בתואר.

לאחר שתי זכיות רצופות של קנדה באליפות, הופתעו הן קנדה והן ברית המועצות על ידי נבחרת ארצות הברית, שזכתה במדליית הזהב באולימפיאדת סקוו ואלי (1960) ואיתה - בתואר העולמי.

ב-1961, עם עליית מספר הנבחרות שביקשו להשתתף באליפות העולם, נוסף לה דרג שלישי - דרג C. אליפות העולם של הדרג העליון, דרג A, סבלה רבות באותן שנים מהשלכות המלחמה הקרה; באליפות של 1961 סירבה מערב גרמניה לשחק נגד מזרח גרמניה, והאליפות של 1962, שנערכה בארצות הברית, נערכה ללא מדינות הגוש המזרחי כולל ברית המועצות, לאחר שארצות הברית סירבה להעניק ויזות לחברי המשלחת המזרח גרמנית בעקבות הקמת חומת ברלין.

1963 - 1969: תחילת הדומיננטיות הסובייטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס הפתיחה של אליפות העולם 1966 בליובליאנה, יוגוסלביה,על גלוית דואר
ברית המועצות חוגגת שער מול קנדה, אליפות העולם 1967

ב-1963 חל מהפך בגישתה של קנדה להוקי קרח הבינלאומי. בעוד שעד אז שלחה קנדה, כנבחרת לאומית, קבוצה מאחד המועדונים שלה, הוחלט על הקמת נבחרת לאומית ייעודית שתייצג את קנדה במפעלים הבינלאומיים.

ההחלטה התגלתה ככישלון מקצועי חרוץ; הנבחרת הקנדית הייעודית לא היוותה יריבה של ממש לברית המועצות, והתקשתה מאוד גם מול נבחרות הצמרת האירופיות האחרות. הבמה נותרה פנויה עבור נבחרת ברית המועצות, שזכתה מאותה שנה ואילך ב-8 אליפויות עולם רצופות, כאשר צ'כוסלובקיה ושוודיה תפסו את מקומה של קנדה כמתחרות העיקריות שלה.

1970 - 1976: פרישתה של קנדה והמשך הדומיננטיות הסובייטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1970 התגלע משבר נוסף בין ה-IIHF וקנדה, חריף בהרבה מקודמיו. קנדה דרשה לפתוח את אליפות העולם לשחקנים מקצוענים, בטענה שהשחקנים האירופים - בעיקר אלה ממזרח אירופה - הם חובבנים דה יורה, אך דה פקטו הם מקצוענים לכל דבר ועניין. כשהפדרציה סירבה לבקשתה, פרשה קנדה מהמפעלים הבינלאומיים - היא לא השתתפה באליפויות העולם ולא שלחה נבחרות הוקי קרח לאולימפיאדת החורף באותה תקופה. האליפות של 1970, שנועדה להתקיים לראשונה בקנדה, הועברה בבהילות לשוודיה.

הבמה באליפות העולם נשארה פתוחה להמשך של שליטה סובייטית, כאשר מתחרתה העיקרית באותה תקופה הייתה נבחרת צ'כוסלובקיה.

עם זאת, באותה תקופה החליטה ה-IIHF מספר שינויי חוקה משמעותיים, שהשפיעו על אופי המשחק באליפות העולם. בין השאר, הוחלט לאפשר תיקולי גוף בכל שטח זירת הקרח, ולא רק באזור ההגנה - אימוץ של חוק שהיה קיים כבר בליגת ה-NHL. בנוסף, חויבו השחקנים לחבוש קסדות מגן, והשוערים חויבו ללבוש גם מסכות הגנה על פניהם.

בנוסף, המעמד המתחזק של אליפות העולם - בעיקר בקרב האוהדים האירופים - שכנע את ה-IIHF שיש להפריד את אליפות העולם באופן מוחלט מהאולימפיאדה, ולקיים אליפות עולם גם בשנים אולימפיות; ב-1972 התקיימה לראשונה אליפות עולם בשנה אולימפית.

1976 - 1988: שובה של קנדה ותחילת העידן הפתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1975 נבחר נשיא חדש ל-IIHF, הגרמני גונתר סבצקי. סבצקי ראה כמטרה ראשונה לכהונתו את פתרון המשבר עם קנדה, והחזרתה למפעלים העולמיים. הוא השיג את מטרתו, כאשר ב-1976 החליטה ה-IIHF לפתוח את אליפות העולם לשחקנים מקצוענים - החלטה שאיפשרה את שובה של קנדה למפעלים הבינלאומיים. אליפות העולם של דרג A, שהתקיימה מדי שנה בחודשים פברואר ומרץ, נדחתה לאפריל ומאי - אחרי סיום העונה הרגילה בליגה ה-NHL; כך התאפשר לשחקני NHL שקבוצותיהם לא עלו לפלייאוף, או הודחו ממנו בשלב מוקדם, לחבור לנבחרותיהם וליטול חלק באליפות.

האליפות של 1977 הייתה האליפות המקצוענית המלאה הראשונה, והראשונה בה השתתפה קנדה לאחר שובה; גם נבחרות אחרות שהיו להן שחקנים ב-NHL, כמו ארצות הברית, שוודיה ופינלנד, התחזקו. למרות זאת, נבחרת ברית המועצות נשארה הנבחרת הדומיננטית באליפות העולם, עד פירוק ברית המועצות ב-1991.

כמות הנבחרות המשתתפות באליפות העולם המשיכה לגדול, ולאליפות נוסף דרג נוסף, רביעי - דרג D, ב-1987.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 לא התקיימו אליפויות עולם בשנים אולימפיות; לכן לא נערכו אליפויות בשנים 1980, 1984 ו-1988. עם זאת, בניגוד לתחילת דרכה של אליפות העולם, הזוכות באולימפיאדות בשנים אלה לא הוכרו כאלופות עולם. אחרי 1988 חזרו אליפויות העולם להיערך מדי שנה, גם בשנים אולימפיות.

1989 - 1992: נפילת מסך הברזל ופירוק נבחרות ברית המועצות וצ'כוסלובקיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-80, עם תחילת נפילת מסך הברזל, שינויים שחלו במפת אירופה השפיעו בצורה מכרעת גם על נוף ההוקי קרח באליפות העולם. נבחרת ברית המועצות עוד זכתה באליפויות העולם של 1989 ו-1990, ובמקום השלישי באליפות של 1991, בטרם התפרקה עם פירוק ברית המועצות.

האליפות של 1992 שהתקיימה בצ'כוסלובקיה, היוותה סוף של עידן. נבחרת חבר המדינות, שהחליפה לזמן קצר את נבחרת ברית המועצות פורקה גם היא ולא השתתפה באליפות. נבחרת רוסיה הוכרה על ידי ה-IIHF כיורשתה של ברית המועצות, ונשארה בדרג A; שאר הנבחרות של מדינות ברית המועצות לשעבר - ביניהן אוקראינה, בלארוס, לטביה וקזחסטן - נאלצו להתחיל את דרכן מהדרגים הנמוכים של האליפות. עם זאת, הכמות והאיכות של הנבחרות החדשות שכנעה את ה-IIHF להגדיל את כמות הנבחרות בדרג העליון, שעמד על 8, והאליפות של 1992 כללה 12 נבחרות בדרג העליון.

האליפות של 1992 הייתה משמעותית בהיבט נוסף - לאחר עשרות שנים בהן נערכה האליפות בשיטת ליגה, נכנעה ה-IIHF ללחץ ולביקורת שנשמעה על כך שלעיתים האליפות כבר מוכרעת עוד לפני המשחק האחרון שלה, והאליפות חזרה להיות מוכרעת בשלבי נוקאאוט, כאשר משחקים שמסתיימים בשוויון גם לאחר הארכה מוכרעים בדו-קרב מכות עונשין. במשחק הגמר ניצחה שוודיה את פינלנד וזכתה באליפות; לפינלנד זו הייתה מדליה ראשונה באליפות העולם אי פעם. במדליית הארד זכתה הנבחרת המארחת, צ'כוסלובקיה, בהופעתה האחרונה; עם פיצול צ'כוסלובקיה, הפכו הערים שאירחו את האליפות - פראג וברטיסלאבה - לבירות של שתי מדינות שונות, צ'כיה וסלובקיה בהתאמה.

1993 - ההווה: אליפויות פתוחות ושקולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסיה מבקיעה שער מול קנדה במשחק הגמר של אליפות העולם 2008
נבחרת רוסיה, אלופת העולם 2008, בקבלת פנים בקרמלין עם דמיטרי מדבדב
משחק הפתיחה של אליפות העולם 2010 בין גרמניה לארצות הברית, שהתקיים באצטדיון הכדורגל פלטינס ארנה שבגלזנקירכן, גרמניה, משך 77803 צופים - שיא קהל באליפות העולם
נבחרת שוודיה, בקסדות מוזהבות שהוכנו במיוחד לאירוע, חוגגת את הזכייה באליפות העולם 2013

אליפות העולם של 1993 הייתה הראשונה שנערכה כאשר השינויים באירופה הושלמו ברובם - הנבחרות שהרכיבו בעבר את צ'כוסלובקיה ויוגוסלביה צורפו למעגל אליפויות העולם. את הנבחרת החזקה של צ'כוסלובקיה החליפה בדרג העליון נבחרת צ'כיה, שה-IIHF הכיר בה כיורשתה של צ'כוסלובקיה, בעוד נבחרת סלובקיה נשלחה להתחיל את דרכה מהדרגים הנמוכים. הנבחרות החדשות הראו את כוחן כבר באותה אליפות - רוסיה זכתה בה לראשונה כמדינה נפרדת, וצ'כיה הראתה גם היא את כוחה כמדינה נפרדת, כשזכתה במקום השלישי.

שלוש האליפויות הבאות סימנו אירועים היסטוריים: ב-1994 זכתה קנדה באליפות, לראשונה מאז 1961 ולראשונה בעידן הפתוח; ב-1995 זכתה פינלנד לראשונה בתולדותיה באליפות; באותה שנה זכתה השלימה נבחרת סלובקיה, בהנהגת כוכב נבחרת צ'כוסלובקיה לשעבר פטר שטיאסטני, את המסע שלה מהדרגים הנמוכים אל הדרג העליון כשזכתה באליפות העולם דרג B. בעקבות כך, באליפות העולם של 1996 סלובקיה השתתפה לראשונה בדרג העליון כמדינה נפרדת, ומאז ועד היום לא ירדה ממנו - ולמעשה הפכה לנבחרת מהחזקות בעולם, עם זכייה באליפות העולם ב-2002 ושתי הופעות נוספות במשחק הגמר נכון ל-2018.

השיפור שחל אצל הנבחרות שיצאו מברית המועצות וצ'כוסלובקיה לשעבר הביא את ה-IIHF להגדיל שוב את כמות הנבחרות בדרג העליון, ומהאליפות של 1998 ועד היום עומד מספרן על 16.

ב-1998, בניסיון לקדם את הענף באסיה, החליטה ה-IIHF לשריין מקום באליפות העולם של הדרג העליון לנבחרת ממזרח אסיה שתעלה מטורניר מוקדם. נבחרת יפן התגלתה כדומיננטית מבין הנבחרות המזרח אסיאתיות, אך גם כלא תחרותית ברמה העולמית הגבוהה. בכל האליפויות בהן השתתפה זכתה יפן במקום ה-16 והאחרון, למעט באליפות של 2004 שם זכתה במקום ה-15. לאחר אותה אליפות בוטל המקום המשוריין למזרח אסיה, ויפן ירדה לדרגים הנמוכים יותר של האליפות. אף נבחרת ממזרח אסיה לא הגיעה לדרג העליון מאז ועד 2017, כאשר נבחרת קוריאה הדרומית הפתיעה וזכתה במקום השני באליפות העולם דרג 1A שהעניק לה כרטיס לדרג העליון ל-2018 - הפעם הראשונה שנבחרת ממזרח אסיה עולה לדרג העליון בזכות תוצאות על הקרח.

ב-2001 שונו שמותיהם של הדרגים הנמוכים - B, ‏ C ו-D - לדרגים 1, 2 ו-3 בהתאמה. דרגים 1 ו-2 התקיימו בשני טורנירים נפרדים ומקבילים בני 6 נבחרות כל אחד, כאשר הראשונה בכל טורניר עלתה דרג לשנה הבאה האחריה, והאחרונה בכל טורניר ירדה דרג. שתי אלופות הטורנירים המקבילים בדרג 1 עלו לדרג העליון, והחליפו בו את שתי האחרונות באליפות העולם של הדרג העליון.

ב-2010 נערכה אליפות העולם בגרמניה. משחק הפתיחה, בין גרמניה וארצות הברית, הועבר לפלטינס ארנה בגלזנקירכן (אצטדיונה של קבוצת הכדורגל שאלקה 04) ומשך 77803 צופים, ובכך הפך למשחק ההוקי קרח עם הקהל הגדול ביותר בהיסטוריה תוך שהוא שובר את השיא שנקבע בארצות הברית ב-2001. השיא שקבע אותו משחק לקהל במשחק הוקי קרח נשבר ב-11 בדצמבר באותה השנה, אך זהו עדיין המשחק בעל הקהל הגדול ביותר בהיסטוריה של אליפות העולם.

ב-2013 חל שינוי נוסף במבנה הדרגים, כאשר ה-IIHF נוכחה לדעת שבדרגים 1 ו-2 קיימים הבדלי רמות משמעותיים בין הנבחרות. בעקבות כך פוצלו דרגים 1 ו-2 לשני דרגים נפרדים כל אחד, ובכך הפכה האליפות לבעלת שישה דרגים. ב-2020, עם עליית כמות המשתתפות, חל שינוי נוסף כאשר הדרג הנמוך מבין השישה - דרג 3 - פוצל גם הוא לשני דרגים נפרדים, ונוסף דרג נמוך יותר, דרג 4 - כך שהאליפות מתקיימת בשמונה דרגים שונים.

אליפויות העולם במאה ה-21, בעידן שבו למדינות רבות יש ייצוג בליגת ה-NHL, הפכו להיות פתוחות ושקולות יותר; הדומיננטיות באותה תקופה התחלקה בין נבחרות קנדה, צ'כיה, רוסיה ושוודיה, ובמידה פחותה יותר - גם בין פינלנד, סלובקיה וארצות הברית.

ב-2020, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, בוטלה אליפות עולם מתוכננת. האליפות של הדרג העליון שנועדה להיערך בשווייץ וכל אליפויות הדרגים הנמוכים בוטלו עקב מגפת הקורונה COVID-19. ביטול אליפויות הדרגים הנמוכים בשל המגפה נמשכה גם ב-2021, בעוד אליפות הדרג העליון נערכה, אך התקיימה ברובה ללא קהל.

ב-2022, עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה, הושעו נבחרות רוסיה ובלארוס מאליפות העולם שנערכה בפינלנד. אליפות העולם 2023 שעמדה להיערך ברוסיה נלקחה ממנה והועברה לפינלנד ולטביה.

שיטת האליפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

(נכון ל-2024)

המתכונת העכשווית של אליפות העולם כוללת 16 נבחרות בדרג העליון, המתמודדות על תואר אלופת העולם, ו-6 נבחרות בכל אחד מחמשת הדרגים הבאים - 1A, ‏1B, ‏2A, ‏2B, ‏3A. ב-2020, לאור הגידול במספר הנבחרות המשחקות במפעל, נפתחו שני דרגים נוספים - 3B ו-4, שב-2024 מכילים 6 ו-4 נבחרות בהתאמה, כך שמספר המשתתפות בכל הדרגים הוא 56 נבחרות ב-8 דרגים.

בין הדרגים מתקיימת תנועת נבחרות כמו בשיטת ליגה - אלופות הדרג עולות לדרג גבוה יותר בשנה הבאה, והמסיימות אחרונות יורדות לדרג נמוך יותר (בין הדרג העליון לדרג 1A עוברות שתי נבחרות בכל כיוון כל שנה).

הדרג העליון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליפות העולם של הדרג העליון מתקיימת בסוף אפריל ותחילת מאי בכל שנה. 16 נבחרות הדרג העליון מחולקות לשני בתים בני 8 נבחרות כל אחד. הנבחרות משחקות מול חברותיהן לבית בשיטת ליגה, כאשר משחקים המסתיימים בתיקו ממשיכים להארכה בשיטת "שער זהב" ולדו-קרב חבטות עונשין במקרה הצורך. שיטת הניקוד היא "3 נקודות חובה למשחק": אם המשחק מסתיים בהכרעה בזמן החוקי, המנצחת מקבל 3 נקודות בטבלת הבית. אם המשחק מוכרע בהארכה או חבטות עונשין, המנצחת מקבלת שתי נקודות בטבלה, והמפסידה - נקודה אחת.

4 הראשונות בכל בית עולות לשלב רבע הגמר שמתחיל את שלבי הנוקאאוט. הראשונה בכל בית פוגשת את הרביעית מהבית האחר, והשנייה בכל בית - את השלישית בבית האחר. עם סיום שלבי הנוקאאוט, מתקיים משחק הגמר והמנצחת בו היא אלופת העולם לאותה שנה.

שתי הנבחרות שסיימו כל אחת אחרונה בבית שלה יורדות דרג, ובשנה שלאחר מכן משחקות בדרג 1A.

הדרגים הנמוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האליפויות של הדרגים הנמוכים - מדרג 1A עד דרג 4 - מתקיימות במהלך חודש אפריל, וכוללות 6 נבחרות בכל דרג (בדרגים החדשים שנוספו ב-2020, 3B ו-4, משחקות 4 נבחרות בכל דרג). הנבחרות משחקות זו מול זו בשיטת ליגה, כאשר שיטת הניקוד זהה לשיטה בשלב הבתים של הדרג העליון - שיטת "3 נקודות חובה למשחק". לא מתקיימים שלבי נוקאאוט.

הראשונה בכל דרג עולה לדרג שמעליו בשנה שלאחר מכן, והאחרונה בכל דרג יורדת לדרג שתחתיו. בדרג 1A, שתי הראשונות עולות לדרג העליון.

שחקנים הרשאים לשחק באליפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז תחילת העידן הפתוח ב-1977 האליפות פתוחה לכל השחקנים - חובבנים ומקצוענים, כולל שחקני ליגת ה-NHL. מאחר שאליפות העולם של הדרג העליון נערכת בחודשים אפריל ומאי, במקביל לתחילת פלייאוף ה-NHL, שחקני ה-NHL שיכולים להשתתף בה הם בעיקר כאלה שקבוצתם לא עלתה לפלייאוף. במהלך הטורניר מצטרפים לעיתים שחקנים מקבוצות שהודחו מהפלייאוף בשלב מוקדם, וחלק מהנבחרות שיש להן שחקנים רבים ב-NHL שומרות מקום בסגליהן במיוחד לשם כך.

כל השחקנים חייבים להיות אזרחי המדינה אותם הם מייצגים, וחייבים להיות מעל גיל 18 (שחקנים מתחת לגיל 18 ומעל גיל 16 רשאים להשתתף עם היתר מיוחד). שחקן בעל יותר מאזרחות אחת, או שמשנה את אזרחותו, רשאי לעבור ולייצג מדינה אחרת, בתנאי ששיחק במדינתו החדשה מעל פרק זמן מסוים. מעבר שכזה אפשרי רק פעם אחת לכל שחקן.

ישראל באליפות העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל, בלבן, מול סרביה באליפות העולם 2014 דרג 2A

נבחרת ישראל בהוקי קרח משתתפת באליפות העולם באופן קבוע מאז 1992. הישג השיא שלה הושג ב-2005, כאשר אליפות העולם חולקה לארבעה דרגים, וישראל עלתה בפעם היחידה בתולדותיה לדרג 1, שהיה אז הדרג השני בטיבו בעולם. ישראל שרדה בדרג 1 שנה אחת בלבד.

נכון ל-2024 ישראל שייכת לדרג 2A, הדרג הרביעי בטיבו.

כל הזוכות במדליות באליפות העולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה מדינה מארחת מספר משתתפות
(בדרג העליון)
הערות
1920 בלגיהבלגיה בלגיה 7 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה אולימפיאדת אנטוורפן (1920)[1]
1924 צרפתצרפת צרפת 8 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית בריטניהבריטניה בריטניה אולימפיאדת שאמוני (1924)
1928 שווייץשווייץ שווייץ 11 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה שוודיהשוודיה שוודיה שווייץשווייץ שווייץ אולימפיאדת סנט מוריץ (1928)
1930 צרפתצרפת צרפת
גרמניהגרמניה גרמניה
אוסטריהאוסטריה אוסטריה
12 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה גרמניהגרמניה גרמניה שווייץשווייץ שווייץ
1931 פוליןפולין פולין 10 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית אוסטריהאוסטריה אוסטריה
1932 ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 4 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית גרמניהגרמניה גרמניה אולימפיאדת לייק פלאסיד (1932)
1933 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 12 ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1934 ממלכת איטליהממלכת איטליה איטליה 12 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית גרמניה הנאצית (1933–1935)גרמניה הנאצית (1933–1935) גרמניה
1935 שווייץשווייץ שווייץ 15 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה שווייץשווייץ שווייץ בריטניהבריטניה בריטניה
1936 גרמניה הנאצית (1935–1945)גרמניה הנאצית (1935–1945) גרמניה 15 בריטניהבריטניה בריטניה קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית אולימפיאדת גרמיש-פרטנקירכן (1936)
1937 בריטניהבריטניה בריטניה 11 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה בריטניהבריטניה בריטניה שווייץשווייץ שווייץ
1938 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 14 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה בריטניהבריטניה בריטניה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
1939 שווייץשווייץ שווייץ 14 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית שווייץשווייץ שווייץ
1947 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 8 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה אוסטריהאוסטריה אוסטריה אליפות ראשונה לאחר מלחמת העולם השנייה.
קנדה לא השתתפה באליפות עקב מחלוקת בדבר הגדרת "שחקנים חובבנים".
1948 שווייץשווייץ שווייץ 9 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שווייץשווייץ שווייץ אולימפיאדת סנט מוריץ (1948)
1949 שוודיהשוודיה שוודיה 10 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
1950 בריטניהבריטניה בריטניה 9 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית שווייץשווייץ שווייץ האלופה היוצאת, צ'כוסלובקיה, לא הגיעה לאליפות עקב חשש מעריקת שחקנים למערב
1951 צרפתצרפת צרפת 7 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה שוודיהשוודיה שוודיה שווייץשווייץ שווייץ
1952 נורווגיהנורווגיה נורווגיה 9 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית שוודיהשוודיה שוודיה אולימפיאדת אוסלו (1952)
1953 שווייץשווייץ שווייץ 4 שוודיהשוודיה שוודיה גרמניהגרמניה מערב גרמניה שווייץשווייץ שווייץ קנדה לא השתתפה באליפות עקב מחלוקת עם ה-IIHF.
צ'כוסלובקיה פרשה מהאליפות עקב מות הנשיא קלמנט גוטוולד.
1954 שוודיהשוודיה שוודיה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה שוודיהשוודיה שוודיה ברית המועצות השתתפה באליפות בפעם הראשונה
1955 גרמניהגרמניה מערב גרמניה 9 קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1956 איטליהאיטליה איטליה 10 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית קנדה (1921-1957)קנדה (1921-1957) קנדה אולימפיאדת קורטינה ד'אמפצו (1956)
1957 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות 8 שוודיהשוודיה שוודיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדה, ארצות הברית, נורווגיה, מערב גרמניה, איטליה ושווייץ החרימו את האליפות עקב פלישת ברית המועצות להונגריה.
המשחק המכריע בין ברית המועצות לשוודיה משך למעלה מ-55000 צופים, וקבע שיא קהל במשחק הוקי קרח שנשבר רק ב-2001.
1958 נורווגיהנורווגיה נורווגיה 8 קנדה (1957-1965)קנדה (1957-1965) קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה
1959 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 12 קנדה (1957-1965)קנדה (1957-1965) קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1960 ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 9 ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית קנדה (1957-1965)קנדה (1957-1965) קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות אולימפיאדת סקוו ואלי (1960)
1961 שווייץשווייץ שווייץ 8 קנדה (1957-1965)קנדה (1957-1965) קנדה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
1962 ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית 8 שוודיהשוודיה שוודיה קנדה (1957-1965)קנדה (1957-1965) קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
1963 שוודיהשוודיה שוודיה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1964 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 16 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה אולימפיאדת אינסברוק (1964)
1965 פינלנדפינלנד פינלנד 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה
1966 יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה
1967 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה קנדהקנדה קנדה
1968 צרפתצרפת צרפת 14 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה אולימפיאדת גרנובל (1968)
1969 שוודיהשוודיה שוודיה 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1970 שוודיהשוודיה שוודיה 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדה פרשה מהמפעלים העולמיים עד 1977 בדרישה לפתוח את
האליפות לשחקני NHL.
האליפות שנועדה להיערך בקנדה הועברה לשוודיה.
1971 שווייץשווייץ שווייץ 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה
1972 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 6 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה
1973 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1974 פינלנדפינלנד פינלנד 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה לראשונה בתולדות האליפות, שני שחקנים - שוודי ופיני - נתפסו בבדיקות סמים.
אף על פי שנבחרותיהן ניצחו במשחקים, המשחקים נקבעו כהפסדים טכניים לטובת
יריבותיהן - פולין וצ'כוסלובקיה בהתאמה. אלמלא כן, שוודיה הייתה זוכה
במדליית הכסף, ופינלנד בארד - המדליה הראשונה בתולדותיה.
1975 מערב גרמניהמערב גרמניה מערב גרמניה 6 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה
1976 פוליןפולין פולין 8 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה
1977 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 8 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות האליפות הראשונה של העידן הפתוח
קנדה שבה לאליפות אחרי היעדרות של 8 שנים
1978 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה
1979 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה שוודיהשוודיה שוודיה
1981[2] שוודיהשוודיה שוודיה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1982 פינלנדפינלנד פינלנד 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה
1983 מערב גרמניהמערב גרמניה מערב גרמניה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה
1985[2] צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 8 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה קנדהקנדה קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
1986 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה קנדהקנדה קנדה
1987 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 8 שוודיהשוודיה שוודיה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1989[2] שוודיהשוודיה שוודיה 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות קנדהקנדה קנדה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1990 שווייץשווייץ שווייץ 8 ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות שוודיהשוודיה שוודיה צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
1991 פינלנדפינלנד פינלנד 8 שוודיהשוודיה שוודיה קנדהקנדה קנדה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות אליפות אחרונה לנבחרת ברית המועצות, שהתפרקה
1992 צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה 12 שוודיהשוודיה שוודיה פינלנדפינלנד פינלנד צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה אליפות אחרונה לנבחרת צ'כוסלובקיה, שהתפצלה לצ'כיה וסלובקיה
אליפות ראשונה לנבחרת רוסיה אחרי פירוק ברית המועצות
1993 גרמניהגרמניה גרמניה 12 רוסיהרוסיה רוסיה שוודיהשוודיה שוודיה צ'כיהצ'כיה צ'כיה אליפות ראשונה לנבחרת צ'כיה אחרי פיצול צ'כוסלובקיה
1994 איטליהאיטליה איטליה 12 קנדהקנדה קנדה פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה
1995 שוודיהשוודיה שוודיה 12 פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה קנדהקנדה קנדה
1996 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 12 צ'כיהצ'כיה צ'כיה קנדהקנדה קנדה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית אליפות ראשונה בדרג העליון לנבחרת סלובקיה
1997 פינלנדפינלנד פינלנד 12 קנדהקנדה קנדה שוודיהשוודיה שוודיה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
1998 שווייץשווייץ שווייץ 16 שוודיהשוודיה שוודיה פינלנדפינלנד פינלנד צ'כיהצ'כיה צ'כיה
1999 נורווגיהנורווגיה נורווגיה 16 צ'כיהצ'כיה צ'כיה פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה
2000 רוסיהרוסיה רוסיה 16 צ'כיהצ'כיה צ'כיה סלובקיהסלובקיה סלובקיה פינלנדפינלנד פינלנד
2001 גרמניהגרמניה גרמניה 16 צ'כיהצ'כיה צ'כיה פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה
2002 שוודיהשוודיה שוודיה 16 סלובקיהסלובקיה סלובקיה רוסיהרוסיה רוסיה שוודיהשוודיה שוודיה
2003 פינלנדפינלנד פינלנד 16 קנדהקנדה קנדה שוודיהשוודיה שוודיה סלובקיהסלובקיה סלובקיה
2004 צ'כיהצ'כיה צ'כיה 16 קנדהקנדה קנדה שוודיהשוודיה שוודיה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
2005 אוסטריהאוסטריה אוסטריה 16 צ'כיהצ'כיה צ'כיה קנדהקנדה קנדה רוסיהרוסיה רוסיה
2006 לטביהלטביה לטביה 16 שוודיהשוודיה שוודיה צ'כיהצ'כיה צ'כיה פינלנדפינלנד פינלנד
2007 רוסיהרוסיה רוסיה 16 קנדהקנדה קנדה פינלנדפינלנד פינלנד רוסיהרוסיה רוסיה
2008 קנדהקנדה קנדה 16 רוסיהרוסיה רוסיה קנדהקנדה קנדה פינלנדפינלנד פינלנד
2009 שווייץשווייץ שווייץ 16 רוסיהרוסיה רוסיה קנדהקנדה קנדה שוודיהשוודיה שוודיה
2010 גרמניהגרמניה גרמניה 16 צ'כיהצ'כיה צ'כיה רוסיהרוסיה רוסיה שוודיהשוודיה שוודיה משחק הפתיחה בין גרמניה וארצות הברית קבע שיא קהל
למשחק הוקי קרח בהיסטוריה - 77,803 צופים
השיא נשבר בהמשך השנה, אך הוא עדיין מחזיק בשיא הקהל באליפות העולם
2011 סלובקיהסלובקיה סלובקיה 16 פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
2012 פינלנדפינלנד פינלנד
שוודיהשוודיה שוודיה
16 רוסיהרוסיה רוסיה סלובקיהסלובקיה סלובקיה צ'כיהצ'כיה צ'כיה
2013 שוודיהשוודיה שוודיה
פינלנדפינלנד פינלנד
16 שוודיהשוודיה שוודיה שווייץשווייץ שווייץ ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
2014 בלארוסבלארוס בלארוס 16 רוסיהרוסיה רוסיה פינלנדפינלנד פינלנד שוודיהשוודיה שוודיה
2015[3] צ'כיהצ'כיה צ'כיה 16 קנדהקנדה קנדה רוסיהרוסיה רוסיה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית האליפות הנצפית ביותר בתולדות אליפות העולם -
741700 צופים בסך הכל, 11589 צופים בממוצע למשחק
2016 רוסיהרוסיה רוסיה 16 קנדהקנדה קנדה פינלנדפינלנד פינלנד רוסיהרוסיה רוסיה
2017 צרפתצרפת צרפת
גרמניהגרמניה גרמניה
16 שוודיהשוודיה שוודיה קנדהקנדה קנדה רוסיהרוסיה רוסיה
2018 דנמרקדנמרק דנמרק 16 שוודיהשוודיה שוודיה שווייץשווייץ שווייץ ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
2019 סלובקיהסלובקיה סלובקיה 16 פינלנדפינלנד פינלנד קנדהקנדה קנדה רוסיהרוסיה רוסיה
2020 שווייץשווייץ שווייץ 16 -------- -------- -------- האליפות בוטלה עקב מגפת הקורונה COVID-19
2021 לטביהלטביה לטביה[4] 16 קנדהקנדה קנדה פינלנדפינלנד פינלנד ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
2022 פינלנדפינלנד פינלנד 16 פינלנדפינלנד פינלנד קנדהקנדה קנדה צ'כיהצ'כיה צ'כיה נבחרות רוסיה ובלארוס הושעו מהאליפות עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה
2023 פינלנדפינלנד פינלנד
לטביהלטביה לטביה[5]
16 קנדהקנדה קנדה גרמניהגרמניה גרמניה לטביהלטביה לטביה נבחרות רוסיה ובלארוס הושעו מהאליפות עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה
2024 צ'כיהצ'כיה צ'כיה 16 נבחרות רוסיה ובלארוס הושעו מהאליפות עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה
2025 שוודיהשוודיה שוודיה
דנמרקדנמרק דנמרק
16
2026 שווייץשווייץ שווייץ 16
2027 גרמניהגרמניה גרמניה 16

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עד 1968 שימש הטורניר האולימפי באופן רשמי גם כאליפות עולם
  2. ^ 1 2 3 בשנות ה-80 של המאה ה-20 לא התקיימה אליפות עולם בשנה אולימפית, אך הטורניר האולימפי לא הוכר כאליפות עולם. לכן לא התקיימו אליפויות ב-1980, 1984 ו-1988.
  3. ^ ג'ניה בילואוסקו, ‏‏אליפות העולם בהוקי מגיעה לשלבי ההכרעה, באתר ספורט1, 14 במאי 2015
  4. ^ אליפות 2021 יועדה להתארח במשותף בלטביה ובלארוס. עקב המצב הפוליטי והבריאותי בבלארוס הוחלט להסירה מאירוח האליפות, ולאחר מכן הוכרזה לטביה כמארחת האליפות לבדה.
  5. ^ האליפות הייתה אמורה להיערך ברוסיה, אך זכות האירוח ניטלה ממנה בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.